Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad häftigt det ser ut. Hade varit kul med bilder när du rider också
Men vart har jag skrivit att jag tänker ta föl på henne innan jag visar henne????
Vad roligt det är när man känner så!Herreguuud så glad jag är just nu, vilken häst jag har
Svar till flera: Men just det där att avla till sig själv är ganska lurigt. Man vet ju inte om man kommer klaffa, hur livet förändras med mera. Då blir det ju ändå att man avlar på sitt gulliga sto som säkert kan vara ok, men inte grym och man för inte rasen framåt.
Islandshästen har gamla anor och på Island har olika uppfödare/gårdar gjort som de önskar och gör det fortfarande. Resultatet är en fantastisk häst som tagit Sverige med storm, den har på kort tid blivit en av de populäraste raserna. varför tycker du man ska ändra på konceptet, riskera att förstöra rasen genom att likrikta aveln och bara avla på de individer som modet just nu anser är de bästa? Det är bredden och folkligheten som gör rasen så fantastisk, där alla kan hitta sin häst alltifrån den sävliga nybörjarhästen som går med på allt till passråttan som vinner allt men bara en expert klarar av att rida. Jag vill då inte ha bort bredden, genom att bara avla på fysiskt och mentalt friska hästar så kommer vi en bra bit på vägen.Svar till flera: Men just det där att avla till sig själv är ganska lurigt. Man vet ju inte om man kommer klaffa, hur livet förändras med mera. Då blir det ju ändå att man avlar på sitt gulliga sto som säkert kan vara ok, men inte grym och man för inte rasen framåt.
Räcker det inte att hästen funkar så bra för en själv att man vill ha en liknande och att hästen är frisk och sund? Måste man avla på hästar som man själv inte vill ha bara för att föra aveln framåt (och skapa en tävlingshäst man kanske varken vill ha eller klarar av)?Jo, alla kan ha olika avelsmål, men alla mål kanske inte är så kloka? Kanske bör man tänka lite till, reflektera över varför egna hästen promt ska gå i avel.
Det blir snorigt dyrt med för om alla ska ha 2 godkända föräldrar och att importerade ston måste vara i karantän i 5 år innan man kan avla på dem för eksemriskens skull.Sen snorigt dyrt? Nja, höjer man kvalitén på aveln och hästarna överlag så lär prisbilden bli ungefär densamma.
Det säger en hel del ärligt talat.Och just det Neila; Jorunn har väl bara fått ett föl, det säger inte så mycket.
Det säger en hel del ärligt talat.
Svar till flera: Men just det där att avla till sig själv är ganska lurigt. Man vet ju inte om man kommer klaffa, hur livet förändras med mera. Då blir det ju ändå att man avlar på sitt gulliga sto som säkert kan vara ok, men inte grym och man för inte rasen framåt.
Kommentaren var ett svar på Gimlans uttalande att det faktum att Jorunn bara fått ett föl, inte säger så mycket.
Kan du utveckla hur du tänker? Nyfiken/intresserad, inte snorkig i tonfallet...
Jo, alla kan ha olika avelsmål, men alla mål kanske inte är så kloka? Kanske bör man tänka lite till, reflektera över varför egna hästen promt ska gå i avel.
Sen snorigt dyrt? Nja, höjer man kvalitén på aveln och hästarna överlag så lär prisbilden bli ungefär densamma.
Och just det Neila; Jorunn har väl bara fått ett föl, det säger inte så mycket.
Det luriga är att många tror att avkomman nedärver ditten och datten från sto respektive hingts, sedan visar det sig att saker dyker upp saker som kom från både mormor/morfar, farmor/farfar. Kanske saker som inte alls var inplanerade för denna avel. Ja så kan det gå.