Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Nu tog jag bara en bild fårn en westernsida jag var mer ute att visa själva formen på hals och huvud och tyglarna.

Jag har också tränat western trot eller ej:o på den gamla goa tiden då jag hade sv hbl så hade jag westernsadel och träns och bett och hela kittet och tränade för en känd kvinnlig tränare.

Och det var som dag och natt att rida western och dressyr.. visst körde vi skänkelivikningar och öppor men jag behövde ställa om hjärnan helt och hållet mellan de olika grenarna och verkligen tänka på att nu rider jag western nu ska hästens form vara såhär, nu skall jag inte ha korta tyglar nu skall traven vara annolunda i tempo nu ska vi träna på jogg.

Det är en otroligt sor skillnad att rida en samlad galopp i dressyr och i western.. svårare i western vill jag påstå fär här har du inget stöd alls från tyglarna.Man kan inte fuska genom att stöda upp hösten och på så sätt få en samling..Oftast tappar en häst form när amn ger efter på tyglarna den har ite riktigt en ärlig bjudning då..Detta tränas ju upp men få dressyrhästar bibehåller denhöga formen om man bara släpper tyglarna.

Man ska både sitta annolunda i western, man håller tyglarna annolunda en hand oftast med ena handen vilandes på ena sidan.Ja det är så otroligt mkt som är olikt.

På jorunn skulle jag inte kunna släppa tyglarna och rida på en hand och så tro att hon skulle kunna gå kvar i densamlade traven och så gör vi en perfekt sluta som övergår i skänkelvikning.

Hon skulle gå ner på bogarna och tappa balansen och slå över i tölt alt gå ner i skritt.

Det är för att vi inte tränar på de viset, jag rider inte med långa tyglar när jag rider för jag inte rider western.
Jag rider inte med en hand och lägger över tygeln på ena sidan halsen.
En westernhäst svarar inte på ledande tygeltag för att svänga vänster för du handen åt vänster så höger tygel läggs på höger sidan av halsen hästen vänder IFRÅN tryck.

I dressyren ska hästen FÖLJA trycket.. alltså vill jag svänga höger tar jag höger tygel och för den till höger.
Jag kan även lägga till vänster skänkel men med hjälp av tyglarna ska en dressyrhäst följa höger tygeltag.
Det är så man lär sig som nybörjare det är steg 1 när man vill svänga en häst ta i höger tygel om du ill svänga höger.
Skänkel kommer i ett senare skede när man kan mer.
Då kombinerar man vänster skänkel och höger tygel och vikten.Men så invecklat kan amn inte som nybörjare.

Men jag håller med att dressyr rider vi alla en skänkelvikning är en skänkelvikning men ändå är det så otroligt stor skillnad på dessa 3 olika skänkelvikningarna.
I dressyr ska hästens form i denna skänkelvikning se ut si och ryttaren ska sitta så och hålla tyglarna si och du måste ha denna utrustning
I western ska hästen gå i en annan form, ryttaren ska ha tyglarna och händerna annat men bägge utför ju en skänkelvikning helt rätt=)

En sak som är samma.. kan ändå vara så olika.. är inte de rätt häftigt???

Jag ser att du och jag har väldigt olika erfarenhet av westernridning.

I min värld och för mina tränare som jag ridit för (samtliga de jag tränat för), rider man ihop hästen och grundtränar den med tydlig tygelkontakt. Annars får man ju en häst som "faller isär".

Jag tycker att det är tokigt att du framställer western som en gren där man rider på långa tyglar och enhandsfattning.

Det är en gren där målet är att kunna rida sin häst samlad och bakifrån och bärig med enhandsfattning och stångbett och långa tyglar, men nyckelordet är "kontroll".

Och en häst som inte är välutbildad, ger ingen kontroll med lösa tyglar. Den ger heller ingen bärighet på lösa tyglar.
Så ditt uttalande handlar om en mycket välutbildad westernhäst.

De flesta som rider western, rider inte på det sättet. De flesta som rider western, grundtränar sina hästar på tränsbett och tvåhandsfattning.

Jo, westernhästarna förstår ledande tygeltag de också. Och de följer alldeles utmärkt med att flytta undan inner bog om man lyfter inner tygel i riktning mot ytter axel.
Åtminstone för de instruktörer jag anlitat.

Jaja.

Det är väl så enkelt att jag fokuserar på likheterna och du fokuserar på skillnaderna.

Min häst klarar som sagt både LA dressyr och B-nivå western samma säsong utan att bli förvirrad. Och jag tycker inte att formen skiljer så mycket mellan lätt dressyrnivå och mellansvår westernnivå.

Hästen ska inte ha öronen nedanför manken i korrekt westernform enligt den svenska regelboken, har hästen huvudet för lågt ska den diskvalificeras.
Hästen ska vara bärig och jobba bakifrån.

De långa tyglarna kan man ge hästen när den är självbärig, vilket borde vara något att eftersträva i samtliga disciplinerna.
Inom westernridningen och den dressyrridning som jag gjort, vill man kunna placera hästen i olika hög form stund för stund, ibland i remontform, ibland riktigt lång och låg, ibland i MSV/svår dressyrform (som för övrigt påminner en del om huvudhållningen på en välutbildad islandshäst och jag ser ingen motsättning mot att kunna variera formen så uttalat hos islandshäst heller - den outbildade islänningen bör nog gå i "remontform" i de flesta gångarterna och den högre formen bör inte komma förrän hästen är så stark att den inte släpper ryggen när man lyfter formen)

Åh vad jag blir glad när jag läser det du skriver! Superklokt!

*kl*

Tentan avklarad, kändes kanon! Så, nu firar jag med lunch och lite glögg (chili-choklad, mmmmmmm) och sen bär det iväg till valvis för att rida och titta på unghästarna :) Kameran är med!
Sedan blir det sadelprovning på lilla röd (Tack Elina8 för tips!) och sen kaaaaanske lite tentafest. Jag har ju varit duktig student, och jag är ledig resten av veckan, det ska väl firas?? :D

*KL*

Här kom den lite snö i natt. Bättre än allt regn som kommit!

189006_3976069287110_1166872832_n.jpg

Klippte Laukur i lördags. Ville ha hjälp att hålla honom för han är lite töntig så sambon hjälpte mig, men det hade han inte behövt, Laukur stod dyr still hela tiden och brydde sig inte ett dugg :love:

561809_3963492292693_1416778430_n.jpg

Jag började rida western på min ponny, red dressyr innan. Nu har jag ingen islandshäst och min ponny var inte speciellt
högt utbildad, vi tränade bara MSVB dressyr + galoppslutor och piruettarbete.

Men jag hade inga problem med att släppa tyglarna och låta henne jobba i en hyffsat bärig form även med total avsaknad av tygelkontakt.
Om du inte kan släppa tyglarna utan att hästen går ner på bogarna. Då bär sig inte hästen för fem öre.
Då bär du runt på hästen och gör den en otjänst. Hur ska den bli självbärig om den har en ryttare som bär runt den och låter den använda sitt huvud som ett femte ben?

Jag orkar inte bära runt på hästarna jag rider så jag brukar hela tiden be hästarna om att bära sig själva. Hemskt obekvämt att ha
för mycket stöd i handen. För mycket stöd = man kan inte släppa tygeln utan att hästen går ner på bogarna. :crazy:

Den här hästen fölade ett par månader innan dessa bilder togs. Det vill säga den har vilat i ett år och har innan dess bara gått hoppning.
Det tog ett par veckor innan den fattade att den kunde bära sig själv, i den form som den orkade med för tillfället, utan att hamna för
mycket i framvikt.

BILD

Skitsamma om man håller tyglarna olika, vad spelar det för roll? Om min häst svänger när man tar tygeln mot halsen eller när jag tar
tygeln från halsen, spelar ju ingen roll. Min ponny kunde båda delarna. Hon kunde även svänga om man petade henne på manken.

Spelar inte heller någon som helst roll vilken gångart man rider i. Varför skulle det spela roll? Det är som att säga att man inte kan rida dressyr i galopp, men det fungerar i skritt och trav.

Målet är liksom inte att man ska behöva göra något så simplet som att svänga hästen med tygeln, utan man skall kuna svänga hästen
med sina vikthjälper.

Om du inte visste det så belönas man på tävling (Kür, dressyr) om man klarar av att rida med enhandsfattning.

Kl.

Imorgon ska jag rida!! :D
Jag får låna en stallkompis häst och det är så himla kul att få komma ut lite! Jättenyttigt och roligt för min del också att få rida en häst som är hyfsat välutbildad och rutinerad. Bara en sån sak som att kunna arbeta lite i galoppen, det är minsann inte varje dag sånt går för sig på fröken sol. Det är en ganska tacksam häst att rida, lite stel av ålder och inte riden så mycket på ett tag, men så kul att få komma ut och känna hur det lossnar mer och mer för varje gång.

Längtar som ett barn innan julafton. :D

Jo då jag kan rida min på lösa tyglar utan att hon går på bogarna men då rider jag itne dressyr enligt den classicka dressyren..Och som du sa själv du rider runt i hyfsad form om du släpper tyglarna helt.
Jag är inte ute efter att rida runt i hyftad form utan korrekt form när jag tränar dressyr.
Och eftersom jag INTEfår rida runt på lösa tyglar inne på en dressyrtävling ser jag ingen vist att hålla på och rida runt på lösa tyglar.

Däremot i tölten finns det en tävlingsgren där man ska rida på lösa tyglar så när jag tränar tölt tränar jag på att hon ska orka bära sig själv även om jag släpper efter. Och alla som tävlar T2 vet att det inte bara är att slppa tyglarna en dag och hästen fortsätter att gå i perfektion i tölten.
De flesta hamnar på bogarna tappar balansen ibörjan av denna träning, men som med allt annat stärker man ju upp hästen med just att träna på de som är svårt och hästen klarar mer och mer och mer till slut=)

Och jag håller med skit samma hur man håller tyglarna MEN det finns regler för HUR man ska hålla för olika tävlingsgrenar så ska man tävla i en gren bör man ha koll p åhur man rider.

Och enhandsfattningen mellan western och dressyr går icke att gämföra med. En dressyrryttare använder inte sig utan att de lägger tygeln över manken så som westernryttarna gör.. kolla bara på en westernfilm så fattar du hur jag menar när de svänger.
Men enhandsfattning inom western är inget för nybörjare och inge dom lär sig heller utan de kommer förrens du kommit upp i klasserna.

Skitsamma JAG anser att det är otroligt skillnad mellan dressyr, islandshästridning och dressyr ridgrenarna även om man utför samma utförande är det ändå stor skillnad på form och annat.

Så vi kan ju sitta här och diskutera detta till vi bli blåa i huvudet ingen kommer ge sig för du tycker si.. och jag tycker så.

Och vet du vad.. man får tycka olika.. är inte de underbart??=):love:

Nu lämnar jag detta ämne det är inte vad denna tråd ska haman om... ni som vill diskutera vidare är hjärtligt välkomna att starta en ny egen tråd. För det är ett intressant ämne i sig!

Knapplån!

Idag var jag och köpte allt jag behöver för att bygga mig en egen Termobar.. trött på att ta ur 3 hinkar från boxen varje dag och stå och hoppa på hinkarna för att få loss isklumparna.
Så nu jeklar ska de byggas här imorgon, jag har kollat runtmed folk som byggt denna och den ska klara ner till-25 utan problem kan bli en lätt tunn isskorpa men de petar ju hästen sönder utan problem när den ska dricka.

Sedan var jag förbi Hooks och attans 30% på schabrak.. kunde inte låta bli så 3 st fick följa med mig hem:o:D
Får inte plats snart för atta schabrak måste ha närmare 30 stycken nu hahaha:o

Fast du skriver att "På jorunn skulle jag inte kunna släppa tyglarna och rida på en hand och så tro att hon skulle kunna gå kvar i densamlade traven och så gör vi en perfekt sluta som övergår i skänkelvikning. Hon skulle gå ner på bogarna och tappa balansen och slå över i tölt alt gå ner i skritt."

Det är inte en hyfsad form.

Om hästen tappar balansen för att du inte håller i den i munnen så är något fel.

Hyfsad form = korrekt form.

Du får inte heller rida lätt på dressyrtävling, ställa igenom hästen, böja den för stretching etc.

Man kan inte sitta och rida tävlingsridning varje minut man tränar. Har du sett en GP ryttare? Rider dom "tävlingsridning" när de rider fram?

*kl*

Jätterolig eftermiddag hos valvis!
Här kommer diverse bilder när både jag och valvis rider.
Fick fint utlåtande om min lilla mammut, han är flott men har inte så lätt för sig...

DSC01441.jpg

DSC01437.jpg

Och så måste jag ju vara duktig och lägga ut en bild på när det går mindre bra ;) Ibland blir mammut lite gnällig och slänga huvudet åt vänster när det blir jobbig för att rumpan börjar jobba....:
DSC01409.jpg

Sen red valvis!

DSC01486.jpg

DSC01480.jpg

Och när han kommer upp fram blir han riktigt flott, ska bara få till överlinjen också. Det är inte så lätt när man är mammut! :love:

DSC01473.jpg

Nu ska jag vara student och gå på tentafest. Ingen rast och ingen ro :D

Det var roligt att prova den stora bruna, första gången.
En häst med mycket i sig men verkligen inte exteriör för det. Men ni gör riktig bra ifrån er även om det är svårt.

För er som undra om överlinje så har denna häst är väldigt framåt lutat rygg linje som gör det väldigt svårt för honom att blir rund och ändå behåller bärighet.

Jag testade lite vad gränsen gick idag och därför formen på en av bilderna.

Denna kille måste komma upp lite i bogarna och i formen i tölten för att underlätta för honom då det annars blir allt för svart och då tycker han det är för jobbigt och går emot. Då han är så väldigt bra grundriden och bär sig fint i de övriga gångarter tycker jag det är ok att ta upp honom i tölten för att få honom motiverat för tölt. Den formen är så klart inte målet utan en väg som passa denna hästen typen av häst.

Om du nu tycker det är en sådan skillnad så kanske du kan svara på frågan jag ställde om hur du ser skillnad på någon som arbetar i skolorna i skritt med sikte på dressyrtävling och den som gör det i syfte att rida en 4-gångstävlign? Jag kan det inte och är nyfiken på hur det skulle gå till. Samma fråga gäller även i trav och galopparbete, hur ser du att någon har intentionen att tävla 4-gång och inte dressyr när de håller på med dressyrarbete?

Knapplån!!

Täckesfundering!!

Blötsnö, blåst och runt nollan i temp.. Oklippt häst ,rejält med hö, medelmotion just nu ca 4-5 dgr v..
Behövs täcke? Och i sådana fall vad för täcke??

Inget sålänge inte vätan gått igenom till huden(hålla koll varje dag)
Man ser att den yttersta ullen låter vattnet rinna av hästen men regnar det tillräckligt länge står det inte emot.
om man glesar lite på pälsen ser man om det fortfarande är fluffigt och torrt längst in.
det krävs flera dagars ihärdigt regnande för att vätan ska tränga igenom helt.

Men ett ofodrat regntäcke(inget fleece eller liknande innuti) kan vara bra att ha.
men glöm inte att hästen måste vara helt torr när det läggs på.(om man vet att det ska regna flera dagar i sträck tex eller om man tar in hästen under dåligt väder och först låter den torka sen sätter på täcket och släpper ut).

KL

Är det någon här som har någon aning om vad en rotfyllning på häst kan kosta? På klinik.

Jag vet inte om det är samma sak som jag gjorde på min häst, men hon hade en "ofullständigt sluten infibula" med reservation för felstavning. Dvs hon hade hål rakt igenom tanden o rätt ner i käkbenet. Lyckligtvis upptäcktes det redan som femåring så det gick att göra rent och fyllas, vad jag tror var rotfyllning. Det var inga hiskeliga summor jag betalade, kanske 3-4000? Inte så det sved iaf. Gick inte på någon försäkring. Hade tur att den tillfälliga lagningen(som sätts först för att se till att man inte lagar in några bakterier) höll o såg bra ut.. Hade annars behövt laga en gång till för lika mkt pengar igen.

En vän till mig hade inte samma tur, de hann inte upptäcka felet innan det blev inflammation ner i käkbenet. Den fina hästen betar nu i Trappalanda tyvärr, det gick inte atträdda... :cry:

Knapplån!

Sedan var jag förbi Hooks och attans 30% på schabrak.. kunde inte låta bli så 3 st fick följa med mig hem:o:D
Får inte plats snart för atta schabrak måste ha närmare 30 stycken nu hahaha:o

Haha, vänta du bara, man kan ha precis hur många som helst! :D Jag har överfyllt min schabrakhängare som har 36platser, har flera som hänger dubbelt, de gamla fula ligger i en hög ovanpå och de riktigt gamla ligger i en säck på loftet :angel: Man kan aldrig få för många ;) det enda tråkiga är att det är svårt att hitta "något nytt"...

O apropå vattentunnor, jag har oxå haft hemmabyggda, men de var inte helt lagliga så köpte en riktig värmetunna förra vintern. Grymt skönt! Måste köpa minst en till iår för nu har vi två flockar... Men jäklar vad skönt att slippa hacka is, o som du säger behöva hoppa på tunnorna för att få loss bottenfröset... O så måste jag köpa en hundskål med värme till missekatterna...

Hur skall du bygga din?

Däremot i tölten finns det en tävlingsgren där man ska rida på lösa tyglar så när jag tränar tölt tränar jag på att hon ska orka bära sig själv även om jag släpper efter. Och alla som tävlar T2 vet att det inte bara är att slppa tyglarna en dag och hästen fortsätter att gå i perfektion i tölten.
De flesta hamnar på bogarna tappar balansen ibörjan av denna träning, men som med allt annat stärker man ju upp hästen med just att träna på de som är svårt och hästen klarar mer och mer och mer till slut=)

Nu är jag besvärlig;)

Man kan också välja att träna in tölten bakifrån redan från början, med i stort sett fria tyglar. Om man har koll på sin egen mage och har lärt hästen att halvhalten kommer från magen, kompletterat med mycket snabba halvhalter i tyglarna.

Det tar antagligen längre tid att få till en kort form med välvd rygg på det sättet, men man slipper "bära" hästen i tyglarna och man slipper problemet med att den lägger sig på bogarna.

Och det är antagligen ett besvärligt sätt när man vill öka steglängden: tendensen kommer givetvis att finnas att man "tappar" hästen när man länger.

Kl

Idag hade jag en sån där stund som man bara lever för att finna!! Ni vet de där stunderna man kan leva på länge...

Kveikja har töltat på helt lös tygel i närmare 200m. Det har aldrig ens hänt att hon klarat 10m på lös tygel... Så fort man släppt ut tygeln lång så brakar hon ihop o tar traven. Men inte idag! Hon tuffade på o bara gick o gick o gick! Det är verkligen jättestort för oss!!!

All träning från Halldórkurserna har alltså gjort nytta för hennes bärighet! Det här var verkligen ett kvitto på att vi är på rätt väg! Sen var hon ju iofs lång som ett godståg men ändå- hon körde helt själv o det lät/kändes helt rent! Hade jag aldrig trott! Jag satt typ så här :eek: korsat med :banana:

wpid-dsc_0237.jpg

Jag roade mig oxå med att filma henne på hemvägen(testa min nya telefonkamera), bara skritt men det kanske är nån mer än jag som är road av att se...
http://youtu.be/33groAnukY8

Skyddena har vi på för att vi klättrade off-road i gallrad skog(mkt grenar o pinnar att kliva över).

KL

Måste få fråga: såg en annons på ett 9-årigt sto som var triangelmärkt men inte halt vid ridning.

Vad kan triangelmärkningen bero på då?

(Letar inte häst och frågar inte specifikt om just den här, blev bara lite förbryllad och nyfiken)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar