Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då får hon en liten flock att vara med iallafall
Alla islandshästmänniskor sätter sig på tvären så fort man hör att man ska hantera sin 1 åring och det har med våra erfarenheter att göra.
Vi ser alla framför oss hur du kommer att tömköra henne, sko henne, lasta henne varje vecka för att lasttträna henne redan nu, löshoppa, tömköra, gulligulla med henne mm och resultatet blir en häst med horn som är längre än vad hon är hög och som gääärna står och kliar sig mot en....
Det är pga det som du får så många frågor om hur du tänkt att göra med henne
Hon är användbar som avelssto enligt veterinären
Så nu får vi väl se, kanske lite sent i år. Men nästa år...
Jag sitter o klurar på det här med hantering av föl/unghästar....
Är det inte vissa saker en unghäst måste kunna när vi svenskar inte har samma möjligheter som man har på Island? Jag tänker på deras sätt att ta in från hagen med stor fålla o dörr in i stallet. Större delen av oss svenskar har inte byggt så. Skall vi ta in häst så är det med grimma o ledas. Det måste ju således ett föl/unghäst kunna, när det är dags för veterinär, verkning eller så. Man vill väl inte att detta skall vara traumatiska upplevelser och därmed får man ju träna trots att det rör sig om islandshästföl?
Så ni som är emot att hantera unghäst/föl menar ni att man inte skall göra något alls, eller är ledas, verkas, lastas självklart att den unga hästen kan?
Jag kan ju själv relatera till min lilla fölis just nu, och till kveikja o hur hon är o hur hon behandlades som liten. Jag är jätteosäker på om jag gör rätt nu när jag hanterar Meyja(fölis) men jag känner att måste lära henne ledas nu när jag med råstyrka fortfarande orkar hålla i de första protesterna. Jag har inga möjligheter att driva in henne när hovslagarn kommer. O när han är här behöver hon kunna lyfta benen för att bli verkad. Jag har ju inte 1000hektar hage med sten o grus som sliter hovarna naturligt som unghästarna på island har. O jag skall träna att gå på o av transporten, med mamma kveikjas hjälp. Den dan jag måste köra henne så vill jag inte vara med om flera timmars kamp o stress. Hon skall bara veta att det är lugnt o så gå på.
Jag är helt med på argumenten för att låta unghästen få växa upp utan mer än nödvändig hantering, i lösdrift med både yngre o äldre hästar. Men ett visst mått av hantering krävs ju för att sköta om även den unga hästen.