Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Folk som vågar säga sanningen och inte alltid ljuger för att de ska låta fint brukar bli hatade.
Frågar du mig om din tröjja är fin och jag tycker den är ful kommer jag säga att JAG tycker den är ful.. vill du inte veta vad jag tycker.. fråga inte!!! För jag kommer inte ljuga och säga den är fin bara för att personen ifråga inte ska bli sur!

Du har inte hört talas om att vara lite smidig? Det underlättar sjukt mycket i livet och bidrar till ett bättre klimat. Man kan ofta hitta positiva grejjer. Visst kanske du tycker att tröjan är ful, men tror du inte att personen som bär tröjan hellre ser att du i så fall säger att den har en snygg krage?

Nu ska vi se om jag kan försöka få er att förstå vad jag menar att det är olika inom dessa ridgrenar.
Nu har jag hittat 3 fina bilder från GOOGLE

Här har vi 3 bilder.. alla visar en mkt fin trav inom varje ridgren.
Det är dressyr, western samt islandshästridning och här ser man att det är en otrolig skillnad på hur varje tävlingsgren hur domarna i varje tävlingsgren vill att man ska rida sin häst för att få bra poäng och kanske till och med vinna.

Det är helt olika varje gren och man rider och tränar framförallt formena på helt olika sätt.

Här har vi en fin trav i den classiska dressyren.. så när jag skriver att jag rider dressyr är detta våra mål att få till i traven då.

24280.jpg

Och här har vi en mkt fin trav inom ridgrenen western.. som vi ser är denna trav väldig olik sig i både form och steg och action när man gämför med dressyrhästen.

westernriding_90698402.jpg

Och så har vi en mkt trevlig travbild på en islandshäst som om man gämför med de 2 ovanför är mest lik dressyrbilden men fortfarande skiljer det sig i både form samling.

Trav20640x480.jpg

Fattar ni nu vad jag menar när jag särskiljer på dressyr och tölt?? att jag har helt olika krav och mål på min ridning.Jag rider ju 2 olika ridgrenar somhar 2 olika mål med ridningen.

Sedan kan jag givetvis rida dreessyr inom alla 3 ridgrenarna men målena i både form och gång är olika..

Om en hästmänniska frågar dig vad du håller på med med din häst svarar man ju western om man rider western.. islandshäst om manhar en islandshäst och jag hoppar om man tävlar de osv..Man svarar ju inte bara... dressyr om ni förstår??

Jag kan tyvärr inte förklara det bättre än såhär så förstår ni inte nu vad jag menar kan jag inte hjälpa er tyvärr!

När jag rider töltridning alltså när jag tränar på att rida så som domarna vill se oss när jag tävlar tölt så lägger jag fokus på helt andra saker än när jag tränar den classiska dressyren för attctävla i den grenen.

Som sagt det är ju 3 olika ridgrenar varje bild är verklligen WOW fina men ack så olika sig ändå=)

Nu skall jag ta och gå ut med mina 2 trasselsuddar till vovvar(chihuahua) och sedan bege mig till soffan.
För jag har sådan sjuk träningsvärk i mina ben efter gårdagens benpass inne på gymmet.. Huvaligen

Moderatorn får väl ta bort inlägetom man nu inte får lägga upp bilder från google men har sett andra gjort de och då är inte bilderna borttagna så jag antar att man då får?!

Men alltså, den där islandsbilden var ju inte precis något bra exempel.
Jag rider PÅ SAMMA SÄTT på ponys som på islandshästar. Jag håller lektioner för dressyrekipage, hoppekipage och islandsekipage.
På islandstävling trycker jag bara på och öser på mer action på dressyrgrunden. Men jag TRÄNAR ju inte så som jag tävlar. Jag far ju inte runt i ökad trav hela tiden.

Senast ändrad:

. Men jag TRÄNAR ju inte så som jag tävlar. Jag far ju inte runt i ökad trav hela tiden.

Man skulle ju aldrig få en hållbar häst med styrka om man alltid rider runt i ökad trav varje dag hela tiden. Hästarna har ju samma grunt oavsett vad dom nu råkar komma ifrån. Håller med dig Muninn :)

Knapplån!!

Täckesfundering!!

Blötsnö, blåst och runt nollan i temp.. Oklippt häst ,rejält med hö, medelmotion just nu ca 4-5 dgr v..
Behövs täcke? Och i sådana fall vad för täcke??

Hur ska man ens kunna diskutera med någon som inte ser skillnad på skritt och trav? Westernbilden är ju en häst i skritt.
Och skillnaden mellan dressyrbilden och islandsbilden är att hästen är i olika moment i steget. Dressyrtraven ska också ha ett sväv precis som i isistraven.
Exempel nedan

72864.jpg

På samma sätt som dressyren är grunden i all ridning är baletten grunden för all dans.
Självklart är det olika tävlingsgrenar men det är en stor del av islandshästridningen. Utan dressyren kan du omöjligt utveckla gångarterna.

Men jag tror att den här diskussionen handlar om olika definitioner på vad som är dressyr. För dig verkar det endast vara en tävlingsgren medan jag tror att de flesta andra ser det som ett sätt att få fram ett samspel mellan häst och ryttare. Tex är akademisk ridkonst också en annan form av dressyr men ändock dressyr.

Jadå, har ridit skänkelvikning i tölt faktiskt och det funkar mycket bra. Däremot sätter det stora krav på ryttaren då det krävs lite mer än samma moment i trav.

skakar på huvudet

Varför skulle jag vilja provosera nått bara för jag valt att dela in tölt och dressyren i olika kategorier så folk ska förstå vad jag har ridit och det är för min egen skull med när jag för min riddagbok.
Ska kunna läsa boken om 7 år och veta vad jag ridit, och då skriver jag har ridit dressyr då vet jag att jag inte har töltat alls. Och har jag töltat så skriver jag töltpass.
För att JAG har valt att inte kombinera dessa 2 ridgrenar på samma ridpass betyder de ju inte att jag gör de för att provosera folk på buke..

Sedan att folk blir galna av hur jag rider och tränar min häst är ju knappast något jag kan rå för eller hur!?
Får inte jag göra som jag vill eller??
Och måste man alltid sitta och förklara sig till varför man gör saker och ting??
Jag har den åsikten att det ÄR skillnad på hbl dressyren och islandshästridningen får inte jag ha denna åsikt eller ska ni bestämma det med vad jag får och inte får tycka?????:eek::crazy:

Har aldrig påstått att jag är bättre än andra de är något ni själva säger och har hittat på så skyll inte de över på mig tack:mad:

Så fort folk här inne inte tycker om de jag skriver skyller ni på att jag bara skriver för att provocera??

Är ni så i verkliga livet med?? att så fort det inte passar er i vad andra säger till er skäller ni på dom och säger att dom bara gör detta för att provocera er??

Jag har väl annat för mig än att sitta och försöka reta folk? herregud jag är över 30 år sånna barnsligheter slutade jag med när jag var 5 år.

Däremot har jag alltid haft mkt starka åsikter OCH framförallt vågar alltid stå för dom och de vet jag däremot stör folk men folk måste lära sig att folk FÅR tycka och tänka vad man vill i detta landet.

Folk som vågar säga sanningen och inte alltid ljuger för att de ska låta fint brukar bli hatade.
Frågar du mig om din tröjja är fin och jag tycker den är ful kommer jag säga att JAG tycker den är ful.. vill du inte veta vad jag tycker.. fråga inte!!! För jag kommer inte ljuga och säga den är fin bara för att personen ifråga inte ska bli sur!

Men sån är jag och kommer alltid vara sånt person.
Frivilligt att läsa de jag skriver så om du nu känner att du blir provocerad av allt jag skriver finns det en superfiffig liten knapp som heter ignorera..`
Den gör att du slipper se mina inlägg.. bra va?:grin:

Niela, det finns en bra mycket seglande mening för det här.

Det handlar helt enkelt om hur man uttrycker sig, det finns bra och dåliga sätt helt enkelt.

*kl*

En liten uppdatering från mig!

Litla och Alfari går det bra med (är väl dem det händer mest med just nu), lite bilder kommer här!

Börjar med Litla. Vi jobbar mycket för att nå tölten, som ju inte är det enklaste lilltjejen vet. Vissa dagar går bättre än andra, vill jag lova! Dagen till ära, när vi fotade, var hon rätt trött efter ett långt pass dagen innan och var tyngre än vanligt, men bjuder på dessa bilder ändå!

397297_501353169888982_1676848881_n.jpg

557673_501353129888986_1636449199_n.jpg

Så Alfari då. Fruktansvärt enkel att ha att göra med!
Han vill gärna korta sig på tok för mycket i överlinjen men det börjar släppa allt mer, nivån än är ju bara att han ska gå i det tempot dit jag vill, och på den nivån kommer jag stanna tills han börjar sträcka sig framåt mer. Han har redan gjort framsteg dock och i skritten går han bitvis i en riktigt fin form (som han alltså söker sig till själv), så det kommer nog snart till traven och galoppen också!

14159_506533336037632_728570235_n.jpg

197255_506533689370930_56694426_n.jpg

400332_506533876037578_870167410_n.jpg

I helgen ska vi iväg på kurs med Alfari och Stina så är vädret med oss då kommer det förhoppningsvis fler bilder då!

Vet inte om jag har skrivit det heller med Rispa är nu ultraljudad på 90 dygn och fortsatt dräktig! Varken Stina eller Ör blev ju dock dräktiga...

Niela, kan du med någorlunda säkerhet se skillnad på en ryttare som tränar skolor i skritt i syfte att stärka hästen inför en dressyrtävling och inför en Islandshäst tävling? Och om du kan se skillnaden, kan du beskriva vad häst och ryttare gör annorlunda beroende på vad målet är?

Där efter går vi över till travarbete, lösgörande och samlande, samma här, vad är skillnaden att träna trav inför en 4/5-gångstävling eller en dressyrtävling (jag förutsätter här att hästen kan trava)? Kan du beskriva skillnaden, vad gör dressyrryttaren som inte inlandsryttares gör och tvärt om. Vad i dressyren skiljer ryttarna och hästarna åt?

Med tanke på din tvärsäkerhet att Islandshästryttare inte rider dressyr borde du med lätthet förklara skillnaden. För enkelhetens skull så kan vi säga att det är samma tränare, många islandshästryttare tränar för dressyrtränare som du säkert vet.

Neila, JO, du påstår att din islandshäst är ovanligt högt utbildad för att vara islandshäst så visst påstår du att du är bättre än andra. Det är bara det som stör.

Jadå, har ridit skänkelvikning i tölt faktiskt och det funkar mycket bra. Däremot sätter det stora krav på ryttaren då det krävs lite mer än samma moment i trav.

Jag gör det ganska ofta på Saga, 01:an som har "färdig" tölt :)

KL
Neila: Ingen rider sina hästar exakt som på tävling hela tiden, då har man sönder den oavsett gren. Form, tempo och takt varieras för allsidig träning. Eller vissa kanske rider på exakt samma sätt jämt, men de hästarna har garanterat sämre förutsättningar för att hålla i längden.

Personligen har jag väldigt svårt att se WOW-faktorn i skritt på lång tygel oavsett gren. Och så håller jag med föregående om att det är svårt att jämföra olika moment i traven.

Appropå det ,vad är det för fel om en sadel ligger KANON innan man spänner den och sedan lättar lite gran bak när gjorden spänns?
Det är en Globus Crincle.

Rent spontant, för bred? eller möjligtvis något för svängd, för visst har väl den stropparna långt fram?
Hur är den i stoppningen? Jag har sett en hel del globusar (oftast då begagnade) med rent ut sagt skrattretande stoppning. Om den är ojämn så kan det ju vara det som gör att den sjunker ihop om stoppningen är för lös/mjuk.

Ser härligt och luftigt ut.
är hon mkt på och pigg? ser lite ut så:)

hur tränar du tölten när du tränar den/töltsättning?

Och här har vi en mkt fin trav inom ridgrenen western.. som vi ser är denna trav väldig olik sig i både form och steg och action när man gämför med dressyrhästen.

westernriding_90698402.jpg

Det här är ett riktigt fult exempel på jog i undertempo på kuvad häst.
Det är inte ett exempel på fin trav inom western (däremot är det pinsamt nog så att det antagligen är jog).
Om man läser den svenska regelboken, ska varje gångart även inom pleasure, som uppenbart är den gren som ridits på bilden, vara mjuk, ren och vägvinnande. Vilket detta exempel uppenbart inte är.
Det blir också fel när du skriver "ridgrenen western" eftersom karaktären mellan exempelvis reining och pleasure skiljer sig ganska mycket.

Sagt från en westernryttare med tävlingserfarenheter upp till B-nivå (OK inga lysande resultat på B precis, eftersom hästen fick testa det mest av misstag men som bäst femte plats i reining och sjätte i western horsemanship).

Håller förresten med övriga som reagerat på din jämförelse.
Det är klart att uttrycket och utseendet på gångarten skiljer mellan olika raser.
Däremot vidhåller även jag att träningen ser ganska lika ut. De övningar jag fick starta med för sex-sju år sedan när jag började rida för instruktör, då i enbart western eftersom jag inte känner mig välkommen bland dressyrfolket med fjordingar och travare, var förvänd sluta på volt i trav med bakdelsvändningar både inåt och utåt på volten med bibehållen kroppsposition så jag landade i rättvänd sluta i det nya varvet.
Som nybörjare.
På en outbildad, omusklad fjording som behövde styrketräna bakdelen.
Så, man använder övningarna i lite olika turordning och lite olika kombinationer kanske, där bara fantasin sätter gränsen.

Och syftet med all vettig ridning är väl ändå kontroll på hästen och styrka och smidighet, en lösgjord häst som svarar prompt på lätta hjälper.

Att man sedan väljer att rida olika tävlingsgrenar eller olika discipliner på tävling är ju en annan sak.
Min kbl-travare som är sju år, har denna säsongen joggat sig runt en LA dressyr på 66%, samt vunnit reining, western riding och western horsemanship på C-nivå (regionalnivå), med flera topp tre placeringar i dessa grenar, tagit silver i distriktsmästerskapen i Trail i distrikt mitt i WRAS samt varit med och tagit silver i Westernallsvenskan div II. Han är startad i trail, reining och western horsemanship på B-nivå (nationell) med en diskning, två sjätteplatser, en femteplats och en ganska dålig tredjeplats i trail (där vi inte hade att göra på den nivån men fyllde ut startfältet).
Hästen tävlas alltså mest inom western men duger till LA dressyr också i skrivande stund, med förhoppningen att kunna gå B-nivå (nationell nivå) på vettigt sätt samt starta MSV dressyr kommande säsong.
Eftersom det tydligen funkar att tävla hästen inom två discipliner redan när han är så ung, knappt tre år efter pension från trav, så kan ju inte grundträningen skilja sig så hemskt mycket, eller vad tror du`?

Uff. Där rasade jag verkligen iväg i jämförelsen mellan två discipliner, bara för att hävda att de inte är så olika. Uttrycket skiljer, vilka moment som ingår skiljer till viss del (galoppombyten finns med redan på klubbnivå i reining, trail är något helt annat) men grundträningen har stora likheter.

För övrigt förstår jag ditt eget bruk av definitionerna för din träningsdagbok. Där ser jag verkligen vitsen med att skilja "dressyr" från "tölt".
Jag önskar att jag orkade vara lika noggrann. Jag brukar skriva upp i min kalender vilka hästar jag ridit vilken dag, och huruvida det var paddock, uteritt eller skogsritt. Men ett tag försökte jag skriva bättre dagbok, har en för varje häst faktiskt men orkade inte hänga i mer än några veckor. Det blir mycket papper när man har sexton hästar...

Red en tölt-tur på Isa igår. Och då tickade hon på i långsamt tempo men ganska stadig takt och tempo vilket är bra redan det för henne. Inget krångel. Behövde bara göra om några gånger när hon blev för travtaktig och valde då att gå ner i skritt, samla och fatta om tölten i stället för att korrigera "i steget". Det är klart att jag ska hinna korrigera med bibehållen tölt också så småningom, men just nu prioriterar jag att då göra om fattningen, ungefär som när jag styrketränar galoppen genom nya fattningar,.

Ser härligt och luftigt ut.
är hon mkt på och pigg? ser lite ut så:)

hur tränar du tölten när du tränar den/töltsättning?

Ja, det finns mycket tryck i henne.
Men hon är aldrig så på att hon bara springer, går alltid att bestämma tempot (som tur är ;) )

Tölten tränas just nu ur samlad skritt.
Hon har nu kommit såpass långt att hon förstår hur hon ska röra sig, alltså kan hon numera rörelsemönstret så nu ligger fokus på att hon ska göra det korrekt. Alltså bakifrån, hela tiden. Så det blir samlad skritt, tills hon bär sig korrekt bakifrån med eftergift i hela kroppen - då får hon gå fram. Än så länge så lyckas vi bara hålla ett par steg korrekthet och då faller hon isär men det tar sig.
Hon kommer bli bra, det kommer bara ta en himla tid ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve