Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Gud vad snygg han var unghästen.
men förklara lite närmare vad som gjorde att du kände dig som en nybörjare?
blev du rädd och osäker? du skrev att han var lite "svår" för ett tag sedan har jag för mig, vad är det för bus han hittar på?

väldigt fina hästar du lyckas hitta verkar ha talang men jag har fått för mig att det krävs ett enormt humör/huvud för en häst att lyckas fullt ut med sin talang.
dvs inga lätta hästar blir riktigt riktigt på topp man får träna hårt och bli riktigt skicklig men det är ju det som är det roliga.
det är vägen som är målet:)

Skippa larvet och se inte ner på andra så kommer det funka kanon:).

Behandla andra som du själv vill bli behandlad och var ödmjuk.

Jag är väl en av dom som absolut inte lägger upp perfekta bilder. Nu är jag en bildnörd och även fast jag hatar att se mig själv på bild är det ju nyttigt. Så för min del är det ju bara positivt att även lägga upp de bilder som visar "verkligheten" och inte bara alla perfekta bilder. Då blir det ju ganska lätt tråkigt om man hela tiden är perfekt. Inte för att jag är perfekt, snarare tvärt emot, men jag hoppas ni fattar hur jag menar ;)

Det var faktiskt bland annat dig jag tänkte på, men det finns ju definitivt fler :)

:

Nonsens att jag blir putt bara för att folk skulle ge KONSTRULTIK kretik men de har hittills inte hänt :grin:

När jag lägger ut bilder och visar hur bra det faktiskt går och vips gämförs vi med OS dressyrlandslager och sågas ner till knölarna.
Formen är dålig

Vem skulle vilja rida för en ridlärare som bara talar om hur jävla dålig du är och hur fel hästen går

När fakta är att det för oss går sjukt bra
Sjuka krav vissa har .. du vet väl att man måste leva upp till de man säger?

Här ´är några uttalanden jag vill bemöta.
För det första, de flesta som lämnat synpunkter på dina ridbilder har varit tämligen konstruktiva i kritiken. Vi har skrivit vad som syns på bilderna, och föreslagit ett sätt att tänka. Jag kan inte se att någon egentligen "hackat" på dig.

För det andra: formen var ju dålig på de bilderna du lade ut och när du beskrev hur fantastiskt Jorunn går, får man ju tanken att du kanske inte är medveten om att hon faktiskt fuskar genom att sänka ryggen och lämna bakdelen efter sig och därför försöker KONSTRUKTIVT att hjälpa dig och föreslå att du backar ett steg i utbildningen och ber om lite mer rygg och lite mindre samling.
Du jämförs inte med OS-ryttare utan med det du skriver att ni presterar;)

För det tredje: jag skulle då inte vilja rida för en instruktör som bara talade om hur duktig jag är (även om det är trevligt för mitt ego) utan för en instruktör som hela tiden hittar något att förbättra.

För det fjärde:
du skriver att det går sjukt bra för er. Vad roligt. Och problemet kanske är att du skriver att det går sjukt bra för er, men inte kan leva upp till det i de bilder du lagt in;)

För övrigt red jag bara en islandshäst igår, en treochetthalvtåring som jag red in åt en kompis i somras. Nu skulle hon flytta stall ett par km och det enklaste transportsättet var att rida.
Hon har inte ridits sedan jag "var på henne" i somras.
Igår lyckades jag få henne i tölt! Jättekul!
Trevlig häst, mjuka grundgångarter, ganska storstegad i traven. Kul häst att rida - nästan synd att den inte är min.

Bra skrivet!

KL.
Fler bilder på min drake.
Har senaste två veckorna haft en hel del diskussioner och inte varit helt nöjda med varandra.
Nu är vi däremot på gång igen!
Tinna%2520016.JPG

Tinna%2520018.JPG

Tinna%2520034.JPG

Tinna%2520037.JPG

Tinna%2520050.JPG

Alla bilder finns hääääär

Ja, du vet ju vad jag tycker :love: Ni är så duktiga båda två, och kommer bli råfarliga på banan.
Jag vill bara ha ner dig lite till i sadeln i galoppen, men det kanske inte är så lätt på det djuret? ;)

*kl*
Igår tvingade jag mig själv att rida för första gången på en vecka. Jag har tenta imorgon och har därför inte tid till NÅGOT, egentligen. Men jag ska rida för valvis imorgon efter tentan så jag ville inte ha med mig en häst som bara stått!
Jag hade en liten plastflärp på spöet, för att väcka min insomnade mammut till häst. Vi tränar reaktioner nu, och det är inte kul. Han är långsam i starten och det tar lååång tid att stanna, så nu blir det tramp-snabbt fram-snabb halt. Sedan går vi över sluta och öppna på volten, och ur öppnan fram i tölt (jobbigt!) för att sedan växla mellan att tölta på volten i kort tempo och ta ingenom innersidan, töölta på volten och flytta ut baken för innerskänkeln, och att öka halva volten och sedan minska tempot igen, Allt för att få honom mjuk och lätt i handen, och bära vikt bak.
Sedan travar vi av och njuter av mysig dressyrhäst ;) Andra gånger börjar jag med galopp, sedan tölt och trav, och sedan lite galopp igen på slutet. Beror lite på hur mycket vi jobbar med tölten, för han blir rätt trött av det.
Igår var han himla stel i högersidan, och det är väl inte så konstigt när han stått en vecka. När han däremot blir sur och HUGGER i bettet och kastar huvudet till vänster, då blir jag lite förgrymmad :mad:
Nåja, idag blir det lite lättare jobb, lite lugnt och mjukt, och så blir det lektion imorgon och BILDER!!! :D

Visst är de övningar som du beskriver bra!

Isa har börjat bli flyttbar utan att flippa ur, så i skritt växlar jag mycket mellan öppna och sluta och förvända dito, samt försökter fatta tölt ur öppnan.
Det jag försöker göra är att verkligen driva in bakdelen och få henne att lyfta ryggen, och få lite tölt därifrån.

I trav gör jag övningen att minska och öka volten ungefär så som du beskriver. Än så länge är jag lycklig för minsta flyttande i trav utan "urflippning" så jag bryr mig inte om formen på henne i den övningen.
Annars försöker jag förstås få till en vettig form, men än så länge mest "lång och låg" med antydan till att höja formen när ryggen kommer med.

Vi har en lång väg att gå, Isa och jag, innan det blir någon ordning.

Jag brukar också träna galoppfattningar, de dagar hon har en benägenhet att rusa sig in i galoppen gör jag det helst ut avslappnad trav och försöker "rulla över" henne i en galopp nästan omärkligt. Det är ju inte så bra träning av själva galoppen men väl så viktigt på en spänd häst.
De gångerna hon inte rusar in i galoppen, försöker jag fatta ur skritt vilket som regel fungerar bra och då blir hon lite högre fram och får in baken bättre i själva fattningen. Driver sedan ut mot ytter tygel för att få remontformen och avslappningen.

Kanske inte så kvalitetshöjande ur gångartsperspektiv men som sagt, bra mot spändhet.

Jag tränar också på "samlad halt" vilket i det här fallet innebär att jag rider henne så samlad jag kan utan spänning i skritten, ber henne att stanna med bibehållen position på rygg och bakdel. När vi stått stilla en stund med bibehållen rygg och bakdel, ber jag henne sänka huvudet så långt ner jag kommer - helst ända ner till underlaget, vilket stretchar rygg och nacke ordentligt. Efter ett par sekunder, ber jag henne rygga ett par steg i den hållningen (går sådär) för att sedan skritta fram igen.
Grym övning men kräver förstås fokus - som allt annat - för att göra bra.

Det är kul att träna!

Nu har Isa haft semester en vecka men ska igång igen. Hovslagaren kommer på onsdag, och Isa är en som får skor i första omgången.
Jag har åtta hästar som ska skos, och ringde hovslagaren i lördags. Inte illa att få alla åtta skodda inom en vecka, även om hovslagaren får komma i två omgångar.

Ang galoppen har du helt rätt min vän.
Sjukt svårt att komma ner och samtidigt inverka utan att bli stum, men det tränas det på!
Hon börjar bli så "studsig" haha! :love:

fetange: Mamma stod och fotade och sa något samtidigt som fröken just ökade steglängden innan kurvan så jag höll på att skumpa ur sadeln :angel:

Och islandsryttare rider inte dressyr?? :D
Kul med förslag till nya övningar! Vi ryggar lite ibland också, men inte för ofta, för han kan börja tänka bakåt och använda ryggningen som försvar.
Vad gäller galoppen försöker jag alltid fatta ur skritt, men han är nog lite längre fram i sin utbildning (och inte vidare utflippad :)) än vad Isa är?
Målet är halt-galopp-halt men just nu gör han precis som du beskriver- vissa dagar rusar han in i galoppen och det är ju en signal till mig att baken och ryggen inte är med.
Då lurar jag honom med töltjobb något varv på volten och sen rullar över i galopp därifrån. Det gäller att vara lurig!

Ska bli görkul att få lite bilder på honom. Speciellt eftersom han börjat trampa lite i skritten nu, och den känns korrekt, även om det inte alls är piaff (och kanske aldrig blir) utan bara tramp som ska hjälpa oss i tölten.

Ang galoppen har du helt rätt min vän.
Sjukt svårt att komma ner och samtidigt inverka utan att bli stum, men det tränas det på!
Hon börjar bli så "studsig" haha! :love:

Då ska man ha en mamma som står bredvid och säger "SITT SITT SITT, vik dig inte i innersidan, sitt rakt, sitt ner, häng inte i innerhand, ta i ytter, sitt sitt SITT!! :mad::devil:"

Man vågar inte göra så mycket annat än att lyda :p

Haha, ja, jag kan behöva lite semester ibland ;)
Jag får ta med lite av mammas bestämda röst upp när jag kommer och hälsar på! :)

DET är den bästa idén hittills!
SITT SITT SITT SITT! Du får börja träna upp det ordet redan nu .. Haha!

Ser fram emot bilder på Snorri!

Gimlan: Tycker du inte du ska känna att du har för dåligt självförtroende för att lägga upp bilder. Jag är ju sååå nyfiken på din fina gula. Om inte annat får du maila bilderna till mig ;)

KL.
Riktigt roligt att ha kurs i lördags :D
I november kör vi igen :D :D :D

Och islandsryttare rider inte dressyr?? :D
Vad gäller galoppen försöker jag alltid fatta ur skritt, men han är nog lite längre fram i sin utbildning (och inte vidare utflippad :)) än vad Isa är?

Nej men du har ju missat att jag faktiskt inte alls är islandsryttare:angel:
Jag är en ryttare som vill utvecklas i ridningen och inbillar mig att en blandning är bra. Rider därför väldigt olika hästar och för olika instruktörer...

Isa är inte så långt framme i utbildningen, nej.

Henne köpte jag som femårig nybetäckt problemhäst. Beskrivningen var "sticker, kastar av, går inte att fånga i hagen" och "släpper inte upp ryttare på ryggen".

Fick hem en häst som försökte galoppera på stället när jag satt upp, drog en repa i full fart och jag fick vara glad att jag orkade dra henne runt på en volt på gårdsplanen... och hon var lika spänd när jag skulle försöka ta mig ner igen.
Stack, ja.
Kastade av, nej. Men det kan också bero på att jag lät henne springa tills hon var trött.
Styrbar, nej.

Stackars häst.

Red henne mot avslappning i stort sett i skritt och trav första hösten (-10) och vintern, ställde av henne för fölet i mars eller april -11. Började försiktigt och långsamt om september -11 (fölet föddes i maj), ställde av igen i december -11 och började om mars -12. Och rider henne nu regelbundet ungefär tre dagar per vecka.

Har löst problemen med uppsittning och avsittning, helt avslappnad där. Sticker inte. Går avslappnat i skritt, trav och galopp samt har börjat tölta lite av sig själv ibland.
Hon vågar nu ta reda på vad jag egentligen vill att hon ska göra i stället för att sticka iväg i full kula bara jag ändrar något på vikten. Vågar flytta bakdel, vågar rygga. Vågar prova sidvärtsrörelser i skritt, trav och faktiskt också i tölt.
Vågar slappna av, framför allt.
Vågar samla sig lite när jag driver.
Vågar ha mig på ryggen även när jag har prasslande regnjacka på mig...

Lyfter ryggen och sätter under sig baken vid drivning i skritt, hänger inte på bettet längre (tog tag och hängde och blev helt okontaktbar när jag fick hem henne).
Har en riktigt trevlig trav med vettig frambensaktivitet och höjer ryggen lite i traven numera.
Klarar alltså att galoppera utan att bli stressad och rädd för sig själv.

Kan tillägga att hon fått en behandling av equiterapeut någon månad efter att jag fick hem henne, eftersom hon hade en rörelsestörning.

Stackars häst, har varit spänd och rädd för allt, även för sig själv när något blir konstigt.

Jaja, Isa var ett riktigt projekt och det är så roligt att det numera faktiskt går att jobba med henne, även om det är lite av en balansgång hur mycket jag vågar pressa henne.
Vissa ridpass går ut på trav i lång, låg form helst med nosen i backen, för att stretcha och slappna av.

Jag eftersträvar perfektion:D men det får ta oändligt lång tid.:idea:

Jag tycker du har så sund och korrekt inställning till träning och hästarna öht!
Är så sjukt imponerad :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng