Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Så ofta har jag inte skov att hon riskerar att bli stående pga det utan det är orken som tryter just nu.

Jag bestämde mig i augusti att verkligen gå in för darten iår, sonen som är 12 tränar handboll med satsning på elitnivå och det innebär att jag har match i Stockholm eller Södertälje varje onsdag och sonen har träningar tre dagar i veckan.

Varannan helg är han hos sin pappa och då har jag nästan alltid tävlingar någonstans i Sverige och dom helger jag har sonen har han alltid minst en match. Jag trodde att jag skulle fixa att satsa på darten, låta sonen spela så mycket handboll han ville och hålla igång Vilja men det funkar inte så detta är det bästa alternativet som finns för oss alla tre.

VM häst tror jag inte att hon blir men SM är nog inga större problem med rätt ryttare på ryggen ;)

Det är väl klart som korvspad att man samlar hästen innan man börjar tölta? Tycker iallafall jag....

Några tycker det... och får då inte så stora problem med bärigheten eller med att slippa att "bära" hästen.

Många islandshästryttare som jag träffat på, resonerar inte så. Många islandshästryttare som jag träffat på, tycker att tölt är så kul att det är vad man "ska" rida, och ryttaren kanske inte är så skolad och kanske egentligen inte kan samling.
Visst blir det mycket sämre tölt, men en del sådana ryttare har köpt sig så pass töltsäkra hästar att det funkar ändå.

De gånger jag varit och kikat på islandshästtävlingar "i modern tid" det vill säga de senaste tre åren, har de flesta hästarna töltat omkring med sänkt rygg och utan samling, åtminstone i de lätta klasserna.

Jag får hålla med Niela om att inte alla islandshästryttare (eller alla "tregångsryttare" heller för den delen) lägger ner så mycket träning på dressyr.
Dock vill jag påpeka att jag med detta inte menar att "ingen" islandshästryttare tränar dressyr. Jag tror att alla de som tränar seriöst för tävling, tränar mycket dressyr. En och annan hobbylotta (som jag, som inte avser att tävla islandshäst även om jag börjat yra om att eventuellt visa mitt sto om några år) tränar mer dressyr/styrketräning än annat på sina hästar oavsett om det är islandshäst eller "tregångare".

Jag tycker det verkar som om trenden går mot att allt fler ryttare oavsett val av ras, tränar för instruktör och tränar för att utveckla sig och sin häst vilket jag bara kan se som positivt.

Tänker tillbaka på tiden när jag var ung. Min syster och jag var privilegierade som hade ponny, men pengarna räckte inte till lektioner. På den tiden (80-talet) var det inte alls vanligt med egen häst.
Numera kryllar det av människor i Sverige som har råd med egen häst och också råd att rida privatlektioner.
Hurra, bra!

Äsch, bluddrar iväg och vet inte om jag vill mer än filosofera kring att ridsporten verkar förändra sig med tid till att allt fler faktiskt vill göra mer än att enbart njuta i skog och mark.

e är då inget amn lärt sig på turridningarna;)

Och nej när jag töltar ute så gör jag bara en halvhalt och kommer fram i tölten får då töltar vi bara rakt fram helt utan krav på form och så.Utan då bara njuter vi av naturen.
Helt annat inne i ridhuset då vi jobbar tölten dåå startar jag tölten helt annat och så här vet jag att många gör sen att folk inte vågar erkänna de är nått annat.
Men i de stall jag stått i som har isisar så har alla startat olika i tölten inne i paddocken och när man rider och på en långtur.

Precis som jag galopperar olika ute som inne i ridhuset.
Ute ställer jag mig lite i 3 punkt sits och så får hon galoppera på lite, inte så mkt fokus på formen utan mer att vi galopperar bara för att de är så kul.

Inne i ridhuset kör vi kort samlade galopper med fokus på uppförsbacke känslan och flyttar in och ut baken mm.

All ridning ute ska va kul vi bara mysrider helt utan krav på form tränar mer kondis isåfall!

Så rider jag iallafall, sen om ni tycker de är fel kan ju inte jag rå för.. kommer inte ändra mig förde ändå:p

*KL*

Ska prova att rida för en dressyrtränare som finns på den lilla ort jag bor :) Hon är från Tyskland och är väldigt duktig! Min bästa kompis har sin häst (halvblod) på den ridskolan och rider för henne regelbundet och så vet jag flera i min isisklubb som ridit för henne med sina isisar, tycker det är ett plus att dom har en uppfattning om isisarnas extra gångarter. Har ridit för en dressyrtränare innan och hon hade ingen uppfattning eller förståelse alls....tölt var passgång t.ex...

Jättetråkigt att läsa! Jag har bara sett en bild på henne, men redan då blev jag kär i hästen!
Du får gärna uppdatera om hon kommer ut på tävlingsbanorna eller bedöms :)

Jag förstår att det är superjobbigt, men det känns ändå som att du tänkt igenom beslutet. Du får skaffa en ny häst när livsförutsättningarna tillåter det!

Oj så tråkigt Anneli! :/
Men det är förmodligen klokt...

Själv är jag ju totalt o-klok och har köpt ett föl! :o

Ja hon är en på miljonen! Underbaraste av dom alla i mina ögon, sedan skadar det inte att hon är snygg och har bra gångarter ;)

Var på väg att sälja henne i våras men backade ur affären för att jag inte ansåg att hon passar som avelssto och sedan gjorde jag ett halvhjärtat försök att sälja henne i somras.

Nu vet jag dock var hon hamnar och att hon trivs där hon är och att jag fortfarande får träffa henne när jag vill och det gjorde beslutet mycket enklare :)

Jag kan både träna ute och rida "mysturer" eller kombinera. Jag rider ut för det mesta och värmer ofta upp med en tur ute. Skillnaden med ridbanan är att jag har lättare att böja igenom hästen, bak- och framdelsvändningar och volter funkar också bättre i ridhus av naturliga skäl.

Det finns ju inget rätt och fel, alla får göra vad de tycker, inget konstigt med det.

Kan du inte lägga ut lite gångartsbilder/ridbilder på henne så man får se vad ni pratar om:) spännande.

Haha ibland tänker man inte, det gjorde inte jag heller när jag köpte Vilja ;)

Eller så tränker man extremt mycket vilket jag tror klockmalva gjort.
samma sak när jag köpte mina hästar tänkte och vände och vred på allt bra länge men man är ju endå osäker och det känns pirrigt, har man gjort rätt.

Men sen vet man ju att givetivs har man gjort rätt, varje möte med en islandshästar är ju rätt på något sätt.:love:

En kompis köpte 1998 en häst som är triangelmärkt p g a spatt - och hon har kvar honom fortfarande. Han har aldrig varit halt vid ridning under alla år hon haft honom - men hon har alltid varit extra noga med långa uppvärmningar och aldrig utsatt honom för hårdare press än någon kurs då och då.

Aha, då kan det kanske vara spatt ändå, även i det fallet jag såg. För mig lät det bara lite vågat att slå fast att hästen inte är halt vid ridning, om det nu är spatt.

Men vilken lycka att kunna ha en spatthäst så länge!

Det är ju det jag försöker säga.

Min kommentar kring töltträning ursprang ur Nielas inlägg gällande träning av tölt och att kunna ha lösa tyglar (dvs som jag tolkade inte bära) och jag kommenterade att man (också) kan träna in tölten på det sättet från början.

Fast jag tycker du förenklar det hela för mycket. Det handlar ju om känsla, kunna rida fyrtakt, trycka in rätt bakben i rätt ögonblick eller häva en rollning.

Aha, då kan det kanske vara spatt ändå, även i det fallet jag såg. För mig lät det bara lite vågat att slå fast att hästen inte är halt vid ridning, om det nu är spatt.

Men vilken lycka att kunna ha en spatthäst så länge!

Min har haft spatt i minst 12 år och har varit symptomfri sen han behandlades med en kur metacam.
Han är nu 24 år.

Eller så tränker man extremt mycket vilket jag tror klockmalva gjort.
samma sak när jag köpte mina hästar tänkte och vände och vred på allt bra länge men man är ju endå osäker och det känns pirrigt, har man gjort rätt.

Men sen vet man ju att givetivs har man gjort rätt, varje möte med en islandshästar är ju rätt på något sätt.:love:

Jag och Klockmalva känner varandra sedan innan så hon vet vad jag menar ;)

Skillnaden mellan mig och henne är att jag vet om att hon klarar av att utbilda sin häst längre än vad jag klarar av och sedan är detta inte hennes första egna häst, kommer inte ihåg hur många islandshästar hon ägt på rak arm men set är nog minst runt 5 nu så hon har större erfarenhet än vad jag har.

Hihi ni känner varann väl men du vet inte hur många hästar hon haft;-). Tänkte mest om du hade några gamla bilder:-)
Var detta din första egna häst?

JAG ÄR GLAAAAD :bump::bump:

Tack vare fantastiska buke har jag kommit i kontakt med en kvinna som kanske kunde tänka sig att låna ut en häst till mig! Berättar mer så fort jag vet lite mer :bump::banana::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 068
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel