Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag skulle säga att det beror på vilken typ av häst du har. En extrem fyrgångare men mycket stark trav kan jag inte tänka mig att det är så enkelt på. Men hur som helst så skulle jag vilja påstå att töltsättning inte funkar exakt lika på alla hästar, men det är min åsikt.

Jag skulle säga att det beror på vilken typ av häst du har. En extrem fyrgångare men mycket stark trav kan jag inte tänka mig att det är så enkelt på. Men hur som helst så skulle jag vilja påstå att töltsättning inte funkar exakt lika på alla hästar, men det är min åsikt.

Vem påstod att det var enkelt;)

KL

Idag har jag fått höra så fina ord om min lilla hästapålle att jag passerade 170cm-sträcket. :love::love::love:

Stolt matte med andra ord.
Hoppas bara att vi kan leva upp till de fina orden också. :o

Du gav en enda lösning.

Jag föreslog en lösning som alternativ till den metod som många tycks använda.
Jag påstod inte att det var den enda lösningen utan ett alternativ - om vi ska hålla på med ordklyverier.

Fördelen med mitt förslag till väg är att man slipper få hästen i handen och "bära" den.
Nackdelen är att det antagligen tar längre tid.
Särskilt är jag övertygad om att det tar längre tid att få till riktigt kort rygg, och att få aktion och lyft och flashighet.

För att skryta och verka som om jag är världens proffs - vilket jag inte är - så: Isa har varit så besvärlig i psyket att jag inte har kunnat välja "driva bakifrån och hålla emot fram" utan har varit tvungen att söka en annan väg.
Hon har tre mycket starka grundgångarter och visar inget lateralt alls frivilligt.
Jag har varit tvungen, och insett att det fungerar, att träna in tölten på henne helt och hållet bakifrån med mothållet i min bukmuskulatur.
Och om det fungerar på en knashäst, så torde det fungera på hästar som är mindre spända också.
Å andra sidan har hon inte så hemskt stark framåtbjudning: hon springer om jag ber henne men låter lika gärna bli. Saken ställer sig antagligen annorlunda om man har en häst som "exploderar" framåt vid minsta drivning (men då skulle jag personligen välja att först träna den till att reagera lagom på drivning).

Som sagt, ett alternativ kan vara att lägga ner sig på att träna fram tölten utan att "bära" hästen.
Vill man att utvecklingen ska gå fort så är det antagligen ingen bra lösning.

man måste absolut inte bära en häst för att töltsätta den. Man ska inte skulle jag säga.

KL

Idag har jag fått höra så fina ord om min lilla hästapålle att jag passerade 170cm-sträcket. :love::love::love:

Stolt matte med andra ord.
Hoppas bara att vi kan leva upp till de fina orden också. :o

Nu kan vi glida omkring, malliga och långa :D

man måste absolut inte bära en häst för att töltsätta den. Man ska inte skulle jag säga.

Det är ju det jag försöker säga.

Min kommentar kring töltträning ursprang ur Nielas inlägg gällande träning av tölt och att kunna ha lösa tyglar (dvs som jag tolkade inte bära) och jag kommenterade att man (också) kan träna in tölten på det sättet från början.

KL

Idag har jag blivit hästlös, min Vilja har fått en ny ägare. Jag har inte kunskapen att fortsätta utbilda henne längre än vi kommit nu. Vi står bara och stampar på samma ställe och det är inte rätt mot henne.

Hon har sån kapacitet att det är sjukt men jag kan inte plocka fram mer nu och pga sjukskrivning kan jag inte skicka iväg henne på träning heller.

Mitt lilla hjärta, det är så tungt men ändå så rätt. Jag vet om att hon kommer att få det bättre hos dom nya ägarna än hon hade det hos mig.

Jag orkar inte rida henne regelbundet och har ständigt dåligt samvete för att hon får stå i skymundan och hamna sist hela tiden men jag har varken tiden eller orken att hålla igång henne.

Nu ska jag gråta lite i kudden...

KL

Måste få fråga: såg en annons på ett 9-årigt sto som var triangelmärkt men inte halt vid ridning.

Vad kan triangelmärkningen bero på då?

(Letar inte häst och frågar inte specifikt om just den här, blev bara lite förbryllad och nyfiken)

En kompis köpte 1998 en häst som är triangelmärkt p g a spatt - och hon har kvar honom fortfarande. Han har aldrig varit halt vid ridning under alla år hon haft honom - men hon har alltid varit extra noga med långa uppvärmningar och aldrig utsatt honom för hårdare press än någon kurs då och då.

Min fina Inga Vala har nu stått sen början på augusti, och längre blir de då jag och min sambo skall ha en liten knodd i mars :love:

557713_10152214866720057_55128960_n.jpg

Hon är så läcker! :love::love:

KL*

Apropå tölten fick jag nu tipset av tränare att inte hålla i tyglarna så mycket nu när jag rider min ena femåring i tölt.
Börja samla ihop henne be om tölt och sen släppa på tyglarna inte superlånga men i alla fall så att de slakar till sig och inte ger kontakt.
Jag är då en "passiv" ryttare tills signaler behövs typ börjar hon sakta av bara påminna att "hörre du vi töltar nu" eller så.
Funkar skit bra på henne :)

Det där med att vara en passiv ryttare har dock hennes ryttare lite problem med ibland så det är en bra övning för båda två :D

Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:banana::bump: shiiiit vad Jorunn gick bra idag sedan kursen i helgen har hon verkligen fattat detta med att samla sig främst i skritten men man får trav och galoppen på köpet=)

Igår körde vi ett töltpass och tränade på de vi tränade på i helgen och de gick bra, mkt igångsättningar från den extremt samlade skritten.Nästan så hon ville stegra sig så manade jag fram henne i en fin tölt och vilken skillnad det är när man startar en tölt så än att man fuskar och bara börjar tölta och sedan börja samla in tölten.

I dag körde vi ett dressyrpass(klassiska dressyren utan töltinslag) och tränade mkt p åatt samla upp skritten så hon nästan piaffade på stället och sedan fick hon belöning av att skritta p ålång tygel.
Gjorde så några gånger och sedan övergick vi till halt, rygga-skritt sedan halt rygga trava.
Och vilken jäkla samling man får av dessa superövningar, så idag gick hon sjuk bra i den samlade traven så här mkt luft under tassarna har hon inte haft förr och hon lyckades orka bibehålla formen och hålla kvar ryggen några steg här och där:bump:
Så de kommer mer och mer såååååå stolt över min fislisa:love:

Galoppen var luftig och fin bitvis.. jobbigt att galoppera i uppförbacke och inte i nerförsbacke tycker Jorunn. Men även där nu orkar hon mer och mer så styrkan kommer allt mer och mer.
Imogon är det medryttarens dag samt på Lördag och på Söndag ska vi göra nått så ovanligt som att hoppa:D
Då ska min kompis prova hennes hoppsadel som har legat på en bred och kortryggad häst.
Få se om den passar även om den inte passar måste ju jag ta en bild på när Jorunn har en hoppsadel på sig iallafall som minne..Händer ju inte så ofta.. typ aldrig hänt=)

Fy så jobbigt :( :(

Kram!

Ja det är lite jobbigt men vi har kämpat ihop i 2 år och 11 månader och det har inte varit en enkel resa.

Köpte ett dräktigt, oinriden sto som var gravt undernärd så det har varit en hård och lång kamp att få henne i form. Att försöka göda upp en häst som är kräsen har inte varit lätt! Det är dock en triumf att ha kunna rida in henne och att fått upp henne i hull och bli en trevlig och positiv häst!

Men nu var våran resan slut, det är mitt ansvar som djurägare att se till att djuret har dom bästa förutsättningarna den kan ha, att den mår bra och att den får det den behöver så detta är ett beslut som är fattar helt efter att hon ska ha det bra. Sedan spelar det ingen roll om jag mår skit pga det hon går före mitt välbefinnande!

Det är väl klart som korvspad att man samlar hästen innan man börjar tölta? Tycker iallafall jag....

Tråkigt att du måste sälja.
Men har man en häst som kan gå VM med rätt ryttare är detta beslutet ju de bästa för hästen.
Nu hoppas vi få se hästen ute på tävlingsbanorna i framtiden och kanske en framtida landslagshäst?=)

Ska du inte köpa dig en äldre läromästare ist?? som inte behövs utbildas och inte behövs ridas så regelbundet utan kan stå utan att må dåligt/bli pigg när du har skov??
Bara få komma ut och skritta på lång tygel, ta en liten tölt här och trav och galopp här och där.. En sån häst=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar