Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Alla hästar klarar definitivt inte av en riktigt snabb ökad tölt. Så enkelt är det. De talangfulla hästarna som har takt, tempo, smidighet och styrka är inte så många och ska hanteras som de stjärnor de är!

Knapplån.. I går var det hoppning igen och nu har vi testat Stuts för första gången.
Och de tyckte Jorunn var riktigt kul perfekt övning för henne att hon blir snabbare i sina tassar.
Hela 20 cm hoppade vi:D
Sedan tragglade vi oss över ett kryss på 20 cm med, alldeles lagom höjt tycker jag hahaha!

Knapplån.. I går var det hoppning igen och nu har vi testat Stuts för första gången.
Och de tyckte Jorunn var riktigt kul perfekt övning för henne att hon blir snabbare i sina tassar.
Sedan tragglade vi oss över ett kryss på 20 cm med, alldeles lagom höjt tycker jag hahaha!

Ah, härligt!
Jag red en hopplektion på mitt fjordsto för ett par år sedan och vi kravlade oss runt en bana på 60cm och jag tyckte att vi var jätteduktiga... ser här att jag hade rätt.
Märkligt nog tyckte inte Frank Kutscher det...:crazy:

En definition vågar jag mig inte på, men Teista är ju ett bra exempel. Hon bara ökar ju när man ber om det och det finns liksom inte i hennes värld att hon skulle få taktfel eller vilja gå över i galopp för att tempot ökas.
Sådana hästar ska man som sagt vara rädd om!

Jag vill dessutom passa på att uppdatera lite om min svarta märr och mig själv. Jag blev jätteförkyld efter förra passet när det gick så katastrofalt illa. Jag ville ligga däckad men hann inte då jag var tvungen att jobba. Men idag kände jag mig pigg igen och begav mig till stallet. Var sådär pepp överhuvudtaget men började på Diskó och som vanligt var hon fantastisk. Hon börjar till och med tänka fram-ner i galoppen och den korta galoppen hon har är det få andra islänningar jag ridit som kan konkurrera med. Den är jättefin och kommer att bli bärig när man kan samla henne också. Hur kul som helst!
Sen sadlade jag Ára, den svarta. Jag försökte gå igenom alla tips som jag fått här, men insåg att jag glömt hälften. I alla fall fixade jag en halsring av ett par tyglar, och satte på tredelat bett utan nosgrimma. Tog ett spö i handen (brukar vanligtvis inte rida henne med spö) och hoppade upp och red mot paddocken. Vi provade först halsringen och det var inga som helst problem. Hon lyssnar fint på vikten och styrningen funkade utan några som helst problem. Jag gjorde några halter från skritt och hon lyssnade fint. Jag tog upp henne i hastighet och tänkte mig ju trav, men hon började i tölt. Jag gjorde ingen sak av det utan kände av styrning och stoppknapp. De satt fint! Så fort jag började göra serpentiner gick hon över i trav så det utnyttjade jag lite. Sen blev det en hel del travträning och framför allt trav-halt-rygga-trav. Jag mindes ju inte riktigt om ni hade föreslagit trav-halt-trav eller trav-rygga-trav men jag valde alltså att rygga då hon lyssnade så fint att det inte var några problem. Jag red ett ganska kort pass då jag tyckte att det absolut viktigaste var att både häst och , kanske framför allt just idag, ryttare var nöjda.
Idag drog jag henne inte i munnen alls utan hade en mjuk häst som var uppmärksam. Förvisso gjordes inget avancerat, men ändå en seger för oss. Jag tog tygeln i högervarv för att kunna stötta lite mer med böjning, men jag fick hela tiden en mjuk kontakt. Helt perfekt var hon inte i högervarv utan ville gärna trycka sig inåt, men idag var det inte läge att bråka som sagt.

Jag är så sjukt nöjd med henne och verkligen verkligen glad att vi kan jobba mot mjukhet. Det är ju det som ridning och "hestamennska" går ut på. Det är så jag vill ha det. En mycket bra stalldag med andra ord!!

Och återigen är jag så glad för den konstruktiva och peppande kritik jag fick sist. Jag förtjänade det säkert inte, men det fick mig att komma framåt och leta lösningar på problemet. Verkligen tack!!

En definition vågar jag mig inte på, men Teista är ju ett bra exempel. Hon bara ökar ju när man ber om det och det finns liksom inte i hennes värld att hon skulle få taktfel eller vilja gå över i galopp för att tempot ökas.
Sådana hästar ska man som sagt vara rädd om!

Det är fantastiskt kul att glida fram på henne. Det var fö hennes mamma som gav mig min första riktigt häftiga töltupplevelse :)

Jag hoppar min 01:a ibland och här hoppas det MAX 30 cm. Oftast håller vi oss på 20. Bäst när den sk. piloten blundar :angel:

Jag ska ju försöka mig på nån sorts nystart med Sago här framöver, så får väl jobba på något liknande vis. Vi har lite likande bekymmer som ni, inte exakt men det påminner om det.

*kl*

Snorri och jag skröltar. Och skröltar. Och skröltar......
Hinni gav fantastiska tips och vill att Snorri ska bjuda fram själv i en ren tölt så att jag kan jobba därifrån- inte samla samla samla så att tölten blir ansträngd och tappas ner till trav så fort jag slutar rida.
Så nu skröltar jag på glad häst och så får det väl gå snabbare när han själv vill. Rider mycket öppna för ytterskänkel, och belönar med trav, där jag också tänker öppna. Det känns mycket bättre, och mjukare. Kul!

Provade en häst hos valvis igår, som var alldeles underbar. Precis en sådan som står på min önskelista, mycket gång och mycket fräs, lite udda men väldigt glad och go. Får se vad det blir av det :angel:

Jag tror att du om några år, om du vill, kan hoppa banor på dubbla höjden med din connemara.

Saken är att jag har ju tävlat upp till 120 med mitt hbl jag hade men idag är jag sjukt feg haha.. får väl skylla på åldern:o

Så just nu jobbar jag upp mitt självförtroende så vi håller oss till 20-40 cm just nu=)

Men ska väl våga hoppa en 60 cm jag med här i framtiden haha=)

KL

Idag var jag i mitt gamla stall och kastrerade min hund när vet ändå var ute för andra saker som är hästrelaterade och jag insåg då att jag trivs att vara utan häst!

Jag saknar inte att frysa, rida i regn, blåst, snö, laga hagar, mocka, bli gråhårig, vilja skicka hästen till Knorrevången mm

Men jag saknar samspelet med Vilja, jag saknar våran förståelse för varandra, att skritta och galoppera på grusvägarna.

Fast jag vill ha en häst som kommit längre i sin utbildning nästa gång. Kommer aldrig mer att köpa en oinriden märrjävel som tror att hon är en tjur på rodeo.

Jag vill rida i ökad tölt, lägga pass, kunna trava och tölta på volt mm jag kommer att få spara i 10 få innan jag kommer att ha råd att köpa en sån häst som jag vill ha men det kommer att vara värt det.

Saken är att jag har ju tävlat upp till 120 med mitt hbl jag hade men idag är jag sjukt feg haha.. får väl skylla på åldern:o

Så just nu jobbar jag upp mitt självförtroende så vi håller oss till 20-40 cm just nu=)

Men ska väl våga hoppa en 60 cm jag med här i framtiden haha=)

+Em76-
Säkerligen kommer "maran" att glida över det dubbla med träning. Men jag är än så länge inte intresserad av hoppning mer än som träning av stegintensitet och snabbhet i hovarna.

Att Frank inte var imponerad av min hoppning kan ju bero på att han hoppar 150-160 cm banor (han tränar en del hästar åt Marco K och det är ju inte skräp precis). Funderar faktiskt på att ta en lektion för honom på någon av hans hästar vid tillfälle. Kunde vara en upplevelse att rida en "riktig" hopphäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar