Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Å en bild bara för att han e så sööööt :D
Nu börjar han bli riktigt röd o fin i vinterpälsen!
283209_10151141338635222_929745227_n.jpg

Jag ska köpa mig en fjärrutlösare till kameran imorgon, så nu kan ja äntligen ta lite egna ridbiler utan att behöva vara beroende av att någon måste vara med fota! :D Så, ridbilder kommer nog komma snaaaart! :D

Odinn är 10 och Draken är 5. :)
Ja, Draken blir helt fantastisk efter sina vilor! :love:

Odinn och jag har kämpat i 3 år med att komma dit vi är nu, med alla skador vi hade förra året så är jag så stolt och glad över att vi hela tiden tar oss framåt! :D

*kl*

För ett tag sedan skrev jag att jag och Odinn ingått en pakt, att gå ner i vikt! ;)
Och ja, det går jäkligr bra. Han har gått ner nästan 100 kg (enligt måttband) och jag har tappat 18 kg! :D
Lite stolt får vi vara över oss själva!! :)

Jag tycker inte det ser tokigt ut alls, men jag är ingen expert förståss! (Finns de här som är mkt bättre att lyssna på).

Kl

Idag har jag gjort något roligt!
wpid-dsc_0546.jpg

Småskitarna fick komma med ut på promenad! Andi fick axla det tunga ansvaret att vara stabil lärare och det gick så bra! Rá är inte helt bekväm med att gå så nära, hon vill gärna hellre gå bakom. Men Meyja trivdes som fisken i vattnet! Hon gick i rask takt med öronen spetsade hela tiden! Superskoj sa hon! Rá kommer behöva några promenader till med medhjälpare som kan skjussa på henne när hon börjar hänga i repet. Tanken är att jag skall kunna ta med dom på ridtur som handhäst.

Och för er som undrar varför jag släpar ut åringar på promenad så rör dom sig alldeles för lite. Meyja fick patellaupphakning imorse efter att ha fått tillbringa en natt i box(inför hovslagarn som vill ha rena hästar...) och Rá är så väldigt passbunden, hon skrittar i pass, passar i grispepass och flygande och är extremt passtaktig i galoppen. Känns som att båda tjejerna faktiskt behöver ut o röra på fläsket. Inte bara stå o vänta på hö hela dagarna... De fick springa lite i paddocken efteråt och Meyja visar verkligen hela registret! Trav, pass, tölt och galopp :love: O så framåt som hon var på promenaden så känns det som att hon kommer bli en toppenrolig ridhäst en dag!

Meyja fick ju följa med ut redan som föling brevid mamma...
wpid-dsc_1661.jpg

(Nån mer än jag som längtar till snö o minusgrader???)

Åhhh nästa vecka och 2 veckor frammåt skall Jorunn va på ridutbildning för min dressyrtränare. Kommer bli hur spännande som helst och se vad mkt hon kommer lära sig i traven/passagen.:love:

Passar bra att va hästledig nu för vi är beordrade övertid på jobbet så det blir nog 50 timmar övertid fram till nyår:crazy:

Aja plånboken blir ju iallafall glad=)

Knapplånar mig själv ;)

Är såååå stolt över min häst just nu!! Han lär sig jättefort och det är så roligt att jobba med honom :)
Traven har blivit jättefin!! Stor med fina kliv :) När jag fick hem honom va han rätt markbunden i traven och tappade den lätt och lullade fram i grisepass, enorm skillnad!!
Nu är det galoppen som ska jobbas upp, och jag ser fram emot varje träningsdag!!
Han har fått mer muskler och blivit bra mycket starkare.. Balansen har han hittat också och går nu fint på volt :)

Kan du rida ut på honom nu lr bråkar han fortfarande så som i början? Kul att du är så nöjd med honom hur gammal var han?

Vi rider ut utan problem nu :) Han är jätterolig ute!! Han tycker det är jättekul och kliver på bra :)
Han är en sparsamt riden 8 åring..

Det tog ungefär 2 1/2 månad innan han landade ordentligt :) Nu är han sig själv igen, snäll, nyfiken, gosig och nyfiken :)

Hon skrev i en tråd nyligen att hon duschar hästen en ggr vecka, så då har hästen inte mjäll. I en annan om hur frusen hästen är, så frusen att hon behöver ha 900g täcke.
Nyss skulle det köpas benskydd för att Jorunn kom in med skador på benen jämt. Kan ju bero på att det inte finns nån päls som kan ta minsta skrubbsår.

En frusen häst hade jag sist nu. Hon duschade aldrig men stod ofta och "huttrade" i regn och blötväder, både i vinter och sommarpäls. Hon var dessutom lite tjock oftast. En frussen typ helt enkelt.

När jag jobbade i prof. hoppstall duschade vi hästarna dagligen året runt. Flera av de hästarna hade benskydd i hagen. Det enda jag tror att hästarna "led" av var väl lite för mycket tid i stallet, i gengäld tränade de ganska hårt men är det något jag var direkt negativt inställd till så var det det. Ingen av hästarna verkade dock klaga, och då är jag en överdrivet empatisk människa.

Man kan göra olika utan att hästarna mår dåligt av det.

Knapplån!

Hur tycker ni denna sadel sitter? :)
]

Spontant tycker jag att den ser ut att ligga i balans men vid närmare eftertanke undrar jag om den riktigt ligger an baktill? Det är svårt att säga utifrån en bild. Sen kan det se hur bra ut som helst när sadeln bara "ligger" på hästen men när sadelgjorden är spänd och ryttaren sitter i så kan det bli helt nya aspekter.

Har du någon i stallet som kan hjälpa dig att titta?

Han är så söt din häst så det är inte klokt! :)

:love: Duktiga småpållar du har!

Jag tror inte man ska vara så rädd för att låta "småttingar" "jobba" lite då och då....

Jag längtar sjukt mycket efter snön och vintern. Ironiskt eftersom jag har svårt att ta mig ut som det är nu och det lär ju inte bli lättare när snön kommer. Men jag längtar. ;) (är sjukskriven för foglossning)

Senast ändrad:

Man kan göra olika utan att hästarna mår dåligt av det.

Gilla!

KL.
Varit ute och ridit Isa i paddocken idag. Hon har verkligen förstått konceptet "höja rygg" och jag är jättenöjd. Börjar orka samla sig lite, lite i traven (som i ärlighetens namn är rätt långsam och faktiskt riktigt bra kvalitet) och längningsförsöken var inte lika stressade idag som i måndags. Galoppfattningarna helt OK, inte särskilt stressade och inte särskilt lång. Å andra sidan orkade hon inte med så lång sträcka idag (hade hon väl fixat om jag låtit henne bli lång och rulla på).

Hur effektivt som helst som samlande övningskombination att rida först en framdelsvändning och sedan, så fort man kommit ut på voltspåret igen, göra en bakdelsvändning. Man slutar alltså i samma varv som man började. Isa plockar med sig rumpa och rygg jättebra av den här kombinationen.

Nu får jag inte spänna bågen ytterligare för närvarande, utan ska jobba in den här formen så hon blir helt avslappnad och nöjd i detta, innan jag begär ytterligare samling.
Det är lätt att bli för ivrig och med Isa är för stor iver att be om bakslag.

KL

På måndag kommer fina Lokbrá! Guuuuud så jag längtar :love:
Jag fick kontakt med en tjej som red henne för ett tag sen och fick låna dessa bilder. Kopierar in från min blogg :)

lokka_50b605a8ddf2b36d8700163c.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar