Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Jag vill hålla mig utanför diskussionen, men jag måste bara få fråga.
VART och när ska en varg ha dödat en häst i krokarna här?

Tyckte också det där med varg lät konstigt. Vi har rätt mycket varg som stryker runt här men aldrig hört att dom gett sig på en häst. Har bara hört dom följt efter nåt ekipage och skrämt hästar, nog otäckt det, men aldrig hört att dom gett sig på dom som sagt!

*KL*

Här har ni Ljómi från Knekttorpet, längtar såå tills vi kan hämta hem honom :)

319590_4098390985076_989707863_n.jpg

:love:

Är det inte olagligt att låsa till djurstallar? Just för utrymmning vid brand tex.

(säger inget om resten av diskussionen, stall/lösdrift är upp till varoen)

Brandkåren svarade att dom slår sönder rutor om det finns annars bryter dom sig in. Vad som kan räddas då är ju en bra fråga. Det var en av anledningarna till att jag flyttade från ett sånt stall, den andra var att jag ville ha lösdrift igen.
Då frågade jag om det stallet låste dörrarna, aldrig i livet sa bonden.

Haha jamen lite så :D
Förövrigt är jag rätt så säker på att en FLOCK med hästar som går ute utan tvekan skulle klara sig från vargen. Värre med de stackarna som går själva.

Mina är antingen ute i flock eller inne allihopa, även om de mestadels står inne.
Dock främst pga en är kolikhäst (så jag vill ha koll på honom) och de andra inte har vindskydd. Det är bara mammas häst som är ute men han är en tjockis som dessutom har vindskydd. :)

Det beror nog på hur stor hagen är det. Och hur många vargar det är. ;) (i de fall där vargar slaktat te.x en hel fårflock beror det ju på att de befinner sig på ett begränsat utrymme - i en hage)

Det var två vargar som travade rätt genom byn i fjol våras. Det gav mig kalla kårar och jag tog faktiskt in mina får på natten då, i några nätter, för jag insåg att de var på väg bort därifrån. Nu har de bekräftat att det är ett etablerat revir där i krokarna.

Men det är väl mer aktuellt för de som faktiskt bor i "skogen". Men då tror jag det är värre med björn och skador som uppstår på grund av att hästarna blivit skrämda och flyr te.x

Jag är jätterädd för varg- såklart. Det skulle ju vara jättehemskt. Men trots att det inte heller är så vanligt (men förekommer), så är det ju större risk att man blir överfallen och våldtagen när man är på väg hem från krogen en kväll.Jag är ingen vargmotståndare. Jag tycker varg ska finnas och det var lite en väckarklocka när de travade genom byn utan att röra vare sig folk eller fä ... de finns nog närmare och oftare än vi tror.

Men nu blev det nog väldigt OT.

Senast ändrad:

Fast jag har mest hört om flockar som jagar ut rovdjuren.

Hittade även bland annat;
Här och här (sista är väl dock egentligen inte helt relevant :D)

Men det är sant, det beror såklart på hur många vargar det är. Fast är man rädd för att vargen ska riva hästarna så går det ju att sätta upp "vargstängsel".

OT

vargar de har vi inte så många här och de stö vargar som passerar förväntar jag mig inte att de ska anfalla någon häst men i allmänhet så är jag inte så rovdjurs rädd. har ridit i skogarna här hela mitt liv och vi bor i ett av de björntätaste områdena i landet men har trots det inte ens fått en skrämd häst, lite trippig kan dem väl bli om man anar att där fins Björn eller lodjur i närheten men inget som lite högljudd sång inte kan råda bot på:rofl:

Men alltså ärligt så kan jag ibland tycka att hästmänniskor och vilda djur i samma mening i allmänhet verkar vara så dramatiskt och oftast så tror jag mer på att det är den på hästens rygg som triggar fram reaktionen än att de är hästen själv. Då tänker jag närmast på det här man alltid få höra att hästar bara är livrädda för älgar? Jag har väl ALDRIG varit med om en häst som brytt sig om värken älg eller andra vilda klövdjur och då har jag ändå haft ganska mycket närkontakt med dessa djur under mina 20år som ryttare. Det man däremot kan se, med full förståelse är att hästarna blir oroliga om de kommer ett par 3 älgar ångandes rakt igenom hagen i sken men som sagt det skulle nog gälla oavsett vad för slags djur som ångar igenom stängslet så det tror jag inte är specifikt för älgar.

Ursäkta det extrema sidospåret :p

Samma här! Vi har en flock på 5 älgar som brukar hänga precis bredvid en av våra fina skogsvägar. De har aldrig aldrig brytt sig om mina hästar. Eller jo, vi hade en kalv som ett tag brukade springa längst med oss när vi red.
Mina hästar har inte brytt sig heller. Förrens när min syster (sjukt älgrädd tjej ;)) var med och fick syn på en älg. Paniken som uppstod, och hur stressad hästen blev.

Eller huuur!!?? :love:

Liter kul att jag som aldrig skulle ha en fux för dom är tråkiga och "alla" har fuxar nu har två egna fuxar :o Sen skulle jag ju köpa en vuxen, färdig häst, inte en unghäst och nu köper jag en som är 5 månader bara haha! Hur det kan bli:angel:

*KL*

Red ut en tur på Laukur förut och det gick såååååå bra! Han var väldigt övertaggad till och börja med för han har haft vila måndag-fredag så det var i söndags hans reds sist så det var mycket energi där och svårt att få han att skritta så vi tog en tur i skogen. Där fick han klättra lite och trampa av sig lite energi så sen på hemvägen kunde jag prova lite skittarbete och tölt och som han töltade!! :love: Satt som en sol på ryggen på honom! Blir bara enklare och enklare och när han själv bryter av till trav så kan jag bara ställa och flytta så börjar han tölta igen och sen kan jag ta ner honom istället :) Stooor skillnad mot sist, duktig häst!

Måste hämta min filmkamera hos min bror så sambon kan filma oss, vill se hur det ser ut i tölten, för det känns jättebra även fast formen inte är den snyggaste just nu, men det kommer ju enklare han får för det :)

Brandkåren svarade att dom slår sönder rutor om det finns annars bryter dom sig in. Vad som kan räddas då är ju en bra fråga. Det var en av anledningarna till att jag flyttade från ett sånt stall, den andra var att jag ville ha lösdrift igen.
Då frågade jag om det stallet låste dörrarna, aldrig i livet sa bonden.

Hakar på här: Brandkåren tar sig in på sekunder om så krävs så det är inget problem eg. Sen ska det vara så att det är väldigt svårt att rädda hästar i eldsvådor. Deras luftvägar ska förstöras snabbt av röken och det ska vara sällan som det är möjligt att rädda dem till ett drägligt liv ens som hagprydnader.

Jag har ingen källa på dem om luftvägarna, men går säkert att få reda på.

Hakar på här: Brandkåren tar sig in på sekunder om så krävs så det är inget problem eg. Sen ska det vara så att det är väldigt svårt att rädda hästar i eldsvådor. Deras luftvägar ska förstöras snabbt av röken och det ska vara sällan som det är möjligt att rädda dem till ett drägligt liv ens som hagprydnader.

Jag har ingen källa på dem om luftvägarna, men går säkert att få reda på.

Jag bodde granne med ett stort stall som brann och stallchefen räddade/fick ut alla utom en häst. Det var INTE roligt att lämna den sa han till mig med sorg i rösten. Kan förstå det.
Ringde nu och kollade och ingen av dom räddade hästarna hade några problem sen enligt honom. Men då hade dom kommit ut relativt smidigt, dvs dom körde ut hästarna som inte gick att få på grimma.

Vilken sötnos, stam? vad har du för framtids förhoppningar/planer för henne? :)

*KL*

Tittade på islandstävlingarna i Globen och var sjukt sugen på att delta typ på gneistis istölt eller nått i vinter här, delta i något som inte är blodigt allvar om ni förstår. Är det någon fler som redan nu har planer på att delta i istölter under vintern?

hennes pappa är ingen mindre än Spuni frá Midsitju:love:
och hennes mamma är ett sto som ger jätte fina trevliga hästar Súla frá Eyrarbakka.

vi får se vad det blir av hon, Hon har en rörelsestörning i sitt ena framben, som började när dom red in henne. och som bara visas när hon har ryttar epå ryggen. i hagen springer hon runt felfritt. hon har vart på hältutredning och röntgen men inget hittas. Så nu skall hon få lite behandlingar av en god vän till mig som ja sett gjorde underverk med hästar med olika problem =)
vi får se om hon lyckas få fram något :D
och min hovslagare har kollat på hennes hovar och börjat årerbygga dom, då dom va helt skeva.
Hon är köpt att va som "sällskaps" häst åt mitt sto till att börja med, sen som sagt får vi se vad tiden utvisar :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng