Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Bilden ville inte med i förra inlägget men här kommer den =)
Få ta nya bilder när hon kommer hem =)

32645867.jpg

Carla, hur går det för dig???

Vet inte riktigt!
Byter taktik och satsar på att få en second opinion, dags att gasa nu om jag (också) ska få ett avelssto.
Att jag någonsin mer får rida henne är nog att glömma (men mirakel händer ju!), håller hon för något blir det avel.

Nu är veterinärerna oroliga att hon har fått artros i kotleden pga all den onormala belastning den har fått stå ut med under 8 (!!) månaders konvalescens och boxvila, då tar resan slut ganska omedelbart.

Senast ändrad:

Hoppas det löser sig nångång för er del! Måste kännas helt oändligt det där...

Fy vad tråkigt när det bara bygger på med mer problem, tyvärr blir det väl ofta så.
Stor eloge till dig som orkar kämpa på, hoppas verkligen att det ser lite ljusare ut med ett andra utlåtande.

Nu är veterinärerna oroliga att hon har fått artros i kotleden pga all den onormala belastning den har fått stå ut med under 8 (!!) månaders konvalescens och boxvila, då tar resan slut ganska omedelbart.
Second opinion är nog bra så att du känner att du gjort allt innan du eventuellt ger upp henne och slipper grubbla resten av livet om du verkligen gjorde allt du kunde. Som ni har kämpat... :cry: Imponerad över att du står ut. Jag tycker att de här tre-fyra veckorna med pyssel av Kná kring operationen med de komplikationer som blivit (kolik, feber, sår som spruckit upp) och alla jäkla bandagebyten, medicinering, boxvila och sjukhage samt fyra vändor till kliniken på tre veckor har varit tärande och detta ständiga tempande, jag tempade henne två-tre ggr om dagen i två veckor, veckan före 1g/dag och på sista tiden har jag tempat 1g/dag. Har säkert stoppat tempen i rumpan på henne 100ggr nu, ialla fall känns det så. Men Å-t-t-a månader sjukvård med oviss utgång. Det är länge det. men vad gör man inte för sin häst.

Jag hoppas verkligen att Sinfó går att rädda, men det låter ju verkligen inte bra det här. Usch.

Misen- Grattis, hoppas att hon går igenom besiktningen, ser väldigt välvuxen och fin ut!

neeeej, men vad i helvete!!
Kan det aldrig ta slut med bakslag för er?
Hoppas och håller tummarna för att hon håller som avelssto, då kan hon iaf ge dig massa
fina bäbisar!!

KL.
Min dag var bra - fram till pappa ringde och sa; Du har inte längre någon farmor, hon sover nu...
SÅ har min dag varit.. Min älskade farmor... :'(

Jag tävlar bodyfitness det är "bara" att stå på scenen och spänna sig haha detta som är i helgen är när man tävlar i chins och dips mm, de gör jag inte=)

Kul att du kommer ihåg sånt=)

Ah juste, hade för mig att du tävlade nått iafll :) Här är det som sagt atletic fitness också hos oss, men det är grymt kul det med:love:

Att hantera föl unghästar så man kan just hantera dom utan problem vid behov är för mig en självklarhet.
Att man lär fölet att kunna gå i grimma och stamma i grimma.
Att kunna binda upp unghästen p ågången kunna borsta igenomden ta upp hovarna kolla så de inte sitter fast sten eller annat. Att man kan gå i och ur en hästtransport utan problem.
Detta är grund hantering ren och skäl vett och ettikett.

Altid att jag vill vara med om e nhäst som har gjort illa sig och behöver åka akut till veterinär och man 1 får springa och jaga hästen för den är så skygg. 2 bråka 2 timmar för att få in hästen i släpet
3 bråka ytterligare för att vet skall kunna få ta och undersöka hästen som i övrigt är sjukt stressad och orolig.

Allt detta kan man ju mycket lätt undvika.

Islandshäst folk verkar få upp en bild när man nämner att man hanterar för/unghästar att man longerar löshoppar och arbetar med hästen varje dag!
Det är inte de hanteringen som föl och under 3 års ålder handlar om.

Om jag skulle släpp aut Jorunn på sommarbete 1 maj och sedan skita helt och hållet i henne fram tills 1 oktober skulle jag anses vara en otroligt dålig hästägare. Att jag inte åkt ut och kollat till henne tagit ut henne och borstad igenom sprayat påflugmedel kollat efter sår och har hon några att man tar hand om dom!

Säg mig vad är det för skillnad på en unghäst på 2 år? den skall väl få samma behandling?
Är den inte värd att visiteras dagligen är man inte mer intresserad av sin häst än att man inte kan kolla efter sår och spraya nått som skyddar mot bitande odjur??
En häst som får denna dagliga behandling blir inte oförskämd snarare väldigt tacksam att den får mindre flugor och mygg runt om kring sig.

Skillnaden är enorm på stor häst och isldanshäst världens syn på unghästhantering.
Jag stod i ett stort stall där man hare uppfödning av hbl hästar.
Där avvande man fölet från stoet vid 5-6 månader.
Då åkte fölet in i egen box om natten kom ut i hagen 08-09 fick gå där med sin fölkompis och leka om dagarna och kom in 14-16 för att få in i sin egna box. Man borstade aldrig men man tog och kollade igenom hästen i samband när man tog in och ut, verkade var 8 vecka eller iaf lät hovis kolla igenom och verka vid behov.
Så här hade unghästen det fram tills 2 års ålder då man började jobba med att vänja vid sadel och träns longeras och förbereda inför inridningen som skedde vid 2,5 års ålder.
När den var 3 år kunde den gå i form i alla gångarter och visades på 3 års test! Detta sätt att hantera sina unghästar är väldigt vanligt och jag har inte märkt att det är några ouppfostrade hästar eller hästar som är fräcka.

Att det är någon skillnad på islandshästar är bara något vi som har dessa hsäatr vill lura in i oss själva. För det är ingen som helt skillnad att ha ett hbl så som ovan eller en islandshäst.
Jag kan få ett hbl att bli oerhört ouppfostrad och fräck på att hantera allt hänger påHUR man hanterar och inte NÄR!

Jag kan få en 10 årigt isis sto som är underbar att hantera och rida att bli en ouppfostrad monster genom att hantera den fel och låta henne ta över och bestämma!

Och jag kan genom att hantera ett föl rätt få en superhäst att hantera.

Alla de föl som är sjuka och måste stå installade och bli enormt hanterade.. inte har det blivit fräcka ouppfostrade monster utav dessa individer=)

Jag tror inte man väljer att hantera unghästar om man märker att hästarna blir jobbigare än om man inte hanterar.
Utan jag tror de faktiskt kvittar vad man väljer så länge det passar just DIG som individ.
Har man inte tid eller erfarenhet av att hantera unghäsatr är det bättre att låta den gå och vara bara än att halvdant hantera den i stress för amn inte igentligen har tid.

Mitt föl som jag kommer få kommer jag låta gå i 8 hektar stor hage med andra fölpolare. Springa och busa dagarna långa MEN jag kommer komma ut ett par gånger i veckan för att ta ut min häst borsta kolla igenom den och träna på att ledas och flytta undan för tryck. Kommer träna på att lastas redan som föl då den går med Jorunn men även köra några gånger då och då som unghäst bara för lite uppdatering typ 2 ggr månaden.

En hantering som varar mellan 5-10 minuter från att den går ut till att den är inne i hagen igen!

För mig är detta vett och ettikett jag anser att det är bra fräckt och elakt av en hästägare att INTE träna på att ta upp hovarna så att unghästen står still. För det är inte roligt för en hovslagare att behöva stå där med en bråkig häst i timmar för att få upp en hov.
Respektlöst mot hovslagaren.Och jag önskar att fler hovslagare kunde ha de som krav från hästägarna att de tränar på detta.
Hästen skall stå still och låta någon ta upp hovarna punkt slut! där är jag stenhård!

.Eller tar ut en stor straffsumma typ snäll häst 600 bråkig 1500 för att verka!

När jag köpte Jorunn som 3! år ing hade hon väl sett människor genom en traktor dä det kom in höselage i hagen.

När jag köpte henne började jag efter bara några dagar träna på att ta upp hovarna då de var i akut behov av att verkas. Jag fick kämpa hårt hoppa omkring med en stor tung häst på 3 ben. Jag fick bra många blåmärken och blödde lite varstans p åhänderna.

Detta hade kunna undvikas genom att hon redan som föl hade lärt sig att det inte är farligt att ta upp hovarna.

Men jag tränade på detta varje dag och gav inte upp och efter någon vecka kunde hovslagaren äntligen komma ut och verka hovarna som såg för jävliga ut.

Hon kunde inte gå i grimma utan stannade stegrade sog och fick tokspel, så de fick jag också träna påoch fick en och annan känga på kroppen. Lasta tog 1-2 timmar varje gång. Vilket jag också fick träna på.

Vilket slit jag fick göra med hästen bara för att kunna grundhantera henne så som lätta saker som att borsta, ta upp hovarna gå in i stallet binda upp lasta.

Hon var oerhört fräck och ouppfostrad och jag fick lägga ner bra mycket tid på NH träning.

Jag tycker inte det är roligt att bråka med en vuxen häst på 400 kilo när man kan bråka med ett föl eller 1 åring om samma saker och ha mer råstyrka att bestämma. Jag åkte som en vante efter Jorunn ett par gången när jag skulle leda henne då hon fick för sig att nej det skulel vi inte alls göra!
Hade hon varit 8 månader och gjort samma sak hade jag kunna med hjälp av egen karft sagt JO det ska vi visst göra!

Så jag har valt att grundhantera mina föl/unghästar.... men jag tar inte ut dom och longerar, löshoppar eller går 18 mil varje dag med dom.

Andra har kommit på ett sätt att INTE hantera och tycker det funkar super.

Jag menar vi kan ju sitta här och disskutera erfarenheter och vad vi personligen tycker i evigheter. Men facit är att gör som DU tycker funkar bäst för dig och din häst ochdin situvation=)

Slutresultater är väl de vi vill åt... en snäll häst som är lätt att rida och sköta om från marken. Sen vägen dit är olika från häst till häst=)

Jorun vart ju det häst utav iallafall idag är hon supersnäll att hantera trots att hon inte hade hanterats ett dugg fram tills 3½ års ålder=)

Oj, är den där bara ett år gammal!? Väldigt välväxt får jag säga, grattis:)

Ja hon e bara 1 år gammal =) Tycker med hon e välväxt å fin i kroppen faktist =) Har dock inte sett henne live utan de får jag göra om hon går igenom veterinär besiktningen i morgon då kommer hon hit om 1 vecka =)

Hennes mamma e ju ca 140 å pappa 143 men jag tippar på att hon blir lite större än dom ändå faktiskt.. gissar på 145 cm kanske.. jag e inte så bra på islandshästar å storlekar mm men över 140 blir hon i alla fall =) Hon e ju nästan lika stor som sin mamma redan nu =)

Tack för de fina orden.
Det är as-j*vla-pissjobbigt, men man hamnar ganska fort i nya rutiner kring bandagebyte var 5:e dag, Butta hit och dit, palpation på senan, mikropromenader tusen ggr om dagen, stretcha, massera, borsta, stimulera hjärnan, klinik i tid och otid, veterinärkontakt jämt, dokumentation, se till att hålla henne i hull.. Ja, listan kan göras lång. Men det är ju standard nu. 8 månader har gått fort ändå och jag vågar inte fundera på hur lång eller kort tid vi har kvar.

Sen är det ju bara tacksamt att hon har de meriter bakom sig som hon har, en hyfsad bedömning, bra stam och ett helt fantastiskt lynne så ifall utgången blir avel är det ingen dålig utgång.
Åtta månader på box och hästen är pigg, glad, äter bra, tacksam för det lilla hon får komma ut.
Ett under att hon inte har fått kolik eller blivit deprimerad.

Sinfonottklia.jpg

Sinfó har en klikompis iaf :)

Våra hästar är från samma uppfödare och har således fått samma uppväxt och med min var det inga problem med hanteringen. Hon gick raka vägen på släpet, lyfte fötterna, leddes utan större problem och kunde stå uppbunden. Det enda jag fått träna på är att tvätta henne med slang och sedan har jag varit benhård på att inte låta henne gå framför en människa när man leder henne pga att vi har barn i stallet.

Beklagar soregen Tessinino, vet hur det känns. Min morbror gick bort för 15 dgr sedan och han begravdes igår och nu ligger mormor och "väntar" på döden på sjukhus. Tyvärr bor alla i norrland och det är en bit att åka mellan Gällivare och Västerås så det går inte på ett kick att ta sig dit... är väldigt ledsen just nu eftersom jag inte kan finnas där för min mamma som har det tungt just nu...

+ainasoja Dödsfall är alltid lika jobbigt! Även om det är gamla personer och man kanske "väntar" att det kan inträffa är det alltid en överraskning som medför sorg o smärta då det händer. Kramar till er båda!!

Beklagar verkligen. Som du säger spelar det ingen roll om det är väntat eller ej, det är aldrig rätt tid att förlora någon. :(

Det är en jäkla bit att åka men jag tvekar inte att göra det om det behövs... det känns så tungt nu när man inte ens hunnit smälta att min morbror gick bort. Som om det inte vore nog är även en till morbror dålig. Det tyngsta idag var att berätta för sonen som är 11 år varför jag var så ledsen. Hans gammelmormor står honom så nära så även han började gråta vilket jag förstår, stackarn...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 833
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 149
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur