Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag anser att risken för förslitningar och överansträngningar är mindre av omväxlande träning där grusvägar och skog är viktigaste inslagen, och ridbana är det som minst ska användas.

.

Hm.... ja jag kan i viss mån hålla med. Samtidigt vet jag ett flertal hästar (hela tre stycken :D ) som nu är 25 + som arbetat på ridskola sen femårsåldern, och större delen av året gått i ridhus/ridbana och som aldrig varit halta. (Ironiskt nog är två av de korsning Islandshäst/fjording).
Medan jag vet betydligt fler hästar som varit halta som rids betydligt mer varierat.

Skador handlar nog om både det ena och det andra. Jag anar en ökning av skador på unga, talangfulla Islandshästar. De är lite för bra för sitt eget bästa känns det som. Tunga ryttare på för små hästar, är ju tabu men faktiskt. Att hålla på och hävda att "islandhästen kan bära en hel viking" ja, men vad fan vägde en viking då? Om folk på 1700-talet var skitkorta (jag är helt fascinerad över vad korta sängar från 1700-talet är) vad var man då inte på 1300-talet? Och hur mycket fett bar man på?
Nä, det där med storleken på hästen och ryttaren tycker jag man borde se över betydligt mer faktist. och då är jag en plus size ryttare själv. Lite större och grövre, vältränade hästar lider nog inte mycket av att bära en ryttare som väger strax över 100 kg. Det tror jag verkligen inte. Men lite mer lättbyggda eller mindre hästar som dessutom inte är riktigt tränade ska nog ha lättare ryttare.....

Annat som skadar hästar är ju ojämn träning. Hästar som rids en eller ett par gånger i veckan och inte har en jämn träningsnivå. Det säger ju sig självt. Tränar man regelbundet är man jämnstark och hållbar.

Så det ena behöver inte utesluta det andra.
och jag ser mycket fram emot att ha tillgång till ridhus. Sen är det roligare att rida "rakt fram" i naturen eftersom man får en automatisk "skjuss" i hästen då - och man kan göra allt man kan göra i ridhuset, fast bättre.

Senast ändrad:

Att hålla på och hävda att "islandhästen kan bära en hel viking" ja, men vad fan vägde en viking då? Om folk på 1700-talet var skitkorta (jag är helt fascinerad över vad korta sängar från 1700-talet är) vad var man då inte på 1300-talet? Och hur mycket fett bar man på?

Lite OT, men var det inte så att man satt och sov förr i tiden, och därför är sängarna så korta. Man trodde att själen lämnade kroppen om man låg och sov (antagligen för att döda ju låg).
De var säkert lite kortare än vad vi är på 1700-talet och än några cm kortare på vikingatiden. Men jag tror inte att längden skiljer så där jättemycket. Däremot känns det väl lite som att man kan förmoda att det fanns klart färre överviktiga då mat inte fanns i samma överflöd som idag.

:o Busted!
Ja, det gjorde man ju. Sorry! Tar genast på mig dumstruten.:angel:
Men folk förr var mindre och smalare (lättare). Längden är ju inte probelmet när det gäller belastning, även om en smal person som är 190 kanske väger mer än en smal som väger 160 ...

Merparten om inte all längdökning beror på bättre mat och det är något som gäller för både hästar och människor. jag har för mig vi blivit runt 10 cm längre (tvåbeningar alltså).

jag har en häst av varje eller thengill har inte så jättebred bog men täcket sitter jättebra på han(shires).
bucas sitter okej sitter bättre på glampi som har smalare bog så det kan kanske stämma.
:)

KL
Jag måste tyvärr helklippa lillhäst. Hon börjar bli fuktskadad. Vilka täckesmärken/modeller sitter bra på isisar?

På breda hästar funkar Three Crown horseline super! Jag har två olika, Tornado(300gr) och hurricane(100gr). De har en bra lösning om svanslappen, den är fastsydd i sidorna så det blåser inte in under täcket bakifrån.

Min Kveikja är ju en tunn pimpinett tös o enda täcket jag köpt till henne på senare tid är Globus 100gr halvhals. Kan oxå rekommendera Haglunds pro combo täcken! Hööks täcken för ponny är rent passformsmässigt bra men jag har bara varit missnöjd över deras kvalité i regnmotstånd... Det finns bättre täcken för samma pris.

Jag har bara 100gr och 300gr i olika märken och modeller. Hade velat ha ett 200gr oxå.. Det jag kan rekommendera är halvhalstäcken, så hästen slipper bli blöt om bogarna när det regnar..

Undvik täcken med lösa halsar, de är totalt värdelösa om hästen har minsta grässtrå i hagen eller äter hö från markhöjd. Halsen viker sig så det blir ett glapp i nacken varvid den iaf blir blöt om det regnar...

Håller med om Hööks.
Vi har köpt Källqvists Protector till alla våra. Halvhals, 150 gr foder (avskyr nämligen fleecefoder, det stinker efter ett tag :(), hittills verkar de KANON. 8000 i vattenpelare och riktigt bra andasfunktion.
Jag startade en tråd på utrustning häromdagen och fick massa bra råd om täcken där.

Här kommer lite bilder på Nínas första dag hos oss:
https://www.dropbox.com/s/vzpubldgx8hqhq0/2012-11-23 11.32.00-1.jpg

https://www.dropbox.com/s/e5mvmn6mt60ga3d/2012-11-23 19.57.34.jpg

https://www.dropbox.com/s/dxkkzs5cnvfrb0u/2012-11-23 11.23.26.jpg

Hela familjen är kära, och Nína gillar att vara enda stoet i stallet ;)

*KL*

Imorgon åker Vigdis hem igen. Det känns riktigt jobbigt verkligen. Men jag är så glad att jag fått ha henne under hela hösten och hon är verkligen en häst som satt spår i mitt hjärta. Fina fina Viggan :love:

Men på måndag kommer nya skönheten hem. Fina Lokbrá!!! :love::bump:

Lite OT, men var det inte så att man satt och sov förr i tiden, och därför är sängarna så korta. Man trodde att själen lämnade kroppen om man låg och sov (antagligen för att döda ju låg).
De var säkert lite kortare än vad vi är på 1700-talet och än några cm kortare på vikingatiden. Men jag tror inte att längden skiljer så där jättemycket. Däremot känns det väl lite som att man kan förmoda att det fanns klart färre överviktiga då mat inte fanns i samma överflöd som idag.

Ännu mera OT, men man satt upp för att inte sova med öppen mun, det var då man trodde att själen lämnade kroppen. Ofta har ju döda öppen mun, så den parallellen kan säkert stämma, men det var alltså inte för att de döda låg ner. ;)

regnskållor?

shires är helt klart bäst.

Mer muggliknande på rumpan. Typ fukteksem. Klippte henne idag och huden på rumpan var uppenbart påverkad, mjällig och fet på ett helt annat sätt än resten av kroppen. Hon är extremt välpälsad får inte ens igen cobgrimmorna längre :crazy:
Så gissar att hon svettats i hagen +massa regn på det :(
Hon är relativt smäcker med bra båldjup så verkar inte behövas någon extrem bålfrihet.

Hur täckar ni nu? La på ett ofodrat regntäcke idag, ca tio grader på dagen ca tre-fem på natten.

Jag skulle aldrig lägga på ett ofodrat på helklippt nyklippt häst, de kyler ju mer än de värmer. Fast jag vet ju att jag läst här att det är andra som gör det lyckat så det kanske är jag som överdriver. 100gr halvhals kör jag på nu, med 1cm utväxt ungefär. Blir det minusgrader åker 300gr täcket på. Något jag hade velat ha är ett 40gr täcke, jacson har ett med halvhals med det är lite för dyrt känner jag(just nu iaf, finns viktigare utgifter).

Visst är det bra med varierande ridunderlag, men det betyder inte att det är farligt att rida mkt i en paddock ridhus.. kolla bara påridskolehästarna som går typ alltid går i ett ridhus eller i en paddock inte bara 1 timme utan oftast 3 timmar om dagen och de gör så i 10-20 år.
Flera i mitt stallrider nästan helt uteslutet enbart i ridhuset och hästarna har aldrig varit halta eller ens har en liten galla.
Så för hästens del är de tinge fara, själv skulle jag tröttna påhästar om jag bara fick rida i ridhuset, jag menar uteritterna är ju pluss i kanten på helgerna tycker iaf jag=)

Det som är viktigaste är ju hur man rider och inte alla gånger var man rider finns dom som rider sin häst fel och varierar undelaget och trots detta går hästen sönder och de fins de som aldrig rider ut och hästarna håller i 20 år utan skador.

Tycker inte man ska dömma de som inte vill rida ut.. likaså att man inte ska dömma de som bara rider ut.

Alla gör vi ju olika eller hur?=) smaken är som baken.. delad=)

Hooks har ett 500g som är billigt de sitter super på våra små rakade isisar.
Superbra bogparti=)

Visst är det bra med varierande ridunderlag, men det betyder inte att det är farligt att rida mkt i en paddock ridhus.. kolla bara påridskolehästarna som går typ alltid går i ett ridhus eller i en paddock inte bara 1 timme utan oftast 3 timmar om dagen och de gör så i 10-20 år.

Nu är väl det knappast så att ridskolehästar generellt lever längre än andra och utan skador. Visst finns det enstaka som blir gamla i "yrket" men min erfarenhet är att de tar stryk både fysiskt och psykiskt i längden.

Nu är väl det knappast så att ridskolehästar generellt lever längre än andra och utan skador. Visst finns det enstaka som blir gamla i "yrket" men min erfarenhet är att de tar stryk både fysiskt och psykiskt i längden.

Då har vi olika erfaenheter helt enkelt... häftigt va?=)

Alla hästar passar inte på ridskolor.
De som jobbar länge är de ultimata ridskolehästarna. De som står ut med ryttarbyten och kanske till och med mår bra av den extrema stimulansen.

Hästar som blir "förstörda" skulle nog klara sig bättre om ridskolorna snabbare kunde reagera snabbare när de ser att hästarna inte trivs.

Så visst förstörs hästar på ridskolor: Fler än vad som är Ok många gånger.

Jag är bekant med en nuvarande och en fd ridskolechef. Båda beskriver att man gärna pensionerar sina äldre hästar innan de blir less på ridskolelivet.

Jag tycker för övrigt att man måste ha klart för sig vad man jämför.
Ridksolehästarna rids huvudsakligen i manege, ja. Absolut. Men jag tror faktiskt inte att ett pass för ridskolehästen går att jämföra med ett träningspass för någon av mina hästar.
Jag tror att det är tur för mina hästar att de inte behöver jobba mer än något enstaka ridbanepass per vecka, för när de går på ridbanan, jobbar de verkligen.
Som exempel idag: Lester femårig fjording gick träningspass för instruktör. Första passet var förvända galopper med inåt- och utåtställning, galoppsluta, samling i galoppen.
Andra passet bestod av samling i galoppen, övergång galopp-skritt med bibehållen rygg och bakdelsaktivitet, samling i skritt, samling och längning i trav.
Lukas, sjuårig kbl-travare för samma westerntränare: första passet i nästan enbart trav med samling mot piaff, slutor och förvända slutor, arbeta med att länga steget med bibehållen form ur kort, samlad skritt. Tempoväxlingar i galoppen mot lång steglängd, plocka ihop igen. Sexmetersvolter i galoppen.
Andra passet: samling i galoppen, galoppiruetter, övergångar skritt-galopp-skritt-galopp med noggranhet att behålla form och samling.

Det är ju lite annan sorts träning än ett normalt pass på en ridskola.

En häst som tränas som mina, bör inte tränas för ofta på ridbana för då går de sönder.

Var ute med Isa igår. Jag var lite missnöjd med henne för hon var lite för hög i formen i traven och höjde inte ryggen så bra i just traven. Säger en del om att vi kommit en liten bit framåt när jag är missnöjd över sådana saker.
Däremot jobbade hon bra med att lyfta ryggen och komma upp på rumpan i skritt och fick hyfsade töltfattningar.
Jag lät henne öka hastigheten lite i tölten, och visst blev hon lite travtaktig men jag tror ändå att jag inte förlorar så mycket på sikt genom att låta henne bli travtaktig men uppmuntra att hon tänker lite högre hastighet i tölten-
Eller så har jag fel och det kommer att ta längre tid innan jag blir nöjd men det är ju bara jag som drabbas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?