Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Nä jag orkar faktiskt inte sitta och förklara mig, utan vi får nöjja oss med att jag bara rider på 2 olika sätt när jag rider dessa 2 olika ridsportsgrenarna.

OKej, vad tråkigt. Det hade varit intressant att veta hur du tänkte annars.
Men okej :)

Ursäkta trådkap osv, men jag undrar lite.. Hur menar du att man tränar olika? Hur är dressyren annorlunda när du rider tölt än "halvblodsdressyr"? Vad är det som skiljer sig? När jag rider "mina" hästar så rider inte jag dressyr på ett sätt bara för att det är islandshästar. Jag rider den klassiska dressyren oavsett vad man har för ras. Liksom, vad är det för skillnad?

Precis. Det är väl PRECIS samma sak, bara att det är på olika raser?
Nej, dom är inte framavlade för att gå GP dressyr, men hur många av alla stora bruna är det egentligen?
dressyr som dressyr.

Rider jag mina i paddock osv så rider jag knappast "islandshästridning" eller vad du nu skulle kalla det för, Niela!? Jag rider vanlig klassisk DRESSYR, fast med
en gångart till, nämligen den UNDERBARA TÖLTEN! Det är dressyr även det :idea:

Den här dressyr vs islandshäst diskussionen är så j*kla meningslös här på buke. Det är alltid samma personer som diskuterar och den leder ingenstans! När ska ni ge upp? Det är uppenbart att Niela vill provocera och ni nappar varje gång.

Det är uppenbart att Niela vill provocera och ni nappar varje gång.

Sant. Men man blir så provocerad bara.
Det är dock som du säger, bara för att vi stångar våra pannor blodiga leder det inte till något.
Samtidigt är jag väldigt glad att Niela inte får stå emotsvarad. Är man inte så insatt i hästvärlden kanske någon tyvärr tror att hon har rätt i några av sina märkliga uttalanden.

En liten undran.. läser du aldrig allt jag skriver?? för då skulle du inte skriva denna fråga;)

Jag frågade just för att jag läste det du skrev, hade jag inte läst hade jag knappast kunnat fråga om det.

men eftersomjag är så snäll så får du här en förklaring igen.
För det första är det 2 olika riddicipliner, dressyr är en tävlingsgren och tölt en annat.
Så precis som jag skulle skriva att idag rider jag western och imorgon tänkte jag rida dressyr.

Dressyr är inget som dressyrryttare har patent på. Det finns dressyrmoment inom körsporten också och åtminstone har man tävlat i dressyr på islandshästtävlingar också, det är inte så vanligt numera.

Vad kallar du det förresten om man på ett och samma träningspass i dressyr förbereder sig både för en fyrgångstävling, en tölt tävling och en Lätt A:3? Det är absolut inget omöjligt och har säkert förekommit en del.

Går du runt in i ett gäng hästtjejer du inee känner och säger att du rider dressyr ser 100% att du rider en 3 gångare kan lova att ingen säger aha så du rider islanddshäst alltså??

Nej troligen inte, men de kan mycket väl fråga om jag tränar inför en tävling, om det är akademiskt inriktat, vilken ras jag har, om det är körmomentet i dressyr. Det är förmodligen en mindre andel som per automatik utgår från att rida dressyr enbart betyder träna tävlingsdressyr inför dressyrtävlingar.

Flertalet ryttare har sitt eget perspektiv på vad dressyr är, är det ridskoleungar förutsätter det förmodligen att det inte är hopplektion, råkar det vara islandshäst ryttare tänker de kanske på töltträning på ridbanan, en som håller på med tävlingskörning riktar förmodligen tankarna mot dressyrmomentet i körning. En som håller på med akademisk ridning tänker kanske på Branderup eller en annan mästare. Dressyr kan vara väldigt mycket.

Dressyr kan de bägge vara men det är fortfarande 2 helt olika ridsportgrenar och man tränar helt olika.

Dressyr som tävlingsform ja, men dressyrträning och rida dressyr behöver inte ens vara inriktat mot någon särskild gren.

Så självklart rider jag dressyr i tölten med fast det är helt annat än när jag rider dressyr i den klassiska hbldressyren.
Lite synd, men när du blir mer avancerad kanske du kan använda dig av samma metoder när det gäller tölt så du kan få en mer enhetlig träning.

Jag rider inte LB program när jag rider tölt till ex för av den anledningen att tölt inte ingår i nått dressyrprogram:grin:
Och jag gör om LB program och så de innehåller tölt, någon gång har jag bara bytt ut trav mot tölt, funkar finfint. Ett dressyr program blir inte mindre dressyr för att man gör slutan i tölt istället för trav eller galopp.

Så precis som jag skulle skriva att idag rider jag western och imorgon tänkte jag rida dressyr.

Fast skillnaden mellan dressyr och western är inte heller så stor;)
Man gör ungefär samma övningar fast i lite olika kombinationer. Exempelvis öppna och sluta används flitigt i westernridningen, och jag använder de övningarna flitigt när jag ska träna in tölt på Isa, för att komma åt bakdelen och takten och bärigheten.
Hos westernhästen är det för att komma åt bakdelen och takten och bärigheten som jag rider skolorna...

Och när jag tränar dressyr, rider jag skolorna för att komma åt bakdel och bärighet och takt.

Men jag är rätt enformig av mig:angel:

I ärlighetens namn brukar jag inte definiera vilken ridstil/disciplin jag ägnar mig åt. Jag brukar snarast skilja "konditionsträning" eller "uteritt" från "paddockträning".
Och inte heller där är jag så variationsrik.
På mina uteritter, dock inte konditionsträningarna eller skogsritterna, tränar jag mycket på skolorna, försöker vara konsekvent vid övergångar och förbättra kvalitet på gångarterna. Oavsett häst/ras.

Så som sagt, jag är inte så rolig.

Lite enformigt, du kanske ska börja med akademisk ridning, körning och WE och träna dressyr där också :angel:

WE har jag testat men gillade inte instruktören. I övrigt en kul disciplin med tanke på att jag gillar trail - likheter finns verkligen. Tror att min kbl-travare skulle bli en riktigt bra WE-häst faktiskt. Han är inte så explosiv men har förutsättningar att bli bärig.
AR skulle han också passa lysande till - men jag tycker ju att det är dressyr precis som om jag skulle satsa på tävlingsridning. Har en instruktör (C-tränare tillika domare tom Georg) som är övertygad om att han duger till åtminstone MSV dressyr på tävling...

men han är "bara" tävlad i western tom B-nivå.

Den här dressyr vs islandshäst diskussionen är så j*kla meningslös här på buke. Det är alltid samma personer som diskuterar och den leder ingenstans! När ska ni ge upp? Det är uppenbart att Niela vill provocera och ni nappar varje gång.

Jag tror faktiskt inte hon vill provocera. Hon tror att hon har rätt PLUS att hon gör det så mycket bättre än alla andra härinne och måste påpeka det också. Sen fattar jag iofs inte varför hon inte håller sig på dressyr när det uppenbarligen är så att vi härinne inte fattar ett vitten av det.

Jag tränar också för dressyrtränare, eller flera, rättare sagt men det råkar vara för att det är de bästa tränarna som finns på icke-transportavstånd men inte 17 rider jag två discipliner för det. Dressyr handlar ju om korrekt ridning liksom. Sen kan man behöva trix och knep för att rätta till olika taktfel eller hjälp men vilket taktfel man känner, men in fan är det två olika ridstilar. Öppna is the shit när det kommer till töltsättning, om man frågar mig ;)

KL
Michis: Om jag nu ens vågar be nån plåta så ska jag skicka över bilder till dig, Jonaz kan också få nått smakprov. Om jag en törs bli plåtad vill säga :)

Känner mig som en såndär som står på tå i lättridningen, har stolsits samt att fötterna studsar i takt i stigbyglarna när jag sitter ner i traven. Lägg till en framåtlutad style. Sen påstås det att det inte ser ut så, men vad vet jag :rofl:

KL
Michis: Om jag nu ens vågar be nån plåta så ska jag skicka över bilder till dig, Jonaz kan också få nått smakprov. Om jag en törs bli plåtad vill säga :)

Känner mig som en såndär som står på tå i lättridningen, har stolsits samt att fötterna studsar i takt i stigbyglarna när jag sitter ner i traven. Lägg till en framåtlutad style. Sen påstås det att det inte ser ut så, men vad vet jag :rofl:

Bara för det ska jag visa en bild på en skänkel som inte direkt är ett skolexempel på var den ska vara. Men hästen är fin och var hur duktig som helst på kursen igår. Känns så kul att ha fått ett nytt verktyg att lära henne att följa bettet fram ner. Hon kommer att bli superfin om jag bara rider för tränare lite oftare!

DSC_6730.jpg

KL.
Suttit hela dagen och kollat på min häst.
Är så sjukt nöjd med henne just nu ..
Tinna+039.JPG

Tack Jonaz :D Skönt att se att en ryttare vars ridning jag verkligen gillar också kan vara mindre snygg :laugh:

Vilken av dina är det där föresten? Det måste vara Dísko, eller?

Senast ändrad:

Tack Jonaz :D Skönt att se att en ryttare vars ridning jag verkligen gillar också kan vara mindre snygg :laugh:

Vilken av dina är det där föresten? Det måste vara Dísko, eller?

Japp, det är lilla Diskó :)
Min tränare ville rida en del och fasiken vad hen kunde få hästen att gå. Lite samling och tryck längre fram i tiden kommer ge en riktigt fin häst! Jag är så nöjd.

Jag klippte bort ryttaren, då det ju inte är jag som rider:

DSC_6768-1.jpg

Åh, tack :love:

Det är min 4-åring. Efter en blup-hingst, Gljái frá Vorsabæ, som aldrig kom till bedömning pga olikstora testiklar. Mamman är ett Flipi-sto.
Jag har sett Diskódís sen dag ett, och redan då galopperade hon så balanserat och fint att jag blev kär. Sen blev hon min för ett drygt år sen.

Jag vill också att min svarta 5 åring ska tölta sådär "enkelt".
Det ser så lätt och mjukt ut!!

Tackar dig och alla andra för fina kommentarer :banana:

Han är väldigt mjuk och lätt i sina rörelser :)
Kämpar på med takten, det är massa pass i honom och det är helt nytt för mig

skakar på huvudet

Varför skulle jag vilja provosera nått bara för jag valt att dela in tölt och dressyren i olika kategorier så folk ska förstå vad jag har ridit och det är för min egen skull med när jag för min riddagbok.
Ska kunna läsa boken om 7 år och veta vad jag ridit, och då skriver jag har ridit dressyr då vet jag att jag inte har töltat alls. Och har jag töltat så skriver jag töltpass.
För att JAG har valt att inte kombinera dessa 2 ridgrenar på samma ridpass betyder de ju inte att jag gör de för att provosera folk på buke..

Sedan att folk blir galna av hur jag rider och tränar min häst är ju knappast något jag kan rå för eller hur!?
Får inte jag göra som jag vill eller??
Och måste man alltid sitta och förklara sig till varför man gör saker och ting??
Jag har den åsikten att det ÄR skillnad på hbl dressyren och islandshästridningen får inte jag ha denna åsikt eller ska ni bestämma det med vad jag får och inte får tycka?????:eek::crazy:

Har aldrig påstått att jag är bättre än andra de är något ni själva säger och har hittat på så skyll inte de över på mig tack:mad:

Så fort folk här inne inte tycker om de jag skriver skyller ni på att jag bara skriver för att provocera??

Är ni så i verkliga livet med?? att så fort det inte passar er i vad andra säger till er skäller ni på dom och säger att dom bara gör detta för att provocera er??

Jag har väl annat för mig än att sitta och försöka reta folk? herregud jag är över 30 år sånna barnsligheter slutade jag med när jag var 5 år.

Däremot har jag alltid haft mkt starka åsikter OCH framförallt vågar alltid stå för dom och de vet jag däremot stör folk men folk måste lära sig att folk FÅR tycka och tänka vad man vill i detta landet.

Folk som vågar säga sanningen och inte alltid ljuger för att de ska låta fint brukar bli hatade.
Frågar du mig om din tröjja är fin och jag tycker den är ful kommer jag säga att JAG tycker den är ful.. vill du inte veta vad jag tycker.. fråga inte!!! För jag kommer inte ljuga och säga den är fin bara för att personen ifråga inte ska bli sur!

Men sån är jag och kommer alltid vara sånt person.
Frivilligt att läsa de jag skriver så om du nu känner att du blir provocerad av allt jag skriver finns det en superfiffig liten knapp som heter ignorera..`
Den gör att du slipper se mina inlägg.. bra va?:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve