Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag tog inte ställning egentligen, folk får avla som de vill för min del, men jag ogillar att det ibland används hästar som inte är friska eller på annat sätt olämpliga som avelsmaterial. Diskussionen har varit uppe några gånger under årens lopp dock om vilken typ av hästar som folk bör avla på.

Klart den har, men det är ju hur som helst en viktig fråga eftersom en del fortfarande avlar på vad som helst.

KL
Det var nån härinne som köpte Rebbi från Silverkedjan, jag är nyfis på hur det går. Han bodde på samma gård som mina är uppstallade på och jag blev kär i Rebbi :love:

rebbi.jpg

Även min dam blev kär i Rebbi och ville pussa och vara nära så mycket det gick :love:

Ok, jag är kanske trög, men för mig låter det som du tycker tvärtom. Sen upplever jag en hel del avel för att få fram "fritidshästar" som tämligen ogenomtänkt.

Snabbt innan jag åker till jobbet.

Det finns ju de som medvetet avlar på behagligt psyke och rena gångarter, men som inte eftersträvar högsta viljan utan mer mot medel.
en kompis till mig gör det, men i väldigt liten skala. Hon har två ston.
Naturligtvis går det back som bara den, men hennes avelsmål är trevligt. Hon använder world fengur och fiktiv förväntad BLUP när hon väljer hingst till sina ston.
Hennes morfar har sysslat med avelsarbete i väldigt många år, dock inte inom islandshäst, så avel i sig är verkligen inget nytt för henne.

Jag tycker att det verkar finnas efterfrågan efter beskedliga hästar med medelvilja och helst hyfsat rena gångarter.

Hej Gimlan!
Det är vi som har Rebbi här i Finland :laugh: Han hamnade egentligen hos oss mer eller mindre av en slump och som en total överraskning (lång historia...) och vi hade honom först på foder i några månader. Egentligen skulle vi inte ha fler hästar (säger plånboken :mad:), men vad kan man - hjärtat sa nåt annat och nu på hösten köpte vi honom trots allt. Så nu är han vår egen :love:

Vad ska jag säga - vi trivs med varandra och Rebbi mår bra (fast lite fet är han allt efter sommaren på bete:angel: ). Ska försöka sätta in lite bilder o skriva mer nåt tag senare, men nu måste jag rusa iväg på jobb.

"Jag tycker att det verkar finnas efterfrågan efter beskedliga hästar med medelvilja och helst hyfsat rena gångarter. "

Det är väl där den stora efterfrågan finns.
Avel på bedömda hästar mm. genererar ju i såna individer också, men för att få fram de här så kallade "bra" (läs= de som får fin bedömning/tävlar på hög nivå) hästarna så behövs det ju lite mer "tädning", vilket kan vara för mycket för många halvmediokra ryttare ....
Dessutom handlar det ju om pengar. En häst med kapacitet för SM men som ändå är jättesnäll och fin är ju betydligt dyrare än en "halvmedioker Svensson-tant-häst"...

Så länge man avlar på friska hästar så tycker jag att avla på. Vi behöver bredden. Så är det bara. Det ena behöver inte ta ut det andra.

*kl*
Det känns som jag fått en nytändning med hästarna igen. I och med att jag bytte stall, kom tillbaka till Snäcksjön och både jag och Vattar får umgås med likasinnade så är det bra mycket roligare på en gång. Motivationen finns lite mer där. Dessutom är det så mycket lättare att ha häst där. Nu känns det verkligen som vi kommit "hem" igen.

Klart den har, men det är ju hur som helst en viktig fråga eftersom en del fortfarande avlar på vad som helst.

Som sagt, för mig får man gärna avla på vad som helst (om hästen är frisk och sund), jag är inte människa att bedöma vad andra anser vara bra hästar för dem. Smaken är olika. Bedömning är en kvalitetsmärkning utifrån prestation (och att hästen hållit åtminstone fram till premieringen), alla söker inte detta.

Diskussionen var mer het då det inte gick att registrera renrasiga Islandshästar avlade i Sverige (helsyskon tillverkade på Island gick däremot bra) om fadern inte var godkänd. Då kunde man inte avla på vad man ville om man ville att den renrasiga islandhästen skulle kunna registreras.

Ja miljön är viktigt, visst är hästarna härliga men även människan behöver trivas och få stimulans.

Välkommen hem :)

Diskussionen var mer het då det inte gick att registrera renrasiga Islandshästar avlade i Sverige (helsyskon tillverkade på Island gick däremot bra) om fadern inte var godkänd. Då kunde man inte avla på vad man ville om man ville att den renrasiga islandhästen skulle kunna registreras.

Ja visst är det intressant med den distinktionen.
Om jag har förstått rätt så är det väl numera så att en hingst behöver vara avelsbedömd, och kan man registrera avkomman i SIF/worldfengur (under förutsättning förstås att stoet är registrerat)?
Alldeles oavsett vilken poäng hingsten får?

Men, fortfarande om jag förstått det hela, man kan fortfarande inte få inreg i SIF om hingsten inte är avelsbedömd?

Och som en liten följdtanke: alla de hingstar som visas och uppnår lägre resultat än 8,0 i snitt, klassas väl som klass 2?
Teoretiskt, även om jag inte tror att man sparar, så klassas även en hingst som bedömts till typ 6.0 som klass 2???
Om man nu skulle få för sig att låta avelsbedöma en hingst "utan" gångarter...

Det finns inte 1a och 2a klass längre, men förut så var allt under 8.0 klass 2. Nu används inte den benämningen i just avelssammanhang, men används fortfarande av "folket" då det är lätt att dela in hästarna.

Det finns inte längre något krav på totalpoäng för att få betäckningsrätt, men hingsten ska vara avelsbedömd.
Så som jag förstått det..

Det finns absolut dom som sparar som hingst trots dåliga poäng, på samma sätt som det förut fanns många som avlade trots ej bedömd hingst.

Jo, man får registrera i SIF/worldfengur om hingsten inte är avelsbedömd.
Klassindelningen finns inte längre, men klass 2 var 7,75 - 7,99 för hingstar, och 7,50 - 7,99 för ston.

Tackar, tackar.

Då kan man ju börja fundera mer kring avel.
De hingstar som fått "elit" för avkommor har uppenbarligen visat sig ärva ner en del goda gångarter.
BLUP-hingstar får dispens och får begränsat eller obegränsat betäckningstillstånd utan avelsvärdering (beroende på hur hög BLUP om jag förstått det rätt) men ska avelsbedömas för att få fortsätta betäcka (åtminstone de med BLUP 115-120; de med över 120 kunde visst få fortsätta ändå om jag inte missuppfattat?).
Alla avelsvärderade hingstar oavsett poäng, får betäcka och användas i avel.

Hur stor betydelse har det då, att annonsera om att hästen har "klass 1" pappa och avelsbedömd mamma?

Eller är det så att de riktigt seriösa uppfödarna säljer mer på sitt goda rykte än på annonser?
Vem är det som "låter sig luras" av varudeklarationen med klass det ena eller klass det andra?

Spelar det någon roll för prisbilden, egentligen, om en häst har klass1 föräldrar men visar mediokra gångarter, jämfört med en häst som rör sig likadant men vars härstamning inte är av "klass 1"?

Det finns ju gott om "klass1" hingstar som har ganska dålig BLUP vilket borde innebära att det är ganska slumpmässigt vilken gångartskvalitet hästen verkligen får?

Det är med stor sannolikhet en salig blandning.

Det är plus på allting
Bra uppfödare
Bra stam
Visar potential
Hög blup (inte alltid 100% överensstämmande med stammen men ofta)
Trevlig/udda färg
Storlek (många vill ha stora hästar- vanskligt med unghästar dock)
Trevlig individ
Utstrålning
Bra annonser/marknadsföring

Ju fler + dess högre värde men vad folk söker varierar en hel del.

Det är inte slumpmässigt vilken gångartskvalitet en unghäst får, kan man konsten att kombinera rätt stop med rätt hingst och väljer bland toppindivider så får man helt klart en klart större chans på den typ av individ man avlar på. Slumpen finns med men avel är planering och kunskap mer än slump.

Det finns ju gott om "klass1" hingstar som har ganska dålig BLUP vilket borde innebära att det är ganska slumpmässigt vilken gångartskvalitet hästen verkligen får?

Behöver inte vara så. Bero på hur gammal stammen är och vilka linjer.
Blupen sjunker med ett steg varje år om det inte händer något med hästen eller des nära syskon, föräldrar, avkommor.

Det är visa linjer (specielt Orri, Keilir ... .) som har höga index då dessa är/varit mycket populära på island med många avkommor och en hög andel bedömda avkommor.

Vi hade samma med Askur. Nu är det inte så många nya Askur avkommor och inte heller så många nya barnbarn som kommit fram och nu sjunker hans blup mycket.

Är hingsten inte populär och få många ston måste den vara extremt bra på sina få avkommor för att upprätt hålla en hög blup. Sen kan det ibland går som för Isar och Prins i år att flera avkommor är långt under medel i sin förväntade bedömning och då sjunker blupen mycket. Och då är Isar en Elitpremierat hingst.

Nu ska jag var lite kaxig, för jag tycker vår avel är riktig lovande, vi har inte hållit på så många år men hästarna ser riktig lovande ut.

Vi satsa på topp avel, drömmen är en häst som går VM, men de ska har lynnet att lika väll kunna vara familjehästar om någon vill det.

Jag anser inte att bara om man avla mot eliten att det inte kan blir trevliga ridhästar som alla klara. Det bero helt på ston och hingst. Vi titta alltid vad hingsten har för Spirit poäng och vilka kommentarer den har. Kall, osamarbetsvillig .... betäcker vi inte med.
Hingstarna ska har en smidig tölt och bra hals. Hästarna ska har fungerande on/off knapp.

För oss är det viktig att ston och hingsten är tävlat om de är vuxna.
Det visa hur de är i nya miljöer, stress ... .
Vi använder gärna unga lovande hingstar med bra exteriör och lätta rörelser.
Dessa ska dock antingen varit exteriör bedömd, unghästvisat eller varit ute på någon visning så man ser hur de klara miljö byte.

Ju en sak till. Att avla på ston eller hingstar med taktproblem eller stora exteriöra avvikelse är nog det sämsta man kan göra.

För även och kanske framför allt en familje, skogshäst, skall vara frisk, lättriden med ren tölt och skall redan från början har lätt för sig. För en duktig ryttare kan hjälpa hästen med sina problem, det kanske inte skogsryttaren kan.

Har man en bedömd/tävlat individ är det mycket lättare att se dess starka och svaga sidor, speciellt oss unga hästar.

Det är inte slumpmässigt vilken gångartskvalitet en unghäst får, kan man konsten att kombinera rätt stop med rätt hingst och väljer bland toppindivider så får man helt klart en klart större chans på den typ av individ man avlar på. Slumpen finns med men avel är planering och kunskap mer än slump.

Självklart menar jag inte att man ska avla hej vilt på "skräphästar" om någon missförstod mig.

Jag tycker att avel ska bedrivas med genomtanke - oavsett ras.

Eftertanken kan ju handla om lynne lika gärna som spektakulära gångarter. Samtidigt som lynnet påverkas väldigt mycket av "social miljö" med moderns beteende och människorna som (eventuellt) hanterar föl och unghäst.

Men visst är det roligare att titta på en spektakulär häst med enorm frambensaktivitet än en häst med ganska sparsamma rörelser.

Knapplån!

I Söndags hoppades de, eller ja hoppa var väl att överdriva.Vi tränade på att trava över travbommar så hon fick tänka lite på vart hon satte ner tassarna.
Gick superbra.

Sedan hade vi 2 hinder efter varandra med 2 galoppsprång mellan, vi hade bommen på snedden på ena sidan låg bommen på marken och andra sidan satt den på 40 cm.

Och så tränade vi på att ha energi mellan hindrena och till slut gick det riktigt bra, Hon började tänka och verkligen hoppa och inte bara mosa på som hon gjort förr.

Så nästa Söndag blir det mer rikiga hinder och tränar på samma sak som i Söndags.
Superroligt men lite omväxling till allt dressyrtragglandes detta tycker jag.

Tyvärr ställdes dressyrkursen in för Portugisen=( s det blir inge förrens i vår då han kommer nästa gång hit.

Kul att det pratas om avel.. Själv tycker jag de läggs för mkt vikt på hingstarna..Många stoägare tror att bara man tar en tophingst får man en topavkomma.
Man glömmer bort stona.Många slänger in stoet i avelsboxen om hon inte duger till ridhäst.
Stoet kan ha exem ochingen höjjer ögonbryna men nåde dig om du säger att du avlat på en hingst som har exem då blir man ju halshuggen och bannlyst från hästvärlden för evigt typ.

Extriören är inte lika viktigt tycker jag som gångarterna, nu menar ju inte jag att det är okej att avla på hästar med 3 benoch 35 huvud ;)

Men att ha ett sto som typ är lite utåttåad på ett ben att man då tar en hingst som har bra ben, att man kompenserar upp stoets nackdelar men hingstens fördelar.... och tvärtom.
Har en hingts dålig man kan man ju ta ett sto med superman osv.

Ingen häst är perfekt... alla har för och nackdelar och så kommer de alltid att vara.

Stoet kan ha exem ochingen höjjer ögonbryna men nåde dig om du säger att du avlat på en hingst som har exem då blir man ju halshuggen och bannlyst från hästvärlden för evigt typ.

Njae, de som ogillar eksem gör det oavsett om det är stoet eller hingsten som har eksem. Det är dock mer allvarligt att avla på en eksemhingst då den på en säsong kan få långt fler avkommor än ett sto under hela sitt liv. Betäcker man bara ett fåtal ston under hela hingstens liv så spelar könet mindre roll. Bannlyst blir nog ingen, det är för vanligt att avla på eksemhästar för att det ska bli en sådan kraftig reaktion.

Det är för övrigt stor skillnad mellan eksem och eksem, svenskfödda eksemhästar har fått eksem trotts mer gynnsamma förhållanden och risken där är betydligt större för att föra sjukdomen vidare. Nu tycker jag inte man ska avla på eksemhästar alls, men det finns gradskillnader i helvetet så att säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 264
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar