Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag är sååå nöjd med våran helg och min fina pålle! Vi red kurs för Katie Brumpton och jisses vad flott han blev, och ren i takten! :love:
Det vi har jobbat mycket med är att få honom att svara på mina halvhalten och förvandla sin energi till rörelse bakbenen istället för att bara rejsa på. Samt flytta honom mycket så han kommer ur sin bekväma passtakt.
Sen jobbade vi lite på passen. Katie tyckte att jag ska satsa på femgången nästa år och rida öppen klass och inte lättklass längre. Tror att 2013 kommer att bli ett väldigt roligt tävlingsår. :)

Skärmavbild+2012-10-28+kl.+22.17.25.png

_SAM1691.JPG

Skärmavbild+2012-10-28+kl.+22.44.23.png

_SAM1758.JPG

Filmklipp från när vi tränade passen finns hääär!

Jag tycker du har så sund och korrekt inställning till träning och hästarna öht!
Är så sjukt imponerad :bow:

Håller med!
Och så undrar jag, kryddelydd, var du hittar dina projekt? Jag älskar projekt. Men de annonsernas liksom inte ut på bukefalos... här är alla saluhästar perfekta på allt och kostar därefter. Jag längtar efter en galning. Gärna en missförstådd sak, som beter sig som Isa gjorde ungefär, och så ska den röra sig så den slår sig under hakan :angel:
Jag älskar hästar som är "oridbara" :love:

Håller med!
Och så undrar jag, kryddelydd, var du hittar dina projekt? Jag älskar projekt. Men de annonsernas liksom inte ut på bukefalos... här är alla saluhästar perfekta på allt och kostar därefter. Jag längtar efter en galning. Gärna en missförstådd sak, som beter sig som Isa gjorde ungefär, och så ska den röra sig så den slår sig under hakan :angel:
Jag älskar hästar som är "oridbara" :love:

Tack så mycket!

Projekten annonseras ut på hastnet.
Man kan med fördel titta bland foderhästannonserna, där dyker det upp kul projekt. Där hittade jag Krajchek, min basjkir, som var sex år och ingen hade kommit upp på ryggen på honom. Honom hämtade jag som foderhäst för 1½ år sedan. Nackdelen med honom är eksem men i övrigt inga särskilda problem.
Han är långt från fulltränad eftersom jag inte vågar pusha för mycket där heller, men även han börjar svara rätt på hjälperna.
Ingen av mina hästar är spektakulär men jag tror att Isa så småningom kan duga att starta öppen klass (uppenbarligen efter enormt mycket träning eftersom hon än så länge nätt och jämt töltar).

Visst är det fantastiskt kul med utmaningar och projekt!
Och mitt mål är som sagt att eftersträva perfektion men låta det ta tid.
Man kan alltid träna fram lite till och lite till... fast varje häst har en gräns.

Eftersom jag köper häst som ska vara billig först, får jag förstås hästar med begränsad kapacitet. Man får antagligen inte en SM-häst för 20000kr, även med besvärligt psyke. Om man inte har kalastur och någon har ju det också.

Jag vet. Men hade gärna fått vara galnare och kosta lite mindre :cry:
Nej, jag ska sluta sukta. Jag ska rida på mammuten ett tag till :D

Haha, galnare?!
Du är ju inte klok, räcker det inte med att man knappt kan peta på sadeln? :eek: :love:

NU får vi sluta vara OT! Men isåfall måste jag byta mammut mot rödblack, kan det gå för sig? ;)

*kl*
Jag är som vanligt sjukt sent ute med att få inspiration till att plugga. Måste lära mig att jag inte BEHÖVER få inspiration och "flow", man måste liksom göra det ändå.... Så, ja, här sitter jag och plågas med gamla sociologiska mossiga gubbar ;) Vädret verkar OERHÖRT SKITTRIST vilket gör att jag inte alls ser fram emot kvällens ridning, speciellt inte som jag ska prova nya sadlar på unghästen.
Appropå det ,vad är det för fel om en sadel ligger KANON innan man spänner den och sedan lättar lite gran bak när gjorden spänns?
Det är en Globus Crincle.

Nu önskar jag bara att det blir imorgon vid lunchtid, så jag är klar och fågelfri och får rida lektion :love:

Idag for man iväg till stallet tiiidigt så man hade de klart innan snöovädret kommer in.
Hovis kommer inte ut förrens den 12 Nov så fick skruva dit 2 på varje hov nu bara... bättre än inget.
Idag fick hon vila hon har ju gått så bra i helgen.
Var så sjukt roligt att åka p åtöltkursen och med tanke på att vi inte har töltat sådär intencivt på över 1 år så är jag mäkta imponerad av Jorunn.
Vi har mest töltat rakt fram ute eller tagit något varv här och där i ridhuset.

Ren tölt till att börja med, trode jag inte att hon skulle ha utan mer travtaktig
så det var ju kul att få höra.
Sedan sa de på nått sätt klick på sista passet och jag var riktigt nöjd över oss båda det var som poletten trillade ner på både mig och jorunn.
Och idag har jag en hääärlig träningsvärk på insidan av låret hahahaha.

Nu ska jag lägga in 1 dag i veckan rent töltpass tror de får bli på Onsdagar som vi bara tränar tölten och lägger dressyren på hyllan.

Nästa år får bli vårat tävlingsår nu har vi haft 2 träningsår=)
Så vi kommer börja med Istölten här i stan som är i Mars

Trist med hovslagare som tar tid på sig innan de kommer.

I lördags, alltså i förrgår, ringde jag min om skoning och broddar till åtta hästar. Fyra av dem ska åtgärdas onsdag kväll, övriga fyra på fredag kväll. Jag får alltså åtta hästar skodda inom en vecka efter kontakt med hovslagaren. Undrar om hon jobbar dygnet runt...

En liten undran, hur lyckas du träna tölt utan att rida dressyr?

Nu vet inte jag om Niela blockat mig, men man kan ju t.ex titta på det jag skrev om töltjobbet jag och Snorri gjorde igår. Dressyr, dressyr, dressyr. Inte bara form, utan krumelur-dressyr. Slutor, öppnor, tramp.
Hade jag inte ridit dressyr på Snorri hade han inte töltat. Han hade travat sig genom livet :D

En liten undran.. läser du aldrig allt jag skriver?? för då skulle du inte skriva denna fråga;)
men eftersomjag är så snäll så får du här en förklaring igen.
För det första är det 2 olika riddicipliner, dressyr är en tävlingsgren och tölt en annat.
Så precis som jag skulle skriva att idag rider jag western och imorgon tänkte jag rida dressyr.

Går du runt in i ett gäng hästtjejer du inee känner och säger att du rider dressyr ser 100% att du rider en 3 gångare kan lova att ingen säger aha så du rider islanddshäst alltså??
Dressyr kan de bägge vara men det är fortfarande 2 helt olika ridsportgrenar och man tränar helt olika.

Så självklart rider jag dressyr i tölten med fast det är helt annat än när jag rider dressyr i den klassiska hbldressyren.

Jag rider inte LB program när jag rider tölt till ex för av den anledningen att tölt inte ingår i nått dressyrprogram:grin:

Så så ligger de till hoppas du fick svar på frågan nu annars får du väl PM mig så slipper vi förstöra tråden med nått som inte hör till tråden så ska jag försöka förklara tills att du förstår!

Han är superfin :) nja, det är väl mest det att ägaren inte tyckte jag var skicklig nog att rida honom (eller jag fick den uppfattningen - med andra ord) eftersom "han är som han är". Jätte tråkigt verkligen för jag gillade honom skarpt :cry:

Det är nog bara tur att jag lyckas hitta fina hästar :D Jo men ellerhur, och så mycket kunskap har jag ju inte. Men man lär sig :)

Min hovis är så sjukt upptagen är alltid fullbokad eftersom hon är så grymt bra vill ju typ alla ha henne.:love:

Så nu hade jag fått en tid redan när hon skodde förra gången och hade ingen tid att komma tidigare.Tror jag inte var den ända idag som messade om att få en tidigare tid:D
Men det är i dessa tider man tackar gudarna för att man har ett ridhus, då kan man rida iallafall.

Dressyr kan de bägge vara men det är fortfarande 2 helt olika ridsportgrenar och man tränar helt olika.

Så självklart rider jag dressyr i tölten med fast det är helt annat än när jag rider dressyr i den klassiska hbldressyren.

Jag rider inte LB program när jag rider tölt till ex för av den anledningen att tölt inte ingår i nått dressyrprogram:grin:

Ursäkta trådkap osv, men jag undrar lite.. Hur menar du att man tränar olika? Hur är dressyren annorlunda när du rider tölt än "halvblodsdressyr"? Vad är det som skiljer sig? När jag rider "mina" hästar så rider inte jag dressyr på ett sätt bara för att det är islandshästar. Jag rider den klassiska dressyren oavsett vad man har för ras. Liksom, vad är det för skillnad?

Det sista du skrev, det som jag fetmarkerade, hur tänker du där? Bara för att det inte finns något LB dressyrprogram inom islandshästtävlingar så är det väl för den skull ingen som säger att man kan träna ett LB? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar