Sv: Snack & Uppdateringstråden
KL.
Hur duktig "behöver" man vara för att visa en hingst?
Jag inser att man inte får vara vilken hobbylotta som helst, men vad krävs egentligen av ryttaren?
Kort sagt kan vem som helst kan visa, men resultatet blir bättre ju bättre förberedd man är.
Åk och titta på många bedömningar och titta på visningar på Youtube /DVD och jämför det du ser med vad hästarna får för poäng (kommentarer kan du hitta på Worldfengur). Läs på i FIZO hur det går till rent regelmässigt, och vad som bedöms mer ingående.
Ta gärna hjälp av en person som har visat islandshästar tidigare för att lära dig att ställa upp hästen på bästa sätt, och göra en träningsplan. Åk och gör "testvisning" på en rakbana och låt någon filma dig med jämna mellanrum och jämför med vad du sett på andra visningar. Det kommer du antagligen långt med om du är tillräckligt självkritisk. Och det tror jag nog att du är.
Två av de största misstagen tror jag som ovana visare gör är att underskatta hur mycket tempo och temposkillnader som önskas, och "dåligt" uppställda hästar som inte kommer till sin fördel.
Niela: Det beror på hur man ser det det där med att man kan visa om hästen hur många gånger som helst. En dålig visningspoäng finns kvar för allmän beskådan hela livet, (I databasen Worldfengur som många hästköpare tittar i när de hittar häst på annons) och ska man så småningom sälja hästen så är det ju tråkigt om hästen "på pappret" har väldigt klena gångarter. Det krävs ganska mycket för att hästen ska komma upp till "godkända" poäng.
Den allmänna uppfattningen att "kändisar" automatiskt får högre poäng på visningar och tävlingar tror jag till stor del faktiskt beror på att de rider bättre! En visning/tävlingsritt kan se väldigt imponerande och felfri ut för en oinvigd, medan ett tränat öga ser felen, som att man råkar trava i nedtagningarna från ökade tölten (på tävling), eller ett litet taktfel som hänger med konstant. Och de som missar detta står där som frågetecken och tycker att domarna är dumma.
Jag tävlade T4 i våras (T2 med flera ekipage på banan) med min häst som viftar ganska bra med frambenen och gjorde väldigt få korrigeringar och fick en totalpoäng strax under 3p. Flera stycken kom fram till mig efteråt och tyckte att jag blivit orättvist bedömd "för hon var ju jättefin!", medan hon i själva verket nästan genomgående varit ganska passtaktig, så vi fick ju vad vi förtjänade.