Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag har funderat och planerat lite under natten så nu kommer ni att få det svettigt!:D

Jag tycker alla kan visa en hästar och det är lite fel tycker jag att man har gått ut med att bara de bästa ryttarna ska kunna visa häsatr och att vi ägare är dumma om vi ger oss p ådetta.

Har amn som ägare haft hästar i 20 år och tävlat upp till SM nivå så anser jag nog allt att man kan klara av att visa en häst utan att för dens delen behöva ha tävlat i landslaget och ha ett känt namn.

Man ska inte fega ur och inte våga visa sin egna häst man kan ju alltid visa om, de vore skillnad om man bara hade en endaste chans i hela hästens liv, men nu kan man ju visa om och det är ju superbra.
Alla måste vi ju börja visa hästar en dag och alla blir av med "oskulden" på att visa hästar och gör misstag.
Men det är ju med misstagen vi människor lär oss. ,Men vågar man inte fela kommer man inte heller lära sig saker.

Om jag törs så kommer jag visa Jorunn själv, jag går hellre av avelskurs/visningskurs själv och får själv lära mig hur man skall göra. För detta är ju en resa jag och min häst gör i livet och den vill jag vara delaktig i =)
Så ser jag de iallafall=)

Anledningen till att många lämnar iväg sina hästar till mer kända och välmeriterade ryttare är just för att dessa är oftast betydligt bättre på att trycka ur det bästa ur hästen och därmed få så bra poäng som möjligt.
Gäller även vid exteriörbedömningen, hur du ställer upp din häst kan göra enorm skillnad på poängen!
Så det är väl mer taktiskt för en själv ...

*KL*

216389_4021613625690_1511964950_n.jpg

Han ser ut som en mammut :P :love:

Islandshästsverige är litet också. Jag vägrar tro något annat än att namnet på visningsryttaren också påverkar resultatet. :p

Och nu får man väl på nöten för det men så ser det ju ut inom i princip alla bedömningssporter så varför hymla? :idea:

Håller med dig om det, människan påverkas omedvetet på många olika sätt (vilket det finns forskning på) vare sig man vill eller ej. Så jag tycker det är självklart att det är så, detta utan att alls se ner på domarna eller att anse att de är oproffsiga.

Men såklart är det stor skillnad på vem som visar också rent i hur bra det görs. Jag kommer skicka min 08:a till en av de där vars namn kan spela in, och visst det är en del i valet. Men det viktigaste i det valet är ändå att jag inte hört någon som haft nått negativt att säga om hen.

Senast ändrad:

Jag kan tycka att det är oproffsigt.
Men hela bedömningssystemet är ju uppfunnet av entusiaster som kommit överens om vart normen ska vara. Alla avelsföreningar oavsett djurslag är ju små ankdammar.

Självklart är det skillnad om något "proffs" skulle rida en häst till visning eller om JAG skulle göra det. Herregud jag skulle få sån scenskräck att hästkraken skulle fly från banan ... :D :angel:

Men det är en liten, sluten värld. Nu vet jag också att man kan komma in i den om man är duktig, men jag tror (vet) att det är mycket svågerpolitik också. Det kan väl knappast bli annat när det är så litet?

Fast jag ser det som oundvikligt. Man har gjort forskning där universitetslärare fick en uppsats, vissa lärare har fått veta att det var en kille som skrivit, andra en tjej och ytterligare nån inget kön alls.
Resultatet visade på att när uppsatsen påstods vara skriven av en man så ansågs den bättre än om den var skriven av en tjej...

KL.
Hur duktig "behöver" man vara för att visa en hingst?
Jag inser att man inte får vara vilken hobbylotta som helst, men vad krävs egentligen av ryttaren?

Kort sagt kan vem som helst kan visa, men resultatet blir bättre ju bättre förberedd man är.

Åk och titta på många bedömningar och titta på visningar på Youtube /DVD och jämför det du ser med vad hästarna får för poäng (kommentarer kan du hitta på Worldfengur). Läs på i FIZO hur det går till rent regelmässigt, och vad som bedöms mer ingående.

Ta gärna hjälp av en person som har visat islandshästar tidigare för att lära dig att ställa upp hästen på bästa sätt, och göra en träningsplan. Åk och gör "testvisning" på en rakbana och låt någon filma dig med jämna mellanrum och jämför med vad du sett på andra visningar. Det kommer du antagligen långt med om du är tillräckligt självkritisk. Och det tror jag nog att du är.

Två av de största misstagen tror jag som ovana visare gör är att underskatta hur mycket tempo och temposkillnader som önskas, och "dåligt" uppställda hästar som inte kommer till sin fördel.

Niela: Det beror på hur man ser det det där med att man kan visa om hästen hur många gånger som helst. En dålig visningspoäng finns kvar för allmän beskådan hela livet, (I databasen Worldfengur som många hästköpare tittar i när de hittar häst på annons) och ska man så småningom sälja hästen så är det ju tråkigt om hästen "på pappret" har väldigt klena gångarter. Det krävs ganska mycket för att hästen ska komma upp till "godkända" poäng.

Den allmänna uppfattningen att "kändisar" automatiskt får högre poäng på visningar och tävlingar tror jag till stor del faktiskt beror på att de rider bättre! En visning/tävlingsritt kan se väldigt imponerande och felfri ut för en oinvigd, medan ett tränat öga ser felen, som att man råkar trava i nedtagningarna från ökade tölten (på tävling), eller ett litet taktfel som hänger med konstant. Och de som missar detta står där som frågetecken och tycker att domarna är dumma. ;)

Jag tävlade T4 i våras (T2 med flera ekipage på banan) med min häst som viftar ganska bra med frambenen och gjorde väldigt få korrigeringar och fick en totalpoäng strax under 3p. Flera stycken kom fram till mig efteråt och tyckte att jag blivit orättvist bedömd "för hon var ju jättefin!", medan hon i själva verket nästan genomgående varit ganska passtaktig, så vi fick ju vad vi förtjänade. :)

lisaspat2_varkvalc-1.jpg

Senast ändrad:

Islandshästsverige är litet också. Jag vägrar tro något annat än att namnet på visningsryttaren också påverkar resultatet. :p

Och nu får man väl på nöten för det men så ser det ju ut inom i princip alla bedömningssporter så varför hymla? :idea:

Där håller jag inte med, har sett riktiga proffs misslyckas och det har även speglats i poängen.

Skrev ju grattis på Fejjan me jag skriver Grattis här också! ;)
Hon ser jättefin ut, högbent och rejäl och snälla, pigga ögon trots den långa resan! Ska bli spännande att följa er nu! :D

Tack! :D
Hon är jättefin, helt underbar faktiskt! :love:

*kl*
Jag har verkligen fått hem en helt underbar häst! :love:
Hon är vaken, nyfiken men samtidigt försiktig. Vill gärna vara nära en och följer efter en i hagen. :love:

Jo helt klart att proffsen är bäst, men det flesta som har egna hästar är ju inte helt bakom flödet. Går man en visningskurs och rider för proffs som visar vad man skall tänka på när man visar så ska man nog allt kunna klämma ut de bästa ur sin egna häst med.
För man känner ju sin häst förhoppningsvist bäst och vet vad man ska och inte ska göra på den.

Där håller jag inte med, har sett riktiga proffs misslyckas och det har även speglats i poängen.

Jag skrev aldrig att man kan misslyckas bara för att man heter
En viss sak och att det inte speglar sig i poängen.
På en tävling jag var på blev en av de mest rutinerade/namnkunniga ryttarna diskad för en skit-grej.

*kl*
Har jag berättat att min sambo lånader Eros och ställde upp i T8 när jag var på Island?
Om jag inte passar mig blir jag väl av med min fina tävlingshäst..

Det fick totalt 5,73 om jag inte missminner mig och såhär såg det ut.
IMG_0466x-700x466.jpg

Enligt sambon så gick det dock inte så bra som på träningen, men det var förmodligen tävlingsnerverna som ställde till det. (Tilläggas bör att min sambo började rida när han träffade mig och mest gör det sporadiskt och endast tävlat en gång innan, på min gamla tävlingshäst Isak, och då hade han ett hov med uppassning. Jag är oerhört imponerad över att han lastade Eros och fixade allt runt tävlingen helt själv den här gången.)

Det krävs mycket mer än en kurs för att kunna trycka ut det ultimata ur din häst, det krävs timing - tryck - känsla och en jävligt tränat öga.
Har varit på många visningar och sett skillnaden då "vem som helst" visat vs. "proffset" - på samma häst. Så JO, DET SPELAR ROLL.
Sen om du vill tro på det eller inte spelar inte så stor roll. Testa du och visa om du vill, men se till att gå på många avelsbedömningar först så du får ett hum om vad som krävs.
Det är ett enormt tempo och tryck för att komma upp i bra poäng, och det är inte något man kan få till bara sådär.

Ja, själv kunde jag klämma fram en 8:a i passpoäng medan en mer rutinerad ryttare lyckades med 9,5.

Som sagt någon gång måste man ju börja visa hästar.

Och som en sa här att gamla visningsresultat skulle dra ner på priset p åen häst köper jag inte. Det är ju hästar vi har och göra med så även den bästa visaren kan visa dålig.. om hästen faktiskt bestämmer sig för att den inte alls vill.Den kan snubbla bli rädd och stressad och inte visa så bra gång.
Trots att den igentligen har supergång..MEN just på visningen visar den inte bättre.

Vet supermånga som visat på 3 års test på hbl där hästen har en kapacite inom hoppnngen som är skrämmande bra.Men på visningen vart de rädda för nått och rev och sedan vart hästen stressad och fick skiipoäng:crazy:

Allt kan hända på en visning=)

Så bara för man väljer ett proffs betyder det inte att man kommer få 10:or på visningen.

Som sagt jag tror att de flesta rutinerade hästägare som har några år på nacken i sadeln som tävlat iallafall en MSV klarar av att visa hästen och pressa ur de bästa

Men de klart har man de pengar som det kräver att lämna iväg sin häst på visning i månader inann så varför inte?? Lätt väg till att få bra poäng.
Men för vi som inte har dessa pengar funkar de lika bra att gå kurser och träna satan i månader innan en visning torr jag.

Jag få se om jag vågar visa Jorunn... jag har ju en del rampfeber som kan slå till.Men kommer inte lämna iväg henne till en tränare i månader för att visas. Får väl bli min dressyrtränare som får visa isf=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar