Sv: Snack & Uppdateringstråden
Skulle verkligen behöva lite råd just nu. Står i ett moment 22, och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Idag fick jag provsvaret från träckprovet som gjordes och det fanns lite sand.
Jag har två olika hagar att välja mellan och vet inte vilken som är bäst.
Den ena är väldigt nerbetad och gles. Perfekt för en som inte ska äta för mycket. Men ena hörnet är väldigt blött och det är lerigt borta vid den ena ingången (som inte används för tillfället). Resten är dock torr och fin. Däremot så finns det ju risk att hon får med sig jord om hon betar för kort.
Dessutom så ska hon ju gå lindad nu i ett par veckor till (återbesök om knappt två veckor) och det blir ju superslabbigt när hon går i vattenpölen som är borta i hörnet, känns inte särskilt bra att gå med blöta lindor.
Andra hagen har massa gräs, den har stått tom stora delar av sommaren. Men den är torr och fin, och risken att hon tuggar i sig jord och sand är ju såklart mycket mindre. Alltså bättre för både benen och för sanden. Men som sagt, det finns massor att äta och det känns ju sådär. Hon ska bara äta ca 1 kg hö åt gången pga. förstoppningen. Men å andra sidan så är det ju mycket vatten i gräset så det kanske inte är lika farligt att hon äter mer av det?
Magen klarade det ju hyfsat bra i somras när de bytte hage till en med mer bete i, tack vare att hon kom in på natten och det gör hon ju nu också.
Igår och idag har hon gått 4 timmar i hagen med mer gräs, och det verkar ha funkat bra. Men frågan är om jag ska våga chansa och låta henne gå där hela dagen. Imorgon har jag inte möjlighet att flytta över henne, och hon kommer att gå ut lite tidigare imorgon, så det blir ju fler timmar.
Jaa, what to do. Hur hade ni gjort?