Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

kl

Imorgon ska jag och provrida en islandsvalack och om det fungerar väl så ska jag få börja rida honom då och då:banana:
Gissa om jag längtar, ska bli helt galet roligt:laugh:

Kl

Jag behöver råd!

Vad finns det för islandshästsadlar som är mycket böjda i bommen? (dvs passa en svankrygg). Även bomlösa...

Några heta tips?

Masterback? Bomlös med ganska stabil. Passar dock inte en tunnare häst. Kanske kan vara värt att testa. Återförsäljaren lämnar ut på prov.

Jag hade en riktig "damcykel" (svankig) madam. Hade en Sensation Ride G3 till henne. Den låg som en smäck.

Fuck, fuck, fuck! Hittade en liten krusta på 08:an igår. Hon har galet mycket päls så det kan vara något fuktrelaterat. Vill INTE helklippa. Ska avvakta lite men hoppas jag slipper. Hästen ska ju upp till norra Jämtland i slutet av Jan känns inte idealiskt med en helklippt häst då. Kommer iofs stå på stall då men ändå :crazy:

Håller med om Sensation G3. Den är mjuk nog att följa en svankrygg bra :)

Har en tölthester bomlös med gel numera också. Den är också väldigt mjuk, men ändå ganska stabil. Funkar på Snorri, något svankigare har jag inte :)

Kl

Jag behöver råd!

Vad finns det för islandshästsadlar som är mycket böjda i bommen? (dvs passa en svankrygg). Även bomlösa...

Några heta tips?

Hett tips är att prova en Prestige sadel, te x Hippos dressage. Brukar funka på hästar med tydlig rygglinje och/eller överbyggd. Annars ta dig till en sadelmakare och få hjälp, vilket är det bästa egentligen. Här finns ju flera ollika typer sadlar på plats att prova ut med.

KL

Diverse svordomar på rad. Solstrålen har gått och blivit halt igen, hon har varit fruktansvärt spänd i ridningen (har ju bara skrittat henne korta pass) men nu markerar hon i trav. Fick erbjudande av tränaren som var här idag att komma upp till dem och låta vet (från samma klinik som jag varit nu det sista och som jag har fått förtroende för) titta på henne där under ridning, vilket ju var otroligt snällt och jag tror att jag ska försöka få till ett sånt besök.

Han menade att det är inte svårt att behandla en hälta, utan frågan är ju varför den kommer tillbaka trots att hon inte ridits igång än. Vilket jag håller med om, hon har skrittats 6 gånger, ett pass har vi tagit ett par övergångar till trav, men det är också allt och då var hon fruktansvärt spänd trots att hon i övrigt gick bra det passet i skritten.

Ja, många tankar och bekymmer, så det ska bli otroligt skönt att få komma ut och rida på fina Tyra imorgon och bara få njuta av en underbar ridtur. :love:

I övrigt så är Sol så galet snygg i sin nya gula grimma att jag blir sådär bubbligt nyförälskad varje gång jag går och hämtar henne i hagen. :love::angel::rofl:

En hälta har oftast en grundorsak som många veterinärer "missar" att kolla upp, dom behandlar bara hältan.
Antagligen har hältan kommit tillbaka för att det sitter någonting någon helt annanstans.
Jag skulle låta vet kolla igen, sen ta ut massör/et och låta denne kolla igenom hästen. Kan garantera att den sistnämnda kommer få till så hältan ej återkommer ...

Våran häst hade inflammationer i fram, under 1,5 år. När vi köpte loss honom tog vi ut en osteopat. Extrem låsning i korset, behandlades och hältan har aldrig kommit tillbaka.

Knapplån.. ja att rida i mörker är ju en smaksak. och ibland inge vak man har. harman inte råd att stå i ett stall med paddock /ridhus så är man ju varesig man vill eller inte tvungen till att gilla läget och får göra det bästa av livet under vintern=)

Jag har valt att bo på egen gård. Jag hade råd att bygga en paddock för 350000kr, men nej jag har inte råd att bygga mitt eget ridhus.

Jag skulle mycket väl ha råd att stalla in några hästar vid ridhus men knappast sexton stycken. Skulle du ha råd med det?:angel:

Usch vad jobbigt med spändhet och orenheter! Hoppas ni kommer fram till en mer permanent förbättring!

Jag fick remiss från vet. till en terapeut. Men vi bestämde oss för att avvakta nu pga hältan. Skulle kommit igår annars.

Jag fick även strikta råd i ridningen eftersom hon trodde att det var där problemet låg, att hon har för stora rörelser som hon inte har muskler nog till. Så hon måste jobba rätt för att bygga upp sig. Vi fick tid för återbesök i början på nästa år för att kolla så att hon satt muskler som hon ska och inte går och felbelastar.
Jag fick även tips om hur jag kan underlätta för henne med lite annorlunda skoning. Så jag har verkligen fått jättebra hjälp som ser till hela hästen. Tänder är kollade, annars hade de även en vet. på kliniken som var tandläkare också.

Så jag är jättenöjd med den hjälp vi fått. Jag väntar på svar från henne så får vi diskutera hur vi ska gå vidare, men jag tänker såhär: läk ut hältan, sen låt terapeuten gå igenom henne och därefter åka till tränaren och låta vet. kolla henne när hon rids.

Håller med om Sensation G3. Den är mjuk nog att följa en svankrygg bra :)

Har en tölthester bomlös med gel numera också. Den är också väldigt mjuk, men ändå ganska stabil. Funkar på Snorri, något svankigare har jag inte :)

Om man istället har en med väldigt rak rygg, är G4an då att föredra?

Tänkte mest slänga in frågan, du verkar kunna en del om dessa sadlar :)

Eller hybriden kanske? (Fast den är ju ful ;))
Jag har dock lagt G3 på en häst med spikrak rygg också, låg kanoners!

Gullan86:
Jag sitter jäkligt bra i båda, och båda är oerhört sköna. Mamma sitter bättre i Sensation, men det är nog för att den är en halv tum större än våran Tölthester, och hon har längre överskänklar än mig.
Så, det är nog en smaksak. Gött att Tölthester är helt i läder och man inte behöver padd under dock!
Jag ska lägga in bilder :)

*KL*

Nu har jag och sambon ändrat oss vad gäller hästköp. Det blir ett föl! Ett som är född 2012.

:banana::banana:

Jag skrev å andra sidan att de som INTE har råd vilket du faller in under får ju vackert lära sig att tycka om att rida i mörker... för de har ju inge val..

Jag har 1 häst och har ett val=)

Paddock är ju helt okej, den kan man ju ploga vintertid så man akn rida där inne och har man belyst paddock kan man ju rida där när det är som mörkast om inte.

Eller som förr vi körde ut en bil som fick ha lyserna på och lös upp en gräsåker som vi red runt på.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
Efter något år fick vi en bygglampa som lös upp åkern:D

Jag skrev å andra sidan att de som INTE har råd vilket du faller in under får ju vackert lära sig att tycka om att rida i mörker... för de har ju inge val..

Jag har 1 häst och har ett val=)

Jag försökte visa att det inte alltid handlar om att ha råd.
Utan att valen kan vara andra, i mitt fall att bo på egen gård.

Jag har mycket väl råd (vilket försörjning av sexton hästar borde visa) att hyra in några hästar på stall med ridhus.
Jag väljer dock hellre att bo på landet, ha sexton hästar och rida i mörker för jag tycker att det är roligare.

När jag flyttade till min egen gård, köpte jag den för att jag hellre ville på på landet med allt mörker det innebär, än att bo i lägenhet och ha hästarna inhyrda på helpension vilket jag hade tidigare. När jag hade hästarna inhyrda på helpension, hade jag som flest fem stycken på det sättet.

När jag uppfyllde min dröm att köpa eget ställe, insåg jag att jag hade möjligheter att "samla" på hästar och har gjort det.

För att jag tycker att det är kul och för att jag har råd.
Och som sagt för att det är roligare för mig jämfört med att sitta och harva i ett ridhus.
När jag vill rida i ridhus, bokar jag tid i något av de näraliggande ridhusen och kör dit med lämplig/a häst/ar.

Dessutom tycker jag att det är bättre för hästarna att tränas sporadiskt på ridbana och mest på uteritter, oavsett vinter eller sommar.
Jag anser att risken för förslitningar och överansträngningar är mindre av omväxlande träning där grusvägar och skog är viktigaste inslagen, och ridbana är det som minst ska användas.

Jag äger min egen paddock med utmärkt underlag. Varje häst får helst inte få mer än ett eller allra högst två pass per vecka i paddocken, eftersom jag anser att det är bättre att de får jobba på annat sätt.

Jag anser att man kan göra den mesta styrketräningen på annat ställe än ridbana, och jag upplever av erfarenhet att bjudningen är bättre ute än på ridbana.

Men det är ett sätt att se på saken, och inte den enda sanningen.

Jag vill dock åter påpeka att det kan finnas andra skäl än ekonomiska till att man väljer att ha eller vara utan tillgång till ridhus.
Jag tycker att du är onyanserad i din tolkning att skälet till att man inte har tillgång till ridhus är ekonomiskt.

KL.

Jag har börjat läsa isländska på kvällskurs - satan i gatan så jobbigt språk!
Känns som att tungan är i knut efter varje lektion och halsen alldeles raspig när man får öva på rätta uttalen. :D

Har dessutom en fråga till er;
vad har ni för erfanrehet av över-rörliga leder hos häst?
Mitt nuvarande projekt är över-rörlig i hela kroppen, vilket vi tror att kan vara en orsak till hans nervösa och oberäknerliga beteende under ridning. Någon som har erfarenhet av liknande?

spännande med bilder.

men är de inte helt annorlunda sadlarna? sensation borde vara djup och att man sitter mer fast och den andra mer flat och öppen i sätet med mindre stöd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024