Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Det vore kul att få se en film på din Islänning som kan utföra passage. Jag håller ju på med storhästar och har nog inte sett en islänning utföra passage och piaff. Gärna med en liten berättelse hur ni har tänkt i träningen och vad som varit hennes styrkor och svagheter i det arbete ni hittills utfört:)

Till alla andra så blir man allt sugen på att skaffa en islänning när man ser era fina bilder!

*KL*

En inflik i den allmänna debatten huruvida man är seriös eller inte. Jag har träffat många människor genom åren, en del är oerhört duktiga på själva hästen men är kanske inte riktigt lika kunnig när det gäller ridning men är ändå duktig om man förstår vad jag åsyftar på.

Sedan finns personer med en oerhört skicklig ridteknik, de är fruktansvärt skickliga när det kommer till det men sedan när det gäller själva hästen så blir kunskapen lite sämre.

Detta kan även gälla instruktörer, som kan vara mycket skickliga ryttare men när det kommer till pedagogiken så faller det rejält.

Medan den mindre skickliga ryttaren kan få fram ekipaget mycket mer för att de vet hur det ska göras och har även förmåga att se vad som är rätt eller fel, men kanske inte alltid kan genomföra det själv till häst.

Styrkan i en sådan person ligger alltså i att de inte behöver berätta för alla hur duktig de är på saker och ting, det märker omgivningen ändå på dennes prestationer.

KL

Var ut och busade med Lokka idag, åh vad hon är underbar! Är så glad att jag fick låna henne av snälla Mist! TACK!!!!

Tror båda tyckte det var superroligt. Hon var hur pigg som helst och busade en massa ute i snön. Söthäst! :love: La in fler bilder i gångartstråden, vill inte bomba sönder här inne :p

9_50c5efd79606ee3d895ce8e5.jpg

11_50c5f007ddf2b30f4400034b.jpg

Det vore kul att få se en film på din Islänning som kan utföra passage. Jag håller ju på med storhästar och har nog inte sett en islänning utföra passage och piaff. Gärna med en liten berättelse hur ni har tänkt i träningen och vad som varit hennes styrkor och svagheter i det arbete ni hittills utfört:)

Till alla andra så blir man allt sugen på att skaffa en islänning när man ser era fina bilder!

Katrin tränade sin islandshäst efter akademisk ridkonst.

http://www.youtube.com/watch?v=cYwKfDzwED4&feature=youtu.be

Tack. Intressant film, inte ofta man ser en isis utföra sådana saker:)
Det jag reagerat mest på när jag sett islandshästar är att galoppen ofta är fyrtaktig, på denna filmen är tretakten bättre.

Men det är alltid kul att se lite "udda" raser träna på sådant som jag själv är så långt ifrån med min unghäst:D

Katrin tränade sin islandshäst efter akademisk ridkonst.

Jag antar att det beror på spöhanden men detta såg inte rytmiskt ut. Tyvärr. Galopperna var trevliga, trav/passagesektionerna var väldigt ojämna i hur hästen tog i med de olika bakbenen.
Dessvärre inte något jag ser som reklam även om det var väldigt trevlig, lätt munkontakt på den starka betslingen.

Men som ni vet - jag är ju bäst!:D
Inte på islandshästridning visserligen.

Jag är förresten nöjd och glad för jag har lyckats jobba bort en stor del av grisepassen från Barmi. Visst är det passtaktigt särskilt i den långsamma tölten, men det är betydligt bättre. Och han slår inte över i pass när han springer fort, heller.

Fortfarande ingen trav i sikte och högergaloppen är erbarmelig men det blir bättre, så i vår kanske det kan bli något lite trav om jag har tur...

Måste säga att det är ett mycket bra inflik!

Tycker precis som du. Vissa har förmågan att föra fram ett otroligt fint ekipage, för att de har känslan med sig och kan se och känna sin häst på ett sett långt ifrån många kan. Även om de inte är på så hög nivå rid- och träningsmässigt så är det en fröjd att träffa sådana ekipage. Medan många som har skickligheten och tekniken premieras och syns på ett helt annat sätt även om de inte är i mitt tycke "riktiga hästmänniskor" utan snarare en sportman.

Nej. Katrin själv utvärderar vad de gör som blir bra och mindre bra. Det är väldigt svårt rida på så hög nivå med en islandshäst och ändå behålla lösgjordhet och smidighet samt överlinje.

Tycker också kommentaren om den starka betslingen är onödig. Då kan vi köra loss här med dem som har pessoa, stångbett och nosgrimmor som stänger om ordenligt och så vidare.

Uppdatering!

I går så fick Jorun vila från tränaren och då passade jag påatt köra en stor genomgång av massage av hela hon.Jorunn höll på och somna hahaha

Sedan skrittade jag 20 minuter barbacka på lång tygel så hon fick göra sig av med lite slaggprodukter i musklerna.

Sedan vart det massa gos efter:love:
Sista veckan på tränings"lägret" för Jorunn sedan återstår de för mig att lära mig rida min häst igen haha enormt mkt nya knappar som har tillkommit.
Hon är så extremt känslig idag och pigg som satan i gatan, I går hade hon gått i piaff på vägen in från hagen :rofl:

Ha ha snacka om att denna lilla häst bara tokälskar att gå i piaff och passage, en riktigt liten arbetsmyra jag har fått.

Det är så kul att se glädjen i ens häst ögon när de får arbeta och hur nöjda dom är efter varje arbetspass.

Det är hästkärlek de:love:

Sedan skall hon få vila och enbart skrittas ut på några dagar i veckan i 2 veckor p åraken en liten vintervila efter 2 veckors hårt slit.

Sedan kommer vi påbörja träningen inför tölttävlingen som vi är anmälda till i Mars:D
Hennes tölt är inte nådig nu när hon kan piaff, jag menar snacka om att sätta sig på baken och vinka in sig...
Det är ju de man vill i tölten med....Tölten gick från bra till superbra bara så där.:banana::bump:

Gäller bara å ta vara p åall gångart man fått nu ,, ojoj stooort ansvar

Åhhhhhh så vacker hon är hästen, gillar skäckar framförallt svartskäckar.
Och du ser ju hur lycklig ut som helst:love:

Tycker också kommentaren om den starka betslingen är onödig. Då kan vi köra loss här med dem som har pessoa, stångbett och nosgrimmor som stänger om ordenligt och så vidare.

...och jag som tyckte att jag kommenterade den fina tygelkontakten.

Men för att spinna vidare på din kommentar (som jag själv tycker är lite onödig med tanke på att du skriver som om jag kritiserade när jag i själva verket berömde tygelkontaken;)):

jag tycker inte om "uppbetsling" förrän hästen är utbildad, nej.

Jag tycker att man "betslar upp" så som Karin gör: när hästen och ryttaren kan. Det är ju uppenbart att det inte handlar om en nödbroms på filmsnutten och det är då man kan betsla upp enligt min mening.

Det är synd när man lägger på ett starkt bett för att man inte har kontroll på hästen. Det är synd om man då inte inser att problemet är bristande träning, eller inser det men inte har tillgång till hjälp att ta sig vidare.
När jag var 13 år, hade jag en connemara som var för "stark" för mig. Mina föräldrar var snälla och välvilliga och köpte en kandarstång för att hjälpa mig. Varken jag eller de hade kunskaperna, och varken de eller jag hade pengarna att köpa ridlektioner för instruktör, och de hade inte pengar eller möjligheter att köra omkring på mig och häst till träningar.
Det slutade med att hästen lämnades tillbaka till köparen och jag fick en annan häst.

Och det slutade med insikt i vuxen ålder om att betsling inte löser problem men kan förstärka eller skapa problem i ridningen.

Apropå det du skrev om nosgrimma: håller med det jag tolkar som din mening: för hårt spänd nosgrimma är ett elände.

Det finns ett skäl till att jag rider utan nosgrimma. Hästen ska kunna gapa emot, och jag ska upptäcka det och träna hästen på ett sätt så den inte behöver gapa emot, och inte behöver ta stöd på nosgrimman.
Det blir liksom så tydligt när man inte använder nosgrimma, om hästen gapar.

På Isa, som är spänd ibland och som var okontaktbar i munnen i början, har jag en curb strap som gör att bettet aldrig kan åka genom munnen även om jag behöver använda det som nödbroms. Någon enstaka gång kan hon springa iväg för mig - det var vanligt i början men nu sällsynt - och då försöker jag böja henne för att skaffa kontrollen. I början var hon som sagt okontaktbar och bara sprang rakt fram som ett godståg. Curben gör att jag får makten att "tvinga" henne att böja sig i ett sådant läge medan den är helt verkningslös i alla andra situationer.
Det optimala hjälpmedlet?

JAg tycker absolut att man ska fundera över varför man själv och andra väljer viss utrustning.
Ganska ofta tror jag att det är oreflekterat - man har alltid gjort så och därför fortsätter man.
Personligen är jag lat och väljer därför så lite utrustning som behövs. Inga benskydd utom när jag tränar spinn, sadel och träns. Ingen nosgrimma.
Massor av reflexer.

Tanken bakom allt var bara att förbättra traven, Då hon har en tendens att bara pinna på med benen och inte jobba med ryggen.
Det ser fint ut men det är inte fint=)

Så då ville vi få mer swung i travsteget och mer ärlighet mer ryggverkan samt med samling.
När vi påbörjade detta så började Jorunn helt självmant att plocka fram passagen och nu piaffen.Piaffen har endast funnits i 1 vecka. Och det är helt och hållet Jorunn själv som har valt den.

Så vi jobbar bara vidare därifrån.

Det var ju inte målet att sitta och rida de högre skolorna direkt, Men nu när det visade sig att hästen tycker de är så sjukt roligt och dessutom har väldigt lätt för de så kör vi linan ut.

Nu är de muskeluppbygge som ligger i fokus, hon är ju inte riden i dessa klasser och har då också muskler därefter.
Så idag orkar hon korta stunder bara så ett ridpass är bara 30-40 minuter ju under träningen sedan är hon trött.

Nått jag får på köpet nu när hon kan piaffen är ju den extremt höga samlingen.
Och det är ju precis den man vill åt när man ska tölta.
Så tölten har blivit galet fint och hon orkar bära sig och vunkla bak betydligt bättre idag än före piaff/och passagearbetet.

Så så kan de gå=)

Brukar skratta och säga här har man gått och haft flotta hbl i närmaste 20 år och inte tagit ett piff eller puffsteg med dom.Sedan köper man en islänning och helt plötsligt sitter man och rider piff och puff.

Ha ha inte riiiktigt så det var tänkt, men jag är nöjd ändå, jag kan inte ha de bättre, Dresyrryttare som jag är kan nu kombinera 2 ridintressen.Jag kan tölta och tävla de och rida högre dressyr.
Och småhoppa, vad mer behöver man?:love::love:

Skulle va kul om nått år när hon är mer stabil och jämn i allt som är nytt nu och tävla en dressyrklass. Kanske vågar man ge sig ut p åen LC tävling nästa år?=)

Jag har många gånger haft en rem över nosen på min 01:a. Inte minst på vintern när jag vill att det ska gå fort att få på grejerna. Stabiliserar också bettet men om pålle gapar och drar finns det broms ändå iom remmen över nosen. Men för min del har det varit stabiliteten som varit avgörande :)
Finns säkert åsikter om att det inte är bra, men jag har upplevt det som en bra komb :)

Åhhhhhh så vacker hon är hästen, gillar skäckar framförallt svartskäckar.
Och du ser ju hur lycklig ut som helst:love:

Visst är hon fiiiiin :love: Jag var verkligen överlycklig. Tyvärr ser jag ut som ett freak hahahah, men nog så lycklig!!

Väldigt fin häst! Jag gillar verkligen hennes uttryck, ni passar fint tillsammans, hur länge får du ha henne?

Visst är hon fiiiiin :love: Jag var verkligen överlycklig. Tyvärr ser jag ut som ett freak hahahah, men nog så lycklig!!

Hon är jättefin och du ser inte ut som ett freak - du ser överlycklig ut och det har man väl all anledning att göra när man rider en fin häst! ! :bow:

Ha ha inte riiiktigt så det var tänkt, men jag är nöjd ändå, jag kan inte ha de bättre, Dresyrryttare som jag är kan nu kombinera 2 ridintressen.Jag kan tölta och tävla de och rida högre dressyr.
Och småhoppa, vad mer behöver man?:love::love:

Skulle va kul om nått år när hon är mer stabil och jämn i allt som är nytt nu och tävla en dressyrklass. Kanske vågar man ge sig ut p åen LC tävling nästa år?=)

:D
Har du lagt ned så mycket tid och pengar på en stor brun någon gång då förut? ;)

Det låter som du har all anledning att vara stolt över din fina häst tycker jag. och självklart ska du väl tävla, fast får man tävla "ponny" när man är vuxen ...? Sorry jag är lite okunnig. Fast ni kanske tävlar bland de "stora bruna" isåfall. Det skulle jag vilja se.... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar