Sv: Snack & Uppdateringstråden
Ja, men vem bestämmer vad som är det bättre och det sämre?
Tyvärr är det ju vi människor som har makten över djuren vi "tagit tillfånga" så vi kan ju välja om vi vill behandla dem som porslinsdockor och stå och polera dem dagarna i ända.
Hästen far väl inte illa av det sålänge den får leva ett bra hästliv resten av tiden, för hästen får ju inte ut något av att duschas och borstas på, hela dagarna.
Sålänge men eftersträvar att ge hästen ett liv så nära det naturliga livet den annars skulle levt(trots många generationer som tamhästar har de fortfarande samma beteende kvar som vildhästarna och samma behov).
så finns det inget sämre eller bättre.
Men något jag irriterar mig fruktansvärt mycket på är när folk inte förstår varför hästarna väver, krubbiter osv utan de istället sätter på hästkraken en krubbitarrem så att den inte ska kunna göra det enda den har att göra när den står instängd i en box alldeles för många timmar(för vissa hästar kan det räcka med 1 timme, vissa hatar att stå instängda och de skulle kanske behöva gå på lösdrift).
att folk inte tar hänsyn till individen, även om människan kanske vill ha den på box för det är bekvämast eller vad man nu har för någon anledning, så måste man se till hästens välbefinnande.
hur
roligt kan det vara på en skala att stå instängd(som flyktdjur) i en 4kantig "bur" och vänta tills det ljusnar och man får komma ut i det fria, vilket ofta innebär en lerig 4kant(igen) utan en enda sten utan ett enda träd, utan en enda backe att galoppera uppför, utan att enda grässtrå eller liknande att utforska....det om något måste ju vara ett fängelsestraff.
inte ens människor har det så i fängelserna, för där finns det tv och de får sysselsättning osv.
inte konstigt hästarna utvecklar olater och tvångsbeteenden, de blir ju psykiskt sjuka till viss del så som en människa hade blivit om man stängd in den i ett vadderat rumt år ut och år in utan någon kontakt med andra människor(hästar).
och sen blir folk förvånade när hästarna brallar och sticker om man rider ut(när de bara sett ridhusets 4 väggar).
de stackars krakarna är ju bara lyckliga att komma ut i det fria.
Folk tänker nog inte på att 1 timmes ridning(kanske inte ens varje dag) är enbart en extremt liten procent av hästens dygn den lilla procentren spelar knappt in alls.
sånt stör jag mig på, folk får göra som de vill men JAG tycker hästen ska få vara häst och leva så som de mår bäst utav.
jag brinner verkligen för att hitta vägar där hästen mår så bra den bara kan fysiskt och psykiskt, det är viktigare att de mår bra än att jag har det bekvämt för det är ju de som ska gå i hagen 24h om dygnet och må bra.
Och där man förebygger kolik, fång osv.
Jag lärde mig mycket om detta när jag läste Etologi-läran om djurens beteende.