Sv: Snack & Uppdateringstråden
Och?
All avel behöver inte sträva efter att "föra rasen framåt".
Spatt och eksem kanske är lämpligt att försöka undvika? Och en ännu bättre hållbarhet?
Jag tycker det verkar bli mer gott om islänningar som påminner om ridponnyer: lättare kroppar, längre ben. Antagligen större risk för belastningsskador om vi fortsätter med att vuxna människor ska rida dem.
Möjligt, men då är det ju verkligen viktigt att fundera över aveln.
Att enbart använda ett snävt urval av individer för avel, leder på sikt till en försämring av rasen med mindre genetisk variation.
Fast det finns mycket bra att avla på.
Att använda BLUP-hingstar innebär ett risktagande. Visserligen sägs det inom trav att snabba generationsväxlingar snabbt utvecklar rasen, men det är kanske inte säkert att man vill ha den sortens utveckling inom islandhästaveln?
Man man kan se bakåt och se till förvärningen så på så vis behöver det inte vara en enorm chansning.
Att avla på treåriga BLUP-hingstar och lika unga ston med god härstamning innebär ju att man inte har en aning om vad det är för individer man avlar på. Bra avel borde alltså vara att fortsätta att använda säkra förvärvare.
Nu har du i och för sig inte förespråkat avel på BLUP-individer som jag läst, men jag spinner vidare.
Jag kan iofs tycka att man kan vänta med att avla på många treåriga ston just för att se hur hon utvecklas. Med vissa undantag, jag tror som sagt på att titta bakåt, sen måste man ha en medvetenhet om att blupen inte säger allt. Min sämre häst hade över 100 när jag köpte henne. Den bättre 84, hon har en äldre stam och mamman är inte bedömd med har lämnat mycket fint. Hon har gått heltid i avel så det finns en hel del att titta på samt att hon har förstaklass rakt igenom bakåt.