Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Fasiken vad veckorna går fort.. redan söndag igen och dags för hoppning.
Idag blir det en bana. Första gången jag hoppar bana på Jorunn så får se hur de går=)
Kul med lite hoppning i vardagen men inge jag skulle orka släpa fram för ofta haha!

KL

Höstens träning med Vera har bestått av att få henne att ta för sig mer, bli mer positiv till träning och att hitta grundgångarterna bättre. Vi fick jättebra hjälp av Gummi som vi tränade för innan hösten och det är verkligen skillnad.

Samtidigt är det så oootroligt dåligt med ridvägar nu, alla är dränkta i lera.. Så tyvärr kan vi i princip bara rida på banan. Därför varierar jag arbetet genom att jobba henne från marken ungefär vartannat träningspass, så att det blir lite variation iallafall. Hur gör ni andra, tar ni er ut i denna lervälling eller är fler förpassade till paddockens trygga sand?

En annan rolig sak, såg att Veras mamma är på bild i senaste islandshästen:D I artikeln om Benni Lindal så rider han ett isabellsto i solnedgången och har en handhäst, isabellen är Veras mamma:)

Det är ruskigt blött här också, så skogen går det inte att rida i. Jag bor dock längs en grusväg, som är perfekt när det är så här. Bra svikt, jämnt där det är tillkört. Fungerar utmärkt för barfotahästarna (har ett gäng unghästar som inte ska bli skodda utan som jag tänker rida under vintern så mycket eller lite som underlaget tillåter).

Var ute en sväng med Isa idag. Jösses vilken trav... önskar mig lite mer vinkling av bäckenet och lite mer frambensaktion förstås. För det kan ju aldrig vara fullkomligt.
Hon var avslappnad och trevlig, gick först i fin långsam trav med lite vila på stegen. Vill inte påstå att det var samlad trav, eftersom hon än så länge inte kommit på koncepter "vinkla in bakdelen under sig". Dock trevlig bärighet för att fuska med den delen. Och vid långsam acceleration... upp till maxhastighet för närvarnde. Långa, härliga steg med behåller hyfsat lyft rygg. Jajamensan.

Fick ett par avslappnade, trevliga galoppsträckor också (vid ett tillfälle föll hon ner i galopp från sin snabba trav - det blev en galoppfattning som avsaktning vilket var rätt häftigt. Visst kan hon säkerligen galoppera fortare än hon kan trava precis som alla andra hästar, men den här galoppen blev också väldigt avslappnad.
I galoppen behöver hon verkligen mer bärighet, men jag är glad för det lilla.
Att tänka sig att jag för ett år sedan var lycklig om hon kunde trava utan att accelerera självmant och om hon inte sprang järnet i galopp...
det är stor skillnad på henne, även om det förstås - som alltid - finns mer att träna.

Barmi fick vila idag, för jag var för lat för att gå längst bort i hagen och hämta honom. Det blir dock andra bullar imorgon för då är det definitivt hans tur att jobba.

KL och ett försök att vara självkritiskt filosofisk.

Jag är äckligt nöjd med min tillvaro och med mina hästar, allihop.

Och ändå är jag sjukt envis med att titta på saluannonser och blir med jämna mellanrum svårt frestad att köpa en till - och en till och en till.

Det måste ju vara något fel på mig.

Jag vill väl inget egentligen med detta inlägg mer än att tänka kring djurägande och varför man skaffar ett visst djur (i mitt fall oftast för att ingen annan vill ha dem och de är billiga) och hur man tänker när man väl "är sittande" med dem.

Jag ser inga större fel på din empati mer än att jag osökt kommer att tänka på den fina tjejen som gärna tog emot sällskaps hästar för att sedan låta dom leva lyckliga i Glimåkra. http://gulasidorna.eniro.se/f/knorrevången-slakt-ab:4024977

*kl*

Imorgon ska Håkan Lundell kolla igenom Snorri. Få se om han sitter fast någonstans. Ska bli jättespännande! Jag tycker han känns lite oliksidig igen och gärna flyter iväg med bogar och bakdel, vi får se vad Håkan säger.
Jag och Valvis ska då prata om en häst jag ska låna av dem också, mer info kommer när det är klart. Men jag säger så mycket som att jag är ganska kär :love: och väldigt smickrad över förtroendet.

KL
Idag funkade ridningen bra igen :D Drabbades av total töltångest under förra passet men nu gick det bra igen när jag inte stressade upp mig. Oväntat... :grin:

På tal om valvis hästar så såg jag på hennes salusida att hon har min första riktigt stora tidningsförälskelse tillsalu. :love::love:

I min första islandshästtidning såg jag en avelsannons på hingsten G och blev sådär löjligt kär som bara en tonårstjej kan bli. :angel: Det är han som är orsaken till att jag än idag är svag för gulingar. :D Helt jäkla dösnygg helt enkelt. :love:

Åååh håkan lundell! Tycker du han är bra? Honom ska jag
Försöka få ut fortast möjligt till min just nuu stående ponny.
Hoppas han hittar på nåt. Han bor ju trots allt rätt nära mig :)

Jag önskar mig en bra pannlampa i julklapp, är trött så att vara styrd av ljuset. Annars är det mkt som händer i övriga livet just nu. Men längtar efter rid turer.
Fick rida hos en bekant igår riktigt kul hennes hästar är så häftiga. Red en av hennes piggaste endast i mitt sidepull som jag red in glampi med.
Hon gick så sjukt bra trots att hon inte är van vid bettlöst.
Den hästen är så sjukt häftig, ska nog få chansen att få tävla henne hon har riktigt stor potential.

KL

Höstens träning med Vera har bestått av att få henne att ta för sig mer, bli mer positiv till träning och att hitta grundgångarterna bättre. Vi fick jättebra hjälp av Gummi som vi tränade för innan hösten och det är verkligen skillnad.

Samtidigt är det så oootroligt dåligt med ridvägar nu, alla är dränkta i lera.. Så tyvärr kan vi i princip bara rida på banan. Därför varierar jag arbetet genom att jobba henne från marken ungefär vartannat träningspass, så att det blir lite variation iallafall. Hur gör ni andra, tar ni er ut i denna lervälling eller är fler förpassade till paddockens trygga sand?

En annan rolig sak, såg att Veras mamma är på bild i senaste islandshästen:D I artikeln om Benni Lindal så rider han ett isabellsto i solnedgången och har en handhäst, isabellen är Veras mamma:)

Jag rider mest på grusvägen, den är rätt bra faktiskt. Sen går det att rida vissa vägar i skogen ibland, hitta en igår faktiskt som inte var särskilt blöt alls :)

Har ingen paddock bara en grusplan som funkar att rida en volt på i skritt, trav och tölt. Så jag blandar grusplanen och uteritter mestdels på grusvägen :)

*kl*
Två dagar kvar innan jag är tillbaka och jobbar på Island. Ser verkligen fram emot att åka och det passar fint här hemma också. Blir femte resan till Island i år, kan ju inte vara friskt ;)

Haha, ja, det är det jag försöker inbilla mig ;) Älskar det där landet.
Kommer hem till jul, så en månad blir jag där.

Säker på att du kommer hem till jul? ;) Ja, vita tecken kan vi önska oss av tomten i julklapp.

*kl*
Just nu så blir det lite tomt i stallet då Brolinskan lämnar landet, jag smider mina planer med att klippa stjärnor på hästarna och med glitter på till jul...

Eller kanske inte.

Kommer bli en hel del i stallet framöver och det känns riktigt kul. Motivationen är verkligen fullt tillbaka. Dessutom har vi fått lite läxa som vi ska fixa fram mot jul.

Jag och min kanonkula börjar verkligen hitta varandra mer och mer. Efter ett jäkla traglande med passtakt i tölten har vi äntligen börjat hitta en ren tölt och en avslappnad häst :)
Känns jätteroligt att det går framåt. :)

Skaumlrmavbild2012-11-19kl220907.png

Skaumlrmavbild2012-11-19kl221517.png

Åååh håkan lundell! Tycker du han är bra? Honom ska jag
Försöka få ut fortast möjligt till min just nuu stående ponny.
Hoppas han hittar på nåt. Han bor ju trots allt rätt nära mig :)

Det var första gången för oss :) Men ja, det kände kanonbra. Så nu ska jag tömköra två dagar, sedan skritta uppsuttet två dagar, sedan sätta igång lite lugnt.
Passar ju utmärkt eftersom jag har blivit däckad i en dunderförkylning.....

Knapplån.

Ja det är tur man har ridhus annars hade man inte kunna ridit speciellt mkt detta år och framförallt inte nu=(

Jäkla skitväder.

Grusvägar är toppen men det regnar ju nästan varje dag och varken jag eller hästen gillar att rida ute då.

Nu när jag börjat jobba dag dessutom och det är mörkt när man kommer till stallet är ridhuset guldvärt för att kunna hålla igång hästen.
Mörkeridning är verkligen inget jag gillar.. trots att Jorunn är supersnäll då.
Kommer med åldern för när jag var typ 14-19 red jag dagligen alltid ute i bäcksvart mörker och tyckte inte de var nått alls.
Idag är man mer harig haha:o

Man får hoppas att det är fint väder på helgerna så man kan passa på att rida ut då helt enkelt.

I går fick Jorunn stå för jag hade supermigrän:cry:.. ont idag med men inte lika farligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2