Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Neila beskriver henne ju ofta som bitchig och märrig.

Tillägg
Rent ut sagt: Jag tycker det finns vettigare hästar att avla på. Man måste inte avla på sitt gulliga sto. Mer så jag menar. Sen är det inte för att J är så dålig, men det finns bättre.

Senast ändrad:

Äh, säg som det är istället: Du skulle absolut ha en black!

:p

Haha, färgavel... Nä jag åkte till pappans stall för att titta på en annan hingst faktiskt, en som är homozygot för skäck, Icke-ridbedömd dessutom, där kan vi snacka färgavel... Jättesnygg, men passade inte Kveikja.

Så det blev en black! Fast helt ärligt? Drömmen var en rödblack...
meyjagras.jpg

*KL*

Börjar så smått att planera kastrering av min lilla grabb.

Överväger att ställa honom i ett stall med bättre möjligheter en period...

Har inte kastrerat häst på många år så jag minns inte riktigt hur mkt bök det blev med skötsel mm mm

Tips mottages tacksamt!

Vill gärna ha lite mer minusgrader innan det görs och passa in det när det är lämpligt med vila he he

Och jag har träffat henne, ridit samt tränat. Haft i träning dessutom.
Jorunn är en trevlig häst, kanske lite lite vilja (för min smak) men hon är absolut inte ett dåligt avelsval. Och hur kan du dessutom säga att det är dumt att avla på henne när du varken sett henne live eller hanterat henne? Det du sett är bilder.
Tycker det känns lite elakt att kränga ur sig att Niela inte ska betäcka sitt sto bara sådär, jag tror att Jorunn kan få mycket trevlig avkomma med rätt hingst.

Jag har låtit kastrera tre hingstar: Karl som 3½-åring liggande på klinik pga klapphingst.
Tio dagar efter operationen skulle stygnen klippas bort och bomullstussarna petas bort. Det var inte helt populärt eftersom han var lite öm i området...

De två andra togs som 1½ resp 2½-åringar, stående hemma. En av dem blev ordentligt svullen i skapet efteråt men annars inga problem.

De instruktioner jag fick var att hålla dem i sjukhage någon vecka (mest för att inte springa för mycket men samtidigt röra sig).
Jag har sett/hört att andra fått specifika instruktioner om promenader men det verkar skilja sig.

I verkligheten fick Karl bo i egen hage en månad eftersom det var smällkallt vilket visserligen gjorde att infektionsrisken var noll men det tog längre tid för sårläkning (det var -25 hela tiden).
De andra två fick dela sjukhage med varandra vilket nog var en ganska bra lösning eftersom det var en fördel att de vandrade.

Jag kan bara hålla med Michis, inte för jag känner hästen, men att döma ut en häst från avel som man inte ens träffat eller sett live, visst man kan ha en känsla men har man inte mer på fötterna så säger man ingenting.

Fast nu går du ju själv på niten att avla med hjärtat. Det finns betydligt mer passande ston att ha i avel än din dam. Inte minst med tanke på hennes temperament.

Detta tycker jag är ett otrevligt påhopp på Niela.

Eller är det så att bara klass 1 ston ska användas i avel enligt din uppfattning?

Niela: kul att du tänker betäckning!
Jag har ju en åring efter mitt för avel inte lämpliga sto (men det var inte jag som valde att få henne dräktig) som är trevlig: föl är kul!
Det enda som är lite tråkigt är att stoet kan tränas mindre under en period i slutet av dräktigheten och när fölet är litet.
Jag har tidigare tagit föl på ett vbl-sto, och henne satte jag försiktigt igång redan efter ett par månader i paddocken. Det fanns ett bra staket runt paddocken: jag red lite och fölet sprang löst i paddocken. Dock var förutsättningarna sådana att de övriga i stallet lät bli paddocken den stund som jag var där med sto plus föl och då kan man göra så.

´Jag kan tänka mig att skaffa ytterligare föl, dock inte undan Isa som ju inte är något lämpligt avelsmaterial av flera skäl. Dagmar verkar bli en trevlig individ. Hon har åtminstone bra skalle, och rena gångarter. Humör och vilja blir ju en betydligt senare sak att upptäcka. Så att lägga en bra hingst på henne om några år kan ju vara kul.

KL

skillnad idag mot hur det var för 30 år sen. Och hon tyckte sig se ett mönster att mycket berodde på att de har större rörelser, vilket kan bli problem för hållbarheten.
.

DET har jag sagt jättelänge! Särskilt vad gäller unga hästar som skadar sig tidigt i träningen, de är för bra för sitt eget bästa ...

Vi avlade på vad många skulle kalla "olämpligt sto" (iofs toppstam). inga DRÖMgångarter eller exteriör, men avkomman
efter rätt val av hingst blev en flott liten tölthäst. Har de andra gångarterna bra också, samt exteriör. Så jag ångrar mig INTE :)

Knapplånar.

Vad är nackdelarna/skillnaderna med att betäcka med en hingst som är bosatt i Sverige, men som är godkänd i ett annat land, tex Danmark eller Tyskland?

Neila beskriver henne ju ofta som bitchig och märrig.

Tillägg
Rent ut sagt: Jag tycker det finns vettigare hästar att avla på. Man måste inte avla på sitt gulliga sto. Mer så jag menar. Sen är det inte för att J är så dålig, men det finns bättre.

Nu har jag suttit och läst i tysthet men känner att jag måste få inflika min åsikt nu.

Skulle du vara den som bestämde vilka hästar det var bra att avla på och inte, skulle rasen minska drastiskt i antal och det skulle ingalunda garantera en förbättring för rasen i sin helhet.
Tycker att det bara är bedömda hästar som duger att avlas på? Eller hästar med väldigt hög BLUP? Var drar du gränsen för vad en "vettigare häst" är? Tänk om inte alla delar din syn på avelsmål? Vad ger dig rätt att sitta och tala om för folk att du inte tycker deras hästar är bra nog? Det är otroligt tråkigt med självutnämnda experter som inte vet när de ska vara tysta. För mig är det obegripligt hur du kan sitta och döma ut en häst du bara sett på bild på ett forum.

Rent ut sagt: Jag tycker dina åsikter är väldigt ogenomtänkta.

*kl*

Sent på måndagskvällen landade min häst på svensk mark! Imorgon anländer hon med lastbil. Snart får jag träffa min nya stjärna! :love: :love:

26770_378310314884_3272700_n.jpg

Åh vad roligt Elina! Ser fram emot att få se bilder på din söta donna :) Hoppas hon tagit resan med ro.

Åh vad spännande filipuss!
Hörde att de haft en tuff resa med mellanlandning på Arlanda så jag kan tänka mig att de är helt slut när de väl anländer till sina hem. Lycka till med din nya stjärna!

*kl*
Tycker att Eros demonstrerar svävmomentet i galoppen fint på de här bilderna. Inte konstigt att hans galopp är så svår att sitta i..
flyg3-700x525.jpg

flyg4-700x525.jpg

flyg1-700x525.jpg

Tänk att hon blivit så stor redan! Vill också se massa nya bilder på henne sen! :)

+ bellabus

Jag lovar att jag kommer att bomba denna tråd med massor av bilder sen! ;)

Brolinskan: Oj, jag hörde inget om mellanlandning på Arlanda, bara att det var en tuff resa för dem. Tack så mycket! :)

Vet inte om ja berättat om nya foderhästen. Hon är född -07 och håller på att sättas igång.
Här är Alma frá skeggstödum
156644_10151138511618068_1428824662_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar