Sv: Snack & Uppdateringstråden
Jag föreslog en lösning som alternativ till den metod som många tycks använda.
Jag påstod inte att det var den enda lösningen utan ett alternativ - om vi ska hålla på med ordklyverier.
Fördelen med mitt förslag till väg är att man slipper få hästen i handen och "bära" den.
Nackdelen är att det antagligen tar längre tid.
Särskilt är jag övertygad om att det tar längre tid att få till riktigt kort rygg, och att få aktion och lyft och flashighet.
För att skryta och verka som om jag är världens proffs - vilket jag inte är - så: Isa har varit så besvärlig i psyket att jag inte har kunnat välja "driva bakifrån och hålla emot fram" utan har varit tvungen att söka en annan väg.
Hon har tre mycket starka grundgångarter och visar inget lateralt alls frivilligt.
Jag har varit tvungen, och insett att det fungerar, att träna in tölten på henne helt och hållet bakifrån med mothållet i min bukmuskulatur.
Och om det fungerar på en knashäst, så torde det fungera på hästar som är mindre spända också.
Å andra sidan har hon inte så hemskt stark framåtbjudning: hon springer om jag ber henne men låter lika gärna bli. Saken ställer sig antagligen annorlunda om man har en häst som "exploderar" framåt vid minsta drivning (men då skulle jag personligen välja att först träna den till att reagera lagom på drivning).
Som sagt, ett alternativ kan vara att lägga ner sig på att träna fram tölten utan att "bära" hästen.
Vill man att utvecklingen ska gå fort så är det antagligen ingen bra lösning.