Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
KL
Har varit en fullspäckad helg i Dalsland
Har hunnit kolla på 3 nya stall närmare där vi bor nu och ett fastnade jag för faktiskt, fint stall och såg ut att vara bra hagar (var mörkt), islandskompisar, fin lösdrift, bra hö, fin upplyst och stor paddock. Bra med ridvägar och nära, ca 5 minuter från där vi bor och man kan nästan se gården från vårt hus!
Enda nackdelarna är att det är lite dyrare än det jag kollat på innan (men mkt närmare så det går på ett ut), inte lika mkt ridkompisar (men jättemkt hästar finns i området så man lär säker känna folk i närheten), inga träningar på gården som på andra stället så man måste låna transport när man skall iväg på träning, men förhoppningsvis kan man haka på stallägaren på lite kurser
, sen en stor nackdel, det finns inga backar... Är mest platt överallt.
Det andra större stallet (men med 30 minuters resväg enkel väg) har bra ridvägar och mkt backar.
Det lutar åt det närmare stallet trots allt då det känns skönt att ha det nära och det mest väsentliga finns, men hur fasen tränar man upp galoppen på en stor femgångare med flack näst intill obefintlig galopp utan uppförsbackar??
Någon med bra tips på detta?
Jag skall hur som dit igen och kika när det är dagsljus så man kan kolla hagarna och så bättre, så vi får helt enkelt se.
Lyckades även med bedriften att ramla av en unghäst igår, var på ett av stallen som jag kollade på, de ville gärna visa ridvägarna så jag fick låna ett ungsto och följde med ut en sväng, nästan hemma igen snubblade hästen på sin ena hov, ramlade fram, blev rädd och tvärkastade sig bakåt (tror hon blev rädd då jag hamnade i obalans), pang bom brak så låg man på backen och såg ut såhär:
hahaha, bra det då har man gjort det iaf, var ett tag sen sist så nån gång måste man ju drutta i backen!
Min egen häst är jag så van att han snubblar och har sig så där sitter jag alltid kvar ändå
Lite blåmärken och så men annars gick det bra.
Sen har Draumur fått nya skor idag så nu är det bara att köra på igen!