Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Jag satsar fortfarande på mitt erbjudande, du är välkommen ;) Vi skall ju snart dessutom flytta, då kan du helt få ta över lägenhet, stallplats och jobb haha!

Tilda: GRATTIS :D

Som sagt, kom hit och bo :D

Kul med intressenter, hoppas det blir någon bra affär.

Funkar det utan häst och utan bil?

Det hoppas jag också. Det har ringt en på Skuggi också.

Hoppas det är vettiga människor som det kan bli bra affär med!

Hälsat på min lilla Sickan och Fabel idag, känns så trist att ha dem så långt bort.. Sickan börjar kännas som hon tar "avstånd" från mig, tråkigt!

KL

Har varit en fullspäckad helg i Dalsland :)
Har hunnit kolla på 3 nya stall närmare där vi bor nu och ett fastnade jag för faktiskt, fint stall och såg ut att vara bra hagar (var mörkt), islandskompisar, fin lösdrift, bra hö, fin upplyst och stor paddock. Bra med ridvägar och nära, ca 5 minuter från där vi bor och man kan nästan se gården från vårt hus! :)

Enda nackdelarna är att det är lite dyrare än det jag kollat på innan (men mkt närmare så det går på ett ut), inte lika mkt ridkompisar (men jättemkt hästar finns i området så man lär säker känna folk i närheten), inga träningar på gården som på andra stället så man måste låna transport när man skall iväg på träning, men förhoppningsvis kan man haka på stallägaren på lite kurser :), sen en stor nackdel, det finns inga backar... Är mest platt överallt.
Det andra större stallet (men med 30 minuters resväg enkel väg) har bra ridvägar och mkt backar.

Det lutar åt det närmare stallet trots allt då det känns skönt att ha det nära och det mest väsentliga finns, men hur fasen tränar man upp galoppen på en stor femgångare med flack näst intill obefintlig galopp utan uppförsbackar??

Någon med bra tips på detta?

Jag skall hur som dit igen och kika när det är dagsljus så man kan kolla hagarna och så bättre, så vi får helt enkelt se.

Lyckades även med bedriften att ramla av en unghäst igår, var på ett av stallen som jag kollade på, de ville gärna visa ridvägarna så jag fick låna ett ungsto och följde med ut en sväng, nästan hemma igen snubblade hästen på sin ena hov, ramlade fram, blev rädd och tvärkastade sig bakåt (tror hon blev rädd då jag hamnade i obalans), pang bom brak så låg man på backen och såg ut såhär: :eek: hahaha, bra det då har man gjort det iaf, var ett tag sen sist så nån gång måste man ju drutta i backen!
Min egen häst är jag så van att han snubblar och har sig så där sitter jag alltid kvar ändå :p

Lite blåmärken och så men annars gick det bra.

Sen har Draumur fått nya skor idag så nu är det bara att köra på igen! :D

Oledat jaktkandar är ett bra tips. Min häst gillade inte det med tungfrihet men köpte ett rakt i somras som fungerar fint. Men det känns mycket klumpigare än pelham! Men bra tävlingsbett för det räcker med en tygel ;)

Men om pelhamstången fungerar så bra varför inte rida med det?

Jag rider ju alltid på pelham på Snöggur, nu måste han ju ha det för tänderna men det är oxå det bett han trivs bäst på. Om hästen trivs så kan det ju inte vara något illa att alltid rida på stång? Snöggur lyssnar fint på jaktkandaret men han känns inte alls samma mjuka följsamma o smidiga snöggur som han gör med pelham.

Jag har sett något som kallas för 'baby pelham' med kortare skänklar men än har jag bara hittat delade.

Ja jag skall testa jaktkandar igen tänkte jag!

Pelhamet tycker jag blir alldeles för klumpigt, och tycker det blir onödigt mycket hävstång liksom. Testat jaktkandar förut och det gillade jag, men just tungfriheten passade inte Hnokki. Vill dessutom helst rida med bara en tygel. Men det är om jag hittar ett riktigt tunnt och smidigt, då kanske jag trivs bättre på det, de brukar vara så galet dyra bara:crazy:

Fattningar, fattningar, fattningar:p Överallt - fattning, nedtagning, fattning, nedtagning!

*kl*
då har ja äntligen fått köpt en sadel, tjohoo:)
Kommer förhoppningsvis nu i veckan :)
En globus clic vart det :)

KL.

Vet ni vad som händer idag? ? ? ? ? ?
Jo min tjej som nyss var bäbis och såg ut såhär
24708_1216677655.jpg

(fina michis och Disa)
81589_1212989289.jpg

åker på inridning idag :-D Tiden går så sjuukt fort! Min lilla bäbis!

img_0847_161600038.jpg

img_0826_161434506.jpg

:-)

Vid mitt stall finns inte heller några backar, men vi åker ofta iväg en liten bit med transport och rider i stora skogarna med många, branta backar. Jättekul att få lite omväxling också, hästarna tycker det är superkul att åka iväg! :)

Annars är hoppning skitbra tycker jag. Gjorde underverk med galoppen på min 5-gångare, och när min nya kommit igång och är redo så kommer jag ta små skutt med henne också. Räckte med 40-50 cm på min gamling. Han tyckte det var superroligt och taggade direkt när hindren åkte fram.
Kan verkligen rekommendera! :D

OJ, så man såg ut för 3 år sen. Jäklarns vad tiden flyger iväg.
Ska bli spännande att se hur lilla tösen artar sig!! :love:

Nemen slut opp med ert lockande, jävlar också!! :D

KL.
Red Ó på plan idag med nya bettet, hade en sjukt taggad häst under! Satt mest och försökte få honom att lyssna på förhållningarna, men tyckte nog han verkade helt ok med bettet, märkte ingen desto större skillnad.

Satt dessutom upp ett litet hinder för att ta några skutt. Bloffe var lite väl taggad och slarvig, så han rusade antingen över eller förbi mitt patetiska lilla hinder av två koner och två "bommar" , men kände ändå av hur han tycker att hoppning är sjukt kul. Kanske vi borde glömma gångartsridning och bli ett hoppekipage. :p

Och FIY, ifall någon av er någonsing befinner er i Finland - varmt välkommen och testa min fetknopp!
Han har nu ridits av flertal kunder som ALLA blivit upp över öronen kära i honom, hans fanclub blir bara större och större! :love:

kl

32652629.jpg

32652633.jpg

Skrället som går från klarhet till klarhet och som häromdagen tom kunde galoppera i vänster varv på spåret och tom vara vänsterställd;) Här är vi glada över de små framstegen.
Idag hade jag en liten tjej ute som fick hoppa henne lite. 60cm skuttade de över iaf. Så duktiga så. Silvia är ju knappt hoppad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 844
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
62 265
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V