Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

*kl*

Igår red ja ut på Odinn igen å så satans bra han gick :love:
Allting funka så otroligt bra, å vilken tölt, ja kunde samla honom så lätt, å ja verklige kände hur han satte under sig, men de bästa var att han var avslappnad i hals å nacke, underbart!

Så skoj att kunna börja leka med farten lite oxå, väldigt kort tölt, arbetstempo och även lite ökat, men de är rätt svårt ännu för herrn :)

Jag får väl bara acceptera att detta är en barbacka häst, för så länge ingen sadel ligger på går han kanon, kommer sadel på blir han en stressad planka :p

Funderar på att raka honom lite, blir ju så otroligt svettig för ingenting just nu, stackaren! :/

kan inte se bilderna:(
Nu då? Länkar dem och infogar en, någon borde ju synas :). Tre olika ska det vara.
spa_t4_km_11_liten.jpg

Tölt, T4

Passtaktigt försök till ökad tölt som blev ganska långsam.

Tölt igen, också tänkt att vara ökat, men det blev knappt ens mellantempo, snabbt är inte ett ledord med Spá om man vill ha ren takt.

KL.
Börjar med ett stort HA HA!
Nu ska ni få höra vad jag hade för mig i helgen, vilket hade kunnat få mig att aldrig mer visa mig på en
tävlingsplats.. Nästan så illa var det faktist.. Men roligt! HAHA

Jag sov 3 timmar natten till lördagen då vi begav oss till Norrköping. När vi kom fram var det dags att lasta ur hästen såklart.
Samtidigt ringde en från mitt stall o sa att min häst inte fått nå morgonmat, vilket gjorde mig aningens förbannad..
Det i kombination med tröttheten gjorde att jag hade helt andra tankar än att öppna transporten på RÄTT sätt! HA HA
Öppnade sidosprintarna först, och DÄREFTER(pratade fortf i telefon) den översta luckan..............
Vad tror ni hände då? JOOO allt kommer ju såklart över mig - och där ligger jag och luckan... i det blöta gräset!
Jag vet inte vem som skrattade mest, av mig, min kompis och luckan!
Som tur var stod vi längst bak så typ ingen såg, tack och loooov!
Ha ha

hahaha, tur att allt gick bra med dig:p

Hur var det i nkpg? Tyckte alltid himpan var så bra när jag bodde där, saknar de tävlingarna...

KL

Zanna är så duktig!! :)

Mina älsklingspärlor! Fylkir tävlade också, men reds av min bästa vän. Dom var superduktiga, han är svår och hon har inte ridit honom mycket alls. (Snarare 10 gånger kanske, under 2 år ;))

rcrknd.jpg

293zm0x.jpg

Trött kille!

2623xgk.jpg

Och min absoluta älsklingspärla - Lars-Ingvar Jönsson :love:
2hewoi0.jpg

Slut på bildbomb.

*kl*

Vattar är i full gång nu. Dock är jag lite orolig för hans hov som han enligt min hovis haft en hovböld men enligt annan hovis så är det en bärrandsröta som inte var upptäckt. (Jag har alltid varit noga med att han ska kolla det då där Vattar bodde på sommaren förut var hästarna väldigt drabbade) Så jag är lite putt på min hovis. Kommer så snart det här blir bra eller hur det nu blir byta hovslagare. Han är dessutom otrevlig och sur jämt nu för tiden.

Vattar går som en klocka. Han är riktigt rolig att rida nu. Dessutom har jag fått bort det mesta av övervikten hade. Jag red ju som sagt knappt på 1½ år. Men nu går han på lite mat i hagen och ca 1 kg hö på kvällen, samt en hel del kraftfoder vid ridning. Och det funkar kanon bra!

Dessutom har jag börjat rida kompisens stora bruna. Det är riktigt kul. Men kommer inte gå över till storhäst någon gång iaf!

Haha, låter som något som jag skulle kunna lyckas med. :p:angel:

Hoppas att du inte skadade dig!

Jag har lyckats med en hel del med mitt släp, trots att jag inte kört så många gånger än. Tack och lov inga incidenter med häst i släpet!!

När jag var på väg till Sol för att hämta hem henne så lossnade släpet. :eek: Det hade inte fastnat ordentligt, den där lilla pluppen var bara uppe halvvägs. Så när vi körde ut från stallplanen sa det BRÖÖÖÖÖÖÖÖT!! Och där låg släpet på backen.

Förra veckan när vi skulle köra till tandläkaren så tyckte jag att det lät så konstigt när vi körde fran transporten på stallplanen. Trodde först att jag hade glömt koppla in sladden, lät som att något släpade. Men det var visst stödhjulet som vi hade glömt vira upp :o

Så numera är jag extra noga att kolla att allt är som det ska. :angel:

Har du testat med bomlös? Jag märkte jättestor skillnad på Godi, även när han hade en passande sadel så fick han inte alls samma rörelse i ryggen. Så var det även på en annan häst jag red förr. Han fick inte alls samma rörelse och längd i steget. Med den bomlösa var han mycket mer avslappnad och tog ut steget ordentligt.:love:

Håller med, ett tips är att testa att hitta en bättre bomlös som passar er. Det får många hästar att slappna av på ett annat sätt än med bomsadlar. Kan ju vara värt att testa, det kan ju ge honom den känslan han vill ha på ryggen :)

KL.

Jag hade helt hunnit glömma hur underbart det är att rida barbacka - rena terapin för själen I tell ya! :love:

Red på plan med Ó, lite trav och galopp med ridbälte före jag bestämde mig för att rida helt och hållet barbacka. Underbara underbara underbara häst.

Så skönt att tölta varv efter varv, volt efter volt, och känna hur han reagerar på varje halvhalt man gör med bara andningen. En varm hästrygg är nog en av de skönaste ställen på jorden. :)
Det känns extra roligt att rida barbacka på en häst man aldrig trodde att man skulle göra det med. Skulle någon ha sagt att "om två år rider du Bloffe barbacka" skulle jag ha skrattat rakt i ansiktet på den personen. :p

Bildbombar senare, och skall försöka få min nyligen downloadade Movie Maker att samarbeta. Har en hel hög med filmer åt er. ;)

Galopperade upp för en backe när det blåste fram nått skräp, Hnokki tvärnitar och kastar sig in i vägkanten helt livrädd där är en gren som knockar mig rakt av:p Börjar bli rutinerad på detta! Dock gick det inte så bra den här gången...Är helt skinnflådd på hela ländryggen. Trodde det skulle vara värst att behöva rida hela vägen hem, tills jag satte mig i bilen på den skumpiga grusvägen hem, tills jag kom hem och det hade blött igenom så alla kläderna hade torkat fast i såret:grin:

Min största rädsla har alltid varit att jag skulle åka av, Hnokki skulle bli livrädd och dra gärnet och så skulle jag aldrig mer få tag på honom. Men min fina, fina prins stannade och vände direkt tillbaka till mig och undrade vart jag tog vägen. Bästa hästen!

Ush, det är det värsta när det torkar skit fast i såren. :crazy: Så obehagligt! Hoppas det läker fort!

Ah fy fan rent ut sagt. Kan inte ens sitta i soffan, för då sjunker jag ner så mycket att det kommer emot såret :p Hoppas det är lite bättre imorrn!

Svårt med sår på ryggen dessutom, kan vara lite jobbigt att nå med egna händerna för att t.ex smörja... Hoppas du har någon som kan lägga typ Bepanthen eller liknande på såret. :)

Ja det sitter riktigt dumt till, för det drar där så fort jag rör på nån del alls av kroppen typ...

Åhå, skall jag smörja på sånt? Jag försökte tvätta så bra det gick (AJ!) med tvål och vatten, sen lämnade jag det öppet. Funderar på att lägga på nån kompress på det värsta stället under natten? Jag har inte en aning om hur detta funkar :p Känner nu också att svanskotan fick sig en rejäl smäll...

Ja alltså såklart bara om det går att smörja. Om det är ett helt öppet sår så skall du kanske låta det vara i fred. :p Bepanthen är ju mera för ytsår och för att hålla huden mjuk osv. Helosan är ju också decinfierande, men kanske det räcker att du putsar med vanlig decinfieringsmedel så det inte inflammeras? :)

Haha, ganska roligt vid närmare eftertanke att vi hästmänniskor vet alla världens konster för att se till att våra hästar inte skadar sig eller får inflammerade sår osv. men när det kommer till att vårda oss själva så är vi helt handikappade. :D

Fy fy fy, sånt är ju inte skönt alltså. :(
De är ju för fina pållarna när de stannar och väntar in en. :love:

Åh, det saknar jag mest av allt, barbackaridningen!! :love:

Min älskade lilla solstråle är ju som en studsboll i traven. Ska lägga upp film på hennes trav när jag fått tummen ur nån dag. Har testat en gång, men jag får nog börja träna på att sitta ner i sadeln först innan jag rider barbacka i trav igen. :angel:
Det märks att jag tappat en del efter alla år med flygande mattan Godi.

Förr kunde jag sitta på allt, till och med ridskolans skumpigaste storhäst, men nu har jag verkligen legat av mig :p

Men va fan, för en sån härlig trav kan jag stå ut med att det är rida lätt :D:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 191
· Visningar
62 472
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka