Sv: Snack & Uppdateringstråden
Härliga bilder både från Island och Sverige!
Tack för att ni delar med er!
Härliga bilder både från Island och Sverige!
Tack för att ni delar med er!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
UNDERBARA vinterbilder!!! Men så mycket snö ni har!!! Var bor du? Här i Luleå har vi bara lyckats få ihop 3 cm ännu...
Vad söt han är. :-)
Det ser ut som han trivs fint också. Den där typen av "stall-inredningar" mötte jag för första gången hos just Islandshästfolk... Det är så himla skönt tycker jag. Mycket insyn och utsyn och kontakt med hästarna.
Måste bara påpeka att så där har typ jag alltid haft mina hästar och då har jag stått nästan bara i storhäststall
Jag står så idag med jrounn, stooor box med öppen överdel på boxdörren så hästen kan titta ut. Och min häst står typ 90% ut med huvudet så det är så skönt att kunna ha. Vill inte ha min häst instängd utan att hon kan titta ut, de har jag aldrig velat haft även när jag hade hbl=)
Dock av säkerhetsskäl vill jag inte att hästarna ska kunna kika över till varandra så mellan varje box vill jag ha ett galler.. hästarna kan ju nosa på varandra ändå=).
Men har varit med om hämska bitskador när hästarna fått mat och bråkat och huggt mot varandra över boxarna när inget gallet funnits mellan boxarna.
En häst höll på att hoppa över till den andre men det är väl nått man inte tänker på förrens olyckan väl är framme.För jag tyckte innan olyckan att det var suuuperbra att ha så..
Men jag är ju ett skerhetstänkande freek.. man börjar bli gammal och varit med en hel del och genom årena åker säkerheten före allt för min del iallafall=)
Observera att jag absolut inte säger att det är fel med att ha galler men jag är inte alltid säker på att det är det bästa.
Och för säkerhetstänkande kan amn aldrig vara, vet en som alltid hade 2 brodd i bara för deee räckte, så hade hon haft i över 20 år så de så.. Men en dag så fläkte sig hästen och den dog av detta skadorna gick inte å rädda.Efter denna olycka hade hon 4 brodd=)
Och det finns andra som har regler att man inte ska ha brodd eller bara ha två (framförallt bak) för att minska risken för sparkskador. Det blir liksom aldrig rätt.
Har man galler kan hästen skad sig på det och har man det inte så kan de komma åt och skada varandra, har man bord riskerar man sparkskador och har man det inte så ökar risken för fläkskador betydligt. Det är inbyggt att det inte kan blir rätt så länge vi inte har exakt samma förutsättningar och erfarenheter.
En inflik angående broddar. Det finns studier som visar att det är väldigt mycket slitsammare för leder att ha fyra brodd eftersom det tar bort glidmomentet när hoven landar i exempelvis trav. Landningen blir mer stum.att ha fyra broddar istället för enbart två ser jag bara positivt med så då finns det väl inte direkt något att överväga?