Sv: Snack & Uppdateringstråden
+ Kryddelydd och Brolinskan
Verkligen TACK för pepp och för tips på övningar. Jag rider ju nästan alltid själv och då är input som er guld värd. Jag inser ju att jag måste ändra vad jag gör för att få ett annat resultat, men ibland är det svårt att veta vad som ska ändras ju.
Halsring ska provas, ännu mer avslappning, trav-halt-trav. Och jag ska våga åka till instruktör. Men det blir nog till en särskilt utvald, synd bara att hon bor i södra Sthlm (lite väl långt från Uppsala). Jag behöver verkligen nya ögon och nya sätt att få min häst att slappna av. Det är inte en helt lätt häst att rida, och jag ställer nog högre krav nu än jag gjorde förr. Även om jag egentligen inte tycker att det är höga krav att be om trav, men jag får acceptera att det är det på den här hästen. I alla fall med kombination av mig som ryttare. Pass har hon så det räcker och blir över så den kan vi plocka fram i vår igen. Nu ska det slappnas av i paddock och vi ska börja prata med varandra igen! Det ser jag fram emot.
Kryddelydd, jag har jobbat väldigt mycket med böjning som avslappning och mycket att jobba med en tygel i taget för att det ska finnas så lite som möjligt att gå emot. Nu har jag börjat plocka upp yttertygeln också och arbetet har lönat sig. Hon länger sig vid mjuk förhållning och eftergift och bitvis kan jag få henne att höja ryggen. Fantastiskt! Men så ibland är det bara så svårt att slappna av. Jag tycker ju att jag gör ungefär som jag brukar, men kanske är det att jag ändå spänner mig och överför det till hästen. Eller så har mitt svarta sto svårt att slappna av ibland. Jag kan dock leka än mer med att flytta bogar och se om det hjälper. Och fortsätta med arbetet med en tydlig innersida. Ffa i skritten är hon ibland fantastiskt lyhörd ibland och flyttar bogar och bakdel precis som jag vill. Diagonalsluta är liksom inga problem alls när hon är avslappnad. I skritt då.
Moli, jag ska tänka utanför boxen och prova och se om det blir skillnad om jag hoppar av. Det kanske är ett bra sätt att få henne att inte tänka bara, bara fram i full fart. Galopp är knappt att tänka på i det här läget då hon kräver fart för att inte tappa tretakt och bli passig och fram-ned har vi aldrig kommit till. Det är också lite frustrerande, men jag förstår att jag måste ta jobbet i små bitar.
Brolinskan, det kommer dröja innan jag rider ut igen. Ska fundera lite hur jag ska sänka kraven, men vi kommer nog dit. Bitvis gick hon faktiskt klart bättre i traven när vi red idag (trots att mycket annat var katastrof) så det kan nog finnas hopp. Jag ska tänka än mer skynda långsamt. I alla fall försöka!
Jag har förresten tänkt att jag ska svara dig i gångartstråden om Hörn om hur du ska jobba med henne. Men jag tror inte att det är ikväll jag ska svara.... :P
Återigen TACK. Jag känner mig inte riktigt lika kass nu ikväll, och jag ska verkligen jobba på att bli bättre!