Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

*kl*

Det var ju en halv evighet sen jag uppdaterade här... ;)
Kom hem från Island i Juni var bara hemma och red min häst. I mitten av Augusti började jag på islandshästutbildningen på Strömsholm och i samma veva lånade jag ut Vigdis till Molly. Jag lånade en kompis häst till utbildningen! Nu är Viggan här på Strömsholm och min kompis (som Kvandi känner;)) är dödsförälskad i min häst, haha!

Så det var det, ska försöka va tillbaka och uppdatera lite då och då :)

Knapplån

Nu är Jorunn på träning i 2 veckor, ska bli sååå spännande.. sen kommer jag nog rida ett par gånger efter jag får tillbaks henne(hon står kvar på samma ställe) Stallägaren som är tränaren:D

Så kommer hon få en liten vintervila där vi bara mysrider i 2 veckor.

Sedan har jag anmält oss till nästa års första tävling:D

kl

Idag har Odinn fått testa på sin nya box som han snart ska flytta in. :)
Stor, rymligt, luftig och han verkar helt klart ge den godkänt.

Vi har byggt två nya boxar denna vecka ute på logen där Odinn och Draken ska bo, blir skit bra! :D

IMG_4070.jpg

IMG_4072.jpg

Mys Odinn :love:
IMG_4084.jpg

IMG_4082.jpg

Vad söt han är. :-)
Det ser ut som han trivs fint också. Den där typen av "stall-inredningar" mötte jag för första gången hos just Islandshästfolk... Det är så himla skönt tycker jag. Mycket insyn och utsyn och kontakt med hästarna.

Vilka underbara bilder!

KL

Nu har jag fått hem Kormakur igen :) Efter två dagars vila och acklimatisering tog vi en promenad igår i kylan med träns och repgrimma på. Jag ville testa lite hur väl han minns det vi jobbade med innan han blev halt, så jag testade att linlöpa där det fanns utrymme, stanna och rygga när jag leder honom, flytta undan bakdelen som i en framdelsvändning och även att trava bredvid mig för att se hur bra han följer mig + få lite motion.
Ganska grundläggande saker, men jag tyckte att det passade bra för att se hur han betraktar mig som ledare; om han förstår vad jag ber honom om, flyttar undan från mig och inte minst om han är nyfiken på mig.
Lite diskussion blev det när jag linlöpte på ett ställe efter vägen. Ena hållet är ju hemåt... ;)

Men jag fick en bra känsla av att jobba med honom, och jag tror kanske att det har varit bra för ho om att låta kunskaperna sjunka in lite. Jag tycker inte att han har "tappat" något i träningen, men jag vill ändå ta det lugnt och repetera det vi jobbat med tidigare innan jag börjar med något nytt och hoppar upp på ryggen.

Så nu ska det bli spännande att få fortsätta med träningen! :)

/Anna

Vad söt han är. :-)
Det ser ut som han trivs fint också. Den där typen av "stall-inredningar" mötte jag för första gången hos just Islandshästfolk... Det är så himla skönt tycker jag. Mycket insyn och utsyn och kontakt med hästarna.

Måste bara påpeka att så där har typ jag alltid haft mina hästar och då har jag stått nästan bara i storhäststall:D

Jag står så idag med jrounn, stooor box med öppen överdel på boxdörren så hästen kan titta ut. Och min häst står typ 90% ut med huvudet så det är så skönt att kunna ha. Vill inte ha min häst instängd utan att hon kan titta ut, de har jag aldrig velat haft även när jag hade hbl=)

Dock av säkerhetsskäl vill jag inte att hästarna ska kunna kika över till varandra så mellan varje box vill jag ha ett galler.. hästarna kan ju nosa på varandra ändå=).
Men har varit med om hämska bitskador när hästarna fått mat och bråkat och huggt mot varandra över boxarna när inget gallet funnits mellan boxarna.
En häst höll på att hoppa över till den andre:o men det är väl nått man inte tänker på förrens olyckan väl är framme.För jag tyckte innan olyckan att det var suuuperbra att ha så..

Men jag är ju ett skerhetstänkande freek.. man börjar bli gammal och varit med en hel del och genom årena åker säkerheten före allt för min del iallafall=)

Måste bara påpeka att så där har typ jag alltid haft mina hästar och då har jag stått nästan bara i storhäststall:D

Jag står så idag med jrounn, stooor box med öppen överdel på boxdörren så hästen kan titta ut. Och min häst står typ 90% ut med huvudet så det är så skönt att kunna ha. Vill inte ha min häst instängd utan att hon kan titta ut, de har jag aldrig velat haft även när jag hade hbl=)

Dock av säkerhetsskäl vill jag inte att hästarna ska kunna kika över till varandra så mellan varje box vill jag ha ett galler.. hästarna kan ju nosa på varandra ändå=).
Men har varit med om hämska bitskador när hästarna fått mat och bråkat och huggt mot varandra över boxarna när inget gallet funnits mellan boxarna.
En häst höll på att hoppa över till den andre:o men det är väl nått man inte tänker på förrens olyckan väl är framme.För jag tyckte innan olyckan att det var suuuperbra att ha så..

Men jag är ju ett skerhetstänkande freek.. man börjar bli gammal och varit med en hel del och genom årena åker säkerheten före allt för min del iallafall=)

På mina 20 år har jag aldrig varit (eller haft) ett islandsstall med galler åt något håll annat än på hingstboxarna och har inte varit med om någon olycka (säger inte att det inte kan hända!) och ser inte att risken är så stor heller om hästarna som står bredvid varandra (eller tillsammans) går med varandra i hagen och rangordningen redan är bestämd. Med inte så stor menar jag inte större än att dem får något bett i hagen. Man hör ju om olyckor i gallerboxar också där hästar fått mular avbitna och ben brutna när dom mot alla odds lyckats fastna trots att det ska vara omöjligt. så ska man vara helt säker i stallet krävs nog hela väggar från golv till tak där endast dörren är öppen så att hästarna inte når varandra.

Men jag känner igen den här känslan att man blir lite av en säkerhetsfrik när man blir äldre, jag får ofta säga till mig själv att sluta hara för olyckor kan ju alltid hända oavsett hur säkert man provar göra saker och ting. Ibland får man överväga är risken för skada så stor att man vill isolera hästen med fyra heltäckande väggar? Är svaret ja på den frågan så har man ju inget att välja på om svaret är nja, så måste man i det läget fundera på om risken är större för olycka än det man anser att hästen få ut av att kunna se andra hästar under installningen. Men mitt huvud skriker ofta att de säkraste är bäst men man får ta ett djupt andetag ibland för annars blir man väl snart som en av dessa föräldrar som vadderar in barnen från topp till tå inkl hjälm inomhus för barnen kan göra sig illa om de ramlar :angel:

Observera att jag absolut inte säger att det är fel med att ha galler men jag är inte alltid säker på att det är det bästa.

Observera att jag absolut inte säger att det är fel med att ha galler men jag är inte alltid säker på att det är det bästa.

Det beror väl på hästarna som ska "bo" bredvid varandra.

Jag har inga galler mellan boxarna hemma hos mig, men har då fått tänka igenom vilka hästar som ska stå bredvid varandra. Har behövt höja en mellanvägg för att en av hästarna skrämde och hotade grannen över boxväggen.
Den hästen är (tyvärr) avlivad så problemet kvarstår inte.
Ett par av hästarna är ganska "tuffa" och behöver ha rätt grannar för att det inte ska bli bråk.
Jag har blandade raser, både i stallet och i lösdriften, och ser inga skillnader utifrån ras.

Jag kan se fördelar med galler, skälet till att jag inte har, är att jag i så fall måste måttbeställa och det är inte helt okomplicerat att montera galler heller, så jag får klara mig utan genom planering och placering.

Det är också skillnad med en hage där hästen kan gå undan och boxar där hästen i värsta fall inte kan komma undan om det har sura grannar på båda sidorna.

kl

Jag har haft både och, och det slutade med att den utan fick jag sätta upp plank i för att min skulle få lugn och ro.

Vem har sagt något om att "stänga" in hästarna med 4 heltäckande väggar??
Tror nog ingen har så?
Galler mellan varje box är fullt normalt en hederlig vanlig myrbybox så att säga, där hästarna kan titta ut.

Då har vi olika erfarenheter för i de islandshäststall jag stått i har ingen haft helt öppet mellan boxarna.
Och för säkerhetstänkande kan amn aldrig vara, vet en som alltid hade 2 brodd i bara för deee räckte, så hade hon haft i över 20 år så de så.. Men en dag så fläkte sig hästen och den dog av detta skadorna gick inte å rädda.Efter denna olycka hade hon 4 brodd=)

Därför jag tycker utegång är bättre än box. De gör av med energi och frustration då med.

Och för säkerhetstänkande kan amn aldrig vara, vet en som alltid hade 2 brodd i bara för deee räckte, så hade hon haft i över 20 år så de så.. Men en dag så fläkte sig hästen och den dog av detta skadorna gick inte å rädda.Efter denna olycka hade hon 4 brodd=)

Och det finns andra som har regler att man inte ska ha brodd eller bara ha två (framförallt bak) för att minska risken för sparkskador. Det blir liksom aldrig rätt.

Har man galler kan hästen skad sig på det och har man det inte så kan de komma åt och skada varandra, har man bord riskerar man sparkskador och har man det inte så ökar risken för fläkskador betydligt. Det är inbyggt att det inte kan blir rätt så länge vi inte har exakt samma förutsättningar och erfarenheter.

Och det finns andra som har regler att man inte ska ha brodd eller bara ha två (framförallt bak) för att minska risken för sparkskador. Det blir liksom aldrig rätt.

Har man galler kan hästen skad sig på det och har man det inte så kan de komma åt och skada varandra, har man bord riskerar man sparkskador och har man det inte så ökar risken för fläkskador betydligt. Det är inbyggt att det inte kan blir rätt så länge vi inte har exakt samma förutsättningar och erfarenheter.

Tack, du förklarar det så mycket lättare än ja, :)

och som en sa, har man helt öppet måste man ju tänka till vilka hästar man ställer brevid varandra. En hög rankad häst brevid den lågrankade hästen är ingen bra.
Det går ju att fixa mkt lätt om man har eget stall men för oss som står inhyrda är det mkt svårt att välja vilken granne man får.
Det flyttas in och ut hästar regelbundet folk flyttar, folk flyttar till annan ort, folk flyttar pga ekonomi, folk säljer hästen, folk avlivar hästen ja många skäl till att de flyttas finns.

Sedan tror jag att man inte tänker på risker förrens man varit med om en olycka.
Jag gick alltid bakom hästar och var rätt norrgalant i denna fråga förrens den dagen jag vart sparkad så pass illa så jag krossade armen och magen. Numera tänker jag till både 1 och 2 ggr innan jag går bakom en häst.

Det kallas väl livserfarenheter så funkar nog alla människor, man blir inte medveten om riskerna förrens olyckan väl är framme.

Har man hästar som funkar fint ihop så tja ha då öppet=) hade jag egen gård och 2 hästar skulel jag nog allt kunna tänka mig ha så jag med, fast fortfarande galler imellan boxarna men annars helt öppet.

att ha fyra broddar istället för enbart två ser jag bara positivt med så då finns det väl inte direkt något att överväga?
En inflik angående broddar. Det finns studier som visar att det är väldigt mycket slitsammare för leder att ha fyra brodd eftersom det tar bort glidmomentet när hoven landar i exempelvis trav. Landningen blir mer stum.
Så det finns för och nackdelar som man bör väga mot varandra. Själv undviker jag av det skälet fyrbroddat så länge det går ( = så länge det inte är blankis överallt, här på Island har vi bara tvåbroddat och det går hur bra som helst, trots mycket is).

Fast som allt annat är det ju till viss del individuellt vad som passar bäst, min 01:a blir så osäker med två brodd att hon knappt vågar gå. Men hon är generellt försiktig med underlag. Inte rädd, men vill känna att hon har grepp.

KL
432262_10151364610839612_574693886_n.jpg

08:an som blivit Lilla Blå istället för Lilla vit. Här pussas hon med Veigur från Silverkedjan, en av Hýreygur från Smärslid/Silverkedjans avkommor. Veigur är valack på 7-8 år nånting.

Jo, en högrangad häst bredvid en som är låg i rang går oftast bra. Det är hästar som är nära varann i rang som bråkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?