Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Vadå får man inte påstå att man kan saker.? Nä det är väl så det är innom hästvärlden..alla är värdelösa å kan iinget......ändå ska man tala om hur fel alla andra gör å hur dåligt de rider. Rätt märkligt. Å för de stackare som vågar säga att de har kunskap ser man genast till att trycka ner. Gud förlåt för den som kan nått.

Man får gärna påstå vad man vill, problemet är om du sedan visar bilder som inte stödjer det du påstår. Risken är då att folk talar om vad de ser och inte vad som påstås visas.

KL

Sitter inne i snöstormen och tittar på bilderna från sista träningen i höstas (innan hon blev halt) och drömmer om våren då Sol förhoppningsvis är haltfri och igång igen. Önskar, längtar och hoppas!

Kan man få önska sig en hel, frisk och välmående Sol i julklapp??

Vadå får man inte påstå att man kan saker.? Nä det är väl så det är innom hästvärlden..alla är värdelösa å kan iinget......ändå ska man tala om hur fel alla andra gör å hur dåligt de rider. Rätt märkligt. Å för de stackare som vågar säga att de har kunskap ser man genast till att trycka ner. Gud förlåt för den som kan nått.

Visst får man berätta vad man kan.
Men när det liknar tomt skryt, provocerar det en del.

Eller, som också kan hända, när man lägger in en bild som visar något annat än det man påstår så kan andra tro att man kanske inte har de kunskaper och färdigheter som man beskriver. Och då kanske folk vill vara hjälpsamma genom att beskriva vad man ser.

Faktiskt hjälpsamma.

Själv är jag tacksam när folk faktiskt ser brister där jag inte själv har upptäckt dem, inom ridningen. För det är så man utvecklas - genom att bli uppmärksammad på sina brister och då förhoppningsvis korrigera dem eller åtminstone börja jobba på dem.

Jag är mållös....nästintill i en gudomlig chock. Idag kollade jag på när tränaren red jorunn. Att det där var min häst har jag svårt att få in. Jorunn gick i passage, piaff:eek::love:..en trav som var stor å luftig å igenomsläpp igenom hela kroppen. Å inte bara pinna på med bena. Galoppiruettetna är inte heller långt bort i framtiden. Travslutor som var rena med stora steg.Tölten kommer va galet fin nu när hon gått så bra. Hon gör piaff å passage med 90 grader med fram. Haha känns rätt ok att HBL ryttare är gröna av avund att min isis gör bättre piaffer än deras. Jaja nog skryter... Men är ju sååååååå stolt

Det vill jag gärna se bilder på!!

Här e min stjärn kille :love:

Fjalar från Tavelsjö - Född 2010
e: Veigar frá Vakurstöðum
ue: Hektor frá Öxl 1

560917_138803976271011_1471221790_n.jpg

21696_138807552937320_1436305487_n.jpg

Våra andra isisar =)

Aleiga från Ryet - Född 2010
e: Ymir från allemansängen
u: Vilja från Ekhogen

17915_138809282937147_1590162370_n.jpg

Stássa frá vatni - född 2006
e: Trúr frá Kjartansstödum
u: Drottning frá Vatni

382129_138808932937182_1879864716_n.jpg

Jag rider ca 3-4 dagar i veckan. Alltid sent på vardagarna då sambon kommer hem vid 17-17.30. Nu när snön kommit rider jag ut annars när det varit kolsvart har jag hållt mig i paddocken och varvat vanliga pass med skrittpass och longering, löslongering eller tömkörning.

Åker du iväg direkt när han kommer så han alltid fixar kvällsmat och äter själv med barnen?
eller äter ni först och sen sticker du?
har du pannlampa när du rider ut?
rider du båda hästarna då de där 3-4dagarna så båda går lika mycket och de får vila samma dagar?

Om folk lägger ut bilder.. herregud bilder??? det är EN sekund av ett helt liv och att då döma ut en hel häst efter EN sekund tyder ju bara på personens okunskap och inget annat.

Däremot kan man säga nått i stil med försök få till en bättre bild eller har ni en filmsnutt kanske så kan jag med min gedigna erfarenhet av ridning aknske hjälpa dig med lite tips och råd nu när ni kommit så långt på vägen och är så duktiga!
Men det är bara riktigt hästfolk som har ryggrad att kunna ge sådan kretik tyvärr.

Ist funkar iallafall jag som så att jag TROR på vad ägaren säger oavsätt vad en sekund av dess hästliv säger.
Och sjunker mig inte till sandlådenivå och ska sitta och spela bror duktig och kritisera hur illa det ser ut och hur dålig ryttaren/hästen är.
Och efter 5 mendingar har jag enbart kritiserat allt dåligt och vill inte se de braiga.

För de sårar och de vet jag ju redan innan jag som person säger det.
Men ivissa fall är det tydligen de som är själva huvudpoängen i det hela.. att såra.
Det är som att säga till en nybliven mamma att fy fan vad ful unge du har fått.
Oavsätt om man faktiskt tycker att ungen är ful så är det bara något man inte säger.
För det sårar.och har man lite vett bakom pannbenet så fattar man detta.

Samma sak gäller hästar en ryttare som är superglad att det går bra ska man inte sitta och trycka ner att de ser för jävligt ut.
Låt personen få va glad, man vet inte bakgrunden och hur de var från start, det kanske inte är 100% på bilderna men vägen till målet så har man utvecklats enormt mkt och de har gått från katastrof till mindre bra, från mindre bra till bra. och från bra till mkt bra och från mkt bra till kanon och till slut är man där då det går 100%

Ingen här inte har någonsin skrytit om sin häst, och även om man gör de är det så jäkla hämskt att vara stolt och lycklig över sina/ sin häst framgång??.

Skryt de tycker folk när de är avundsjuka på andras lycka.. då skyller man på att det är skryt.
När det igentligen bara är lycka och glädje

Den svenska svundsjukan.. nåde sig om det går bra för dig, tala för f*n inte om de för andra för då skryter du!
Men säg att du är värdelös och inget kan så mår andra dessto bättre och känner sig bra.

Mjooo... tyvärr är jag inte som alla andra utan är mig själv och nu går det JÄKLIGT bra för min häst och detta kommer jag uppdatera så länge det går bra.Och när det kommer en svacka kommer jag uppdatera om de med, och då får jag väl bjuda på att andra mår bättre en stund;)
Jag kan inte sitta och ljuga och säga.. fy fablan vad dåligt det går.. för det gör ju inte de.;)

Du får kalla det skryt eller nått annat kalla vad du vill. Jag har lika rätt som du att uppdatera om min häst.. och jag ljuger aldrig och de kan va jobbigt för andra ibland det vet jag.
Sticker de i ögonen det du läser så låt bli att läsa;)
Finns en knapp som heter ignorera då slipper du se mina "skryt" inlägg helt och hållet.
Mkt smart funktion=)

Och se mina brister,, de har jag en ridinstruktör med ca 30 års erfarenhet av hästar och som är utbildad till.
Och inte bukefalos där helt okändla människor ska sitta och tala om för mig efter att ha sett en bild hur jag ska göra och inte göra.

Senast ändrad:

Visst är de så, men tycker ingen är de senaste här inne.
Men vissa uppfattar de nog så när man själv tycker att man har de rätta svaret och personen man försöker övertyga inte "lyssnar" på en.
Då kallar man personen arrogant och trångsynt.

För hur var det nu igen... just min åsikt var ju den enda rätta?:angel:

Om folk lägger ut bilder.. herregud bilder??? det är EN sekund av ett helt liv och att då döma ut en hel häst efter EN sekund tyder ju bara på personens okunskap och inget annat.

Ist funkar iallafall jag som så att jag TROR på vad ägaren säger oavsätt vad en sekund av dess hästliv säger.

Den svenska svundsjukan.. nåde sig om det går bra för dig, tala för f*n inte om de för andra för då skryter du!

Och se mina brister,, de har jag en ridinstruktör med ca 30 års erfarenhet av hästar och som är utbildad till.
Och inte bukefalos där helt okändla människor ska sitta och tala om för mig efter att ha sett en bild hur jag ska göra och inte göra.

Tro på folks egenrapporterade förmågor har jag slutat med för länge sedan.
Det är ju inte alltid personen som berättar har de kunskaper de berättar om.
Antagligen har jag fel bekantskaper i verkliga livet, men jag ser en del personer som pratar om att rida i sluta men som inte har en aning om vad sluta är.
Då blir man luttrad.

Vad bra att du enbart låter en instruktör påpeka eventuella (men de finns nog inte i verkligheten) brister. Och inte tar till dig det som skrivs här utifrån de (representativa?) bilder som du väljer att visa upp som illustration av "passage" och "bra tölt"...

Jag har själv inte lagt ut ridbilder på islandshästar - eftersom jag inte har några sådana bilder.
Igår lade jag ut gamla bilder på Lukas - jättedålig bild eftersom den är tagen i en sådan vinkel att hästen ser mer samlad ut än han är - och Lester. Bilden på Lester är knappast representativ, för riktigt så fint går han inte hela tiden.
Men de bilderna kanske är rimligt illustrativa vad gäller hur hästarna går. Lägger in någon till som visar häst som är hyfsad på stopp ur accelererande galopp
179113_423747841010738_607000134_n.jpg

Jag skulle dock vilja att han vinklade bäckenet bättre, och att han kunde ha lite längre tygel i stoppet. Tycker dock det är OK om än inte bra, för en sjuåring som tidigare tränats för trav.

Niela- Kul att Jorunn går så bra. Vore kul att se henne i piaff och passage, och gärna i travslutor också, det är så sällan man ser det fångat på bild/film här på buke. Det är ju inspirerande för oss som inte kommit lika långt. Jag är glad när jag får till öppnor och slutor i skritt. Det funkar ganska bra i tölt för oss med iallafall sluta korta bitar (TROR jag!), men jag har inte haft någon instruktör som kikar på oss i högre hastigheter än skritt i de övningarna på sista tiden så jag vågar inte svära på att det är rätt utfört, men än så länge lever jag i lycklig ovisshet och tror att jag töltar i sluta ;).

Ett tips till dig och andra är tyska onlinemagasinet Tölt Knoten

Där finns exempelvis en intressant artikel om islandshästar och piaff/pasage med en fin bild på en islandshäst i piaff. Scrolla ned på sidan jag länkat så hittar du den: Tolt, Pass, Piaffe heter den.

Senast ändrad:

Jag har haft honom sedan 04 och han blir 20 år nu.

Ja, det var trist att medis slutade. Tycker både jag och Kjarni.

Eftersom min häst är ung så rider jag ca 4 gånger i veckan och jag brukar kunna anpassa mitt arbete så jag kan rida när det är ljust, annars har jag ridhus där jag står så det används på kvällar och vid riktigt busväder....

*kl*
Här på Island är det fullt upp. De senaste dagarna har jag varit själv i stallet vilket innebär 12 hästar för mig att träna. Det kanske inte låter så mycket, men sammantaget med allt annat så får man helt klart sina dagar fyllda.
Satt iförrgår upp på en 3-årig unghäst som jag haft inne nu i knappt tre veckor, han var i stort sett ohanterad innan dess och det gick väldigt bra. Vi har fyra treåringar inne och två av dem är långt ifrån uppsittning en rids redan ut och den här har alltså precis kommit till att ha ryttare på ryggen. Roligt.

draumur2-700x525.jpg

Har fått njuta av att träna gårdens stolthet de senaste 10 dagarna, en fyraårig hingst efter Saer som ska visas vår. Sjukt fin! Och så trevlig. För någon dag sedan red jag honom barbacka i grimman hem till stallet från hagen och han säger inte ett ljud när han går förbi stona. Precis så som det ska vara. Fick två bilder när jag var ute och tränade. Såhär går han när vi tränar kort tempo tölt och fokus är mjukhet. Obootsad och ingen flashig ridning. Som sagt, kommer bli fin!
draumur5-700x546.jpg

Trivs som vanligt lite väl bra, det är det som är dumt med att komma hit, det är så himla svårt att åka hem igen.

*KL*

Fick äntligen tummen ur och ringde och frågade om ridhuset på ridskolan 5 km från mig. Det var inga problem att komma och rida, bara det inte var lektioner den tiden, skulle skicka ett sms till ridläraren och checka av bara :)

Gött!

haha han med kappan fick en att haja till, Charlock holm (stavas?) är i ridhuset :rofl:

när det gäller resterade diskussion med blandannat Niela

Så vill jag bara tillägga min tanke.
Om jag träffar en människa som ger ett seriöst intryck så brukar jag inte börja med att tvivla på det den säger om sin(a) häst(ar) om det inte är så att människan i fråga bara står och räknar upp grej efter grej efter grej som dennes häst kan. Då skulle det genast ge ett oseriöst intryck, inte för att jag anser att det skulle vara skryt men därför att min erfarenhet är att de riktigt duktiga eller de med riktigt bra hästar vet om det. Men för att komma framåt så koncentrerar ryttarna sig på vad hästen kan utveckla och inte det den redan kan så det blir naturligt för dessa ryttare att att, när de talar med andra, berätta saker som att "min häst är bra men just nu jobbar vi med formen i piaffen eller passagen" tex istället för att säga att "min häst kan.." det sättet att tala på ger ett oseriöst intryck och man får lätt en känsla av att personen i fråga inte kan så mycket om ämnet som dem talar om.

På samma sätt fungerar det här på forumet MEN här ser man inte personerna bakom skrifterna och därför är det svårt att få ett ärligt intryck. Av denna enkla anledning så förväntar man sig att personerna som skriver, inte bara om hur bra det går för dem själva utan helst också kommentera hur andra ska göra för att utveckla sig, visar bilder och filmer som stöder deras uttalanden. Bilderna och filmerna behöver inte nödvändigtvis vara på personen själv utan heltänkelt bilder som visar att personen i fråga har den minsta aning om vad den pratar om.
Oss veterligt så skulle de som skriver här kunna vara 10 år och aldrig suttit på en häst eller vara 50 år och världsmästare för här kan man alltid utge sig för att vara och veta vem/vad som helst.

Det är iaf vad JAG förväntar mig av personerna som skriver och det är det jag anses krävs för att jag sedan ska kunna ta till mig kritik eller beundra deras arbete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar