Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Ett problem för hobbyavlare som bara tar ett föl, är, som jag ser det, oförmågan att välja hingst på ett vettigt sätt.

Det kräver ju ett visst mått av eftertanke och matchning ändå och många gånger när man ska ta "ett föl bara för sig själv/för att det är roligt" så tar man den hingst som finns närmast till hands eller som är finast...

Bara för att mitt hjärta klappar för te.x Ypsilon frá Holtsmúla och hans avkommor (!) så betyder ju inte det att han skulle matcha mitt sto. (Hypotetisk fundering: jag har inget sto i skrivandets stund).

Det här tror jag är ett större problem snarare än att folk faktiskt avlar "lite" för sin egen skull.

Fast mitt intryck är mer att enskilda stoägare tar ett föl för att det är lite "roligt" och spännande.

Men visst förekommer det hästar som hamnar i avel som inte borde vara där pga. dålig ridbarhet/lynne/hälsa...

halvt kl typ ;)

Jag bannlyser all eksem oavsett svenskfött eller ej, sto eller hingst och jag talar om det :p för folk Det är ärftligt och det förekommer islandsfödda ston som sent i livet fått eksem där 25 procent av ungarna utvecklat eksem.

Sen Neila tycker jag det låter som du förenklar lite mycket. Det är ju inte alls säkert att hingsten nedärver sina fantastiska ben elle vad man nu är ute efter, fölis kan ju få det sämsta av både mor och far. Och exteriören hänger ju ihop med gången många gånger, tex en bra bog.

eksem och avel.

Jag tycker att det är onödigt att avla på defekta eller sjuka individer, när det finns gott om friska.

Sjukdomar som är säkert icke ärftliga är väl en sak, som en häst som pga skada blir oridbar men i övrigt frisk.

Jag ser ibland att professionella uppfödare annonserar ut saluston som avelsston trots eksem. Det tycker jag är oerhört oseriöst med tanke på att eksem finns med på defektlistan på Jordbruksverket över vad man inte ska avla på.

Jag kan vara mer förlåtande om hobby-Lisa av misstag avlar på sitt eksemsto för att hon inte begrep bättre (även om hobby-Lisa borde ha läst på) än med sådana som är professionella uppfödare.

Sedan finns förstås mellanvarianten: Man låter betäcka sitt importerade sto och upptäcker att hon fick eksem. Och då kan man ju avstå från att avla ytterligare på henne när eksemet blivit känt.

Man kan också vänta några år innan man avlar på ett importsto. Sen är det förjävligt att det finns/funnits hingstar i avel som har eksem. :(

En hel del betäcker sina ston på Island innan import vilket är mycket förståeligt om man vill åt hingstarna där. Inseminering är ovanligt när det gäller islandshäst så det är ofta enda chansen. Det blir dessutom dyra hästar om man importerar ett sto för man vill åt en viss linje och man sedan ska hålla hästen i 5-7 år innan man börjar avla (om hästen visar sig vara frisk). Och sedan så kanske det svenskfödda stoet utan eksem i grannhagen egentligen nedärver eksemgener i större utsträckning bara det att man inte vet det än. Det måste finnas någon måtta på kraven.

Jag gillar heller inte avel på defekter som eksem, men som sagt graderna i helvetet varierar. Det är mer förlåtligt i mina ögon om man tar föl på sitt importsto som fått eksem efter många år i Sverige för att man älskar just denna häst än en häst som utvecklat gravt eksem redan under de första åren i Sverige och man inte har några särskilda skäl att betäcka just den hästen. Helst ska man låta bli förstås.

Man kan också vänta några år innan man avlar på ett importsto. Sen är det förjävligt att det finns/funnits hingstar i avel som har eksem. :(

Det värsta är att man som köpare av föl eller betäckning många gånger inte har en chans att veta. Undrar om man kan "reklamera" fölet om det visar sig att hingsten haft eksem men ägaren dolt det.

Delvis knapplån

Jag har en inackordering som är svenskfödd och har exem, flera av hennes syskon har oxå exem... Hennes pappa avlas ändå på, tror dock bara han används av ägarna själva.

Jag tillhör ju oxå den kategori stoägare som avlat på sin familjehäst, o det blir spännande att se vad hon kan ge! Jag försökte välja en hingst som matchade henne, som kunde höja det hon inte hade så högt på. Mitt sto har ju en rådgivande bedömning från en avelskurs så jag hade lite att gå på. Fölet har fått bättre manke/hals/bog, bättre man/svans. Det är väl ungefär vad jag själv kan bedömma. Hon har tyvärr ärvt mammas dåliga hovar vad det verkar, men annars är dom inte mer lika än nosrygg o färg ;)

Jag tyckte det var jättekul att kolla in hingstar o tänka o matcha! När jag väl såg pappa Deilir så blev valet lätt! O jag är väldigt förtjust i hans far Keilir så det spelade oxå stor roll. Keilir själv hade jag ju inte råd med... Fick träffa avkommor efter honom o tyckte det var fina hästar! Jag förväntar ju mig ingen VM-häst, utan en trevlig individ med bra gångarter o lätt för tölten. Verkar ha prickat rätt! Meyja har mer tölt än Kveikja, visar ibland pass men travar rent till vardags. Känns precis som det jag ville ha, en femgångare med bra trav!

Snygge-pappa!
deilirtolt.jpg

Mamma
pnaktrav.jpg

Barn
vcrameyjatrv.jpg

Ja, det blir dyrt att hålla en häst i flera år innan man tar ett föl. Men det borde vara värt det. Import tycker jag eg bara är ok om det är något väldig speciellt man är ute efter. Vanliga fritidshästar finns här, ofta till samma peng som det kostar med import+ hästens pris.

Jag kan faktiskt förstå att "folk" köper föl på Island och låter de gå kvar... :o

Bara för skoj egentligen, satt jag och surfade på Hestaleit och hittade ett kanonfint hingstföl. Korrekt och lite rejälare byggd, massor av foton i alla gångarter med helt ok rörelser. Pigga, vänliga ögon. En stam som sa mig ingenting men individen såg jättekul ut.
Kostade en spottstyver (!!) och uppfödningskostnaden är så billig att man nästan undrar om hästen kommer få det den ska ha ... ? :crazy:

Men!
Jag är då väl tillräckligt luttrad och "tör" (som vi säger här i Hälsingland) för att ta mitt nuft till fånga. Eksemrisk, konstigt att ha den så långt borta och sen ska den ju hem också och det är ju inte gratis.

Sen finns det föl till ruskigt bra priser i Sverige också nu, vilket fler kanske skulle behöva få upp ögonen för.
Nu kom jag ruskigt billigt undan tycker jag (känns nästan lite overkligt men det var ju helt ok att spara en slant med tanke på vad han kommer ha kostat när jag sitter upp första gången). Men det finns fler unghästar/föl - helt ok, fina kusar för priser från runt 10 ' ...

Ja, det blir dyrt att hålla en häst i flera år innan man tar ett föl. Men det borde vara värt det. Import tycker jag eg bara är ok om det är något väldig speciellt man är ute efter. Vanliga fritidshästar finns här, ofta till samma peng som det kostar med import+ hästens pris.

Ja åsikterna går isär, för min del är det fullt tillräckligt att ta en häst ur avel när den visar eksem, någon måtta på vad man kräver för försiktighetsåtgärder får det vara för min del. Ska man vara säker så bör man förmodligen ha hästen ute dygnet runt otäckad på sommaren i värsta knott-träsket i en hage som är vindskyddad och låta bli att spreja med insektssprej. Man kan liksom inte försäkra sig mot allt.

För några år sedan så skulle jag dessutom sagt att jag aldrig skulle köpt en Islandsimport (i Sverige eller på Island), nu vet jag inte så 100% säkert, blir man kär i en häst så blir man, så kanske kanske, men troligen inte.

Senast ändrad:

KL

Idag var Sol och jag på återbesök hos veterinären och det såg ut som att det har läkt ut fint!!

Så nu blir det rejält noggrann träning, hon MÅSTE få med sig bakdelen, gå rakt och inte fuska med sin svaga sida!!!

Om två månader ska vi på ytterligare ett återbesök och då ska hon ha fått bättre muskler och såklart inga fler inflammationer.

På tal om avel så diskuterade vi lite om just avel, hon som varit verksam i många år tyckte att det var skillnad idag mot hur det var för 30 år sen. Och hon tyckte sig se ett mönster att mycket berodde på att de har större rörelser, vilket kan bli problem för hållbarheten.
Förhoppningsvis är det ju inget oövervinnerligt problem för oss, utan något som löser sig med mer träning. Men jag har hört detta innan från flera håll, så det är ju inte utan att man undrar.

Ungefär så sa min kiropraktor också förra veckan.
Att många tror islandshästar är hur tåliga som helst, men dom är lika känsliga som vilken häst som helst.

Ungefär så sa min kiropraktor också förra veckan.
Att många tror islandshästar är hur tåliga som helst, men dom är lika känsliga som vilken häst som helst.

Precis, varje gång jag varit och gjort böjprov har de talat om hur otroligt rörlig hon är. Vet inte om hon är onormalt rörlig för att vara islandshäst, men tydligen var det betydligt rörligare än vad andra hästar är. "Värre än en travare" fick jag höra förra gången. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men hon sa i alla fall att oftast är det bättre för hästen att de är lite åt det stelare hållet än att de är överrörliga. Därav det stora behovet av ordentlig träning för att hålla ihop henne bättre.

KL

Lite uppdatering, det blir tyvärr inte det där stoet jag ska ha på foder utan istället blir det KURT!!!! Minns ni honom? :laugh:

Bilder "snodda" från Filippa!
1_5099781c9606ee4b2e0fb179.jpg

fina_5099781ee087c3250f27bd65.jpg

yay_50997822ddf2b37d51000a85.jpg

Åhh han minns jag mkt väl, satte faktiskt och tänkte på dom här om dagen, undrar vart hon hade tagit vägen med den fina Kurt=)
Åhh kul det ska bli å få följa er=)=)

Mjo fast jag tror nog många uppfödare går på denna nit själv med att tänka med hjärtat än med hjärnan när man avlar.
Tycker man om en hingst är de lätt att man använder den på många ston om man har många!

Men visst håller jag med... jag har valt en hingst till Jorunn som kommer passa henne super, även om han har en färg jag igentligen inte är så där superförtjust i.Men de struntar jag i för han kommer passa henne som handen i handsken.:love:

svårt å avla mkt som skall passa in sedan avlar ju inte alla för att få en superstjärna till avkomma de får man ju inte glömma Men man ska iallafall avla på varandras svagheter så man inte väljer en hingst som är billig och den har exakt samma dåliga sidor som stoet.. För då kommer troligen fölet bli dålig den med=(

Fast nu går du ju själv på niten att avla med hjärtat. Det finns betydligt mer passande ston att ha i avel än din dam. Inte minst med tanke på hennes temperament.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar