Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Varje hästägare efter smak och tycke, tyvärr, när det i själva verket borde vara hästen

Om man frågar hästen, så väljer den nog det som den är van vid.

Tråkigt nog så är det ju så te.x att det finns hästar som aldrig lärt sig umgås med andra hästar. Det är naturligtvis inte Ok, men en sån häst skulle nog föredra egen kupé framför storflock te.x

Om en häst är van att stå uppstallad behöver inte det betyda att den uppskattar att bli lämnad ute i mörkret, och vise versa.

Det är så typiskt "hästfolk" att klanka ned på andra som inte gör som en själv. Hästens bästa används ofta som argument/slagträ. Tråkigt tycker jag.
Inom hästvärlden gillar man inte olika.

Det är det jag menar, det är ju hästägarens präglan på hästen som bestämmer vad som är bra eller dåligt för hästen. Du kan ju till och med "lära" en häst att inte säga ifrån även om den faktiskt utsätts för något som för med sig obehag för den, i större eller mindre omfattning.

Ja, men vem bestämmer vad som är det bättre och det sämre?

Tyvärr är det ju vi människor som har makten över djuren vi "tagit tillfånga" så vi kan ju välja om vi vill behandla dem som porslinsdockor och stå och polera dem dagarna i ända.
Hästen far väl inte illa av det sålänge den får leva ett bra hästliv resten av tiden, för hästen får ju inte ut något av att duschas och borstas på, hela dagarna.

Sålänge men eftersträvar att ge hästen ett liv så nära det naturliga livet den annars skulle levt(trots många generationer som tamhästar har de fortfarande samma beteende kvar som vildhästarna och samma behov).
så finns det inget sämre eller bättre.

Men något jag irriterar mig fruktansvärt mycket på är när folk inte förstår varför hästarna väver, krubbiter osv utan de istället sätter på hästkraken en krubbitarrem så att den inte ska kunna göra det enda den har att göra när den står instängd i en box alldeles för många timmar(för vissa hästar kan det räcka med 1 timme, vissa hatar att stå instängda och de skulle kanske behöva gå på lösdrift).

att folk inte tar hänsyn till individen, även om människan kanske vill ha den på box för det är bekvämast eller vad man nu har för någon anledning, så måste man se till hästens välbefinnande.

hur :devil: roligt kan det vara på en skala att stå instängd(som flyktdjur) i en 4kantig "bur" och vänta tills det ljusnar och man får komma ut i det fria, vilket ofta innebär en lerig 4kant(igen) utan en enda sten utan ett enda träd, utan en enda backe att galoppera uppför, utan att enda grässtrå eller liknande att utforska....det om något måste ju vara ett fängelsestraff.

inte ens människor har det så i fängelserna, för där finns det tv och de får sysselsättning osv.

inte konstigt hästarna utvecklar olater och tvångsbeteenden, de blir ju psykiskt sjuka till viss del så som en människa hade blivit om man stängd in den i ett vadderat rumt år ut och år in utan någon kontakt med andra människor(hästar).

och sen blir folk förvånade när hästarna brallar och sticker om man rider ut(när de bara sett ridhusets 4 väggar).
de stackars krakarna är ju bara lyckliga att komma ut i det fria.

Folk tänker nog inte på att 1 timmes ridning(kanske inte ens varje dag) är enbart en extremt liten procent av hästens dygn den lilla procentren spelar knappt in alls.

sånt stör jag mig på, folk får göra som de vill men JAG tycker hästen ska få vara häst och leva så som de mår bäst utav.

jag brinner verkligen för att hitta vägar där hästen mår så bra den bara kan fysiskt och psykiskt, det är viktigare att de mår bra än att jag har det bekvämt för det är ju de som ska gå i hagen 24h om dygnet och må bra.
Och där man förebygger kolik, fång osv.

Jag lärde mig mycket om detta när jag läste Etologi-läran om djurens beteende.

Senast ändrad:

Jag kom just på en rolig följdfråga som alla kan svara på:
Hur gör du för att förebygga

-kolik?

-fång?

-kotledsinflammationer?

-spatt?

-övervikt?

-psykisk ohälsa på hästen?

-få de naturliga behoven/beteendena tillgodosedda?

-kolik? Först och främst tillräckligt med grovfoder, i övrigt en bra foderstat, mycket utegång och rörelse.

-fång? Se ovan.

-kotledsinflammationer? Passande utrustning, kollar rygg regelbundet, bra hovvård, samt så långt det är möjligt korrekt ridning.

Har aldrig haft problem med detta.

-spatt? Går i princip inte att undvika, men bra hovvård är viktigt för finns minsta ärftlighet så går det i gång för väldigt lite.

-övervikt? Se ovan.

-psykisk ohälsa på hästen? Hur menar du då?

-få de naturliga behoven/beteendena tillgodosedda? Ja absolut.

Hur gör du för att förebygga

-kolik?
Ger ordentligt med grovfoder, fodrat i nät istället för på marken, ger lite hö innan kraftfodret, blandar kraftfodret med lusern hackad strå, ger inga stora mängder kraft, ser till att hästarna dricker genom mkt vatten i kraftfodret alt. ser att de dricker när dom kommer ut efter ridtur, har värmetunna för vattnet på vintern.

-fång?
Ger mer kvällshö när det blir frost och fodrar tidigare på morgonen(så de inte skall äta frostnupet gräs i mängder). Begränsar betet.

-kotledsinflammationer?
Rider inte ihopdraget i falsk form på volt. Hästen skall bära sig själv inte gå ihopdragen på framdelen.

-spatt?
Kan man förebygga det? Hade varit trevligt att veta för några år sedan... Han son nu har spatt får gå i stor lösdrift(även om det innebär att han blir tjock), rids lågintensivt så ofta det går, får chondroitin, glucosamin och hyaluronsyra som tillskott.

-övervikt?
Begränsar betet o rider lagom mycket. Rätt mängd mat.

Lösdrift och stimulans, sunt förnuft vid hantering och ett tydligt ledarskap med tydligt satta gränser.

Se ovan

Sålänge men eftersträvar att ge hästen ett liv så nära det naturliga livet den annars skulle levt(trots många generationer som tamhästar har de fortfarande samma beteende kvar som vildhästarna och samma behov).
så finns det inget sämre eller bättre.

att folk inte tar hänsyn till individen, även om människan kanske vill ha den på box för det är bekvämast eller vad man nu har för någon anledning, så måste man se till hästens välbefinnande.

sånt stör jag mig på, folk får göra som de vill men JAG tycker hästen ska få vara häst och leva så som de mår bäst utav.

Jag kan hålla med om en del i ditt inlägg (huvudsakligen sådant som jag inte citerat) vad gäller beteendestörningar.

Men jag tycker att du är kategorisk och du har bestämt vad som är bäst.

Jag ser att det kan finnas många olika lösningar som är "tillräckligt bra". Jag vet egentligen inte vad som skulle vara det optimala. Självklart tillgång till tillräckligt stor hage tillräckligt stor del av dygnet.

Kanske lösdrift och flock? Under förutsättning att man enbart har individer som fungerar med sådan hästhållning.

Varför kan inte du acceptera att uppstallad, rakad, borstad och polerad häst kan vara tillräckligt bra?

Själv rakar jag ingen häst - av lättja. Det verkar jobbigt att raka hästen, det är definitivt jobbigt att hålla på med täcken mer än tvunget. Ett par av mina hästar är tunnhåriga och behöver täcke när det regnar och är under fem plusgrader, annars står de och skälver. De mer tjockhudade verkar inte ledsna av väder och vind.

Några av mina hästar är uppstallade, andra går på lösdrift. Alla verkar i stort sett lika nöjda.
En av dem tog jag från lösdriften och stallade in här under hösten och han gick genast upp i vikt (hans något dåliga hull utan att vara mager, var skälet till att jag flyttade honom) och just den individen mår alltså uppenbarligen bättre av uppstallning än lösdrift - åtminstone i just den flocken.

En annan häst har jag uppstallad trots att avsikten var att han skulle gå på lösdriften. Skälet? Han kom aldrig riktigt in i flocken utan gick för sig. Och det är en av de tunnhåriga. Jag insåg att det knappast skulle fungera att ha honom på lösdriften eftersom han då rimligen inte skulle kunna utnyttja ligghallen. Så han är alltså uppstallad.

Det är klart att det är mycket bekvämare för mig att ha dem ute på lösdrift jämfört med att mocka boxar, men här har jag beskrivit två exempel på hästar som har bestämt att de ska vara uppstallade.

Normalt är mina hästar inne mellan ca kl 20 och kl 06, verkar rätt nöjda med det.

Om man frågar hästen, så väljer den nog det som den är van vid.
Säkert, men det kan ju också handla om rent fysiska aspekter som hästen skulle må bättre av. Den vet bara inte om det.

Tråkigt nog så är det ju så te.x att det finns hästar som aldrig lärt sig umgås med andra hästar. Det är naturligtvis inte Ok, men en sån häst skulle nog föredra egen kupé framför storflock te.x
Det är ju inget som måste vara för evigt. Min ena har haft en helt sjuk uppväxt. Stod ensam i en fålla under minst två år. Flock gör henne stressad men med tiden har hon börjat känna sig trygg men att gå ihop med en eller två hästar. Hon var mest rädd för de flesta andra hästar förr.

Om en häst är van att stå uppstallad behöver inte det betyda att den uppskattar att bli lämnad ute i mörkret, och vise versa.
Sant

Det är så typiskt "hästfolk" att klanka ned på andra som inte gör som en själv. Hästens bästa används ofta som argument/slagträ. Tråkigt tycker jag.
Inom hästvärlden gillar man inte olika.

Där håller inte jag med alls. Men olika åsikter ja, vilket är berikande.

-kolik?
* Grovfoder, minst den ena kan gå på fri tillgång, den andra vet jag inte men misstänker att så är fallet :banana:
* Thermobar på vintern.
* Ger dem att äta på vettigt underlag/i låda så de inte tuggar i sig för mycket grus/sand.

-fång?
* Håller hullet på dem. Men ingen av dem tycks ha anlag för att bli überfeta.
* Långsam invänjning på gräs.

-kotledsinflammationer?
Varierad underlaget och ej för mkt böjt spår. Anpassar hur tufft de går utefter kondition. Varierad träning.

-spatt?
Vet inga sätt som man kan minska risken för det så det får jag ta reda på :)

-övervikt?
* Hålla koll på hullet, inte minst sommartid då de går på begränsat alt. dåligt bete.
* Munkorg ät def. ett alt.

* Den ena som tidigare var orolig på box fick gå ute jämt. Numera fixar hon box och har stått på box för att torka upp tassarna vissa nätter. Hon verkar nu tom tycka att det är mysigt tom. Ligger gärna kvar när det är dags att gå ut så man får be henne att resa på sig. Lillhäst accepterar dock allt och skulle säkert kunna stå på boxvila utan bekymmer.
* Fritt på grovfoder de få ggr de står på box.
* Se till att de går i bra flockar.
* Får arbeta efter deras behov.

* Så bra hagar som går att uppbringa.
* I övrigt som ovan.

När hästens väl och ve inte helt och hållet tas hänsyn till.
Är det egentligen någon som gör det? Mer parten gör säkert sitt bästa utifrån vad de tror. Men om alla eller ens många tar ser till hästens väl helt och hållet är mer tveksamt. Kan man ens rida en häst om man ser till den väl helt och hållet. Ja jag hårddrar det men att ha och leva med häst är alltid i viss mån en kompromiss.

Är det egentligen någon som gör det? Mer parten gör säkert sitt bästa utifrån vad de tror. Men om alla eller ens många tar ser till hästens väl helt och hållet är mer tveksamt. Kan man ens rida en häst om man ser till den väl helt och hållet. Ja jag hårddrar det men att ha och leva med häst är alltid i viss mån en kompromiss.

Tror gör man i kyrkan. Det finns massa forskning som kan hjälpa en att göra det bästa för hästen. Jag läser på om allt (inte bara hästrelaterat) och blir ofta både förvånad och frustrerad över den okunskap som finns bland hästägare.

Även när det gäller vetenskap så är det frågan om vad man tror, det är ingalunda så att vetenskapsmän alltid är eniga och att man aldrig kommer fram till nya rön. Det är också så att vetenskapsmännen så gott som aldrig forskar just på ens egen häst och under de rådande förutsättningarna.

Det slutar förmodligen i kyrkan så man får bestämma sig för vilken forskning som man tror är mest korrekt när det spretar åt många håll.

I vissa fall är det så, andra fall inte. Men det är iaf ett bättre alt än att enbart tro eller att gå på gammal kunskap. Självklart måste man se med kritiska ögon även på forskning men det är iaf en säkrare källa än mycket annat.

Javisst och så är vi tillbaks till det klockmalva skrev "Ja, men vem bestämmer vad som är det bättre och det sämre? ", det finns ju inget facit. Givetvis finns det saker som merparten kan enas om att det är fel, då gäller det ofta ren vanvård eller misshandel, men när hästen ser ut att må bra och trivas finns det ingen anledning att fördöma bara för att ägaren exempelvis enbart använder sig av gamla kunskaper.

Inget svar riktat till dig, bara mina tankar om diskussionen.

Kan det inte vara så "enkelt" att man lyssnar på hästen (som Benni Lindal poängterade i senaste numret av islandshästen) i såväl skötsel som träning? Hästar är, precis som oss människor individer, vilket innebär att de kan må bra eller dåligt av lite olika saker.
Självklart finns det forskning och fakta som vi bör utgå ifrån, och jag tror att man får en välmående häst om man dels tar hänsyn till de fakta som finns (t ex den forskning dom visar att mjukt och/eller enformigt underlag i alltför stor utsträckning är skadligt) men också lyssnar på sin häst.

/Anna

Bra inlägg.

Som ett exempel var jag och hälsade på i ett annat stall dit en stallkompis skulle flytta. Ägaren visade runt i stallet, ligghallen och hagarna. Allt var fint och hennes kommentar var att hon ville ha ett stall där hästarna mår bra, med mycket utegång och stora hagar där alla går tillsammans. Låter ju jättebra, men Sol hade troligtvis inte mått så bra där. Dels fick de både hö och silage, och sol tål ju inte silage. Det fanns ingen möjlighet att fodra henne separat. Dessutom hade hennes mage inte klarat det stora kraftiga betet, troligtvis hade hon även blivit ganska så rund. De fick inte gå in på box under sommaren, vilket hennes mage också mot bäst av. Däremot skulle alla gå in när det regnade och blåste, jag har aldrig sett sol frysa, så troligtvis hade hon hellre varit ute hela dagen sålänge hon fick mat som hon brukar.

Det finns ingen universallösning på vad som är bäst.

men också lyssnar på sin häst.

/Anna

Att lyssna på hästen är ju det viktigaste och då fastnar man ju i den här "vane-fällan". Alla som har haft hästar uppstallade vet vad som händer 10 minuter innan tidpunkten för insläpp: Trängsel vid grinden. Och visst, det är ett skapat behov, men för många hästar är det verkligheten. Och många mår inte dåligt av det. Sen finns det de som mår dåligt av det (ovanor som krubbitning, vävning mm.) men jag är inte alldeles säker på att det beror på uppstallningskonceptet utan kan också bero på andra saker som till exempel behov av fri tillgång på hö och inte att få ha det.

Jag tycker att hästar ska få leva så naturligt som möjligt vad gäller det mesta: De ska ha kamrater, de ska röra sig på stora marker, de ska vara mycket utomhus, ha fri tillgång på foder (!) och så vidare.

Verkligheten då?
Ja, jag har ägt en häst som inte kunde gå med andra hästar i hagen. Han hade så otroligt dålig social kompetens att det alltid slutade med att han fick fly hals över huvud ur hagen, blev söndersparkad och tuggad på. Jag har också haft hand om en häst i jobbet som inte kunde gå med andra för han slogs på liv och död. Det är ju ingenting som vi Islandshästmänniskorna dras med ( den ena var ett sv. halvblod och den andra en fullblodskorsning). Men det förekommer ju.

Stora marker. Ja .. när jag hade egen gård hade jag tillgång till rejäla hagar. Nu är jag utlämnad till att ha hästen uppstallad och får finna mig i det som finns.
Utomhus mycket. Pja, jag vill nog helst ha lösdrift i framtiden. Men om det innebär vindskydd och tillgång till 5 ha mark så kommer inte det att fungera, för jag kommer inte ha tid att leta min häst på 5 ha mark varje gång jag ska rida. Risk för att hästen blir uppstallad med andra ord.
Fri tillgång på foder skulle de allra, allra flesta hästar må både fysiskt och psykist bra av. Funkar det i verkligheten? VÄLDIGT sllan.

Det är min grundtanke.
Men det betyder inte att jag tänker fördöma de som inte gör så.

Om fem år så tror jag att min häst står antingen på en liten behändig lösdrift eller på box ett stycke härifrån. Förmodligen blir det box, för har man lösdriften har man inte tillgång till box och ibland vill jag kunna ha min häst inne. Sen om hästen inte trivs kommer jag givetvis att revidera hur det är och tänka om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve