Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Men detta är väl ingen tävlings tråd? Lr där man måste bevisa något? Alla ska ju ju kunna lägga upp bilder o vara stolta för sina egna individuella framgångar.

Ser att det verkade som att det enbart är negativt med barn jag hade inte velat leva ett helt liv utan att få uppleva kärleken till ett barn det är så häftigt och givetvis skulle jag alla gånger välja mitt barn före hästarna, men varför inte ha båda<3

*kl*

Kanske är dags för en liten uppdatering från vår sida också. Vi är ju inte så aktiva längre, varken här eller irl.
Vi sysslar i alla fall numera med projekt- "köra in Kjarni utan att någon av oss dör".
Vi släpar i alla fall däck. Utan några större händelser, mer än en ponny som tycker det är lite otäckt då.
Men vi stannar varje gång det är otäckt och har godistajm. Jag tror det är en orsak till varför det är otäckt så ofta ;)
Får träna bort detta kanske, haha.
image_50c3a9e09606ee3a750e1346.jpg

Annars rullar det på, det märks att hans ålder smyger sig på. Han tappar lite hull, har problem med tänderna. Vi har hunnit med någon omgång med hans ögonproblem (kanske någon gammal i gemet som minns när det begav sig).

Vår fantastiska medis har dumpat oss, vi saknar henne båda två!
Har två andra tjejer som rider nu dock. Jag funderar ofta på att faktiskt sälja skrutten. Men så möts man av hans fantastiska näsa, mörka mjuka ögon som man bara smälter inför!
dsc_0976_50c3a3b29606ee3a6942161b.jpg

KL

Idag var första gången jag red Lokbrá. Hon är världens mysigaste!
Vi har tagit det väldigt lugnt sen hon kom hem till mig. Har bara varit ute och gått och lärt känna varandra.

Det tog sin lilla tid att sitta upp, men jag gjorde som ägaren tipsade mig om och till slut gick det bra. Hon verkar lite skygg om sin rumpa. Men tog jag det bara lugnt så lugnade hon ner sig snabbt. Tur att hon är liten, för jag satt upp inne i boxen och red ut. Det kändes tryggast så.

Vi red med en annan tjej i stallet för att få lite sällskap första gången och det gick hur bra som helst. Inga problem alls. Hon var på hugget och ville springa på en gång, men vi tog det som sagt lugnt. Jag känner ju inte henne så bra än. Men jag kunde inte låta bli att ta en galopp på den inbjudande åkern med underbar pudersnö på. Åhh så härligt det var. Och jag tror Lokka (som hon kallas av alla i stallet :D) tyckte det var minst lika kul som jag. Spetsade öron och frustade. Sötnosan. Åhh vad jag tycker om henne :love:

Två bilder på henne:

13_50c3a8a6ddf2b32aab001ac4.jpg

14_50c3a8abddf2b32a5800185d.jpg

Jag rider ca 3-4 dagar i veckan. Alltid sent på vardagarna då sambon kommer hem vid 17-17.30. Nu när snön kommit rider jag ut annars när det varit kolsvart har jag hållt mig i paddocken och varvat vanliga pass med skrittpass och longering, löslongering eller tömkörning.

Men detta är väl ingen tävlings tråd? Lr där man måste bevisa något? Alla ska ju ju kunna lägga upp bilder o vara stolta för sina egna individuella framgångar.

Ser att det verkade som att det enbart är negativt med barn jag hade inte velat leva ett helt liv utan att få uppleva kärleken till ett barn det är så häftigt och givetvis skulle jag alla gånger välja mitt barn före hästarna, men varför inte ha båda<3

Som sagt, Bukes hårda dom håller jag mig borta från. Mitt självförtroende i ridningen är lågt som det är.

KL.

Isa tycker inte om vintern.
Vet inte om det är snön eller mina kläder hon reagerar på, men nu är hon spänd och stissig när jag rider henne.
Inte i närheten av hur det var för ett år sedan, för all del, men tråkigare än för två veckor sedan innan jag behövde full vintermundering. Tror att det är ljudet från jackans textil som skrämmer henne när jag rör mig lite, och det är synd om hästen.

Därför red jag i paddocken igår, i skritt och trav, och eftersträvade avslappning så gott det gick. Det gick väl inte sådär värst vidare bra, men hon blev åtminstone så det gick att jobba henne i skritten med lite öppnor och slutor, och lite fram- och bakdelsvändningar omväxlande.
Men hon släpper ryggen mer när hon blir spänd, vilket förstås inte är det jag vill.
Nåja, jag får fokusera på avslappningsarbete ett tag nu och strunta lite i formen och vänta på att det korrekta arbetet med rygg och rumpa kommer igen när hon slappnar av igen.
Trösten är att vi, trots spändheten, får med bakbenen bättre och att jag får henne att trampa in längre under sig vilket faktiskt innebär att hon går hyfsad tölt för att vara hon.

Igår testade jag lite jobb med spö från marken, knacka väldigt lätt på ena bakskenan och hon lyfte hoven, växla ben, och försöka få henne att "stå över mindre mark" och sedan rygga henne ett par steg för att få henne att sätta sig bättre i ryggningen.
Det blir säkert bra med lite mer träning; igår fattade hon knappt vad jag ville. Spö kan jag aldrig ha med när jag rider, men det kan nog bli möjligt framöver.

Ryggning uppsuttet är inget vidare, men hon blir åtminstone inte låst efter enstaka steg längre och det känns inte längre som om hon låser sig i bäckenet och därmed knölar ihop ryggen i fel riktning utan det är hyfsad ryggposition och ingen större spänning, även om hon som sagt inte "sätter sig" så bra än.

Vi har ingen aning om hur hon rider :cool:. Hon kanske är jätteduktig.-

Ja och hon påstår åtminstone inte att hon kan en massa.

Det är väl inte så ovanligt att man kan se missar, även om man inte själv kan göra det bättre?

Jag kan se en massa saker på ritter av Rath på Totilas som jag tycker ser illa ut med sporrar i ljumskarna på hästen och liknande, eller att det ser spänt och orytmiskt ut.
Och som ni ser, kan jag påpeka det här.
Men jag påstår inte att jag kan göra det bättre själv.

Att utifrån ett foto - som man får anta är representativt eftersom någon väljer att lägga ut det här när man beskriver sin ridning eller hästens utbildning - komma med tankar som kanske inte stämmer överens med skribentens syn på saken, får man väl räkna med.

Som sagt, att man har förmåga att se brister kan ju handla om att man har förmåga att se bristerna hos både sig själv och andra.

Jag rider regelbundet för instruktör - för att få hjälp med mina brister. Oftast är jag väldigt medveten själv om var de mest basala bristerna ligger och vi brukar vara eniga om vad vi behöver jobba med för att komma vidare.
Och jag - och förmodligen Gimlan också -är medveten om att det som jag kan tycka är "bra" idag, är bra idag för att vi är i början på att träna in något men åtminstone jag brukar ju kommentera att det inte är bra i ett större perspektiv men bra för just den här hästen.

JAg skulle säkerligen få mycket kritik kring min sits och mina hsätar om jag lade in bilder här, men jag skulle också vara fullt beredd på det.
Jag skulle å andra sidan inte lägga in en misslyckad bild på Lukas med nosen mot stjärnorna och ryggen halvvägs mot marken, eftersom jag berättar om piaffträning. Jag skulle välja en bild som illustrerar normala nivån, inte en som är på dålig nivå.
Eftersom man nämligen behöver stå för det man skriver.´Och bara därför ska jag lägga in en 1½ år eller 2 år gammal bild på min nordis,
231072_111599892261032_159465_n.jpg

man ska här betänka att hästen är riden i ungefär ett år efter sin korta travarkarriär
och en 1½ år gammal bild på min fjording som jag påstår är på ca LA nivå i dressyr (på bilden är han 4 år gammal)
246649_113553905398964_144951_n.jpg
och jag påstår att han har bra bakbensaktivitet, hyfsad ryggaktivitet och trevlig form för åldern...

En inflik angående broddar. Det finns studier som visar att det är väldigt mycket slitsammare för leder att ha fyra brodd eftersom det tar bort glidmomentet när hoven landar i exempelvis trav. Landningen blir mer stum.
Så det finns för och nackdelar som man bör väga mot varandra. Själv undviker jag av det skälet fyrbroddat så länge det går ( = så länge det inte är blankis överallt, här på Island har vi bara tvåbroddat och det går hur bra som helst, trots mycket is).

Det stämmer enligt några studier som gjorts, man kan däremot minska den risken med 4 broddat om man sätter en lägre brodd i tån och då som sagt lite högre i trakten. Te x 8 mm bak och 7 mm fram.

Här är han!

302712_10151141275131814_1872976548_n.jpg

154470_10151141287211814_450542665_n.jpg

252232_10151141287236814_1847511123_n.jpg

Ser ni Hnokki-blicken? ;)

Det är lika fantastiskt varje gång att träffa på sådana här intelligenta, känsliga och uppmärksamma hästar. Hälsade på honom ordentligt för första gången idag. Lät honom få hela valet själv att komma fram till mig istället för att jag skulle hämta in honom, och det räckte med några sekunders "inbjudan" med kroppsspråket för honom att själv vilja gå fram ända till mig. Därmed är första steget redan gjort och jag är säker på att detta kommer att bli ruskigt roligt!

Vi har ingen aning om hur hon rider :cool:. Hon kanske är jätteduktig.-

Det är jag inte, vilket jag aldrig heller hävdad och därför kommenterar jag ridning ytterst sparsamt. En spänd skänkel, en sadel som tycks fungera mindre bra för en ryttares sits, typ.
Jag är medioker och har ingen fantastisk ridkänsla eller koordination, jag får slita för varje framsteg. Det är OK för mig, det är min hobby som jag pysslar med för att det är roligt.

Jag är mållös....nästintill i en gudomlig chock. Idag kollade jag på när tränaren red jorunn. Att det där var min häst har jag svårt att få in. Jorunn gick i passage, piaff:eek::love:..en trav som var stor å luftig å igenomsläpp igenom hela kroppen. Å inte bara pinna på med bena. Galoppiruettetna är inte heller långt bort i framtiden. Travslutor som var rena med stora steg.Tölten kommer va galet fin nu när hon gått så bra. Hon gör piaff å passage med 90 grader med fram. Haha känns rätt ok att HBL ryttare är gröna av avund att min isis gör bättre piaffer än deras. Jaja nog skryter... Men är ju sååååååå stolt

Vadå får man inte påstå att man kan saker.? Nä det är väl så det är innom hästvärlden..alla är värdelösa å kan iinget......ändå ska man tala om hur fel alla andra gör å hur dåligt de rider. Rätt märkligt. Å för de stackare som vågar säga att de har kunskap ser man genast till att trycka ner. Gud förlåt för den som kan nått.

Det är enorm skillnad på att vara duktig och kapabel av att ge konstruktiv kritik, och att vara arrogant och trångsynt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar