Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Dessutom tycker jag att det är bättre för hästarna att tränas sporadiskt på ridbana och mest på uteritter, oavsett vinter eller sommar.
Jag anser att risken för förslitningar och överansträngningar är mindre av omväxlande träning där grusvägar och skog är viktigaste inslagen, och ridbana är det som minst ska användas.
.

:bow::bow::bow:

Min Thengill är väldigt rörlig men inte så han fått skador, han har bara ett väldigt elatiskt och fint luftigt steg väldigt smidig och mjuk helt enkelt.
han fyller 13år nästa år men har aldrig känt att han någon gång varit stel någonstans.

känner till en häst med troligen överröliga leder med som tyvärr blivit halt pga detta och kommer avlivas efter lång konvalicens.

KL
Jag måste tyvärr helklippa lillhäst. Hon börjar bli fuktskadad. Vilka täckesmärken/modeller sitter bra på isisar?

Hööks ponnytäcken (de som har storlek upp till 135) sitter utmärkt på min häst, jag har ett par-tre olika. Thermomaster funkar inte alls.

Min häst är enligt kiropraktor + massör en av de överrörligaste hästar de träffat.
Han är inte det minsta nervös när det gäller ridning (inte annars heller).
Dock har han en skadehistoria... Men jag tror att den kom från ryggen då den nu försvunnit efter regelbunden kiropraktik/massage.

halvt kl.
Förresten är jag SÅ glad över att ha tillgång belyst paddock och mycket snart ett helt nytt ridhus med tillhörande stall! :D :D Finns även ett elljusspår en halvtimmes skrittväg bort (man skulle ju kunna ta transporten om man ville). Ser urkasst i mörker så de blir tyvärr paddocken om jag inte har möjlighet att rida dagtid.

Tack för alla tips! Verkar finnas en del :) Fast jag VILL INTE. Känns überjobbigt att trixa med täcken. Men jag har inte så mycket till val :/

Hu är det mesd storlekarna? Stora små? Vad använder ni på era? (Och hur stora är era hästar? ) Ska såklart mäta men bra att ha ytterligare info :)

Alla hästarna hos oss (en sisådär 30-40st, varierande mankhöjd från 135-148) har 125.
Den nya från Island har 135 då hans framdelen är enorm, då blir det för trångt med ett mindre.
Asi har 135, han är 149cm hög och rätt lång.

Odinn har ett Amigo 200g täcke som sitter sjukt bra på honom.
Sedan ett från Hööks, även de sitter kanon :)

På Amigo har han storlek 115, haha, men 125 är vad han har på de flesta andra å som även de övriga Islandshästar har här hemma. Förutom ett stort å grovt sto, (143 hög å bred fram) som har 135.
Men 125 verkar verkligen vara standard för Islandshäst. ;)

Tack båda två och alla andra som svarat på mina funderingar! Insett sista dygnet att jag är täckesanalfabet så pluggar på, funderar och klurar på vad som ska vara bästa komben av täckesgarderob.
Vilket är det tjockaste täcket man kan behöva ha, enligt er erfarenhet?

125 har min häst som är ca 139-140 cm och ganska grov över hals och bog. Jag lägger gärna lite mer pengar på ett täcke, då jag tycker att man får vad man betalar för. Givetvis ingen regel utan undantag....

*KL*

På söndag ska vi åka och kika på ett litet hingstföl e: Seidur från Gröna gången :) Kanske är min och sambons framtida häst :)

Vad kul!
Är själv sugen på hingstföl som framtidsprojekt men tänker mig i så fall en BLUP-hingst.
Och det är då ett framtidsprojekt och innan jag kan köpa någon ny häst, behöver jag minska antalet befintliga. Så det blir antagligen inte av, eftersom jag har svårt att tänka mig att vara utan någon av de härliga individer som redan finns hemma hos mig.

Ja det ska bli roligt! Blir det inte den här fölungen så blir en annan som är född 2012. Ska bli kul med en till unghäst att börja med från början och forma som jag vill :)

Seidur är bara så fin och väldigt trevlig :) spännande med ett föl efter honom!!

*kl*

Nu har fina fina Nína vom Ravenstein flyttat hem till mig, lånad från valvis.
Hon har töltat rakt in i hjärtat och jag känner mig som en liten ridskoletjej ungefär :D Bilder kommer så fort som möjligt!
Tanken är att jag ska träna och tävla och sen får vi se därifrån vad som blir i framtiden.
Röra sig kan hon VERKLIGEN den lilla prinsessan! (som för övrigt är både liten och kort och drar 115 i täcken...).
Vi är oerhört glada över detta förtroendet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024