Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Grattis Linda! Berätta mer! :laugh:

KL

Jag har just fått besked om att Mackans fötter såg bra ut. Så nu är han skodd och redo för rodeo!

/Anna

Jaaa berätta mer :)

KL*

Även jag får tillökning. Här blev det precis klart att jag har fått mig en foderhäst.

De fem första titlarna på Islandshästannonserna jag just läst:

"Framtida Lovande Sto, Mycket Flott, Världens Goaste, Den perfekta hästen"

De fem ihop borde ju vara den ultimata hästen? :D

11-årig valack. Jättefin häst, men lite känslig och spänd. Det är ett litet projekt som skall bli otroligt spännande! Jag som inte skulle ha häst, och aldrig en fux:angel:

Hnokki är pensionerad och lika rar som vanligt. Släpper honom på banan och promenerar ibland, han är alldeles för pigg för att bara skrittas på så det gav jag upp ganska snart...Skall planera i helgen för att boka transport för honom ner till min mor som har gård i småland. Där kommer han få det så bra han nånsin kan få...

Ljómi från Knekttorpet heter han, född i juni i år så han är ca 5 månader nu. Efter Seidur från Gröna gången. Fux med bläs så nu kommer jag ha två fuxar med bläs i min hage :D

Jag som inte skulle ha unghäst...host host...:D

Låter kul!

Jag har - än en gång - fått habegär. Jättefin liten BLUP-hingst som jag vill ha. Som tur är, har jag varken råd, tid eller plats för honom. Behöver antingen ackordera in ett par hästar, eller sälja minst två hästar för att kunna få in honom. Men oj så lockande!
Och visst finns pengarna - om jag verkligen vill. Men det är ju bättre att anse att de inte finns, och avstå.

Isa inte så kul att rida idag. Slutade med att hon blev rädd för sig själv och rusade iväg i galopp. Hon hade dock jobbat väldigt trevligt i trav och tölt innan dess, så jag ska antagligen inte klaga.

Barmi hade sparkat av sig en sko, upptäckte jag när jag skulle ta in honom för en liten ridtur i morse. Ingen ridning alltså eftersom det plötsligt blivit frost och därmed hårt på vägen.
Som tur är, kommer hovslagaren och fixar det vid lunchtid imorgon.

Det är guld värt med en hovslagare som kommer med kort varsel oavsett om det gäller tappskor eller nyskoning.

Jag har väl skrutit över den fantastiska servicen: inom loppet av en vecka efter att jag hört av mig och ville ha hjälp, hade jag åtta hästar skodda:bow:

Han är 22, ingen ålder alls! Men han har fått stå så himla mycket det senaste året tyvärr och jag vill inte rida igång honom till den ridhäst jag önskar åter igen, då känns det bra mycket schysstare mot honom och hans kropp att han får ställas av mer eller mindre helt istället. Han är en häst som behöver mycket motion och är hårt riden genom åren, vilket gör honom stel, spänd och galet pigg direkt när han står och kräver väldigt mycket mjukgörande och en lång igångsättning innan jag vill rida på. Därför har jag valt att denna hösten att i princip inte rida alls istället för att rida då jag väl varit hemma. Innan han kom till mig hade han redan stått ett år med en kraftig övervikt och från det tog det oss nästan två år att vara helt igång igen, något jag inte vill göra igen för hans egen skull eftersom åren går...

Därför är mitt val att pensionera honom i den bemärkelsen att han aldrig mer kommer vara helt igångsatt som ridhäst, utan istället skall få åka till min mors lugna gård och få den uppmärksamhet och kärlek han förtjänar ändå! Så "slipper" han mig som flänger fram och tillbaka.

Så där är hela historien, tyvärr blir det inte alltid som man önskar eller har tänkt sig! :)

Tack! Tycker själv mycket om den. Hade en mycket tacksam fotomodell som stod och tittade på mig med spetsade öron så länge jag hade kameran uppe :)

Låter kul!

Jag har - än en gång - fått habegär. Jättefin liten BLUP-hingst som jag vill ha. Som tur är, har jag varken råd, tid eller plats för honom. Behöver antingen ackordera in ett par hästar, eller sälja minst två hästar för att kunna få in honom. Men oj så lockande!
Och visst finns pengarna - om jag verkligen vill. Men det är ju bättre att anse att de inte finns, och avstå.

Isa inte så kul att rida idag. Slutade med att hon blev rädd för sig själv och rusade iväg i galopp. Hon hade dock jobbat väldigt trevligt i trav och tölt innan dess, så jag ska antagligen inte klaga.

Barmi hade sparkat av sig en sko, upptäckte jag när jag skulle ta in honom för en liten ridtur i morse. Ingen ridning alltså eftersom det plötsligt blivit frost och därmed hårt på vägen.
Som tur är, kommer hovslagaren och fixar det vid lunchtid imorgon.

Det är guld värt med en hovslagare som kommer med kort varsel oavsett om det gäller tappskor eller nyskoning.

Jag har väl skrutit över den fantastiska servicen: inom loppet av en vecka efter att jag hört av mig och ville ha hjälp, hade jag åtta hästar skodda:bow:

*lite halvt kl*

Visst är det guld med bra hovis?
Våran har vi blivit så bra polare med nu så han snackar bort en timme extra hos oss, visar UL-bilder på sin blivande son och vi planerar riktigt fin julklapp till karln :p

Han skodde nya stjärnskottet Nína igår, och hon tyckte att det där med bakskor var ganska onödigt. Hovis var lika lugn som vanligt och sade "Jaja, hon behöver bara komma på vem jag är först"... :love:

F.ö så har jag och Nína lärt känna varandra på marken nu en vecka. Tömkörning går alldeles utmärkt nu, och jag blir lika lycklig varje gång hon börjar röra på tassarna. Hon är verkligen en Ia-häst, söt som socker och med ögon stora som tefat. Imorgon ska jag kravla mig upp på ryggen också! Och om sisådär tre veckor kommer valvis och kollar vad vi håller på med och hjälper mig i utvecklingen så jag inte gör något tokigt med denna fina häst.

Snorri har musklat sig så himla fint, och efter att ET Håkan gick igenom honom har han blivit alldeles full av livsglädje. Igår fik han tokryck så fort han kom ut på banan, och pep och hoppade och galopperade :D

Tänkte svara på Gullans frågor också, men tar det i nästa inlägg :)

Den där var inte alls äcklig att titta på! Vart på Island är du när du är där? Jag har en duktig hästtränare i bekantskapskretsen som jag hoppas jag kan åka till några veckor, men man ska ju få in det mellan plugg, jobb och tävling också...

Han bor nere på södra, närmaste by är väl Hvolsvöllur.

Åh, vad jag saknar Island. Få aldrig nog. Och, för att nu inte uppdatera om något hästigt, så har jag ju min fosterbror och hans son på Island och min älskade brorson Móri som bara är 10 månader gör framsteg varje dag. Han STÅR SJÄLV utan att hålla i sig! Faster-hjärtat värker lite av att inte få krama honom varje dag.... :cry::love:

Jag kom just på en rolig följdfråga som alla kan svara på:
Hur gör du för att förebygga

-kolik? Foderstaten baseras på bra grovfoder och alla våra egna får mer (för gamlingarna) eller mindre lucern på kvällen som vi blandar i loppfrön i

-fång? Shetlandsponnyn född 1978 fick fång i år och han får minimalt med socker men mycket protein i form av lucerngröt för att hålla vikten, han har ju inte så mycket tänder kvar. De andra får begränsat bete, och annars som punkt 1. Bra grovfoder.

-kotledsinflammationer? Varierad och så korrekt ridning jag klarar att ge dem. Dvs, jag gör mitt bästa för att alltid få dem att jobba i en bra form och inte en massa nötande på små vlter på framdelen. Snorri fick kotledsinflammation i somras, enligt veterinären antagligen pga att han hade vrickat sig i hagen. Vi upptäckte inflammationeni väldigt tidigt skede, innan han ens hann bli halt för vanligt böjprov.

-spatt? Pja, samma som ovan. Har ingen erfarenhet av spatthäst, tack och lov

-övervikt? Stora hagar, mycke grovfoder som blandas ut med halm om man måste ge mindre mat men ändå ge dem så mycket tuggtid som möjligt. Och motion, motion...

-psykisk ohälsa på hästen? Våra står på box på vinterhalvåret, men i stora boxar (minst 12 kvm) med eget fönster och aldrig inne speciellt länge. Kommer in sent, går ut tidigt. Går med roliga hästkompisar i bra hagar.

-få de naturliga behoven/beteendena tillgodosedda? Se ovan :)[/QUOTE]

Jag är uppe på nordvästra Island, precis mitt emellan Reykjavik och Akureyri. Skulle nog flytta hit om det inte vore för hästar och sambo hemma. Trivs fantastiskt bra. Har du varit här och jobbat tidigare?
Gud vad jobbigt att ha brorson i annat land, förstår att det värker lite i hjärtat. Dock bra ursäkt för att åka ofta till Island!

Visst är det!

Jag har faktiskt aldrig varit på Island och jobbat. Jag har ridit två gånger av alla de... hmm ... sju eller åtta gånger jag varit där..
Jag mest hälsar på släkten och går runt och njuter i Reykjavik. har tagit med maken ett par gånger och han är alltid lika lycklig av att få vara i Reykjavik :)

Island är magiskt. Min mest magiska upplevelse var faktiskt en isländsk begravning. Min låtsas-mormor gick bort och begravdes utanför Borgarnes, och det var den absolut vackraste ceremoni jag någonsin varit med om! Jag kommer aldrig glömma det.

Känner du till Óli på Miðkot? Funderar på att våga be honom om några veckors jobb. Jag måste ju få åka dit och bara andas HÄST i flera veckor :love:

Oh, ja, glömde nog, apropå magiskt, när vi åkte med Ólis kusin för att hälsa på gamle Orri... färden gick i jättestor fyrhjulsdriven bil över beten och hagar och sen kom vi fram till LEGENDEN. Det kändes lite som att få hälsa på Elvis, faktiskt :love:
orri.jpg

Jag svarar själv på mina frågor med:) tycker sånt här är så intressant.

-kolik? Grovfoder i första hand helst enbart om det är möjligt, många små givor/dygn utspridda i hagen väldigt smått helst på så stor yta det går så de får gå runt och leta efter maten och samtidigt får de rörelsen och inte bara står stilla på samma ställe och käka hela dagarna(risk för kotledsinflammationer). De går på lösdrift vilket håller magen igång pga rörelser. Uppvärmt vatten på vintern. fodrar på mark som inte är lerig/sandig.

-fång? Hålla hästen i bra hull ej överviktig, ej överutfodra med för mycket näring som "maxar" reserverna. långsamma och långdragna foderbyten även vid byte av hage. vid frost erbjuds de grovfoder för att inte hetsäta gräset.

-kotledsinflammationer? Rider på varierande underlag ej för mycket böjda spår eller för mycket på djupt underlag. rider igång och stärker upp hästen ordentligt med muskler och styra i sener leder och skelett innan hästen pressas för mycket för vad dens kropp klarar av. Tänker en gång extra på hur jag rider en häst med tendens till att bli framtung och stärker den om den ej orkar bära sig rätt ännu. vilor varje år(minst 1månad i följd) utan skor för att läka ut ev påbörjade skador. Skrittar igång och skrittar av ordentligt, försöker att inte rida i för höga hastigheter allt för ofta, sliter mer.(typ slängtrav osv hästen måste orka bära sig i de höga hastigheterna men det sliter lätt en då). Tänker på att inte rida hästen för trött så den måste börja slita på skelett senor osv istället när musklerna "tagit slut". Vid långritter varierar jag form, hastighet och gångart(ofta) för att inte trötta ut hästens kropp vilket sliter.

-spatt? för det första kollar jag noga innan jag köper en häst att den ej har detta i släkten. annars är jag noga med foder vid uppväxt(ej för mycket och kraftig näring men ej heller så de får brister), mycket rörelse, stärkande träning och bygga upp muskler/stärka skelett senor osv som håller upp hela hästens kropp och håller "om" benen.

-övervikt? rätt mängd mat, jag tror att övervikt inte handlar om enbart brist på motion utan jag tror att med rätt foder håller man en häst på vila i slimmat skick. för en fet häst skall inte ridas hårt det är som bäddat för kotledsinflammationer. är hästen tjock ger man helt enkelt för mycket mat svårare än så är det inte. och i kombination med motion och muskler håller hästen sig ännu finare givetvis.
samma gäller på sommaren, rätt mängd mat, inte kasta ut en lättfödd häst på kraftigt bete, man ger ju inte en extremt fet häst fri tillgång(om man är smart) samma sak med bete, betet måste anpassas efter individen, magert skogsbete till lättfödd häst och ibland i kombination med munkorg eller nedbetad hage av mer svårfödda hästar.

-psykisk ohälsa på hästen? här menar jag att hästen ej ska utveckla vävning, krubbitning osv pga att den inte får utlopp för sina naturliga behov.
Mina går ute i en varierande hage där de kan pilla med grässtrån, har kompisar att klia/leka med, kan röra sig precis som de vill. Det finns backar att galoppera uppför, stenar, träd, en lösdrift att gå in och sova i, olika ställen att stå och vila på och utforska. sen sprider jag ut höet så att de får äta i markhöjd vilket de är skapade för och gå runt och leta/ströva efter maten i flera timmar och pilla i sig små hö strån.
när det är kallt och snön har kommit så öppnar jag upp en del till av hagen där de får gå och gräva fram gräset=motion, utforskar känsla, söker efter maten, får jobba för den och har sysselsättning. de får då ständigt i sig lite strå mellan fodringarna som är 3-5gånger/dag.
På vintern får de även grenar och granar i hagen att tugga på och sysselsätta sig med.
På sommaren går de i ännu mer varierande flera hektar stora kuperade hagar där de lär sig lyfta på benen, måste tänka efter och kan utforska omgivningen.

-få de naturliga behoven/beteendena tillgodosedda?
se ovan, de hänger ihop lite dessa frågor kan jag tycka.

Jag har aldrig haft problem med något utav detta förutom övervikt.
Bra hovvård är ju standard för allt detta med såklart, absolut ingen gångartsskoning utan hellre korta tår och normala trakter(absolut ej för höga). Hovarna ska vara lika stora fram som bak och inte bli för långa mellan gångerna.

Sen att utrustningen passar är ju med enormt viktigt.
Hästen ska kännas avslappnad och tillfreds med utrustningen.
Ryttarens hand ska följa hästen och vara så mjuk och snäll det bara går snabba eftergifter och tydliga hjälper.

Ryttaren får se över sin egen kropp med, ej ha för mycket övervikt, ha tillräckligt med muskler och balans för att klara av att hålla sig själv uppe innan denne kan påverka hästen.
obaland hos ryttaren kräver ju mer av hästen vilket ger förslitningar.
ju tyngre ryttaren är destå högre krav på musklad och stark häst(även i gott hull) INNAN man hoppar upp och rider.

kan skriva hur mycket mer som helst, så himla intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II