Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Så lite så.
Du kan söka i Merck Veterinary Manual för lite info. Merck Manualen är ganska väl ansedd men lite rapsodisk i sin karaktär. Kollade även på spavin (som mycket riktigt är det korrekta ordet) men det stod nästan ingenting.

Ska ut och rida efter att ha gjort mig av med lite te.

KL

Idag ska jag åka och provrida en ny häst! Vet inte om jag får sno denna bild, men jag gör det iallafall.
Min kusin har fotat den och hästen ägs av henne:

e: Fannar frá Auðsholtshjáleigu

ur.jpg

KL.
Jag och Fáni var iväg på våran första tävling igår!

Det var första gången han åkte transport "på riktigt". Dvs fastbunden, med skydd och bom och allt därtill (rätta mig om jag har fel Susanna!) och garanterat första gången iväg på äventyr!

Han blir väldigt lätt spänd och ser lite spöken ibland så jag hade absolut inga som helst förväntningar på dagen. Jag var glad över att han gick på transporten hemma och skötte sig under resan!
Han skötte sig super under framridningen. Höll sig lugn och gick att rida i alla gångarter.
Vi var anmälda till fyrgång och tölt och först ut var fyrgången. Och jag är så nöjd med honom :D

Han gick in i ridhuset utan problem och vi kunde till och med rida i alla gångarter! Han var inte avslappnad för fem öre men det visste jag ju från början att han inte skulle vara. Han tittade överallt och ingenstans hela tiden haha.
Huvudet och ögonen for från speglarna, till dekalerna, till publiken på läktaren, tillbaka till speglarna, till domarna i mitten osv.
När vi startade i tölten lite senare så var han betydligt coolare med att vara i ridhuset och matte kunde fokusera på att rida liiiiiite mer vilket också avspeglade sig i poängen.

Det var 25 startande ekipage i fyrgången och ungefär lika många i tölten.
Och efter uttagningarna låg vi på 3e plats i fyrgången och delad 4e plats i tölten :D:D:D

Jag strök oss från båda A-finalerna och åkte hem med en trött pålle fylld med intryck istället. SÅ NÖJD!

Vi fick flera fina kommentarer från domarna som t.ex. "fina och stora rörelser, vacker hållning, spänstig" och det var några stycken som kom fram till mig efteråt och sa att dom tyckte pålle var jättefin :love:

9060_10151076688165588_1819403378_n.jpg

Jag är så sjukt jävla nöjd med dagen och pålle!

Senast ändrad:

:love:hahah njaaa inte riktig så men om du vill tro att det är därför jag inte lägger ut bilder så får de väl va så=)

Nonsens att jag blir putt bara för att folk skulle ge KONSTRULTIK kretik men de har hittills inte hänt :grin:.

Att sedan bukefolk ger galna råd och tips och alltid själva ska veta och kan allt börjar jag bli trött på.
När jag lägger ut bilder och visar hur bra det faktiskt går och vips gämförs vi med OS dressyrlandslager och sågas ner till knölarna.
Formen är dålig ryggen av och hästen kommer gå sönder och heeeej å håå vad folk hoppar på en. man kan lika väl gå och hänga sig för så dålig är man enligt vissa..
Att man kan ge lite BRA kretik tycks helt glömmas bort.. Vem skulle vilja rida för en ridlärare som bara talar om hur jävla dålig du är och hur fel hästen går och kommer gå sönder och ja blää på hela dig???

Inte jag iallafall!

När fakta är att det för oss går sjukt bra och att vi är på rätt väg trots att det inte än är klart men vi har nyss börjat på en ny övning och då måste man få vara lite kantig i början..Men inte inne på buke då skall man rida perfekt från dag 1 när man rider in hästar.

Sjuka krav vissa har .. du vet väl att man måste leva upp till de man säger?

Så när du rider in hästar kräver du att hästen skall gå i perfekt form och perfekt tölt redan från dag 1??

Ja då har inte vi samma sätt och syn på vad vettig inridning och utbildning är iallafall.

Jag vet hur bra Jorunn är och hon är så otroligt duktig som kämpar på och försöker alltid göra sitt bästa.. och bara för jag säger att hon är otroligt bra betyder det inte att jag sagt att hon är så otroligt bra så hon är bäst i världen;)För då skulle hon tävla i OS/VM

Utan att det är en förbannat bra häst jag har som är en förbannat bra läromästare som har förbannat lätt att lära och har en förbannat bra arbetsmoral och vill alltid göra sit bästa.
Och som inte alls har dom där fläshiga gångarterna i sig utan dom har jag fått jobbat fram slitit och dom kommer... mer och mer.=)

Hon är enligt mig allt en häst ska ha:love:

Så det är därför jag inte längre lägger upp bilder för folk här inne inte bara här på isis utan överallt inte kan ge konstruktiv kritik och dessutom spela bror duktig.

När alla vet att ingen är så där duktig i verkliga livet utan att här spelar man bara ett spel och googlar sig fram till alla svar.''
Alla vet iallafall dom som verlkligen KAN att när man utbildar en häst i dressyr hopp eller vad det nu är så när man är inne i något nytt och det blir jobbigt för hästen sviker formen och hästen går emot då och då.
Men man måste få låta hästen tycka det är jobbigt och när den gör rätt berömma och då låta den göra något den inte tycker är jobbigt.
Det är så här man håller på för till slut kommer hästen inte tycka att den nya övningen är svårt.

Som jag nu håller på med samlade traven det är sjukt jobbigt säger jorunn som när hon tycker de är jobbigt kan slå ifrån sig genom att slå upp huvudet och sänka ryggen eller slå upp i passage.
och hon klarar inte riiiktigt av att gå med hög nacke och böjd rygg till max i den samlade traven men det går åt rätt håll men just nu gör det inget om hon inte går perfekt med nacken bara hon förstår vad vi vill att trampa under sig och ta till mer luft under tassarna.
Om man gämför fårn när vi började och idag 1 månad senare typ så är det redan stor skillnad.
Så om 1 månad till kommer de att vara ytterligare skillnad och formen kommer komma mer och mer.

Det jag menar är att här på buke får man bara lägga upp bilder som är perfekta där det inte finns nått att hacka på utan man kan bara säga Åhhhhhh vad fiiint
Man kan sitta och rida 3 timmar bara för att få ihop ett jäkla kort som ser bra ut och så väljer man ut de bästa och folk här inne tror att var enda gång man rider ser de sååå vackert ut.

Vilket ju ger en rätt snedställd bild till verkligheten

Få här vågar visa bilder så som jag har gjort under årena.. att visa verkligheten att så här ser det faktiskt ut när man håller på och lär en häst något nytt.

Jag är inte alls ute efter Åhhhh vad bra fina och söta ni är.. för sånna kommentarer får jag dagligen av de som ser oss i verkliga livet.
Och av folk som ser oss rida hemma både folk i stallet men sedan folk uteifrån som rider lektioner för våran träanre säger ofta WOW vad fint hon går ovanligt att se en isis gå så där skolad i dressyren( OBS inte mina ord utan detta är vad folk säger som ser oss skäll på dom)

Så att min häst både ÄR bra och GÅR bra de behöver jag inte höra ifrån lilla buke.. så nej du behöver verkligen inte oroa dig över att jag sitter här hemma och är sur för att några på buke sitter och ger icke konstruktiv kretik utan helt oseriösa kritiker till mig och Jorunn.

Och det finns dom som vill följa oss trot eller ej, många som addat mig på FB från buke just för att de vill följa oss i våran utveckling och om du vill kalla dom fans så får de stå för dig..

Det luktar lite avundsjuka och otroligt omoget beteende från dig vuxna människa.!!!

Så nu är de slutdiskuterat om detta tycker jag men jag har en känsla av att du kommer fortsätta att älta detta så lika bra att skicka in dig på bannerlistan så slipper jag se dina spydiga kommentarer i framtiden!

Haha tack! :D

Red lektion idag och han går i ren tölt nästan ett helt varv på volten, ibland svårare och ibland, vi har en höger bog som jag måste hålla stenkoll på i båda varven och då tycker han det är sjukt jobbigt och blir kastig i huvudet, men det går framåt! Ju starkare och säkrare han blir och ju lättare jag får att ha koll på allt ju lättare kommer det ju självklart gå :)

Känns som han kan få en fin tölt!

*KL*

Ännu en kurshelg avslutad, gjorde en mjukstart och var bara med ena dagen.
Får väl våga mig på lite bildbevis på nya hästen :)
Han är fem år och har varit hos mig i två veckor...

Aragon_006.jpg

Aragon_007.jpg

Ser ju supertrevligt ut :laugh:

KL

Jag var ju iväg och red min kusins unghäst idag, 5 år. Det gick tyvärr inte bra alls... Känner mig helt förtvivlad och vet inte vad jag ska tänka... Känner mig verkligen så himla himla dålig... :cry:

Men jag fick några bilder på honom, visst är han söt :love:

bild_3_508da026ddf2b30221003ede.jpg

bild_1_508d9fcb9606ee1a24ac17a0.jpg

bild_508da0769606ee1a30c7675d.jpg

Nämen, det är ju "vår" lille Ur. Vad roligt att se fler vuxna bilder på honom.
Varför gick det inte bra?

*kl*
Stackars Eros, han har det inte lätt just nu. Han är lite lätt hunsad utav Vattar och får inte riktigt vara med i gänget. Lite luggsliten och biten på, men fortfarande mattes älskling. En liten bild på honom och Fluga:
eros2-682x1024.jpg

Hihi jäkla Vattar då ;) söta dom är. Pussa på Vattar (och Linisen) från mig när du träffar dom.

Jaa, han är så himla söt Ur! Nja, jag är inte så duktig så jag kan nog inte rida honom. Allt känns bara värdelöst efter provridningen idag, jag känner mig urkass, i stil med en nybörjartant... :/

Neila, ingen hackar på dig, folk påpekar bara vad de ser.
Ja, ni har gjort framsteg men ni är inget exeptionellt ekipage som du vill ha det till. Det finns många lika bra och ännu bättre. Det är framförallt att du ständigt påstår att Jorunn skulle vara mer välutbildad än de flesta andra hästar på forumet. Ni ligger på en normal nivå för fritidsryttare, varken mer eller mindre. Ditt påstående om Jorunns höga utbildningsnivå jämfört med oss andra blir ju nedsättande!

Jag är en av dem som aldrig lägger ut ridbilder på mig, dels har jag inga, dels så har jag sjukt dåligt självförtroende i ridningen. Men jag ska ta mod till mig och be någon plåta. Sen lär det dröja innan jag törs lägga ut några, om ens nånsin. Sen är det iofs sällan som jag kommenterar ridbilder heller, delvis för att jag själv inte lägger ut bilder. Men många av de som lägger ut tycker jag inte alls ser ut att välja det som för sekunden råkar se perfekt ut, som du vill ha det till.

Men många av de som lägger ut tycker jag inte alls ser ut att välja det som för sekunden råkar se perfekt ut, som du vill ha det till.

Jag är väl en av dom som absolut inte lägger upp perfekta bilder. Nu är jag en bildnörd och även fast jag hatar att se mig själv på bild är det ju nyttigt. Så för min del är det ju bara positivt att även lägga upp de bilder som visar "verkligheten" och inte bara alla perfekta bilder. Då blir det ju ganska lätt tråkigt om man hela tiden är perfekt. Inte för att jag är perfekt, snarare tvärt emot, men jag hoppas ni fattar hur jag menar ;)

Halvt KL

Niela, jag tror inte heller att någon hackar på dig.
I övrigt håller jag med Gimlan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve