Sv: Snack & Uppdateringstråden
Kul med en bild på dig!
Och jag håller med övriga. Lester ser jättefin ut, nu vill jag se bilder på de övriga också!
Hade tänkt ta lite kort härom dagen när det faktiskt var sol en stund, men jag hittade på något roligare. Och att gå ut i leran och ta kort är inte inspirerande.
Ridbilder på islandshästarna har jag inga alls, har aldrig haft kamera och människa på plats samtidigt. Men jag ska göra en ansträngning och åtminstone få in bilder på hur de små krypen ser ut vid tillfälle
Det är ju bara så roligt att lägga in bilder på Lester eftersom han gör sig bra på bild...
mina islänningar är, som jag berättat otaliga gånger, inga kvalitetsindivider (utom möjligen Karl då) och har inte spektakulära rörelser utan är små budgetpållar och det behöver man väl komma ihåg när man ser bilder på dem...
Det är många här som har riktigt fina hästar, jättekul att titta på! Och visst suger det i häst-tarmen efter någon riktigt flashig individ, men jag har inte lust att lägga de pengar som skulle krävas i inköp - och jag är nöjd med mina sötnosar även om de inte alls är i kvalitet som många som visas upp på bilderna här...
Det är intressant när man jämför raser: man kan få en riktigt fin fjording för nästan inga pengar alls, medan det ju är enorm prisspridning på islandshästar.
Dock har ju jag hittat individer som är trevliga till billigt pris - Karl var ju ett riktigt kap och är mycket bättre än pengarna jag betalade för honom - bara han nu läker helt. En treåring e. Toppur och u ett kl 2 sto för 10000 är ganska snällt.
Jag tror att Barmi också var ett klipp. Igår fick jag honom för första gången att faktiskt trava - visserligen bara några steg och visserligen fyrtaktigt men trav var det!
Och en femårig valack e. klass 1 hingst och u ett kl 2 sto som lämnat VM-häst efter sig borde kosta mer än de 18 som jag betalade för honom...
Så med tanke på de pengar jag lagt ner på mina islänningarna har jag fått riktigt fina hästar
Jaja. Med detta menar jag inte att gnälla eller lägga värderingar.
Det är helt rätt att det äntligen finns en prisspridning bland islandshästarna.
JAg, som gillar många typer av hästar, tycker att det är absurt att jag fick betala 25 för Isa för drygt två år sedan, visserligen dräktig med en kl 1 hingst, som en problemhäst (nu är det ju ganska vanligt med den prisbilden och något lägre för de lite "sämre" individerna) medan jag fick min nordistravare för 15 och han har aldrig varit ett problem. Eller Lester, som är riktigt fin och har bra härstamning och var visad med 38 poäng som åring, för 12.
Eller min fina connemara som jag köpte för ett år sedan för 25.
Ignorera min förfärliga säck-sits och titta på den söta lilla fyraåringen...
Det är absurt att betala så mycket för en dålig individ av en vanlig ras, när man kan få toppenindivider av andra raser för mindre...
Sedan, för allt i världen, var betäckningen på Isa värd 9000kr vilket sätter hennes pris i ett något annat perspektiv.