Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Det har du så rätt i så.
Ska fundera ut någon bra lösning till nästa kurs som är i Oktober.

Töltsättning är klurigt och ibland riktigt svårt, men det är ROLIGT :d
Du kan ju komma och provtölta min tjej, har hållt på sen April och det är fortfarande svååååååååååååååååårt. :mad:
Men hon är ju söt iaf ...

Herregud är det så länge?!
Kommer aldrig få det lätt med tölten, men idag insåg jag att den är FIN iaf :love:
Så det är väl värt att vänta på .. Kanske. Haha

De andra kurserna jag åker på kräver förskottsbetalning och kan man inte så får man ändå betala eller hitta en som vill rida

Jag tycker att du ska ta betalt i förskott. Betalning = bokning. Skulle bli tokig om jag var du!

*kl*

Idag har vår toppen-Equiatriker varit här och gått igenom hästarna. Liten låsning i ryggen på Eros, märktes tydligt när det släppte och nu gäller det att aktivt få honom att jobba jämt med bakbenen och bära än mer.
Fluga och Hörn var det inte så mycket att säga om. Hörn har lite njurpåslag och Fluga lite problem med matsmältning, men inga stora grejer. Härligast var att se hur Fluga helt och hållet accepterade behandlingen och till slut stod och sov på stallgången = händer aldrig. Eros blev så trött efter behandlingen att han la sig ner i boxen och sov vilket inte heller är så vanligt. Bra dag!

Löslongerade Hörn för någon dag sedan och fick några bilder. Hon är ingen skönhet direkt, men rör på sig kan hon. Just nu när hon är ur form märks det tydligt att hennes stora rörelser skapar en lätt obalans i traven. Hon hamnar efter med bakbenen. Men i övrigt så dansar hon fram med stora luftiga steg. Fin häst! :love:

1horn4-700x469.jpg

1horn1-700x458.jpg

horn09.jpg

horn11.jpg

horn03.jpg

Fler bilder finns här.

Töltsättning är klurigt och ibland riktigt svårt, men det är ROLIGT :d
Du kan ju komma och provtölta min tjej, har hållt på sen April och det är fortfarande svååååååååååååååååårt. :mad:
Men hon är ju söt iaf ...

Den här är enkel med tölten, mest bara styrka som saknas, så det är bara nötande, vilket är trist :P Roligare att slipa på mer färdig tölt. Pressa fram mer fart, mer bakben osv :)

Bra fråga. Mha erfarenhet och kunskap är väl det korta svaret. Jag besitter inte hennes kunskap så egentligen är det svårt för mig att utveckla svaret så mycket längre. Men jag försöker ändå.

"Kommer fram till" är öht en bra fråga. Hur kommer en veterinär fram till en diagnos? Genom att lägga ihop symptom och iaktta hur hästen beter sig och reagerar på behandling för det mesta, det är väl precis så hon jobbar också, bara med andra medel än de klassiska veterinära. Hon är väldigt duktig med lång erfarenhet och jobbar vanligtvis tillsammans med en veterinär, så det finns en helhetssyn på både behandling och "diagnos". Njurpåslag är nog mitt eget hemmasnickrade ord. :o Snarare menade hon att njurarna är något ansträngda vilket exempelvis märktes vid akupunktur/akupressur. Det i sin tur passar ihop med andra mindre symptom.
Flugas matsmältningsbekymmer är nog kanske enklare att se, se bara på bajset, men även hennes beteende och reaktioner vid behandlingen talade sitt tydliga språk men är väl inte så konstigt med tanke på den stora omställning det innebär att flytta från Island till Sverige.
Mer tydligt än så kan jag nog inte svara på hur hon kommer fram till det hon anser sig se på hästarna.

Ingen av dessa hästar är i benämningen sjuka så att de behöver veterinär vård (då skulle de få det), utan har snarare svagheter här och nu.

Sen är ju jag av åsikten att akupunktur, akupressur, massage och örtterapi bland annat är väldigt effektiva behandlingsmetoder och tycker att det har givit resultat på våra hästar.
:)

Jag menar förstås inte på något sätt att jag tror du nekar dina hästar veterinärvård.
Jag är dock klart skeptisk mot många "diagnoser" som ställs av alternativare. Många har bred erfarenhet och kan läsa ihop många signaler. Men jag blir ändå skeptisk när man genom att titta på djuret och ibland mäta energier kommer fram till många diagnoser som måste avhjälpas med många örter eller annat.
Veterinärer använder förstås också erfarenhet och läser av symptom. Men dessa använder dessutom vetenskapliga analyser såsom blodprov och annat för att påvisa avvikelser som tyder på sjukdom.

Sen är jag ganska veterinär i mitt tyckande också :p

Jag är nog överlag öppen för olika typer utav behandlingar om än väldigt petig med vem som får peta på mina hästar. Måste dock säga att mina erfarenheter är att de "diagnoser" som den här personen ger ofta är grundade på en mycket längre undersökning än de flesta av de våra veterinärer gör. Jag har dock full respekt för veterinäryrket, min plan är ju att själv bli en :) Men sällan har det tagits blodprov när diagnoser ställts utav veterinärer.
Jag anser att sjuka hästar ska få sjukvård (läs:veterinärvård) och friska hästar ska få friskvård (massage, equiatrik-behandling osv) så att de hålls friska, starka och klarar av att vara presterande rid/tävlingshästar.

Det ena utesluter inte det andra men kan ge en bredare förståelse för en problematik. :)

Sant, friska hästar ska inte behandlas av veterinär! Förutom i vissa fall som typ vaccinationer.

Vill du bli veteirnär? Vad skoj! Ska du söka till hösten?

Yes, det är tanken. Läser just nu in de ämnen jag inte har från gymnasiet, vilket är sjukt tråkigt. Men det är bara att göra. Såg att du har en kandidat i veterinärmedicin, grattis till det!

Jag förklarade ju min tankegång:
* Svadilfari är silvergulsvart.
* Cremello kan spöket inte vara eftersom, såvitt jag lyckats uttröna, att pappa saknar fuxanlag. Ska hon vara cremello måste hon ju ha två fuxanlag. Ett från mamma och ett från pappa.
* Mamma är isabell och verkar inte ha något dolt brunanlag, och det kan ju inte heller svadilfari ha eftersom han då inte skulle varit svart.

Därav min slutsats att hon antingen är svart i botten med två gula anlag eller svart+ silver med två gula anlag.
Det sistnämnda måste ju antingen testas eller "bevisas" genom en silverfärgad unge. Det som talar för hon skulle ha silveranlag är hennes ljusa färg - men hon kan, som nämnt, även vara bleksvart och därför vara så ljus som hon är trots att hon med allra största sannolikhet är svart i botten. Samt att det säkert varierar en hel del i nyans hur de ser ut, men hon är lite för ljus för att det känns som det kan stämma.

Hur som helst, kvittar mig om är brun, svart eller fux i botten. Mer en reflektion eftersom jag hela tiden tvivlat på att hon skulle vara perlino iom att hon är så jämnfärgad. Var länge inne på cremello men läste av en slump att Svadilfari är homzygot för svart, vilket tycks stämma om man tittar på hans ungar.

Jag menar förstås inte på något sätt att jag tror du nekar dina hästar veterinärvård.
Jag är dock klart skeptisk mot många "diagnoser" som ställs av alternativare. Många har bred erfarenhet och kan läsa ihop många signaler. Men jag blir ändå skeptisk när man genom att titta på djuret och ibland mäta energier kommer fram till många diagnoser som måste avhjälpas med många örter eller annat.
Veterinärer använder förstås också erfarenhet och läser av symptom. Men dessa använder dessutom vetenskapliga analyser såsom blodprov och annat för att påvisa avvikelser som tyder på sjukdom.

Sen är jag ganska veterinär i mitt tyckande också :p

Kan inte annat än hålla med!

Sitter i Strängnäs å äter god mat efter ett pass tölt på kursen. Jobbigt tyckte både ja Å hästen...men kul. Senare pass 2 :)

Tyvärr.. visar inga mer ridbilder här inne på Bukefalos.
Men för er som verkligen vill se kan skicka ett PM så kan ni få se bilder via PM.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar