Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Till alla!!
Hur mycket hinner ni rida nu och rider ni mest i mörker? Pannlampa?

Hur gör ni med barn för att hinna? Ni som inte har tillgång till barnvakt förutom pappan.

Åh, det som är guld värt!
Jag gillar att bli filmad/fotad på hästryggen, för då ser jag ju vad som är bra och vad som behöver förbättras.

Se bara till att den som filmar/fotar använder din kamera så att du själv har kontroll över bilderna och var de hamnar. ;)

Till alla!!

Hur gör ni med barn för att hinna? Ni som inte har tillgång till barnvakt förutom pappan.

Försöker rida/träna Laukur 3-4 dagar i veckan. Helgen hinner jag ju rida på dagen då sambon är ledig, så då får det bli längre turer.

Under veckorna blir det antingen longering, tömkörning, träning på grusplanen eller en kort tur i mörkret med pannlampa. Nu när det blev vinter tillslut kan man rida på åkrarna där det blir lite ljusare :)

Alltså kan jag inte rida förrän sambon är hemma efter kl 16 och kan ta dottern.

Jag rider lika mycket nu som på det ljusa halvåret - 3-4 dgr x 1-1,5 timme samt 2 dgr då vi tömkör, löshoppar eller klättrar i skogen (utan ryttare).

Vi rider mest ute i mörkret med BRA pannlampa. Vi har tillgång till ridhus , men är bara där under veckans lektion och om vädret är för dåligt, t ex snöstorm och skyfall.

Ridningen sker i veckorna på kvällen och då är pappa hemma hos barnen, eller så passar jag på när lillkillen, 4,5 år, är hos en kompis.

Till alla!!

Eftersom det tar lite längre tid i stallet nu när jag behöver bära vattenhinkar när vattnet frusit till stallet, rider jag bara 2-3 hästar per kväll i stället för 3-4 per kväll.
Jag rider mest i mörkret, med pannlampa på hjälmen. Dock har det inte varit så mörkt det senaste pga nysnö, så jag har inte behövt ha lampan på.
Jag rider mest längs grusväg nu på vintern, där jag vet att underlaget är OK och inte behöver se mer än var vägen tar slut och diket börjar.

På helgerna blir det lika mycket ridning som vanligt.
I kväll blir det bara en häst tror jag, eftersom jag ska hem till goda vänner på middag. Imorgon blir det inte heller så mycket eftersom jag ska åka och hämta ett par djurskyddskattungar och sedan in till stan och handla julklappar.

Men annars: i mån av underlag, något mindre än vanligt.

Barn har jag inga.

KL

I morgon kommer min nya häst hem :) Jag skulle egentligen inte ha nån mer häst nu, utan hade bestämt mig för att vänta med häst nr 2.... Men så fick jag ett erbjudande som jag inte kunde säga nej till :) Han heter Funi, är 1 år och rödskimmel, så söt :)

KL

Måste bara få uppdatera....

Röda Draken som jag har till låns kommer nu åka hem igen, men om en vecka så kommer MIN häst! Nåja, fodervärd blir det, men ändå :banana:

263605_10151155790742616_1918277598_n.jpg

Liten Gormur! :love:

guuuuuud så söt liten pålle=)

Knapplån

Fick ett mess från tränaren igår där hon sa att Jorunn hade varit sjukt duktig och hade gått i ren och fin passage en hel ridhuslänga..
Och sedan kunde hon inte hålla sig längre utan avslöjjade att Jorunn även hade gått i en ren och taktfast piaff:eek::love:

Vad ska detta sluta?? den lilla islännigen är ju hur duktig som helst jag är MYCKET stolt just nu.

Lilla söta Jorunn hon kämpar på min lilla prinsessa Åhhhhh vad jag älskar denna lilla gula pålle:love::love:

*kl*

Igår var ja ute på en såååå härlig barbackatur på Odinn.
Det var strålande sol, -10 grader, snön knarra men annars var det totalt tyst :love:

Hade På Odinns hans fleecetäcken som höll hans länd å kors vamt samt mig som vira de runt midjan å benen. Det var så otroligt härligt ute igår, bara jag å min häst :love:

KL

Har inte funnits så mycket kul att uppdatera om för min del, men jag har läst flitigt (även om jag måste erkänna att jag scrollat förbi de evigt återkommande diskussionerna som ser lika dana ut år efter år :angel: )

Sol hade besök av farbror veterinär igår eftersom hon dragit på sig en långdragen och tråkig hosta. Det har hoppat mellan hästarna i stallet men gått över på ett par dagar för de andra, medan Sol som troligtvis inte har så starkt immunförsvar pga magen hostat i två veckor. Nu har hon i alla fall fått slemlösande som ska skynda på lite. I övrigt var det ingen fara med henne. :)

Nu väntar vi på besök från fysioterapeuten som troligtvis kommer den 19:e. Ser verkligen fram emot detta!! Hoppas att hon kan hjälpa Sol att komma tillbaka på spåret igen.
Sen ska veterinären få titta på henne igen.

Jag har även tagit kontakt med kliniken som sa att det inte var något fel med henne, när filmen (och min magkänsla) sa att det inte alls var bra. Jag är så otroligt glad att jag faktiskt filmade på undersökningen så att jag ser att jag inte inbillade mig!!
Så nu har jag bett veterinären på kliniken att titta på filmen för att se om hon håller med mig (och alla andra som sett filmen) om att de gjorde ett misstag som inte såg hältan.
Hon ska kontakta mig nästa vecka så får vi se vad de säger.

Gjort är ju gjort, men jag vet att jag inte är den första som de missbedömer helt, och troligtvis inte den sista heller. Så därför vill jag att de ska få se filmen, förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan som kommer dit att få en korrekt diagnos. :)

Åh vad fantastiskt roligt att det går så bra med henne!
Är jätte nyfiken på film, hade varit häftigt att se!

*kl*

Min lilla prinsessa idag!
522520_10151287913789885_1746443685_n.jpg

12227_10151287913624885_1578870544_n.jpg

16096_10151287913309885_1719460554_n.jpg

483446_10151287913479885_1705484900_n.jpg

Fick dock inga bilder när hon lekte i hagen, hon hoppade som en studsboll i snön och sen sträckte hon ut i trav. Jävlar vilken trav hon har! :love: :d

Och hon fullkomligt älskar snön. Det är så himla roligt att hoppa och studsa i snön. Jag ska ta med filmkameran ut nån dag och filma henne, så ni får se henne in action!

Dessutom har hon lärt sig "kom", "stanna" och "backa". Duktig och väldigt lättlärd är hon. Finaste tjejen min! :love:

Till alla!!

Jag (som har en häst) rider lika mycket året runt: 5 (ibland 6) dagar per vecka. I o m att ridningen också är min viktigaste sjukgymnastik står den alltid MKT högt på min priolista! Så här års blir det förståss mörkerridning på vardagarna... men jag har en suverän boglampa på hästen och reflexer. Tränar mest min häst ute längs vägarna och i skogen, men 1-2 gånger/vecka på vår upplysta ridbana.

Jag har inga barn.

IMG_0347.JPG

Min Lára som väntade vid grinden när jag kom till stallet idag. "Mitt på ljusan dagen" var det som ni ser inget behov av solglasögon direkt...

Hakar på snacket om mörkerridning. Jag kan rätt ofta rida när det är ljust. Jobbar natt, men vintern är en tung tid som nattarbetare så det händer att jag sover bort ljuset. Jag rider i mörkret, finns ridhus nära men det är sällan jag nyttjar det kvällstid (mycket folk då). Sen ahr jag iofs tur, iaf med ena hästen. Stallet är stadsnära och nu med snön räcker sekundärljuset från stan väldigt långt. På andra stället rider jag antingen när det är ljust eller så väljer jag de ljusaste platserna som möjligt. Men den hästen (01:an) är under igångsättning efter tre månaders vila så det är korta turer och inte varje dag så det funkar bra just nu.

KL
Fö så är 01:an efter sin vila snyggare än nånsin! Äntligen har hon lagom hull och hela hästen strålar av välmående. Hon har bättre trav nu och går stadigare i form. Urcoolt.

Bilder;-) helst rid bilder! Jag är med natt jobbare det funkar perfekt tills man får barn:-S då är man hemma ofta och kan bara titta på det vackra ljuset utan att kunna gå ut o rida mitt på dagen. Hyffsat frustrerande och sen är det väldigt jobbigt att vända så snabbt på dygnet jobb natt, sova dagen efter till 16 tiden sen dagen efter upp kl 6-7 på morgonen när ett energiskt barn vaknar;-).

Förut var det ju underbart o vara ledig så ofta o alltid mitt så dagen. Synd inte glampi var inriden på den tiden istället.

Ha ha, att hon är snyggare än nånsin och går bättre än nånsin innebär inte att hon på något vis är fantastisk (men än i mitt hjärta där hon är nummer ett, alltid). Traven är tvåtaktig istället för fyrtaktig och hon tar spontant stöd på bettet. Inte så särskilt avancerat mao :)
Hon är äntligen i normalhull istället för proteintunn. Hon har väldigt oflaschig gång men töltar till världens ände +att det är guld att rida barbacka på en häst med lite gång :) Så hon är inget att skryta med, men jag är lycklig över att hon verkar lycklig och verkar må bra!

Tillägg: Planerar inga barn, varken nu eller i framtiden ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar