Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Rom byggdes inte över en dag :laugh:

Idag va ni duktiga båda två!

Är dock lite putt över att min häst inte omnämns bland gårdagens hästar haha!
Han e fin även om han va olydig igår :devil: hihihi

Tack!

Haha, har man inget snällt att säga så är det bättre att inte säga något alls. ;) Han såg ju fin ut som vanligt när du red honom. :) Han gillade nog inte mig helt enkelt. :p

Haha! Stor färgvariation lär det bli med fux+fux eller svart + fux. Vi kan hoppas på vita tecken i alla fall!

Kryddelydd, Niela, Bellabus och zannahgirl> Tack! Jag är så himla glad i den här hästen. Ser verkligen fram emot nästa års visning och föl! :love:

*KL*

Idag blir Laukurs kompis skodd så jag och sambon funderar på att ta en ridtur ihop under helgen om min svärföräldrar vill ta dottern en timme eller två :)

Skickade ett sms till sambon om den idén förut, svaret från honom va: "Då ska jag springa så får vi se om Löken hinner med;)" (Han kallar Laukur för Löken och när han är ute och rider själv på Garpur så brukar det gå rätt fort). Kan ju säga att jag inte höll med på hans idé :o Laukur kan bli rätt lätt i rumpan när han är busig och jag har inte lust att flyga av haha.

KL

Idag är jag GLAAAAD!!! :D

Har ridit så fina hästar idag (ja, plural) så jag kan inte vara annat än glad.

Jag har blivit medryttare på en bukehäst som är väldigt välutbildad och himla fin. En riktig liten dressyrponny som gör precis vad man ber om, otroligt kul att få rida en som kan. Idag red jag henne för andra gången, och det gick betydligt bättre än första gången, fick till ren tölt och traven och galoppen är ju bara to die for. :love:

Det är så kul att du gillar henne :) hon gillar dig med ;)
Du kommer förhoppningsvis upptäcka mer och mer hur häftig och rolig hon är att rida! Hon är en guldklimp!

Det är så kul att du gillar henne :) hon gillar dig med ;)
Du kommer förhoppningsvis upptäcka mer och mer hur häftig och rolig hon är att rida! Hon är en guldklimp!

Hoppas på fler underbara ridturer på guldklimpen! Tror hon kan lära mig massor. :)
Det blir en spännande utmaning.

KL
*suck* Sugigt ridpass idag. Piloten är ur form så det var såklart inte pållans fel. Känns trist hur som helst :(

Viggan var så jäkla underbar idag. Jag satt med tårar i ögonen efter dagens ridpass på banan. Hon var klockren i tölten. Helt mjuk i sidorna och så jäkla fin!!! :love: Dom här tillfällena lever man länge på!

Kl

Jaha, bara för att jag uppdaterade och bara för att igångsättningen av Tytte har gått så bra och känts så positiv, så hittade jag häststackarn rejält halt i hagen idag. Det är "fel" framben han är halt på, och med tanke på att det är så akut så är det troligtvis något helt nytt som inte hänger ihop med det gamla. Hoppas på hovböld och ignorerar alla tankar om hovbensfraktur eller liknande. Han är varm i hoven och går stappligt/darrigt. Vill inte gärna lägga tyngd på benet och definitivt inte när han ska vända. Reagerar när jag trycker ihop ballarna med handen. Han står med våtvarmt omslag under natten och veterinär kommer i morgon. Suck.

Viggan var så jäkla underbar idag. Jag satt med tårar i ögonen efter dagens ridpass på banan. Hon var klockren i tölten. Helt mjuk i sidorna och så jäkla fin!!! :love: Dom här tillfällena lever man länge på!

När ska du lämna tillbaka henne?

KL och ett försök att vara självkritiskt filosofisk.

Jag är äckligt nöjd med min tillvaro och med mina hästar, allihop. Tycker om dem och tycker att de är jätteduktiga utifrån sina förusättningar (som varierar).

Och ändå är jag sjukt envis med att titta på saluannonser och blir med jämna mellanrum svårt frestad att köpa en till - och en till och en till.

Det måste ju vara något fel på mig.
För som sagt, jag är verkligen nöjd med mina hästar och hur de jobbar.

Jag antar att det jag inte är "nöjd" med är att jag vill träna ännu mer och utveckla ytterligare typer av hästar och att det är orsaken till att jag ständigt tittar på nya projekt.

Dessutom blir jag beklämd av att läsa formuleringarna i en del annonser: de annonsörer som skriver att "ingen vill ha" en häst, är jobbiga.
Eller de trådar här på Buke där någon är missnöjd med sitt hästköp och skriver om hur de är "fast" med en häst som de inte vill ha.
Beklämmande, sorgligt.
Mest för djurets skull, förstås, för hästen har ju inte förtjänat att vara oönskad.

För tidigt på morgonen antagligen och här sitter jag och funderar över djurägande och när människor vill slippa äga ett djur.
Man annonserar ut sin häst till salu och skriver att man efter många år ska sälja sin "älskling".
Visst kan livet ändra sig så man inte har möjlighet att försörja en hästm det inser jag också.
Men att med lättvindiga formuleringar sälja en älskling...

Jag hör för övrigt till dem som inte ser på hästarna som om de vore barn, jag tycker om dem men jag inser att de är hästar och jag skulle inte köpa dem om jag inte hade för avsikt att "använda" dem. Tanken är inte att bara titta på dem (i så fall hade jag omedelbart köpt världens sötaste B-ponny som annonseras på hastnet just nu, han är så fin så fin, riktigt ögongodis) så på sätt och vis är jag väl ganska osentimental.

Men min basjkir tycker jag extra mycket om eftersom säljaren sade att "jag tycker att han är ful":eek: och andra mindre behagliga saker. Hon ville verkligen inget annat än bli av med hästen. Man kan undra över varför det blir på det sättet. En häst som var oönskad, hade skickats runt bland olika människor i omgångar och var lika oönskad och impopulär över allt.
Tur att han passar här hos mig, då...

Jag vill väl inget egentligen med detta inlägg mer än att tänka kring djurägande och varför man skaffar ett visst djur (i mitt fall oftast för att ingen annan vill ha dem och de är billiga) och hur man tänker när man väl "är sittande" med dem.

Jag vill väl inget egentligen med detta inlägg mer än att tänka kring djurägande och varför man skaffar ett visst djur (i mitt fall oftast för att ingen annan vill ha dem och de är billiga) och hur man tänker när man väl "är sittande" med dem.

Jag är ju en sån som har haft djur men som inte har längre, och oj, vad jag har fått (och får!) på pälsen för min "oansvarighet".... Jag orkar inte bry mig längre. Förutom katterna så är det djurens väl som har stått framför ögonen på mig när jag har omplacerat/sålt och drar jag hela historien med alla aspekter blir bilden tydlig ...

Men visst, jag fattar vad du menar. Vid nåt tillfälle såg jag en hästannons där de sålde ett föl för att det var ett "felköp". Det är väl vad jag skulle behöva kalla det om det visar sig att jag och mitt "postorder-föl" inte kommer överens ... :angel:

Jag tror att det finns flera kategorier människor som köper "fel" djur. Man kanske råkar komma över en summa pengar när man är te.x student och har just i den stunden bra möjligheter att ha häst. Några år senare har situationen förändrats och man har inte längre råd, eller tid ....

Fel häst köp ...
Mitt livs andra häst, var en väl fungerade jättebra och hårt arbetande ridskoleponny men med en späd elvaåring på ryggen långt ute i skogen borta från all ära och redbarhet tog det inte lång tid innan min snälla ponny förvandlades till Mulle från MinHäst. Egentligen inget fel på hästen i sig, men i situationen och med mig som ägare i det läget blev det helt fel.

Folk köper en unghäst som visar sig bli mer än vad man själv klarar av att vare sig rida eller matcha fram till sitt bästa. Jag såld te.x min jättefina treåring när jag insåg att jag inte skulle kunna sätta igång alt. lämna bort för inridning själv på grund av graviditet och familjeplanering. För mig var det viktigt att han inte stod och "skräpade" utan fick den utbildning han förtjänade.

Sen finns det fler hästar än köpare idag. En del hästar är lättare att sälja än andra och let's face it: En ful (???) pålle som är jättebra kanske är mer trögsåld än en som är "jättefin" och jättebra. (Eller lite sämre). Och folk som faller för någon liten detalj, en jättefin häst som visar sig behöva helt andra saker än vad man själv kan erbjuda ...

Vill man öppna hem för o-önskade och o-älskade djur kan man ju dra en repa på Blocket.se nu. Hundar, hästar, katter, kaniner skänks bort. Vad gäller hästar mest ponnyer, varmblod, åldringar, halta och lytta och de som haft otur med sina människor eller gener ......

Eftersom jag haft förmånen (?????) att faktiskt sälja och omplacera djur av olika storlekar vet jag också att det kan bli bättre och att det inte behöver vara något som "skadar" djuret....

Varför kommer han inte?

*KL*

Blev två blöta och kalla ridturer idag, men vad gör det när båda hästarna var lika duktiga och roliga att rida som alltid?? :D

Hoppas på bättre väder i morgon, då tänkte jag prova en ny väg med nån av hästarna :)

Söta häst :love:

75993_4051270927104_138123550_n.jpg

nej vad tråkigt :( Hoppas på hovböld eller något som går över fort!! Håller alla tummar!

Jag är ledsen om du tog illa upp, jag menade egentligen inte att kritisera.

Jag håller med om att livet kan ändra sig så man inte längre har möjligheten att ha häst. Och självklart får man sälja häst, annars skulle det ju inte finnas någon att köpa.

Jag utgår tankemässigt från en person i min bekantskapskrets som aldrig är nöjd med sin häst vad den än gör. Och jag blir ganska ledsen att se sådant.
Och jag hör en annan bekant som alltid beklagar sig över det ena eller det andra med sina hästar.

Så därför funderar jag över varför det tycks vara så svårt att vara nöjd.

Men det är ju som vanligt: den som säger eller skriver något utgår gärna tankemässigt från en viss situation och då blir det onyanserat som man kastar ur sig.

Dessutom satt jag och tittade på hästannonser och en del annonser läggs ju ut i stort sett dagligen.
Var också och tittade på en häst för några veckor sedan som jag valt att inte köpa och får lite ont i hjärtat över att jag kanske inte heller vill ha just den individen.
Samtidigt som jag naturligtvis inte heller kan köpa på mig alla Sveriges oönskade hästar.

Eller annonser om katter. Usch. "Finns det ingen som vill ha mig" som annonsrubrik är det värsta jag vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2