Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Men vaaaaa! När blev äldsta dottern så stor! Minns henne som bebis på SM för några somrar sen!

Nu gör jag det stora felet att inte läsa klart innan jag svarar men: har du sett bilderna på jorunn från när michis hade henne?
Det jag ser är en i grunden snygg häst med fyra bra gångarter och speciellt en väldigt fin tölt. Dessutom läraktig och schysst med fin färg.

De bilder niela lagt ut speglar nog inte hästens grundkapacitet. Sen kan det bero på att det är oturligt tagna bilder eller att niela inte är lika erfaren som en bra tränare. Men vilken häst visar INTE sig bättre under en riktigt duktig ryttare?
Jag vet att jag och niela kan bli irriterade på varandra, men jag kan ändå erkänna att jag tycker jorunn uppfyller alla krav för avel. Om man nu inte bara vill avla på förstaklasston och VM ston, men då hade alla föl blivit äckligt dyra.

Att sverige svämmar över av trevliga hästar stämmer väl inte riktigt heller. Men det beror väl på vad man lägger i "trevlig".

KL

Idag hade jag tråkigt så jag krånglade på ett par benlindor o släpade fram kameran på stativet...

vitsnygg.jpg

Visst börjar Kveikja se ganska fin ut? Lite mamma-mage kvar iofs...

vitvi2.jpg

(Mitt benlindande har väl lite mer att önska, men jag övar ju inte så ofta direkt...)

vittrav2.jpg

vittrav3.jpg

vittlt1.jpg

Det ser ut som att hon stoppar bakbenen längre in under sig nu än förr, det måste väl vara ett bra tecken?

Många nyanserade svar kring avel.
Enligt min mening finns det vissa individer som ska undvikas i avel, båda kön.
Det är de defekta individerna där man inte helt kan utesluta ärftligt inslag eller där man vet att ärftlighet är en viktig faktor.
Dessutom uppenbarligen de individer som löper en risk själva genom att användas i avel.

Exempelvis eksem, fång. Häst med känd spatt skulle jag personligen sky som pesten (även om det är sannolikt att hästar med spattförändringar som skulle synas om man bara röntgenundersökte dem, används i avel - men det man ser har man inte alltid ont av).
Hästar med svåra lynnesproblem skulle jag heller inte använda.
Däremot hästar som "testar" ryttare ser jag inte som ett lynnesfel.
Beroende på hur de går tillväga tycker jag att visst ifrågasättande är normalt och sunt.

För övrigt får väl var och en hobbyavla hur de vill på sina normala, friska hästar.
Det mindre genomtänkta är väl om man har ett sto som av något skäl (utom direkt yttre skada för då kan jag förstå) inte går att ha till ridning - ja då börjar man avla.

Svar till flera: Men just det där att avla till sig själv är ganska lurigt. Man vet ju inte om man kommer klaffa, hur livet förändras med mera. Då blir det ju ändå att man avlar på sitt gulliga sto som säkert kan vara ok, men inte grym och man för inte rasen framåt.

Jo, alla kan ha olika avelsmål, men alla mål kanske inte är så kloka? Kanske bör man tänka lite till, reflektera över varför egna hästen promt ska gå i avel.

Sen snorigt dyrt? Nja, höjer man kvalitén på aveln och hästarna överlag så lär prisbilden bli ungefär densamma.

Och just det Neila; Jorunn har väl bara fått ett föl, det säger inte så mycket.

Senast ändrad:

Svar till flera: Men just det där att avla till sig själv är ganska lurigt. Man vet ju inte om man kommer klaffa, hur livet förändras med mera. Då blir det ju ändå att man avlar på sitt gulliga sto som säkert kan vara ok, men inte grym och man för inte rasen framåt.

Och?

All avel behöver inte sträva efter att "föra rasen framåt".

Jag tycker det verkar bli mer gott om islänningar som påminner om ridponnyer: lättare kroppar, längre ben. Antagligen större risk för belastningsskador om vi fortsätter med att vuxna människor ska rida dem.

Att bevara styrka och robusthet kan ju vara ett bra sätt att föra rasen framåt. Niela skriver att Jorunn är av den lite äldre, grövre typen. Lysande, tycker jag, som gillar den typen. Vilken tur att någon vill bevara den karakteristiken för rasen.

Att enbart använda ett snävt urval av individer för avel, leder på sikt till en försämring av rasen med mindre genetisk variation.

Att använda BLUP-hingstar innebär ett risktagande. Visserligen sägs det inom trav att snabba generationsväxlingar snabbt utvecklar rasen, men det är kanske inte säkert att man vill ha den sortens utveckling inom islandhästaveln?

Att avla på treåriga BLUP-hingstar och lika unga ston med god härstamning innebär ju att man inte har en aning om vad det är för individer man avlar på. Bra avel borde alltså vara att fortsätta att använda säkra förvärvare.
Nu har du i och för sig inte förespråkat avel på BLUP-individer som jag läst, men jag spinner vidare.

Islandshästen har gamla anor och på Island har olika uppfödare/gårdar gjort som de önskar och gör det fortfarande. Resultatet är en fantastisk häst som tagit Sverige med storm, den har på kort tid blivit en av de populäraste raserna. varför tycker du man ska ändra på konceptet, riskera att förstöra rasen genom att likrikta aveln och bara avla på de individer som modet just nu anser är de bästa? Det är bredden och folkligheten som gör rasen så fantastisk, där alla kan hitta sin häst alltifrån den sävliga nybörjarhästen som går med på allt till passråttan som vinner allt men bara en expert klarar av att rida. Jag vill då inte ha bort bredden, genom att bara avla på fysiskt och mentalt friska hästar så kommer vi en bra bit på vägen.

När det gäller avel är det alltid klurigt oavsett om man är toppavlare eller bara föder upp ett föl åt sig själv så riskerar man att få oönskade och oväntade egenskaper på avkommorna. Ska man avstå att avla för att det är klurigt och att det är risk att det inte går alls som det är tänkt så blir det inga föl över huvudtaget.
Jo, alla kan ha olika avelsmål, men alla mål kanske inte är så kloka? Kanske bör man tänka lite till, reflektera över varför egna hästen promt ska gå i avel.
Räcker det inte att hästen funkar så bra för en själv att man vill ha en liknande och att hästen är frisk och sund? Måste man avla på hästar som man själv inte vill ha bara för att föra aveln framåt (och skapa en tävlingshäst man kanske varken vill ha eller klarar av)?
Sen snorigt dyrt? Nja, höjer man kvalitén på aveln och hästarna överlag så lär prisbilden bli ungefär densamma.
Det blir snorigt dyrt med för om alla ska ha 2 godkända föräldrar och att importerade ston måste vara i karantän i 5 år innan man kan avla på dem för eksemriskens skull.
Det säger en hel del ärligt talat.

Jag håller med dig i det du skriver. Och vad innebär det egentligen att "föra rasen framåt"? Är det att avla fram explosiva tävlingshästar med mycket rörelse eller är det att avla fram de hästar islandshästsverige vill ha?

En stor del av alla islandshästryttare i Sverige (för att inte säga den största) rider för att islandshästen är en bästa vän, en avkoppling och ett sätt att umgås. Vi kan kalla denna grupp fritidsryttare. Dessa vill (generellt sett) ha en islandshäst med stabilt temperament, mjuka gångarter som är bekväma att rida i under längre turer och helt enkelt en vän för livet. Dessa söker inte en tävlingshäst med mycket motor (kanske för mycket motor för den som hellre tar det lite lugnt) och extrema rörelser. Dessutom kostar ju dessa rörelser en hel del extra.

Det jag menar är att jag inte ser något "fel" i att avla på de hästar man helt enkelt tycker är trevliga, sådana som man själv vill rida och arbeta med. Vad detta sedan innebär är ju olika från människa till människa, men om jag bara ser till lokalklubben jag är med i så vill de allra flesta ha en snäll och trevlig häst som man kan ha roligt med; gå kurser, rida i skogen och ställa upp i lättare tävlingar.
Att ha detta som avelsmål är väl i så fall perfekt, eftersom det finns en målgrupp som sedan kan tänka sig att köpa hästarna.

Det finns självklart en målgrupp för tävlingshästarna/topphästarna också, men jag menar att den inte är lika stor som fritidsryttarna, och därför vore det ju konstigt om det bara fanns dyra tävlingshästar på marknaden.

/Anna

Ja, och? Vad har det med dig att göra? Tvingar någon dig köpa de mediokra hästarna?

Herregud människa, vad du är fånig.

Kommentaren var ett svar på Gimlans uttalande att det faktum att Jorunn bara fått ett föl, inte säger så mycket.

Kan du utveckla hur du tänker? Nyfiken/intresserad, inte snorkig i tonfallet...

Det är relativt lätt att avla fram trevliga hobbyhästar. Har man två trevliga friska individer till föräldrar med bra temperament som fungerar bra och har en trevlig tölt så är sannolikheten att man får ett hopplöst föl som inte har potential att bli en trevlig hobbyhäst ganska låg. Det är liksom ingen enorm chansning och orosmomentet att stoet generellt har problem med dräktighet eller att föda fram fölet eller stöter bort det är mindre. Man vet inte hur en förstföderska reagerar men en bra mamma lär vara okej med föl två och tre också.

KL

Nu reagerar jag förmodligen bara på ord - men det där med att "föra rasen framåt"... Jag önskar att aveln skulle syfta till att bevara. Bevara det som är själva essensen i islandshästen: en liten, urstark, frisk, färggrann häst med mycket hår, många gångarter och superpsyke. Det enda jag ser att man behöver förbättra där är friskheten - alltså sträva efter att avla bort spatt och eksem. Allt det andra kan man försöka bevara.

Vill man ha t ex en långbent dressyrstjärna finns det ju andra raser att tillgå.

Det luriga är att många tror att avkomman nedärver ditten och datten från sto respektive hingts, sedan visar det sig att saker dyker upp saker som kom från både mormor/morfar, farmor/farfar. Kanske saker som inte alls var inplanerade för denna avel. Ja så kan det gå.:p;)

Senast ändrad:

*kl*
Måste bara dela med mig av de här bilderna som jag hittade för någon dag sedan. På Kjarni från hans sista sommar.
brygga3-700x418.jpg

brygga1-700x464.jpg

brygga2-700x464.jpg

Det luriga är att många tror att avkomman nedärver ditten och datten från sto respektive hingts, sedan visar det sig att saker dyker upp saker som kom från både mormor/morfar, farmor/farfar. Kanske saker som inte alls var inplanerade för denna avel. Ja så kan det gå.:p;)

Jo, men det blir ju mer troligt att två riktigt bra nedärver sig bra - om man tittar bakåt på stammen också såklart.
Jag tänker mig att man främst avlar på linjerna bakåt, inte bara på individ :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar