Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

klart att det är fakta med:D
Jag ser ju hela tiden folk som rider nästan uteslutet i ridhus och har gjort så i 10 år med samma häst och hästen är fullt frisk utan skador.

Jag själv rider massor i ridhuset och min häst är superfrisk.

Och som sagt alla elitryttare som också rider nästan uteslutet på samma underlag har också hållbara hästar.

Och då skulle ju hästar bli lika halta av att alltid gå på grusvägar för de är ju också samma underlag;)
Vi har helt enkelt 2 olika erfarenheter vilket ju är helt okej att ha så klart, och du ska få tycka vad du vill och jag ska få tycka vad jag vill.

Och vi tycker även hel olika.. men smaken är som baken.. delad=)

Nu skall jag iallafall åka ut och hoppa min häst som denna vecka har gått 6 dagar i ridhuset:D

Men Niela, förstår du på riktigt inte skillnaden mellan någon som baserar sin åsikt på forskning och statistik, och någon som "tycker och tror och vet och har sett.."?

Ni måste för övrigt ha jävligt underliga ridhus alternativt grusvägar om det är samma underlag.

Du ska bara veta hur petiga alla elitryttare jag jobbat hos är med underlaget. Jag minns nog allt alla vintrar när jag
promenerat eller skrittjobbat hästar i -25 grader utomhus bara för att dom ska få gå på hårt underlag. :devil:

Det finns säkert elithästar som bara rids i ridhus, men vet e katten om de är majoriteten och skadefria kan man knappast säga att elitens hästar är.

Du ser bara det dina stallkompisar gör, det är inte fakta! Inse skillnaden!

Fakta är något som kommer efter forskning på området inte det olika människor ser.

Jag har själv jobbat och varit medryttare hos två elitryttare inom islandshäst och jag vet inte hur många av deras hästar jag skrittat på och av och dessutom linimentat ben pga att dom ridits i paddocken alt utomhus på grusvägarna. Majoriteten av hästarna blev bara ridna på grusvägarna pga att dom ansåg att det slet för mycket på hästarna att ridas i paddocken.

KL*

Det är alltid lika "intressant" hur det alltid är precis samma visa och samma diskussioner här varje gång jag går in och kikar :angel:

Ang mitt egna hästliv åker snart en och så kommer det en annan!

KL*

Det är alltid lika "intressant" hur det alltid är precis samma visa och samma diskussioner här varje gång jag går in och kikar :angel:

Ang mitt egna hästliv åker snart en och så kommer det en annan!

Haha håller med!

Vad är det för ny häst som kommer? :)

Knapplån!!

Jag fullkomligt älskar min lilla trassliga känsliga 5 gångare!! :D
Bara ridit stensäkra 4 gångare innan honom och gud så jag lärt mig mycket på dessa 3 månader!!
Alla små små detaljer i ridningen som är SÅ avgörande för hur han går, min balans har jag fått jobba rejält med för att han ska kunna hålla gångarterna.. Det är SÅ roligt och givande :)
Just nu är det travträning! Vilken lycka när den sitter och han behåller den en längre sträcka, jag älskar att vara hästägare med allt vad det innebär!!

Ville bara dela med mig av min glädje idag :D

Jag ser ju hela tiden folk som rider nästan uteslutet i ridhus och har gjort så i 10 år med samma häst och hästen är fullt frisk utan skador.

Jag har också dylika exempel. Men jag inser ju att det är just det: Exempel.
Jag har också exempel på hästar som ständigt rids i varrierad terräng men som dras med skador. Vad kan det tänkas betyda?

Det är ju lätt att man fastnar i någon slags liten egen bubbla. Bara för att ridskolorna som jag har varit i närmst kontakt med under längst tid, har haft väldigt lite skador på hästarna, samma hästar under lång tid med mera - så kanske det betyder att just de riskolorna är bra på att välja ut rätt hästar eller väljer rätt form av belastning.

Kanske det är så att den skadefria hästen är skadefri på grund av ren jävla tur - och en hel del eftertanke hos ryttaren/ägaren?

Det är bra konstigt hur en del hästar tycks rids efter konstens alla regler med världens mest försiktiga ägare - och vad händer - den skadas, medan ryttare/ägaren som rider lite hipp som happ och lite nu och då och utan vidare eftertanke har en häst som är skadefri i tjugo år. Jag har Exempel på både och.

Exemplen speglar kanske verkligheten men det kan ju aldrig vara en sanning förän man kan skaffa fram tillräckliga bevis.

Eller handlar det också kanske om uppmärksamhet? Uppdagas alla skador? Ja, visst om hästen står på tre ben är det ju uppenbart, men många skador uppdagas ju av att man inser att hästen inte presterar på "topp" eller kanske inte alls. En viss orenhet i gångarterna visar sig vara en ganska allvarlig skada. Det kräver ju en viss känsla för både hästens väsen och fysik, och ridningen i sig.

Tråkigt exempel, preskiberat för det är snart 18 år sedan: Min D-ponny blev bara segare och segare att rida. Han blev rent tråkig. Jag begrep ingenting. Han ville inte nåt. Småhältor här och där men ingenting direkt "fel" som gick att se. Vid hältutredning på klinik upptäckte man en allvarlig luftrörsinfektion (om jag minns rätt). Två veckors medecinering och jag fick en ny häst. Jag trodde att ha bara hade tappat stinget, alternativt något fel på rörelsemönstret. Hade han inte blivit halt hade jag aldrig reflekterat över att min annars ganska pigga och glada kuse sakta byttes mot en med sirap under hovarna. (Jag var 15, mina föräldrar är inte hästkunniga och jag hade hästen hemma på gården.)

Det kan jag dela med mig av lite senare! Ett projekt som kommer bli toppenkul iafll och förhoppningsvis blir riktigt bra :)

Jag skulle aldrig lägga på ett ofodrat på helklippt nyklippt häst, de kyler ju mer än de värmer. Fast jag vet ju att jag läst här att det är andra som gör det lyckat så det kanske är jag som överdriver. 100gr halvhals kör jag på nu, med 1cm utväxt ungefär. Blir det minusgrader åker 300gr täcket på. Något jag hade velat ha är ett 40gr täcke, jacson har ett med halvhals med det är lite för dyrt känner jag(just nu iaf, finns viktigare utgifter).

Idag var det rått och blåsigt, hon visade inga tecken på att frysa men kändes väl sval under täcket så idag blev det fleecetäcke under :)

Som sagt, jag är täckesrookie och får lyssna och testa mig fram :)

Ja det är det.

Kl Ska jag vara riktigt ärlig Så är det endast på grund av en person och dess åsikter som jag har valt att inte vara aktiv här. Det är samma diskussioner i varje tråd om precis samma saker.
Jag tycker tex INTE att det är okej att raka bort hovskägget, att ha hästen ensam i en liten hage( för den mår ju tydligen bättre så?!) jag tycker inte det tyder på nån smart planering för hästens bästa att skippa tölten 5 dagar i veckan och tölta järnet sen ett pass & nej jag tycket inte det är okej att rida i ridhus 6 dagar i veckan. mm. mm. mm. Och när då personen i fråga heeeela tiden i varje jäkla tråd på hela buke ska handla om varför hon rakar hovskägget på sin häst, varför hon inte töltar, varför hennes häst är bättre utbildad än alla andra så känner jag att jag orkar inte
mer, orkar inte försöka få henne att förstå.

Senast ändrad:

*kl*

Fina B går från klarhet till klarhet. Hon är jätterolig att jobba med och så himla social trots att hon knappt är hanterad.

Idag stod vi ute i solen i en timme och borstade igenom henne. Det uppskattades verkligen, oj så skönt det var att bli borstad tyckte B. Vi har lyft på hovar (första gångerna var lite läskiga - då backade hon ett steg och spände sig lite men inget mer!!) och borstat igenom henne från topp till tå.

Mysfröken! :love:
20121124_132154.jpg

20121125_113531.jpg

20121125_113537.jpg

20121125_123754.jpg

Underbar unghäst! Hon ser jättehärlig ut, och vilken vacker man och pannlugg! :d

Låter dessutom som att hon är en härlig individ mentalt också, inte bara bildskön. Kul att det går så bra för er!

Jag ser ju hela tiden folk som rider nästan uteslutet i ridhus och har gjort så i 10 år med samma häst

10 år nästan konstant i ridhus????? Stackars häst(ar)!!! :eek:

Och ja, nu tycker jag faktist synd om Jorunn också. Behandla henne som den häst hon är, och inte en porslinsdocka.....

10 år nästan konstant i ridhus????? Stackars häst(ar)!!! :eek:

Och ja, nu tycker jag faktist synd om Jorunn också. Behandla henne som den häst hon är, och inte en porslinsdocka.....

Det är nog inte så ovanligt med "ständig" ridbaneridning.
Inom westernridningen ser jag en hel del av detta och det är inte positivt.
Westernhästarna pensioneras ofta vid ganska ung ålder och det torde bero på träningen.
Visst sliding stops är det inte lämpligt att träna på annat underlag än ridbana för då blir det direkt skadligt.
Spinn är väl OK på nästan vilket underlag som helst.
Volter är lite svårt att träna på annat underlag, om man nu är reiningnörd.

Men pensionsåldern skvallrar om att det kanske inte är så bra träning för hästarna.

Elitens hästar håller - ja när de väl hittat en individ som funkar för svårklass tävling. Men jag tror säkert att även elitens hästar dras med småskador och hältor och viloperioder. Och jag tror att elitryttarna kasserar ett antal hästar för varje "stjärna" de hittar - dels pga otillräcklig kapacitet, dels pga otillräcklig hållbarhet. Inom samtliga discipliner.

Tittar man på försäkringsbolags siffror så ökar hältorna/vården för islandshästar.
Något måste det bero på.
Antingen att den moderna aveln plockar fram individer med sämre hållbarhet, eller att ägarna är duktigare på att söka hältor där man kanske tidigare nöjde sig med att hästen hade taktproblem, eller möjligen för att fler hobbyryttare börjat ägna sig åt paddockridning i stället för att hålla sig i naturen där mina fördomar påstår att de flesta islandshästryttare höll sig för femton år sedan...:angel:

KL
NU är 08:an att betrakta som töltsatt :love: Töltar utan att jag "rider takten" i varje steg :love: Tar den spontant ibland och är inte angelägen om att sluta tölta utan kan ticka på även när jag tänkt att mest bara lägga ner utan ordentlig nedtagning (hej ovana!) Såklart behövs mer styrka och bättre form (helt ok dock när det går som bäst) men nu j-vlar är vi på G :love:

KL

Ridbanediskussionen: nu vet jag inte hur det är idag - men när jag hade häst och av någon anledning hamnade på "storhästridbana" så konstaterade jag snabbt att den var så mjuk att jag inte vågade rida där. Det kändes som högrisk för hästens ben.

Är det så idag också eller är underlagen mer lika?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 068
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel