Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Kan lägga in någon bild här med. Fler ligger i gångartstråden och ännu fler här. Min sambo fotade när jag red Fluga för andra gången igår. Stressad och därmed också passaktig, men betydligt bättre än hon varit. En fantastisk häst och en stor utmaning. Ge gärna lite feedback i andra tråden :)

fluga17-700x534.jpg

fluga25-700x466.jpg

fluga22.jpg

Kul med en bild på dig!
Och jag håller med övriga. Lester ser jättefin ut, nu vill jag se bilder på de övriga också! :)

Hade tänkt ta lite kort härom dagen när det faktiskt var sol en stund, men jag hittade på något roligare. Och att gå ut i leran och ta kort är inte inspirerande.

Ridbilder på islandshästarna har jag inga alls, har aldrig haft kamera och människa på plats samtidigt. Men jag ska göra en ansträngning och åtminstone få in bilder på hur de små krypen ser ut vid tillfälle;)

Det är ju bara så roligt att lägga in bilder på Lester eftersom han gör sig bra på bild...
mina islänningar är, som jag berättat otaliga gånger, inga kvalitetsindivider (utom möjligen Karl då) och har inte spektakulära rörelser utan är små budgetpållar och det behöver man väl komma ihåg när man ser bilder på dem...

Det är många här som har riktigt fina hästar, jättekul att titta på! Och visst suger det i häst-tarmen efter någon riktigt flashig individ, men jag har inte lust att lägga de pengar som skulle krävas i inköp - och jag är nöjd med mina sötnosar även om de inte alls är i kvalitet som många som visas upp på bilderna här...

Det är intressant när man jämför raser: man kan få en riktigt fin fjording för nästan inga pengar alls, medan det ju är enorm prisspridning på islandshästar.
Dock har ju jag hittat individer som är trevliga till billigt pris - Karl var ju ett riktigt kap och är mycket bättre än pengarna jag betalade för honom - bara han nu läker helt. En treåring e. Toppur och u ett kl 2 sto för 10000 är ganska snällt.
Jag tror att Barmi också var ett klipp. Igår fick jag honom för första gången att faktiskt trava - visserligen bara några steg och visserligen fyrtaktigt men trav var det!
Och en femårig valack e. klass 1 hingst och u ett kl 2 sto som lämnat VM-häst efter sig borde kosta mer än de 18 som jag betalade för honom...
Så med tanke på de pengar jag lagt ner på mina islänningarna har jag fått riktigt fina hästar:love:

Jaja. Med detta menar jag inte att gnälla eller lägga värderingar.
Det är helt rätt att det äntligen finns en prisspridning bland islandshästarna.
JAg, som gillar många typer av hästar, tycker att det är absurt att jag fick betala 25 för Isa för drygt två år sedan, visserligen dräktig med en kl 1 hingst, som en problemhäst (nu är det ju ganska vanligt med den prisbilden och något lägre för de lite "sämre" individerna) medan jag fick min nordistravare för 15 och han har aldrig varit ett problem. Eller Lester, som är riktigt fin och har bra härstamning och var visad med 38 poäng som åring, för 12.
Eller min fina connemara som jag köpte för ett år sedan för 25.
69738_423500441046113_820888391_n.jpg

Ignorera min förfärliga säck-sits och titta på den söta lilla fyraåringen...

Det är absurt att betala så mycket för en dålig individ av en vanlig ras, när man kan få toppenindivider av andra raser för mindre...

Sedan, för allt i världen, var betäckningen på Isa värd 9000kr vilket sätter hennes pris i ett något annat perspektiv.:angel:

Knapplånar mig själv.
Apropå den tidigare diskussionen kring bärighet, samling, rygg och så vidare.

Hästen ovan är ett rätt bra exempel: han är fyra år gammal och rids därför i ungefär den form som syns på fotot. Men man måste nog säga att han är rätt självbärig som går med huvudet och halsen i "rätt" position om man tittar på hur tygeln ser ut: inte precis sträckt.
Detta är en häst som jag lyckats med bedriften att inte avtrubba i inridningen utan har honom precis så trevlig hela tiden. Vi har precis börjat jobba med att lyfta formen aningen, och samla ihop bakifrån. Med resultatet att han skuttar runt på en knappt 10 meter i diameter liten volt i galopp utan att jag behöver hålla mer i munnen på honom än på den här bilden.

Det är det jag vill uppnå med mina islänningar också.
Isa är lite knepig pga psyket.
Barmi börjar förstå "lyfta rygg" nu vilket är jättekul. Honom har jag ridit tre gånger i veckan sedan mitten av augusti.
Han blir nog riktigt trevlig med mycket träning, även om han är en liten "köttkorv" och skulle få lättare för sig om han gick ner i vikt. Och det kommer väl på sikt.
Han är duktig på tölt men inte så duktig på galopp och definitivt dålig på trav.
Och han har inte heller några spektakulära rörelser utan är lite "snål" i frambensaktiviteten. Dock kommer det förstås att bli bättre med tid och träning, som allt annat.

Sen kan man ju vända på det att det är absurt att man kan köpa unga hästar för mindre än produktionsvärdet oavsett ras.

Absolut.

Vilket borde innebära att en inridningsfärdig islandshäst oavsett kvalitet skulle kosta minst 60000kr (jag tänkter då på produktionskostnad plus foder i några år plus lite hovvård och vaccinationer) vilket ju inte känns rimligt.

Inom många raser har jag en känsla av att det är en överproduktion och självklart blir inte alla individer allra bäst. Därmed kommer marknadskrafterna in och prissätter.

Jag menar, om man nu fött upp en individ som blir medioker.
Man vill förstås ha betalt för den vid försäljning. Men hästen kostar ju pengar varje månad den finns kvar: kanske det är bättre att sälja idag för 15000kr som tvååring än att spara och inte få mer om ett halvår. Marknaden är ju ganska osäker.

Hon som jag köpte Barmi av, satsar nu på endast avel på BLUP-hästar vilket antagligen är det "enda" sättet att få betalt för sitt avelsarbete.
Avel på lite mindre högBLUP:ade ger ju inte så mycket avkastning. Om man inte har tur och får en avkomma som visar sig ha mycket hög kvalitet.

Jag undrar när eller om marknaden över huvud taget blir mättad? Tror att den är ganska nära mättad vad gäller "normala" islandshästar idag, men jag kan verkligen ha fel.

Sen kan man ju vända på det att det är absurt att man kan köpa unga hästar för mindre än produktionsvärdet oavsett ras.

och vänder man på det ytterligare ett varv så ä rdet ju att produktionskostnaden är så hög, som är absurd, i förhållande till att så få har råd att betala ett adekvat pris.
Alltså är det inte priset på själva hästen som är problemet, utan betäckningsavgift, foderavgifter mm mm.

Spänd som du själv skriver lyser ju igenom men vilka pigga, glada och positiva ögon! Det ser ut att vara en kul häst att träna! :)

och vänder man på det ytterligare ett varv så ä rdet ju att produktionskostnaden är så hög, som är absurd, i förhållande till att så få har råd att betala ett adekvat pris.
Alltså är det inte priset på själva hästen som är problemet, utan betäckningsavgift, foderavgifter mm mm.

Nu hänger jag inte riktigt med. Vad menar du är höga produktionskostnader?
Att ha en häst gående i flera år kostar mängder med pengar hur man än vänder och vrider på det och islänningar måste få växa långsamt.
Jag vet inte om jag tycker att betäckningsavgifterna är så mycket högre än på många andra raser (halvblod exempelvis). Eller är de det?

Jag tänkte genrellt, inte bara Islandshästar för det är ju inte bara "vi" som dras med en överproduktion av hästar som säljs långt under vad de kostat att ta fram. (och generellt sätt har vi ganska långa betäckningskostnader om man tittar på vad det kostar att betäcka ett halvblod te.x Men titta på Shetlandsponnyn där det i princip är "gratis" att betäcka - inte är hästarna särskilt mycket mer vinstbringande för det ..)

Jag har ganska bra koll på vad det kostar att föda upp en häst. Jag har räknat på både längden och tvären vad mitt föl kommer ha kostat om fem år ... :angel: Bara att "föda upp honom" så att säga. Det är en ganska saftig siffra i ren "konsumtion" ...

Men problemet är ju egentligen inte att "folk" inte kan betala vad det kostar att föda upp en häst, utan probelmet är ju att omkostnaderna är så pass dyra. Det är ju svårt att komma åt för bonden, hovslagaren, veterinären, stallägaren, alla ska ju ha sitt. Så är det ju.

Inte tror jag priserna skulle stiga om antalet hästar minskade heller.

Egentligen tror jag att jag tycker att det är en icke-diskussion: hästar och hästproduktion är lyxkonsumtion. Det är i princip omöjligt att leva på att producera hästar. Nu blir jag väl halshuggen men jag kan nästan tycka att det är bedrövligt att hästuppfödning/avel kan räknas som näring när de allra, allra flesta går ganska många tusen i back år efter år efter år ..

Kan hålla med om din kommentar gällande näringsverksamhet till viss del.
Sedan finns det ju en del riktigt satsande uppfödare av flera raser, där man nog ändå lyckas rätt OK ekonomiskt.
Men jag tror att det nästan är under förutsättning att man själv äger några riktiga topphingstar av den ras man nu tänkt sig, och tar emot ston för betäckning.
Där verkar det ju finnas pengar..
Men för stoägaren som sedan får fölet - ja där går det nog oftast minus.
Dyr hobby att föda upp hästar för att andra ska kunna köpa.

Och i ärlighetens namn ser jag det som en fördel att det avlas fram ett antal individer som inte är enbart för tävlingsfolket.

Helt OT men jag sitter och återuppväcker en del av min ungdom.
Jag lyssnade mycket på Culture Club när jag växte upp och nu har jag rotat fram några Boy George-låtar på youtube.
"If I could fly" och "Fear not the sword my son" är bland de vackraste låtarna jag hört på mycket länge.
Gilla!

25.000 för ett yngre sto dräktigt med en förstaklass hingst låter inte direkt dyrt, snarare tvärt om. Betäckningar med förstaklass hingstar brukar ligga på 10-15.000. Det som blir kvar på 10-15.000 kan man knappast klassa som överpris för ett sto i Isas ålder direkt.

Och i ärlighetens namn ser jag det som en fördel att det avlas fram ett antal individer som inte är enbart för tävlingsfolket.

Fast det där tycker jag är ett felaktigt tänk. Inte ens med två elitstammade hästar får man alltid fram superhästar som håller på tävlingsbanan så nog 17 behöver det inte avlas på sämre hästar. Vardagshästarna kommer till ändå.

kul att du köpt en bebis på 4mån med(som glampi med var när jag köpte han) och dessutom med samma färg och så tecken med(fast glampi har ju bläs).
Glampis farmor är musblack och farfarn är silversvart och så pappa Grasteinn är ju silvermusblack med tecken.

Glampi är reggad som silverbrunblack men han är uppenbarligen silvermusblack.

Det är frågeställning som kommer upp då och då.

Blir det bra hästar till nybörjare, familjer, fritidsryttare m.fl vardagshästar av de elitstammade avlade mot tävling? Bara för att en häst inte håller för tävlingsbanan så innebär det inte att den är lämplig som vardagshäst. Det finns säkert de som är mer än lämpliga, men nog får man större andel om man avlar med dem i sikte. Å andra sidan är det tävlingsryttare som är beredda att betala, vardagshästen ska enligt många vara nästan gratis.

Fast alla välstammade hästar blir ju inte galna eller svårridna. Ingenting säger ju heller att en medioker häst får en avkomma som passar familjen.

En häst behöver definitivt inte vara galen eller ens svårriden för att vara olämplig för mindre kunniga. Det räcker med för mycket vilja eller för skarp häst för att det krävs vana ryttare för att hantera det, förutom gångartstrassel som ger mer svårridån hästar då.

Jag säger inte emot dig, tvärt om, jag skrev "Det finns säkert de som är mer än lämpliga [som vardagshästar], men nog får man större andel om man avlar med dem i sikte."

Ok, jag är kanske trög, men för mig låter det som du tycker tvärtom. Sen upplever jag en hel del avel för att få fram "fritidshästar" som tämligen ogenomtänkt.

Jag tog inte ställning egentligen, folk får avla som de vill för min del, men jag ogillar att det ibland används hästar som inte är friska eller på annat sätt olämpliga som avelsmaterial. Diskussionen har varit uppe några gånger under årens lopp dock om vilken typ av hästar som folk bör avla på.

KL.
Liten hälsning från andra sidan pölen! :)

Har nu jobbat och bott på stallet i ca. 5 månader, och det känns fortfarande som en dröm! Rider alltid med ett leende då jag t.ex är barbacka ute i terrängen och inser att jag lever på att rida och sköta hästar dag ut dag in.

Rider olika hästar lite beroende på omständigheterna, men "töltmopeden" Bródir är fortfarande den jag rider mest. Han blir bara trevligare att rida för var dag som går, även om han fortfatande har lite strul med sina långa ben och dåliga balans, men vi jobbar på den! ( även om jag ändå skrattar åt hans konstiga beteende, knappt någon galopp och trava gör han bara i nedförsbacke. :grin: ) Vi har även öppnat passen lite, vilket känns super roligt, det går fort undan när han väl får den växeln i!

Fick även tävla en kompis 5 - åriga sto Móna i lätt fyrgång för ett par veckor sedan, och var så himla stolt över oss båda! Det var Mónas första gång på banan, och vi kom upp till 5.0 poäng! Hon var urhärlig att rida; känslig, mycket vilja och väldigt fina gångarter, henne hade jag köpt bums ifall jag hade pengarna. Tyvärr flyttade Móna tillbaka till mellersta Finland bara en vecka efter vår debut på banan.
598849_4787055442725_259119220_n.jpg

Ridning - serious business. :p Jag garvar åt min tävlingslåt, en finsk barnlåt som fick alla att dansa med.

Såg även Bloffe på samma tävling med sin nya ägare, och fick ett gott skratt då han studsade fram på banan; fortfarande lika fet, hade fortfarande lika bråttom oberoende av gångart med fortfarande lika tröga bromsar. :D Lyckades nog inte hålla bort tårana när jag väl fick fa fram och krama honom, men insåg till slut att han kommit till ett bra hem där han uppksattas.

There we go, liten update från moi! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar