Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Det var min första egna islandshäst, jag har inte påstått att vi känner varandra väl men vi känner varandra och nej jag kommer inte ihåg hur många hästar hon haft.

Fast jag tycker du förenklar det hela för mycket. Det handlar ju om känsla, kunna rida fyrtakt, trycka in rätt bakben i rätt ögonblick eller häva en rollning.

Jag trodde vi är i ett islandshästforum där de flesta användarna faktiskt har kunskaper i det du skriver om?
Självklart finns det inte en "tölt-knapp".
Självklart handlar halvhalterandet också om att ibland kunna ge en förhållning av ena kroppshalvan och driva in "rätt" bakben.

Jo visst förenklar jag, men det är väl ingen som förväntat sig eller påbörjat en föreläsning i konsten att tölta?

All ridning, oavsett gångart, handlar ju mycket om känsla, timing, kontroll över bakbenen separat. Eller?

Sedan erkänner jag att jag upplever att många gör det hela krångligare än det behöver vara. Observera, jag pratar nu inte om ridning på hög nivå, utan mer på hobbynivå. Och så j-a komplicerat är det ju inte att få en häst att tölta. Tycker jag med min begränsade erfarenhet.
Men jag kanske bara inte sett ljuset än:angel: eller så kanske jag med min riderfarenhet har tillräckliga kunskaper och tillräcklig känsla och bakbenskontroll för att det fungerar på de hästar jag hittills ridit.

Jag försöker alltså inte heller påstå att jag kan sitta upp på och rida vilken häst som helst när som helst. Jag påstår inte att jag kan rida en välriden häst till dess maximala förmåga heller.

Men jag vill låta påskina att det heller inte är något mystiskt, magiskt och få förunnat.
Och inte riktigt så komplicerat som det ibland utmålas.

Haha ibland tänker man inte, det gjorde inte jag heller när jag köpte Vilja ;)

Hihi, fast jag har tänkt helt sjukt mycket den här gången. Fast det känns som att allt jag tänkt leder fram till: "Det här kan vara helt idiotiskt ..."men sen gjorde jag det! :o :p och nu känns det som bomull i själen!

Här är min blivande livskamrat!
:love:

silverskatten_50901a0addf2b37328001a0a.jpg

(och nu vill jag få massor av kommentarer om vad FIN han är (eller nåt torrare om man vill) så man känner att man får vara med i den här tråden ... :angel: )

Det var min första egna islandshäst, jag har inte påstått att vi känner varandra väl men vi känner varandra och nej jag kommer inte ihåg hur många hästar hon haft.

Gu vad besviken jag blir på dig nu, som inte har koll på hela min radda av hästar! :o ;)

usch, fast jag vet inte om man blir så erfaren bara för att man "råkat" äga en del hästar.. :o Den här gången är jag dessutom helt öppen för att skicka iväg hästen och låta någon annan göra grunden faktiskt.
Det beror på så mycket - hur mycket jag hunnit komma igång, hästens förutsättningar mm. När grunderna väl är där så känner jag mig lugn däremot.

Just nu längtar jag mest efter att få träffa honom, i verkligheten. Jag drömmer nästan varje natt om honom. I natt gick han runt i huset efter mig som en liten hund med puffig lugg? :angel:

Grattis! Han ser fin ut! Exteriörbedömning o så är inte min starka sida men han ser ut att ha väl ansatt hals.

Nu får du ju berätta hans stam :)

Tack! Jag tycker han ser "ok" ut exteriört. Jag har ju inte sett honom live så det är lite läskigt. ;)
han är efter Sibelius och undan ett obedömt sto som har Silver-Askur och Gustur f. Stykkisholmi bakom sig. Inget att skryta alltför mycket med men duger åt mig! :p

Tycker han ser ut som en härlig häst som absolut kan bli riktigt fin gångartsmässigt i framtiden!
Han ser riktigt charmig ut.

Ååååh, vad fin! :love:

*kl*
Nu skulle mitt sto ha landat i Sverige. Men pga storm på Island så kommer hon på måndag. Ännu mer väntan. Men snart är hon hääär! :love: Nu måste denna helg gå fort, jag vill träffa min fina B!! :love:

Alla töltsätter inte sina hästar själva om hur och när det ska göras finns det olika åsikter om.

Vilken sötnos!

Min jag har nu har jag också haft sen bebis, riktigt kul att få vara med hela vägen även om väntan är lång. Men så värt det! :D

Tack,och tack ni andra också!

Haha, ja de säljer ju flera hästar till ruskigt bra pris. Jag tror inte jag hade vågat köpa "ponnyn i säcken" för mitt "högsta pris."
Jag hoppas - och TROR efter att ha fått jättefina personlighetsbrskrivningar av honom, föräldrar och helsyster- att han är rätt häst för mig.
Men det känns som om jag får pengarna tillbaka OM det inte klickar, när vi väl träffas... Men det ska klicka, jag känner i hjärtat att det är rätt. :) men lite "tör" måste man ju vara när man resonerar... ;-)

Men jag känner mig rätt säker. Det ska bli spännande att följa honom. Han kommer gå kvar hos uppfödaren under vintern- dels vill jag inte köra en så liten häst, ensam så långt, dels är jag gravid och det räknar jag med att vara klar med när han kommer! ;-)

kl

Smyger in lite försiktigt här...

Har haft ett lååååååångt uppehåll med hästar av flera skäl, främst ekonomiska men även andra prioriteringar (ja jag vet, knasigt att kunna prioritera annat.. ;) ). Men om allt går som det ska nu så verkar det som att jag kan få hjälpa till att rida några isisar här på ön:banana:
Var och hälsade på en av dem idag, dock hade hon just nu lyckats bli halt så det ska kollas upp och jag hoppas så klart att hon blir frisk snabbt! Ett tjockt litet sto av den "gamla typen" på 11år. Ska bli spännande att provrida henne sen och hoppas på att kemin stämmer. Ägaren hade även en jättefin unghäst, tvåårig rödskimmelskäck (heter det så?:D), valack. Som var till salu. Sitter fortfarande och svär över att jag inte har ekonomin, annars hade jag förmodligen köpt honom på stört, blev lite kär..

Tack! Jag tycker han ser "ok" ut exteriört. Jag har ju inte sett honom live så det är lite läskigt. ;)
han är efter Sibelius och undan ett obedömt sto som har Silver-Askur och Gustur f. Stykkisholmi bakom sig. Inget att skryta alltför mycket med men duger åt mig! :p

Det är en bra stam!! Frisk och sund med bra gångarter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 068
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel