Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Vad jag vet har alla påpekat att hästarna ska vara friska och sunda både mentalt och fysiskt, det är för övrigt en parameter som gäller för all avel i mina ögon, inte bara hobbyavel.

Fast det är ju också sånt som många inte lever upp till när det kommer till kritan.
Sen finns det ju poänger med en häst som är har korrekt exteriör: Möjlighet till bättre hållbarhet. Så det finns verkligen poänger med att inte bara avla på det du nämner.

Ja man slaktar sämre individer, de som har lynnesfel etc, man slaktar inte en häst bara för att den inte är på topp och lämpar sig för tävling. Risktagandet är troligen lägre när man bara siktar på en trevlig individ lik den man redan har men kanske lite bättre än om man siktar på toppen. Jag tvivlar starkt på att man när man avlar på sin egen favorit ökar risken för att få den typ av individer som slaktas, andelen är förmodligen jämförbar med toppavelns andel

Men selekteringen är hårdare där än här.
Ja men det är inget specifikt för att avla på hobbyhästar utan en fråga för aveln i stort och kanske inte bara islandshästaveln. Det är inget accepterat att slakta hästar som är knepiga på ett eller annat vis, man säljer dem istället :devil:

Absolut, men som sagt man har större chans på en bra med bra föräldrar och en bra stam bakåt.
Jorunn har också en stam, den är inte lysande men hon är efter en förstaklasshingst liksom hennes mamma. Väldigt många skogsmullar har bra och godkända föräldrar bakom sig. Sedan kan de ju dessutom ha många hästar med de egenskaperna man vill ha i släkten. Bara för att man inte har bedömt hästen eller har topp hästar i bakgrunden så innebär det knappast att hästen har en dålig eller okänd stam.
Jomen precis det jag säger ju, även topphästarna lämnar sämre avkommor så fritidshästarna får man på köpet.
Så för att toppavlarna inte alltid lyckas få fram topphästar som de behöver köpare till så ska exempelvis jag och Niela inte betäcka våra ston om vi vill ha ett föl med de egenskaper mamman har. Ursäkta men jag har svårt att förstå logiken över huvudtaget.

Räcker det inte att hästen funkar så bra för en själv att man vill ha en liknande och att hästen är frisk och sund? Måste man avla på hästar som man själv inte vill ha bara för att föra aveln framåt (och skapa en tävlingshäst man kanske varken vill ha eller klarar av)?
Fast man måste ju inte avla på hästar som riskerar att få idiotungar. Jag tycker inte att det räcker. Jag tycker att man skall se till rasen som helhet.
Alla hästar riskerar att få idiotungar, risken är inte större för väl fungerande hobbyhästar än andra. Ser man på rasen som helhet så är välfungerande hobbyhästar en typ av häst det finns stor efterfrågan på så att avla fram sådana måste rimligen ses som ett stort plus

Vad det har att göra med varför man inte ska avla fram en häst man själv söker efter sitt älskade sto begriper jag dock inte.
Men jag tycker inte man behöver göra det. Min mest älskade kommer inte gå i avel, just för att hon inte har där att göra. En ok fritidshäst ja, med tölt så det räcker och bli över, dålig trav, ok galopp och bra lättlagd pass. Men hon är lite för hård i huvudet, lite för mycket egna idéer. Charmar varenda en med sina idéer men det gör henne inte lämplig för avel. Det finns bättre ston, bättre unghästar att köpa och då vet man ju vad man får. Och som nämnt, marknaden svämmar över och man vet ju inte om hästen man avlar fram blir det minsta av det man hoppas på. Och just att marknaden är mättad är ett problem att ta på allvar. Livet kan förändras så man måste sälja och då står man där med en enimängdenhäst som man måste försöka hitta en vettig ägare åt.
Så för att du har en häst som du inte anser är lämplig att avla på så har ingen annan det eller? Oavsett vilken häst jag äger måste jag hitta en lämplig ägare till om jag inte kan behålla den. När det gäller att avla på sin egen häst för husbehov så är den "såld" redan innan den är tillverkad vilket är en perfekt situation på dagens marknad.

Det skulle vara bra för rasen om alla hästar bedömdes, eller i vart fall för att få fram BLUP som är rättvisande. Och vad det beträffar att inte avla på importhästar så tror jag att det i dagsläget är meningslöst. Det får långt bättre effekt att börja med att ta bort alla eksemhästar från aveln och även nära släktingar till hästar som bedöms nedärva eksem.

Absolut så är det inte möjligt att få folk att vänta med att avla på importer, men resten borde man kunna uppnå. Men det lyckas ju inte
:(

Som avelsbedömningar fungerar idag så lär man inte kunna uppnå att folk avelsbedömer alla hästar eller ens alla ston man avlar på. Det är helt enkelt för dyrt och krävande. Förutom att det kosta mig ett antal 10.000-lappar att få en rättvis bedömning så blir jag även av med min häst under några månader och det går dessutom stick i stäv mot målet med mitt hästägande - att lära och utvecklas med min häst. Det är knappast något jag gör om någon annan rider hästen.

Den dagen en vanlig hobbyryttare själv kan visa sin häst för någon tusenlapp eller så och hästen får den bedömning den fått med en toppryttare då kan det vara realistiskt att få fler visade hästar.
............

Senast ändrad:

Fast det är ju också sånt som många inte lever upp till när det kommer till kritan.
Sen finns det ju poänger med en häst som är har korrekt exteriör: Möjlighet till bättre hållbarhet. Så det finns verkligen poänger med att inte bara avla på det du nämner.

Jag har nämnt att man ska avla på friska och sunda individer som uppfyller ens eget avelsmål. Det är förmodligen få som har som mål att hästar som har en exteriör som gör dem mindre hållbara. Ja det finns undantag, de som satsar på extrema rörelser är ute på hal is när det gäller hållbarhet och även när det gäller de mer lättbyggda modellerna finns det en del funderingar kring när det gäller avelsmålet.

KL

Kan inte någon ge mig lite pepp? Idag känner jag för att sluta med hästar helt och aldrig sitta på en häst någonsin igen. Vilket ju vore tråkigt eftersom jag har en fantastisk 4-åring som var fantastisk även idag. Men mitt Svalur-sto å andra sidan gör bara att jag känner mig som världens sämsta hästmänniska! Och då blir man inte så glad :(
Hon har mycket vilja och ett hårt psyke. När hon inte vill så vill hon inte. Det hon däremot vill är att spänna sig, köra upp huvudet och välja passaktiga rörelser. Jag har jobbat enbart med framåt-nedåt och få henne avlappnad i jag vet inte hur länge. Vi jobbar mest i paddock och fokuserar på en mjuk skritt och en så avslappnad trav som möjligt. Tölta kan hon som bara den, så vi har jobbat nästan bara med trav. Häromdagen när jag red så gick det så bra och hon sökte sig mjukt och fint framåt-nedåt och började verkligen slappna av även i traven och jag kände att vi äntligen var på väg åt rätt håll. Jag fick tips om att fokusera på nedtagning från trav att hon verkligen måste vara avslappnad och gå i ett lugnt tempo när hon får sakta av till skritt. Annars får hon ju en belöning att styvhet belönas med vila. En aha-tanke för mig och det verkar som att det funkade. Sen idag började jag i paddock och hon kändes ok och jag valde att rida ut en sväng. Det började bra men sen ville hon bara ligga på och inte slappna av för fem öre. Och jag känner att jag bara drar min häst i munnen för att hon vill dra och jag vill få henne att lugna sig så att hon kan slappna av. Bitvis blir det okej, men det blir mycket dragkamp och jag känner mig som en sugig ryttare. Vilket jag ju är i den situationen, helt klart.
Men HUR tar jag mig vidare så att vi börjar prata mjukt? Hur ska jag peppa mig själv att fortsätta jobba med henne? Det är ju knappt att jag vågar rida för tränare då jag känner mig så kass och borde få min häst som jag haft i över tio år att trava. Går det ens att ge pepp??

En jäkla tur att jag har 4-åringen som är fantastisk och där jag får rida med mjuka fina hjälper och liksom bara stötta henne i sin utbildning. Henne kan jag stanna från ökad galopp på lös tygel med bara sätet. Det är ju EXAKT så jag vill rida mina hästar. Även mitt svarta sto. Vad göra?

Har du provat med att ha halsrem på henne för att slippa ta i tygeln så mycket? Den bromsen behöver ju också läras in innanför staket först. Samt att lära henne att bromsa för spö på bogen?
Stora röd jag har hemma bet, speciellt tidigare, gärna tag i betten och bara spraaaang. Och jag har lagt allt krut på att lära honom bromsa för andning/vissling, spö på bogen (och det är inte en häst man behöver spö på för något annat) och halsrem. Allt för att inte bli fast i munnen.
Nu börjar det sitta och han slappnar av allt mera och springer allt mera sällan.
Imorgon skall vi rida för Atli :)

/Malin

Hon kommer nog få gå innanför staket ett bra tag tror jag!
Halsrem var det väldigt länge sen jag provade. Det kan vara en idé att prova. Hon kan dock vara jättelyhörd och stanna för sätet i paddock från skritt när vi bara tränar avslappning. Men så fort det blir trav så försvinner avslappningen och jag "behöver" något att få henne att förstå att hon ska fortsätta framåt-nedåt. Jag har ridit en del på portugisisk stång just för att kunna överdriva framåt-nedåt. Då kan jag vara mjuk i handen och hon lyssnar. Men jag vill ju ha samma känsla på tredelat eller rakt bett.
Jag känner mig mest frustrerad att jag inte reder ut problemet. Och så blir jag lite ledsen. På mig själv.

Kul med Atli! Var någonstans?
Och tack för svar och input! :)

Skall rida för Atli i Nykvarn hos Victoria!
Att rida kurser/lektioner är ju annars nått som ger lite inspiration i höstmörkret. Har 3 sådan dagar inbokade för egen del i november (Atli + 2 för Hinni).

En sak som fungerat väldigt bra i traven på flera tokvilliga/springiga/lätt-att-spänna-sig-hästar är trav - halt-trav-halt osv.
Första gångerna blir de lite konfunderade och spänner sig, men ju fler gången man gör halt (samt ev. en ryggning på det, med mjuka händer!) och gått igång i trav desto lugnare blir de.

Cheer up my friend! :)
Om du har tid kan du ju alltid kuska över till mig så kan du få leka med tant brun igen!

/Malin

Tack för pepp! Jag har ju vågat rida för Viktoria på min svarta en gång, så det ska jag ta tag i igen! Jag red för Helene med 4-åringen för två veckor sen och om två veckor är det dags igen. Det ger också inspiration!!

Jag har jobbat myket övergångar skritt-trav-skritt men kanske ska prova ner i halt. Alla såna tips är verkligen super!! Jag ska i alla fall fortsätta på bana ett bra tag till så att vi får in mjukhet. Det är det absolut viktigaste. Jag måste bli vän med min häst igen :)

Jag har ju ganska mycket tid nu för tiden (när jag tar tag i mitt liv) och skulle kanske ta och boka in ett besök hos dig. Då kanske jag kan få lite täcken broderade hos Lillhästen. Jag hör av mig!

Hälsa Viktoria och ha askul imorgon. Du visar väl bilder på fejjan sen? :)

Ja men det är inget specifikt för att avla på hobbyhästar utan en fråga för aveln i stort och kanske inte bara islandshästaveln. Det är inget accepterat att slakta hästar som är knepiga på ett eller annat vis, man säljer dem istället
Men det här likväl hemma i diskussionen eftersom det handlar om avel som helhet.

Så för att toppavlarna inte alltid lyckas få fram topphästar som de behöver köpare till så ska exempelvis jag och Niela inte betäcka våra ston om vi vill ha ett föl med de egenskaper mamman har. Ursäkta men jag har svårt att förstå logiken över huvudtaget.
Fast man vet ju inte vad som mamman nedärver och ej, så att avla för att få fram en häst som liknar den man har är ju mest önsketänkade.

Alla hästar riskerar att få idiotungar, risken är inte större för väl fungerande hobbyhästar än andra. Ser man på rasen som helhet så är välfungerande hobbyhästar en typ av häst det finns stor efterfrågan på så att avla fram sådana måste rimligen ses som ett stort plus
Nej, risken är varken större eller mindre med fritidshästar så varför inte noga välja riktigt bra individer? Efterfrågan på hästar är ju noll just nu, marknaden är mättat och översvämmad så det argumentet håller inte.

Så för att du har en häst som du inte anser är lämplig att avla på så har ingen annan det eller? Oavsett vilken häst jag äger måste jag hitta en lämplig ägare till om jag inte kan behålla den. När det gäller att avla på sin egen häst för husbehov så är den "såld" redan innan den är tillverkad vilket är en perfekt situation på dagens marknad.
Jag har en som inte är värd att avla på. Sen har jag en till som ska avelsvisas i sommar som kan komma att bli aktuell för avel. Om hon är nog bra. Så det handlar inte om avundsjuka eller missunnsamhet.

Som avelsbedömningar fungerar idag så lär man inte kunna uppnå att folk avelsbedömer alla hästar eller ens alla ston man avlar på. Det är helt enkelt för dyrt och krävande. Förutom att det kosta mig ett antal 10.000-lappar att få en rättvis bedömning så blir jag även av med min häst under några månader och det går dessutom stick i stäv mot målet med mitt hästägande - att lära och utvecklas med min häst. Det är knappast något jag gör om någon annan rider hästen.
Det är absolut ett problem, men man kan ju åtminstone extriörvisa och prata ihop sig med flera duktiga som bedriver avel för att åtminstone kompensera en del av en fullständig bedömning.

Ja men det är inget specifikt för att avla på hobbyhästar utan en fråga för aveln i stort och kanske inte bara islandshästaveln. Det är inget accepterat att slakta hästar som är knepiga på ett eller annat vis, man säljer dem istället
Men det här likväl hemma i diskussionen eftersom det handlar om avel som helhet.
Men när du använder det som argument att avla på exempelvis Jorunn och andra fritidshästar så är det malplacerat och det är det som åtminstone jag trodde vi diskuterar här. Jorunn har dessutom ett föl och det ger en aning bättre insikt i vad man kan förvänta sig.

..............
Fast man vet ju inte vad som mamman nedärver och ej, så att avla för att få fram en häst som liknar den man har är ju mest önsketänkade.
Man vet aldrig vad en häst nedärver om man inte testat, möjligen kan man gissa om man själv har flera generationer men vet det gör amn aldrig. Även detta argument är snarast emot att avla över huvudtaget inte mot specifikt fritidshästar.
...........

Nej, risken är varken större eller mindre med fritidshästar så varför inte noga välja riktigt bra individer? Efterfrågan på hästar är ju noll just nu, marknaden är mättat och översvämmad så det argumentet håller inte.
Nej efterfrågan är inte noll på Islandshästar, det säljs en del, framförallt snälla fritidshästar med hyfsade gångarter är populära och det är ett mycket säkert kort att avla fram en häst som man tänker behålla själv, den är ju redan såld så att säga.
.......
Jag har en som inte är värd att avla på. Sen har jag en till som ska avelsvisas i sommar som kan komma att bli aktuell för avel. Om hon är nog bra. Så det handlar inte om avundsjuka eller missunnsamhet.
Jag har aldrig påstått att det är missunnsamhet eller avundsjuka, ledsen att jag tydligen var otydlig. Jag menar bara att du överför din situation på andra. Bara för att du inte anser din ena häst eller andra fritidshästar ger potentiellt önskvärda avkommor så innebär det inte andra inte tycker det. Andra kanske i sina ögon har drömhästen och vill föra sin drömhästs gener vidare och få chans att se fölet växa upp. Att låta bli för att det finns andra föl till salu hjälper inte mycket om det inte är dem man söker.
...........
Det är absolut ett problem, men man kan ju åtminstone extriörvisa och prata ihop sig med flera duktiga som bedriver avel för att åtminstone kompensera en del av en fullständig bedömning.
Vill man ha ett uttalande om exteriören så kan man lika gärna fråga någon kunnig om man nu inte själv anser sig kunna bedöma det. Visningen är många gånger bara för att få papper på det man redan vet och så är det till en del tycke och smak. Och kompensera för en full bedömning? Vill man ha en häst med de egenskaperna ens egen häst har så hjälper inte andras utlåtande mycket.

Gimlan, en enkel fråga. Vilka kvaliteter ska ett sto ha tydligt specifierat, för att vara okej att avla på? Eftersom krav ett är bedömning så måste det ju även finnas krav på vilka poäng den ska ha uppnått för de olika delmomenten. Och vid vilken ålder? Vad skiljer sig det stoet markant åt från en sk "fritidshäst"?

Jag tycker att du har en orealistisk syn på avel med väldigt strikta principer och vissa åsikter är lite uppåt väggarna, för mig, MEN, jag tycker också att debatten är viktig och intressant och den behövs.

Sen är ju frågan, om man avlar för att sälja, ska man avla hästar som man tycker att folk vill köpa (kanske sådana man själv vill äga) eller avla hästar som det finns efterfrågan för? Det är inte en helt enkel fråga att ebsvara.

Ja rygga-trava galt är verkligen en helt kalasbra övning för hästar som spänner sig lätt eller har svårt å höjja ryggen.

Denna övning har jag kört massor på Jorunn och jag känner stor skillnad på före och efter.

Annat som är bra är att trava över bommar för de flesta hästar tittar ner på bommarna för att typ säga.. vafan ligger här?? haha. Och då glömmer de bort å spänna dig=)

Jag misstänker att du redan jobbat med det av andra skäl. Min spända häst har jag "lurat" till avslappning genom att flytta undan bogar, få en tydlig innersida. Hon har då slappnat av runt min inner skänkel. Det fungerar egentligen i alla gångarter på min häst, även om hon gärna slappnar av lite för mycket om jag gör det i tölt och då landar i trav. Om du förstår hur jag menar.
Jag använder då inner knä för att putta undan innerbogen lite.

Jag fick tips om att fokusera på nedtagning från trav att hon verkligen måste vara avslappnad och gå i ett lugnt tempo när hon får sakta av till skritt. Annars får hon ju en belöning att styvhet belönas med vila.
Det där är nog skitbra. Fattar inte hur jag ska minnas det. Jag snappade upp det igår när jag stod bredvid och tittade på en lektion och tänkte att det var smart, idag hade jag glömt. :)

Det är hemskt när man hamnar i det där läget att man bara tycker att man sitter och drar i sin häst, och man känner att man inte borde hålla på med hästar för att man är så klantig...

Min förre häst var ganska spänd och ville gärna dra med mig i början, och hade ganska lätt att hetsa upp sig och börja hacka tänder och steppa sidledes, gärna med huvudet i vädret när jag tog i honom. I början försökte jag lösa det från ryggen, men sen mot alla regler började jag kliva av om han blev stirrig och löste det genom att gå och styra honom från marken en bit tills han coolade ned sig och slappnade av. (jag styrde alltså med händerna på var sin sida om manken) Då hoppade jag upp igen. Från marken försökte jag aktivera honom med att flytta åt sidorna, ta halvhalter, stanna och gå i öppna.

Kanske värt att prova, även om "regelboken" påstår att man förstör genom att "belöna med att sitta av". Men jag kände att jag förstörde mer genom att sitta uppepå och bråka med honom i det läget.

Han blev lugnare med halsringsträning, stopp med spö mot bogen, och mycket tömkörning på volt och ut i skogen. Och lydigare med de övningar Freyr skrev, stopp-fram-stopp osv, och galoppfattningar från skritt och stillastående. Jag vet ju inte riktigt hur din gör i galoppen, men min kastade sig mer eller mindre iväg först, det gick över. (Och det tog tid att få bort)

Känn dig inte usel om det tar lång tid att få ordning, vissa hästar är ju svårare än andra.

Först och främst Jonaz, jag tror att vi är många som kan känna igen oss i det där. Ibland känner man sig helt enkelt bara som en dålig ryttare och som om man bara "förstör" sin häst. Sen andra dagar, när det går bra, så märker man att det går framåt och att man nog inte är ett hopplöst fall ändå..

Det låter som om ni kommit längre inne i paddock än ute? Kanske är det för stort krav att det ska gå lika bra ute som inne? Hade jag varit du hade jag haft ett annat fokus/mål de ritter som du rider ut. Inte försätta dig i lika många situationer där det blir dragkamp mellan er och sen finslipa på kontakten mer i paddock. Tror också att halsring och andra inbromsande hjälper är bra att träna in. Skulle dock inte använda stång, men det är mest pga egna preferenser.

Och det är klart du kan rida för instruktör! Det är ju bästa sättet om man känner att man fastnat och behöver få lite inspiration och ett par färska ögon som kan se problemet från ett annat håll.
:)

+ Kryddelydd och Brolinskan

Verkligen TACK för pepp och för tips på övningar. Jag rider ju nästan alltid själv och då är input som er guld värd. Jag inser ju att jag måste ändra vad jag gör för att få ett annat resultat, men ibland är det svårt att veta vad som ska ändras ju.

Halsring ska provas, ännu mer avslappning, trav-halt-trav. Och jag ska våga åka till instruktör. Men det blir nog till en särskilt utvald, synd bara att hon bor i södra Sthlm (lite väl långt från Uppsala). Jag behöver verkligen nya ögon och nya sätt att få min häst att slappna av. Det är inte en helt lätt häst att rida, och jag ställer nog högre krav nu än jag gjorde förr. Även om jag egentligen inte tycker att det är höga krav att be om trav, men jag får acceptera att det är det på den här hästen. I alla fall med kombination av mig som ryttare. Pass har hon så det räcker och blir över så den kan vi plocka fram i vår igen. Nu ska det slappnas av i paddock och vi ska börja prata med varandra igen! Det ser jag fram emot.

Kryddelydd, jag har jobbat väldigt mycket med böjning som avslappning och mycket att jobba med en tygel i taget för att det ska finnas så lite som möjligt att gå emot. Nu har jag börjat plocka upp yttertygeln också och arbetet har lönat sig. Hon länger sig vid mjuk förhållning och eftergift och bitvis kan jag få henne att höja ryggen. Fantastiskt! Men så ibland är det bara så svårt att slappna av. Jag tycker ju att jag gör ungefär som jag brukar, men kanske är det att jag ändå spänner mig och överför det till hästen. Eller så har mitt svarta sto svårt att slappna av ibland. Jag kan dock leka än mer med att flytta bogar och se om det hjälper. Och fortsätta med arbetet med en tydlig innersida. Ffa i skritten är hon ibland fantastiskt lyhörd ibland och flyttar bogar och bakdel precis som jag vill. Diagonalsluta är liksom inga problem alls när hon är avslappnad. I skritt då.

Moli, jag ska tänka utanför boxen och prova och se om det blir skillnad om jag hoppar av. Det kanske är ett bra sätt att få henne att inte tänka bara, bara fram i full fart. Galopp är knappt att tänka på i det här läget då hon kräver fart för att inte tappa tretakt och bli passig och fram-ned har vi aldrig kommit till. Det är också lite frustrerande, men jag förstår att jag måste ta jobbet i små bitar.

Brolinskan, det kommer dröja innan jag rider ut igen. Ska fundera lite hur jag ska sänka kraven, men vi kommer nog dit. Bitvis gick hon faktiskt klart bättre i traven när vi red idag (trots att mycket annat var katastrof) så det kan nog finnas hopp. Jag ska tänka än mer skynda långsamt. I alla fall försöka!
Jag har förresten tänkt att jag ska svara dig i gångartstråden om Hörn om hur du ska jobba med henne. Men jag tror inte att det är ikväll jag ska svara.... :P

Återigen TACK. Jag känner mig inte riktigt lika kass nu ikväll, och jag ska verkligen jobba på att bli bättre!

Men alla hästar (och övriga arter ;) ) riskerar att få idiotungar även med otroooooliga föräldrar så varför inte bara sluta avla öht?

Skämt åsido ..
Tycker denna diskussion börjar bli lång och envis och otrevlig ..

*kl*

Viggan har varit lös i natt :crazy: och käkat upp alla andra hästarnas kraftfoder!!!!! :crazy:

Ja hon såg minsan helnöjd ut när jag kom upp för att kika så hon levde :grin:
Jäkla häst haha. Men tydligen var inte boxdörren helt stängd sen gårdagens intag...

Hon mådde bra idag, men jag vet inte hur fort kolik kan uppstå? Hon har ju bajsat (även fast det var löst) och kissar och dricker. Kändes inge konstig när jag red. Skrittade en massa för att bara få igång tarmarna.

:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar