Sv: Snack & Uppdateringstråden
Usch ja vädret är inte snällt.
Jag tycker om att rida i skogen och har jättebra klätterbackar här hemma. Men den här sommaren har det varit så blött att jag inte vill rida där, för att undvika att förstöra stigarna. Så jag får hålla mig i paddocken och på grusvägen hemma, inte fel det heller i och för sig.
Eller som du skriver, lasta häst och åka till ridvägarna men det är så omständigt.
Själva lastandet är inte ett problem för mig, det tar högst en minut att få in häst i släpet, men åkandet och parkerandet och grejandet.
Fast jag kanske skulle lura med mig någon kompis bort till naturreservatet en halvmil bort där det är underbara sandvägar i kuperad terräng - fritt fram för ridning enligt Länsstyrelsen som är tillfrågad.
Orsaken till att jag inte vill hålla på och åka är att det tar tid (särskilt för min kompis som kan behöva ett par timmar för lastning
) och jag vill ju rida många hästar varje dag.
Var ute och red en tölt-tur på Isa i söndags, trevligt.
Hon blir travtaktig om det går för fort (och det är inte fort alls) men OK fyrtakt när det går tillräckligt sakta.
I söndags tränade jag på att samla skritten via skolorna och ta tölten ur en öppna eller sluta, vilket var pedagogiskt krävande men blev vettigt, töltade en kort sträcka, tog ner till skritt och började om. Stackars häst men hon finner sig numera i det mesta.
Den här veckan har Isa semester, men Barmi avslutar sin semestervecka som var förra veckan. Tänkte rida honom i paddocken i eftermiddag: han är duktig på att tölta rakt fram i lång form, och behöver träna på att förstå hjälperna ordentligt vad gäller något högre form, lyfta rygg, få in rumpa och flytta bak- och framdel. Han är ju i stort sett åkt på under de snart tre månaderna jag haft honom: aldrig riden innan jag köpte honom. Duktig kille, det där.