Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Ja det är ju defintivt ett dilemma!!
Har också haft häst med magproblem och lite allt möjligt men jag skulle nog gjort såhär: Stängsla bort hörnet där vattnet är om det går/ du får, och sen låtit hästen gå i den hagen MEN givit uppblötta loppfrön iaf. 2ggr om dagen för att få ut lite mer av den sanden som råkar komma med in.
(om vet. säger att loppfrön är ok, beror ju på vad för slags problem med magen hästen haft men generellt så är det ju bra mot förstoppning med i små försiktiga blöta doser).
Gräset tycker jag känns farligare för magproblemen av dom två valen OM man kan få ge blötta loppfrön och ni inte tror att magproblemen är pga. sanden.
Det beror ju såklart på hur pass allvarligt magsjuk hästen är. Om risken att den blir sjukare är värt det för att den ska kunna gå ute etc. just nu.

Om ni tror att dom största problemen är av sanden hade jag valt att låta hästen stå inne/ gå ute bara lite faktiskt tills magen är stabil nog (om det är enda sättet att kontrollera intaget av föda vilket det ju tyvärr ibland är.) och sen gjort ett beslut vidare beroende på hur pass mkt hästen förbättrat sig/ orsak till sjukdom etc.

Lycka till och hoppas pållen blir bättre snart :)

Så var tanken från början, men sen så blev hon ju dålig och då blev hon dålig igen så jag har ju ändå varit där så passa mycket att jag kunnat flytta fram och tillbaka och in och ut mellan promenaderna.

Får bli stängsling i helgen. Jag pratade med ena veterinären och hon tyckte att jag skulle fodra med hö så mycket som möjligt ute i den magra hagen så att hon låter bli att gnaga, gärna i finmaskigt hönät och se till att hon inte ät från marken. Så jag tror jag ska ta en murbrukslåda och skruva fast karbinhakar så jag kan fästa ett hönät i lådan. Förhoppningsvis funkar det bra.

Men hur är det med småmaskiga hönät? Finns det risk att de fastnar? Hon är ju en sån där liten jäklig sak som ska leka med allt, skulle inte förvåna mig ett dugg om hon satte ner en hov i lådan och fastnade i nätet. :eek:
Är det kanske bättre att skita i nätet och bara fodra i lådan direkt? Har inget att binda upp ett nät i, helt kalt i hagen.

Loppfrön får hon ihop med betfor. Började igen idag efter jag fick provsvaren, det var ett bra tag sen hon fick en kur nu. Men nu kommer jag fortsätta med det tills det ligger snö. :p

Imorgon jobbar jag hela dagen, så då får jag hellre strunta i lindorna. Tror det gör mindre skada att hon är kall om benen en dag än att hon går och moffar i sig.

Men i helgen är jag hemma så då kan jag flytta henne och även stängsla bort det blöta.

*kl*

Jag lärde förresten Vattar konster i somras ;)

529642_10150981971277570_1083038208_n_4fe9d508ddf2b3483e0000c6.jpg

Är det en pillerhäst så tycker jag att du ska skippa nät. Vi hade ett som var riktigt rejält fastsatt, men min pillerfia fick lös det, hur är omöjligt att förstå, och trasslade in frambenen. Som tur blev hon bara putt och blängde argt mot huset tills hon fick hjälp att komma lös.

Hur tjockt fodrat? Han ska definitivt ha täcke om han är klippt. Testa med slätt regn täcke vid plus grader ca 5-10 och slätt fodrat ca 100gram regn täcke under 5grader ner till ca -5grader sen vinter täcke ca 200gram. Beroende på hur frusen hästen är o hur vädret är. Hur ser utslagen ut? Jag ska m klippa 8 islandshästar på lördag ska bli riktigt kul:-) mina vanliga stam kunder alltid kul o träffa häst människor och prata.

KL

Jag har ridit ut i några dagar nu då vi fått sällskap, så idag red jag på ridbanan. Hon var lika mjuk och smidig som vanligt och vi kan faktiskt trava utan att hon springer iväg för mig. Sötnosan :love:

2a_5089b74fddf2b3023f000a43.jpg

1_5089b742e087c337550d9bdf.jpg

Om tanken är visning och hon är 3,5 nu hade jag definitivt satsat på att påbörja inridningen. Då hinner du låta hästen vila och smälta intryck med jämna mellanrum, men du kan tidigare jobba med att få gångarterna på plats och jobba på takt och så småningom kunna "pressa" lite så att hon går så flott som möjligt.
Jag hade alla gånger börjat nu!

Hmm, tror inte du läste färdigt;)
Tanken är visning för skojs skull av mediokert sto som är nu.. Tänker verkligen inte börja med inridningen på minst två år...

Det var Snorri, valacken, som är 3½ som jag "av misstag" börjat rida på.
Red honom igår kväll också, lite kommunikationsproblem i svängarna och gällande vilken sida av vägen vi skulle hålla oss till, men obekymrad och hyfsad balans och förstod även igår konceptet att växla mellan skritt och något springande.

Skulle verkligen behöva lite råd just nu. Står i ett moment 22, och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Idag fick jag provsvaret från träckprovet som gjordes och det fanns lite sand.

Jag har två olika hagar att välja mellan och vet inte vilken som är bäst.

Den ena är väldigt nerbetad och gles. Perfekt för en som inte ska äta för mycket. Men ena hörnet är väldigt blött och det är lerigt borta vid den ena ingången (som inte används för tillfället). Resten är dock torr och fin. Däremot så finns det ju risk att hon får med sig jord om hon betar för kort.
Dessutom så ska hon ju gå lindad nu i ett par veckor till (återbesök om knappt två veckor) och det blir ju superslabbigt när hon går i vattenpölen som är borta i hörnet, känns inte särskilt bra att gå med blöta lindor.

Andra hagen har massa gräs, den har stått tom stora delar av sommaren. Men den är torr och fin, och risken att hon tuggar i sig jord och sand är ju såklart mycket mindre. Alltså bättre för både benen och för sanden. Men som sagt, det finns massor att äta och det känns ju sådär. Hon ska bara äta ca 1 kg hö åt gången pga. förstoppningen. Men å andra sidan så är det ju mycket vatten i gräset så det kanske inte är lika farligt att hon äter mer av det? :confused:
Magen klarade det ju hyfsat bra i somras när de bytte hage till en med mer bete i, tack vare att hon kom in på natten och det gör hon ju nu också.

Igår och idag har hon gått 4 timmar i hagen med mer gräs, och det verkar ha funkat bra. Men frågan är om jag ska våga chansa och låta henne gå där hela dagen. Imorgon har jag inte möjlighet att flytta över henne, och hon kommer att gå ut lite tidigare imorgon, så det blir ju fler timmar.

Jaa, what to do. Hur hade ni gjort?

Vilken hage du än väljer kanske det är ide att ge loppfrön i maten?

EDITBLäste inte riktigt, strunt i mig :)

Senast ändrad:

Ja täcke har han.
Har haft ett fleecefodrat regntäcke, alltså ganska tunt.
Så nu har han ofodrat regntäcke. Är absolut inte frusen av sig.
Men ja tror kanske att de täcke han har kanske andas dåligt å därför har de blivigt för tätt?

Ska åka köpa ett nytt täcke idag i alla fall:)

*kkl*
Men vad gör man åt dessa fukteksem? Dom han redan har alltså.
Ska man raka honom mera kanske? De har ju växt ut så det kan nog bli lite kortare.
Eller ska man tvätta med nått? Det är som en massa små sårskorpor.

KL.
Är lite smått irriterad på folk som bokar en plats på kurs, sen inte hör av sig förrän man jagat dom i två dagar och kommer då på att dom inte alls kan komma för då är man uppbokad på tävling istället ... Det kommer man på två dagar innan. :mad:

Okej att man inte är värsta kändisinstruktören, men att höra av sig och avboka är väl vanligt hyfs? :(

Åtminstone en del av avgiften, men hela känns faktiskt mest helt rimligt. Din tid går ju åt ändå. Så är det för "min" tränare. Bokad tid betalas, undantag görs för om hästen visar sig vara ojämn på plats typ. Kan också tänka mig att hon skulle göra undantag för de som hon vet inte skulle ljuga om hästens sjuka bara för att komma undan betalning.

KL Bildbomb på 08:an, Spöket.

Embla Från Åsberg
2008 SE
E: Svadilfari från Knutshyttan
U: Eydis från Lia Gård UE: Samherji frá Saudárkróki​

579116_10151299036684612_1632489359_n.jpg

Spöket som bebis :love:
Bild: Carolin Åsberg

425915_10151299035864612_781014057_n.jpg

Galen bebi.

548586_10151299035634612_368045602_n.jpg

Söt bebi.

270565_10151299036379612_1461571153_n.jpg

Åring?

486655_10151294910824612_1735953773_n.jpg

Första bilden jag såg.

9277_10151299036434612_1953676836_n.jpg

Spöket i Augusti förra året.
Bild: Tim Kvick

402936_10151218181399612_1975933054_n.jpg

Spöket för några veckor sen.

Hmm, tror inte du läste färdigt;)
Tanken är visning för skojs skull av mediokert sto som är nu.. Tänker verkligen inte börja med inridningen på minst två år...

Det var Snorri, valacken, som är 3½ som jag "av misstag" börjat rida på.
Red honom igår kväll också, lite kommunikationsproblem i svängarna och gällande vilken sida av vägen vi skulle hålla oss till, men obekymrad och hyfsad balans och förstod även igår konceptet att växla mellan skritt och något springande.

Men åh!! Att jag inte läser :o
Jag menar förstås, låt hästen vila i form i två år och börja inridningen därefter. Fatta vad gott om tid du har att låta henne hitta schvung i gången nu :angel:

Ja täcke har han.
Har haft ett fleecefodrat regntäcke, alltså ganska tunt.
Så nu har han ofodrat regntäcke. Är absolut inte frusen av sig.
Men ja tror kanske att de täcke han har kanske andas dåligt å därför har de blivigt för tätt?

Ska åka köpa ett nytt täcke idag i alla fall:)

*kkl*
Men vad gör man åt dessa fukteksem? Dom han redan har alltså.
Ska man raka honom mera kanske? De har ju växt ut så det kan nog bli lite kortare.
Eller ska man tvätta med nått? Det är som en massa små sårskorpor.

massa små sårskorpor, låter precis som regnskållor, hade han något av detta när du rakade honom? en antydan?

Jag rakade Thengill just för att han fick regnskållor, märks i den långa pälsen som ruvor som sitter i som små "flockar" med en sårskorpa i botten.
det behövs syre och fuktfri miljö för att bli av med dem ibland pencillin.
Men för mig har det räckt att raka.

låter som ditt täcke inte är bra ja, kanske har det regnet mkt med och täcket blivit blött igenom utan du märkt det så att han blivit fuktig in till pälsen, sen har det legat där och grott och täcket har fortsatt vara lite fuktigt innuti.

har du tvättat täcket mkt impregneringen kanske inte är tillräckligt bra?

när man har helklippt häst på lösdrift(ute överhuvudtaget) så måste man kolla jättenoga varje dag speciellt om det regnar, hur varma de är och framförallt så att täcket håller vätan ute annars byta täcke direkt.

och aldrig sätta på täcke om de inte är helt torra.

jag gillar inte riktigt fleece foder av någon anledning men jag tycker det känns fel när fleecen fångar upp vätan och sen lägger vätan som kondens ovanpå sig själv dvs mitt innuti täcket sen har vätan svårt att komma ut därifrån och allt blir som något slagt våtvarmt omslag perfekt för divese svampuppkomster.

klipp honom igen om det blivit långt, lufta mkt men du ska inte ha han ute utan täcke om han är nyklippt tycker inte jag.

ta ett regt impregnerat bra regntäcke, shires är toppen.
med lite foder typ 100gram men inget fleece foder utan helt slät och glansig insida.
då glider det lätt över "snaggen" med, istället för att haka i och ha sig kan inte vara speciellt skönt för hästen.

om det är regnskållor så smittar det så använd inte samma täcke på de andra hästarna inte samma borstar heller.
och du kan behandla med något mjukgörande eller aloe vera i det "akuta" skedet men sen tycker jag bara klippningen funkat bra och bättre att låta det läka ut av sig självt.
jag har inte rivit i såren eller liknande utan låtit det läka ut själv, då skyddas huden ifrån mer bakterier.

fukteksem är ju samma sak, behöver hållas torrt tror inte du behöver behandla mer än att lufta.

om det nu är det och inte ringorm eller liknande.

håller med om att du får kräva betalat om de inte kan komma och att de har chansen att hitta en ersättar så slipper de själva betala ju.
annars kan ju alla, "komma på" att de inte orkar komma dagen innan du ska stå där och hålla lektion.
så kanske det skulle vara 10 pers så blir det 2.

Spökisen är så fin!!
Hur går ridningen och tölten?

Ridningen går fantastiskt bra. Hon är så superlättlärd. Går obesvärat i form med bra stöd i både skritt och trav, även övergånger om man är noggrann. Korta upp och länga är hur simpelt som helst. Öppna funkar fint, skänkelvikning, framdelsvänding. Klarar låg form i galopp. Galoppfattningarna sitter sen första gången, hittils har hon aldrig tagit fel galopp :eek:

Kalaspåskjut i traven om man trycker på henne utan att vilja slå över i galopp. Mer jämnstark i kroppen.

Tölten går bra, men måste ridas i varje steg - och jag tycker det är aptråkigt :( Tyvärr. Men det går framåt och ibland funkar det att hon tickar på rent i typ arbetstempo i nedförbackar utan att man måste dutta fram takten. Så det går framåt. Men töltsättning ÄR boring i mina ögon.

Sen har jag nog kommit fram till vilken färg hon är. Hon är reggad som perlino, vilket hon med största sannolikhet inte kan vara. Manen är såpass ljus så det stämmer inte heller +att jag kollat mammans och Svadilfaris föl. Han kan ju inte bära brunt eftersom det borde synas. Mamman har fått ett tiotal föl utan brunt, så sannolikheten att hon bär på brunt är minimal, men slumpen kan ju spela ett spratt.
Han tycks vara homozygot för svart vad jag kan se och i så fall är Spöket svart, två gula +vilket jag är ganska säker på, silver från pappa, annars borde hon vara mörkare. Men hon skulle ju också kunna vara ljussvart +dubbla gulgener.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar