Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

det där hände mig med när jag hade Jorunn på lösdrift.En morgon kom stallägaren ut och hittade Jorunn i ena stallet och burken med selen var tom( var ny burk):crazy:
Fick fasiken panik där tänkte nu dör hästen i selenförgiftning.
Efter en stund upptäckte jag dock att Jorunn hade förmodligen bara slickar i burken och tyck de smakade skit för bakom tunnan var påsen med all selen slängd.

Men snacka om att ha haft hjärtat i halsgropen där ett tag, sedan hade hon ätit ca 10 liter kraftfoder och ca 30 kilo hö under natten. Hon fick inge morgonfoder:devil:
Jag hade tur inget hände men jag red på morgonen där och travade och galopperade lite extra för att få extra fart på magen.

Ja precis, känns skönt att höra :) är så jäkla orolig. TUR att jag har stallet bara 2-3min från huset :p

Oj haha men gud, det är ju mer mängder än vad Viggo fick i sig.
Knasdjur haha :grin: och Jorunn var säkert helnöjd va? :P

Uppdaterar aldrig här men tänkte göra det nu iallafall! ;)

Kom nyss hem från en clinic med Bo Janå (Sveriges förbundskapten i dressyr) som var rätt intressant. Han visade två hästar i tömkörning och instruerade några dressyrekipage på olika nivåer. Tömkörningsdelen gav verkligen inspiration och jag hade för tillfället önskat att min häst inte vilade. Tänk vad mycket roliga saker man kan göra med sin häst! :D

ja det var nästan så man kunde höra en rap från munnen om nu hästar kunde ha rapat=) haha.
Jorunn äter verkligen som en häst, fri tillgång på hö och hon kan lätt äta upp en 30-40 kilo på 24 timmar..Helt halet.
Hon kan ju inte tugga haha bara gapa svälja=) Brukar tänka p åmulle när jag ser Jorunn, hon har samma kropp, kraftig och korta ben ubrysött huvud och poffman=) bara fel färg=)

*kl*

Nu står min lilla Braela i mitt stall!! :love: :love:

Lastbilsresan hade gått bra, hon var lite spänd när hon lastades ut men sen var det inga problem alls.. ;)

Hon är så himla fin! Jag är kär! Bilder kommer imorgon, nu ska jag försöka sova nån timme. ;)

*kl*

Tog lite bilder på Fluga när jag löslongerade henne häromdagen. Henne jobbar jag mest från marken och gärna mycket i trav. Vill att hon ska lära sig kommando för trav på marken och bli mer avslappnad öht. Det gå åt rätt håll.
Och trava kan hon ju!
flugalos17-700x560.jpg

flugalos15.jpg

flugalos14.jpg

och galoppera med!
flugalos20-700x525.jpg

Känns som om jag fotar hela tiden och sen bombar med bilder här :o
För att inte fylla hela tråden med bilder så finns resten här.

Oh vad roligt att du ska ha kurt på foder:) eller är det medryttare?
hinner hon med sina båda hästar?

superkul verkligen, minns honom väl.

du ska inte kastera när det är minus grader enligt min veterinär för då kan såret frysa=inte så skönt.(alla vätskor osv).

jag kasterade i april ute på gräsmattan gick jättebra men tyvärr fick han infektion i ena såret två gånger så han fick två kurer med medicin + smärtstillande efteråt så blev en hyffsat dyr historia med andra ord.
Men nu är allt bra iaf men tog nog iaf 2mån innan såret var helt läkt.

men det är ovanligt att det blir såhär faktiskt oftast går det bra.

jag övervägde många alternativ även klinik men jag tror det innebär en stress för dem att köra dit, bli ensamma där och så ska de åka hem med ett sår känns inte heller bra speciellt inte när man har 15mil som jag.

så blev hemma.
tog nog en vecka innan han fick infektionen och innan det så såg allt kanonbra ut.
jag var noga med att promenera med honom varje dag i lugn takt och han gick på lösdrift hela tiden och gick ut i hagen direkt efter kasteringen stod inte inne något alls enligt vet rekomendationer.
bra att de rör på sig så att såren hålls öppna och var/smuts osv kommer ut.
de får aldrig sy ihop kastrations sår när hästarna kasteras i stall och ej steril miljö för då stänger man in bakterierna.

är glad han inte fick tarmframfall och allt hemskt de kan få.
och är glad jag kasterade han är så mysig nu.

+
Halsring ska provas, ännu mer avslappning, trav-halt-trav. Och jag ska våga åka till instruktör. Men det blir nog till en särskilt utvald, synd bara att hon bor i södra Sthlm (lite väl långt från Uppsala).

Kryddelydd, jag har jobbat väldigt mycket med böjning som avslappning och mycket att jobba med en tygel i taget för att det ska finnas så lite som möjligt att gå emot. Nu har jag börjat plocka upp yttertygeln också och arbetet har lönat sig. Hon länger sig vid mjuk förhållning och eftergift och bitvis kan jag få henne att höja ryggen. Fantastiskt! Men så ibland är det bara så svårt att slappna av. Jag tycker ju att jag gör ungefär som jag brukar, men kanske är det att jag ändå spänner mig och överför det till hästen. Eller så har mitt svarta sto svårt att slappna av ibland. Jag kan dock leka än mer med att flytta bogar och se om det hjälper. Och fortsätta med arbetet med en tydlig innersida. Ffa i skritten är hon ibland fantastiskt lyhörd ibland och flyttar bogar och bakdel precis som jag vill. Diagonalsluta är liksom inga problem alls när hon är avslappnad. I skritt då.

Skickat PM om förslag på mycket sympatisk tränare i Tierp, du kan ju fundera på saken. Hon har tränat häst från grund till SM själv även om det är några år sedan.

För övrigt låter din häst väldigt lik Isa till sättet, med lite skillnad i gångartskombinationen då.
De dagar hon är spänd, rider jag enbart avslappningsridning tills jag får med henne, och i hennes fall fungerar det alltså numera att putta undan bogen med mitt inner knä för att få henne att gå ner i form i skritt. Då slipper jag hamna i att ha dragkamp om bett och tyglar vilket är trevligt. Vid uteritt låter jag henne gå på långa tyglar utan andra krav än vilken gångart jag föredrar, går också bra numera och det är sällan hon spänner sig. Och hon har hittat tölt om än lågkvalitativ.

I paddocken varvar jag ridning i väldigt låg form (nosen i stort sett i backen) som avslappning med mer samlande ridning som kräver fokus och lätt ger lite spänningar.
Och om jag känner en dag i paddocken att hon är för spänd, så blir det skritt och trav (hennes avslappningsgångart).
Vissa dagar känns katastrofala, andra inser jag hur långt jag faktiskt kommit jämfört med när hon kom för 2½ år sedan då hon inte gick att styra en gång när hon blev det minsta stressad.

Så, även om du haft din längre än jag haft Isa: de dagarna som känns mindre roliga kan det vara klokt att tänka tillbaka på hur det var från början och antagligen inse att dagens "lägstanivå" är betydligt högre än "bästanivån" på den tiden. Och att inse att de där dåliga dagarna faktiskt blir mer och mer sällsynta.
Jag brukar ofta trösta mig med att hästen inte har så bra förutsättningar och inte har det så lätt, och att det är vad som avspeglas i dagens ridtur.
Försöker skaka av mig de sämre dagarna och ta nytt tag nästa ridtur.

snor egen knapp.

:love::love::love:
20121109_071420.jpg

20121109_071224.jpg

20121109_071154.jpg

20121109_071308.jpg

Allting har gått så bra. Hon har ätit bra under natten, druckit mycket vatten och bajsat. Lite skygg, men samtidigt nyfiken. Inga problem vid utsläpp, hon gick raka vägen ut i hagen, kollade sig runt lite och sen gick hon till höet. :D

Tycker din träning är vettig, du är bra Jonaz!
Men glöm inte att rida ut och låta hästen springa:)
Jag har flera pigga/heta hästar och att bara vara på ridbanan med dom funkar inte. Både töltfantasten och femgångsstoet måste få springa av sig, annars slutar de lyssna.
En till två dagar i veckan kortas stiglädrena upp några hål och mot vallen på 10 ha, vi har en slinga i kanten. Sen gäller det att hålla i hatten, full fart i galopp, tills dom är nöjda:) galoppera, skritta en stund och galopp igen.
Dom två älskar att springa! Får dom inte chansen så tar dom den själva vid mindre lämpliga tillfällen..
Sen att dom får grym kondition är en fin bonus!

Jag får två harmoniska hästar som stannar bara jag andas, men det är omöjligt att kräva det jämt.

Kom och hälsa på! :love:

Guuuu vad fin hon är! :love: Grattis! Det är en så overklig och härlig känsla när man äntligen får hem dem :D

Jag måste nog erkänna att jag är lite smygkär i både Hörn och Fluga. :love: Dom är så fina och trevliga båda två, trots att jag har svårt att se skillnad på dom ibland.

*kl*

Det är KUL att rida nu. Det är KUL och åka till stallet. Känns toppen att motivationen är tillbaka. Så ikväll är det dags för ridlektion. Bereder mig på träningsvärk imorgon. :bump:

Härligt att det gått så bra! Jag fattar inte att tiden gått så fort, hon var ju bara ett litet föl nyss! Blir jätteroligt att följa henne på lite närmare håll nu!

Blir hon skimmel?

Men alla hästar (och övriga arter ;) ) riskerar att få idiotungar även med otroooooliga föräldrar så varför inte bara sluta avla öht?

Skämt åsido ..
Tycker denna diskussion börjar bli lång och envis och otrevlig ..

Tolkar du det så vet jag inte hur du läst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare