Snack & Uppdateringstråden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden :)

Mina hästar + min inackordering går ute dygnet runt med tillgång till två lösdrifter.
på sommaren har de tillgång till lösdrift med i en hage och i de andra finns det skydd av träd osv.

Alla 3 hästarna har tillgång till box så min inackorderade kan ta in sin häst om hon vill och jag kan ställa in dem vid dåligt väder osv.

Vinterhagen är inte lika stor som sommarhagen så det går snabbt att hämta sin häst.
sommarhagen är stor men hästarna kommer alltid i galopp när man visslar så man behöver inte gå och hämta dem.

jag tror inte på fri tillgång, hästarna står och gör inte annat än käkar hela dagarna, tynger på framdelen=kotledsinflammatoner och fettma.
de behöver inte jobba för fem öre för att få maten, de kan bara vräka i sig av överflödet.

Jag ger hellre fler gånger per dygn och sprider ut så de får leta och jobba för det och inte hela tiden har tillgång till det.

sen har jag en fålla i hagen där jag kan släppa in och fodra extra(om man inte vill ha dem inne en natt på box jag vill hellre att de har sällskap av varann men med en lina emellan) om någon skulle behöva extra mat.
då kan den få fri tillgång sen släpps den ut till de andra.
mycket smidigt faktiskt.

Åå hos dig skulle vi vilja bo :D

:bow: jag med vill bo hos Gullan: eller ha min häst där.

Angående fri tillgång så är det väl egentligen något som passar för avelston som fixar det och unghästar.

De allra flesta moderna tamhästar funkar det inte för.
Men ändå är hästen gjord för att tugga uppskattningsvis 20 timmar/dygn....!!!!! Men vi erbjuder ju betydligt mer ensidig och näringsrik kost än vad naturen erbjuder....

Men om man nu ska diskutera naturlig hästhållning och vad som är "bäst" för hästen "innerst inne" så tycker jag att det hör dit. Just eftersom det inte är det bästa. För hästarna blir sjuka av det.

sök bland olika nätbokhandlar. Finns några "populärvetenskapliga" böcker om hästmassage för hobbyfolk.
Jag tror att man kan knåda på sin häst utan större risk men om man vill göra riktig nytta, bör man nog gå en riktig utbildning också där man lär sig ordentligt om anatomi och muskelfästen...

Strålande vacker dag här idag. Soligt, några minusgrader.
Isa var pigg, undrar om det är vädret som gör att hon är lite "på tå". Hur som helst gick hon OK idag, inga större katastrofer.
Töltade på riktigt trevligt, får med sig rumpan och ryggen allt bättre för varje gång. Verkligen kul.
Ska bli kul att rida henne för instruktör igen i vår, och höra vad tränaren tycker om skillnaden.
Själv tycker jag att det är stor skillnad på hela hästen på bara en månad.

Nu verkar det vara slut på paddockridningen för den här säsongen - om vädret håller i sig.
Det har varit så blött att ridbanan är rena betongen nu när det fryst, och då är det bara att vänta på våren. Tur då att jag har så trevliga vägar att rida på!

delvis knapplån. Klart vi hhar hästar för våran skull, jag menar jag vill träna och tävla, de är inte vad hästen vill de lovar jag.Den skulel nog helst av allt vilja bli släppt påen stor slätt i de fria och se så lite som möjligt utav mig.
Men nu får faktiskt hur "hämskt det än må låta" hästen anpassa sig efter oss.

Alla kan inte ha lösdrift, och alla tycker inte att lösdrift är det bästa för en häst.Hur konstigt vissa här kan tycka det är finns det folk som tycker det är fruktansvärt synd om dessa hästar som får stå ute om natten.

Dagens samhälle är inte som för 100 år sedan, de springer folk ute och skär sönder hästar och alla vågar inte ha hästarna ute om natten.

Även om jag själv är övertygad om att en häst installad och en p ålösdrift mår lika bra.:) Man kan ta väl hand om sin häst oasvätt)=

Oooh nu blir jag jätteavis, Orri är min favorit hingst stammässigt och jag har en unghäst som är linjeavlad på honom <3

Underbar bild med :)

*KL

Blev hämtning imorgon istället. Tveksamt om jag hinner hänga på pga jobb!

Här är gamla bilder på snyggingen!

images

images

Fast det är väl enklare att gå in i ett stall och skära hästar inne i boxarna än att leta reda på dem ute...
Om inte annat så har de ju i alla fall en chans att ta sig bort från förövaren om de är ute i hagen...

Fast det är väl enklare att gå in i ett stall och skära hästar inne i boxarna än att leta reda på dem ute...
Om inte annat så har de ju i alla fall en chans att ta sig bort från förövaren om de är ute i hagen...

Precis, o ute har dom inte lika lätt att binda upp hästarna, samt större risk(chans) att bli upptäckt. O nu på vintern är det ju kallt o obekvämt ute...

Jag var i somras lite sugen på att sätta upp en webkamera över mina ligghallar, då det var hästar några mil härifrån som skurits.

Nä för ett stall kan man låsa, det är mkt vanligt att ungdomar ska va roliga de klipper sönder trådarna så hästarna "rymmer". Hästar här om kring där jag bor blir skurna varje år kommer de fram fall.
Hästar som får man och svans bortklippta och en massa annat otyg som händer på natten.
Som om detta inte räcker har vi fått varg här om kring som försökt dödad hästar!!!:crazy:

Jag har alltid haft Jorunn på bete men helt krasst så vågar jag inte detta år efter allt skit som händer.

Och som sagt hästfolk är så sjukt duktiga p åatt klanka ner p åandra och de sätt som man själv inte valt att hantera/sköta sina hästar på är alltid fel och man själv har varlt den enda rätta vägen.

Men det funkar ju inte så, jag sköter min häst p åett sätt som jag tycker är bra för både mig och min häst.
Nu vill jag tävla och träna och då funkar det inte alltid att ha sin häst p åett vist sätt utan man får ha hästen efter förutsättningarna man har.

Ska jag gå runt och köpa häst och ha den på hästens villkor blir det fasligt dyrt att gå runt och köpa en massa hästar, för att sedan släppa ut dom i de vilda och aldrig mer se dom..För det är nog de som en häst igentligen skulle vilja ha de;)

Och jag tycker det är beklagligt att det skall behöva bli grupper mellan vuxna människor..
De som vill ha hästen installade och de som vill ha på lösdrift.
De som rakar och de so minte rakar
De som gör analys och de som inte gör höanalys osv.
Så fort de är nått så blir de grupperingar som kastar paj påvarandra och kallar varandra för djurplågare och det är synd om den andra gruppens hästar som inte får den bästa hästskötseln enligt en själv.

Varför ist inte bara acceptera att så här gör jag.. och andra gör p åderas sätt och bägge delarna funkar ypperligt bra.

Som sagt jag har testat på de mesta genom årena lösdrift, installat, och bägge var bra påsitt vis då i mitt liv.

Just nu funkar installad bäst, hur det ser ut om 5 år kan jag inte svara på=) de får vi se då=) kasnke är de lösdrift kanske inte=)

Är det inte olagligt att låsa till djurstallar? Just för utrymmning vid brand tex.

(säger inget om resten av diskussionen, stall/lösdrift är upp till varoen)

Är det inte olagligt att låsa till djurstallar? Just för utrymmning vid brand tex.

(säger inget om resten av diskussionen, stall/lösdrift är upp till varoen)

Jag reagerade också på det, tror inte heller man får låsa djurstall men det går väl att googla,.

när det gäller stallgrejen om inne v.s ute så anser väl jag också att man får göra det man tror är bäst för hästen bara den får komma ut varje dag iaf. MEN det finns forskning om hälsan hos uppstallade hästar och det gick att läsa artikeln i tidningen ridsport för ett par år sedan. Kommer inte ihåg hur många hästar som deltog i projektet men det var ganska många och det var lite diskutioner hit och dit om hur etiskt projektet var då ett vist anatl hästarna avlivades varje år under ett visst antal år för att obduceras. Forskningen (om jag mins rätt) bestod av 3 grupper med hästar. De som alltid stod uppstallade, de som stod uppstallade halva dygnet och de som alltid var ute. Man följde hästarna från det att dem föddes. Sedan avlivades de som ettåringar, två åringar och som tre åringar osv och det visade sig att de hästar som alltid stod inne hade väldigt underutvecklade organ mm man såg även skillnad på de hästar som stod inne halva dygnet men inte alls lika stor som på dem som aldrig var ute. Hästarna som alltid stod ute var starkare, hade väl utvecklade organ och lugkampasitet osv. Väldigt intressant läsning. Jag ska kolla om jag hittar artikeln.

Som någon redan letat fram: förbjudet är det inte.
Min spontana reaktion är "det gör man ju inte!" om att låsa djurstallar.

Det hände aldrig när jag växte upp, och jag har inte hört talas om något ställe där man faktiskt låser in djuren. Någon som känner till något stall där det sker?

Apropå Nielas inlägg.
Det finns varg här också. Enstaka individ som stryker här vid min gård och en flock om sex djur som är en knapp halvmil härifrån. Det hindrar inte mig från att ha mina hästar ute: halva gänget enbart dagtid, andra gänget dygnet runt.
Så länge grannens får är i fred, så tror jag det är ganska riskfritt för hästarna. Dessutom hoppas jag att det är sant som de säger: varg ger sig knappast på en flock vuxna hästar.

Gällande ungdomar som ska vara roliga och släppa ut hästar. Jag trodde att det hade hänt mig en morgon i somras, när jag skulle hämta hästar i beteshagen för att rida. Gick och letade i ett par timmar innan jag till slut hittade de små rackarna. Det är trevligt med rejäl hage, det är bra med en dunge och en bäck.
Men det är inte roligt att springa runt hela hagen flera varv och leta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
500
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
11 703
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng