Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

KL*

Hade egentligen inte alls tänkt att ens åka till stallet idag. Men solen skiner, det är sådär perfekt hög, krispig höstluft och energin ligger på topp!! Så jag slänger med mig kameran och drar en tur ändå :bump:

Åh tack, du tog formuleringen ur munnen på mig!
Kunde inte sagt de bättre själv..

Hanterar du henne lika många gånger som du hanterar dina storhästföl
Varje dag så kommer du märka M A R K A N T skillnad på de båda.
Det är inte för intet man Inte överhanterar unghästar(isisar)

Väntar m spänning på film o bilder :)

Hon är användbar som avelssto enligt veterinären :banana:

Så nu får vi väl se, kanske lite sent i år. Men nästa år... :cool:

Då får hon en liten flock att vara med iallafall :D

Alla islandshästmänniskor sätter sig på tvären så fort man hör att man ska hantera sin 1 åring och det har med våra erfarenheter att göra.

Vi ser alla framför oss hur du kommer att tömköra henne, sko henne, lasta henne varje vecka för att lasttträna henne redan nu, löshoppa, tömköra, gulligulla med henne mm och resultatet blir en häst med horn som är längre än vad hon är hög och som gääärna står och kliar sig mot en....

Det är pga det som du får så många frågor om hur du tänkt att göra med henne ;)

Hahahah nä så illa kommer de inte va =) hahha.. "Jobba ska hon inte göra förrens efter hon fölat som 4 åring. vi kommer att åka på en unghäst bedömning med henne i oktober. sen kommer hon mest gå i hagen med sina kompisar å jag kanske kommer ta in henen å borsta henne max 2-3 ggr/vecka om ens de.. sen efter sommar betet som 2 åring kanske hon får följa med 1-2 ggr som handhäst när man rider bara så hon får se hur de går till.. annars ska hon få vara bebis så länge de går..

När jag säger hantera dagligen så kan de gälla bara att man går i ut i hagen å klappar henne å känner igenom benen de behöver inte va ett longerings pass i padocken för de ska hon inte va med om förrens hon e 4-5

sen har jag pratat med 3 större islandsuppfödare å alla dom 3 sa att dom önskar dom kunde hantera sina små mer men eftersom dom har så många hinns de ej med.. de e därför dom ej hanteras mer...

KL*

Hade med mig en liten kamera att filma med idag, men riktade den visst helt fel + att Hnokki smälte in helt i bakgrunden så det syns absolut ingenting haha...

Men det gick dock inte så bra ändå. Eller han var mjuk och fin, men väldigt seg i kroppen och otroligt svår att få ihop. Blev mest framtungt och i obalans(se töltbilden). Men men, har varit på banan ganska mycket på sistone, skall dra några repor ute igen och liva upp stämningen förhoppningsvis :) Han har faktiskt blivit lite fet nu, och är ju dessutom under pälssättning. Så det kanske inte är så konstigt om han är lite "tråkig"...

H.jpg

58729_1313170645.jpg

Först och främst, jättetråkigt med beskedet! Men vilken himla tur att hon ändå kan lämna ett föl som du kan fortsätta med sen. Eftersom du tycker att hon är en så trevlig häst så får du ju en ny möjlighet med hennes avkomma.
Härligt att höra att du är så positiv trots det dystra beskedet, jag hoppas verkligen att allt går bra för er!

Men gud vad skönt! Du verkar ju verkligen tycka väldigt mycket om den här hästen, så det måste ju kännas gott att kunna ha kvar henne som avelshäst? Vad har hon för stam?

Maken min är galet förtjust i vita hästar, vi kanske lägger en beställning längre fram? :angel:

*kl*

Jag tror jag ska köra in Muninn. En liten spontan-idé så har på fredagkvällen. Just nu rider jag bara barbacka och myser runt på söthästen, och det hade varit kul att ha något nytt mål att sträva efter. Frågan är bara hur man ska göra... och om HAN gillar det? Ja, det återstår att se! Som tur är har jag en vän som är väldigt duktig både på körning och tömkörning, som säkert kan hjälpa mig, jag vill ju inte skapa katastrofer i på grusvägarna i det nya grannskapet...

Knapplån.. OMG vad ridningen just nu går bra jag har hittat SÅÅÅ många nya knappar och det är hela tiden AHA upplevelser just nu.
Jag har verkligen fått en nytändning när det gäller ridningen=)
I går var Jorunn suuuperdy dressyrhäst ojoj vad fint hon gick=)

Jag sitter o klurar på det här med hantering av föl/unghästar....

Är det inte vissa saker en unghäst måste kunna när vi svenskar inte har samma möjligheter som man har på Island? Jag tänker på deras sätt att ta in från hagen med stor fålla o dörr in i stallet. Större delen av oss svenskar har inte byggt så. Skall vi ta in häst så är det med grimma o ledas. Det måste ju således ett föl/unghäst kunna, när det är dags för veterinär, verkning eller så. Man vill väl inte att detta skall vara traumatiska upplevelser och därmed får man ju träna trots att det rör sig om islandshästföl?

Så ni som är emot att hantera unghäst/föl menar ni att man inte skall göra något alls, eller är ledas, verkas, lastas självklart att den unga hästen kan?

Jag kan ju själv relatera till min lilla fölis just nu, och till kveikja o hur hon är o hur hon behandlades som liten. Jag är jätteosäker på om jag gör rätt nu när jag hanterar Meyja(fölis) men jag känner att måste lära henne ledas nu när jag med råstyrka fortfarande orkar hålla i de första protesterna. Jag har inga möjligheter att driva in henne när hovslagarn kommer. O när han är här behöver hon kunna lyfta benen för att bli verkad. Jag har ju inte 1000hektar hage med sten o grus som sliter hovarna naturligt som unghästarna på island har. O jag skall träna att gå på o av transporten, med mamma kveikjas hjälp. Den dan jag måste köra henne så vill jag inte vara med om flera timmars kamp o stress. Hon skall bara veta att det är lugnt o så gå på.

Jag är helt med på argumenten för att låta unghästen få växa upp utan mer än nödvändig hantering, i lösdrift med både yngre o äldre hästar. Men ett visst mått av hantering krävs ju för att sköta om även den unga hästen.

Håller med dej KVANDI =)

jag tycker dom ska hanteras så dom kan grunden sen ska dom inte över hanteras..

de jag kommer kräva från lill tjejen e att hon ska kunna gå snällt i grimma å grimskaft både först å sist in från hagen, hon ska kunna va själv i stallet när man borstar henne å hon ska lyfta fötterna snällt när hovslagaren kommer.. Jag vill inte att bebis ska tycka de e obehagligt å bli verkad å vill dessutom inte riskera min underbara hovis liv =)

Sen kommer jag träna LITE med släp bara gå in å sen ut.. kommer inte åka runt mm utan bara så hon lär sej att släp e en possitiv sak..

Hon jag ska köpa henne av hade lyssnat på alla om att INTE hantera henen å hur tror ni hon upplevde sin första lastning.. hon va LIVRÄDD!!!!!! så efter de sa hon att hon skiter i vad alla säger nu ska hon bli hanterad hon vill inte skrämma sina hästar mer.

Sen håller jag med. man ska inte longera, åka iväg med dom små, ha täcke på dom, sko dom mm mm mm förrens de e dags för inridning.. men allmän hanterin dör dom inte av tror jag....

Nu har vi bokat plats i Båstad på unghäst visning i om de va september eller oktober =)

Min 4åring var i princip ohanterad när hon kom hem till mig, jag vet inte 100 men jag trooor att de ledtränade henne lite innan hon åkte hit från Island.
Jag var den första som satte grimma på henne, 1 år gammal var hon då.

Hon kom hem i december -10, följde med mig till Strömsholm jan-11.
Det är den absolut coolaste hästen jag har, hon bryr sig inte om någonting, är fantastiskt lätt att leda (hon följer i både trav och galopp även när hon är lös(!)).

Så nog går det att träna alla de sakerna med en 4åring.

Det var flera som hade nästintill helt ohanterade hästar som reds in på skolan, gissa vilka hästar som klarade 7.50 gränsen på unghästprovet? ;)

I alla fall, ledträning tycker jag är helt okej. Men jag ser inte meningen med att hantera mer än man måste.

198276_1610062937765_1421978186_31306735_6351446_n.jpg

Óskadís och Fylkir, mars -11

Senast ändrad:

Jag är inte emot föl/unghästhantering. Vi har haft 4 föl och vi har tränat att klappa över hela kroppen, flytta sig för tryck, lyfta hovar, leda i grimma.
Jag har varit med när ohanterade föl skulle vaccineras, chipmärkas och verkas och det var svettigt och smärtsamt.
De två unghästar vi inte sålt som föl har varit positiva till hantering och glatt lämnat flocken och följt med oss.

Jag sitter o klurar på det här med hantering av föl/unghästar....

Är det inte vissa saker en unghäst måste kunna när vi svenskar inte har samma möjligheter som man har på Island? Jag tänker på deras sätt att ta in från hagen med stor fålla o dörr in i stallet. Större delen av oss svenskar har inte byggt så. Skall vi ta in häst så är det med grimma o ledas. Det måste ju således ett föl/unghäst kunna, när det är dags för veterinär, verkning eller så. Man vill väl inte att detta skall vara traumatiska upplevelser och därmed får man ju träna trots att det rör sig om islandshästföl?

Så ni som är emot att hantera unghäst/föl menar ni att man inte skall göra något alls, eller är ledas, verkas, lastas självklart att den unga hästen kan?

Jag kan ju själv relatera till min lilla fölis just nu, och till kveikja o hur hon är o hur hon behandlades som liten. Jag är jätteosäker på om jag gör rätt nu när jag hanterar Meyja(fölis) men jag känner att måste lära henne ledas nu när jag med råstyrka fortfarande orkar hålla i de första protesterna. Jag har inga möjligheter att driva in henne när hovslagarn kommer. O när han är här behöver hon kunna lyfta benen för att bli verkad. Jag har ju inte 1000hektar hage med sten o grus som sliter hovarna naturligt som unghästarna på island har. O jag skall träna att gå på o av transporten, med mamma kveikjas hjälp. Den dan jag måste köra henne så vill jag inte vara med om flera timmars kamp o stress. Hon skall bara veta att det är lugnt o så gå på.

Jag är helt med på argumenten för att låta unghästen få växa upp utan mer än nödvändig hantering, i lösdrift med både yngre o äldre hästar. Men ett visst mått av hantering krävs ju för att sköta om även den unga hästen.

Håller helt med dig! Man måste inse som du gjort, att Island och Sverige har helt olika förutsättningar för hästhållning och kunskap. Island har varit väldigt dåliga på att ta in influenser utifrån och kört på sitt traditionella sätt. Varför människor tror att det är så det SKA vara begriper jag inte.

Att hästar ska lära sig umgås med människor är givet och att de inte ska bli bortskämda är lika givet. Har en bekant som är en av de största avlarna på Island och de lär sina föl bli ledvana, verkade och att umgås med människor. När detta är gjort får de gå ut till flocken igen. Så gör vi också och har gjort länge, funkar hur bra som helst.

Psst, tävlar inte du fitness? Det är ju sm på mitt jobb idag :D

OT, men ja, det gjorde att jag inte hinner rida idag, mycket roligare att titta på muskulösa, bruna rumpor hela dagen :angel:

I dag har Rodi löshoppat. Han är ingen hopptalang men tycker det är ganska roligt, men inte så roligt att jag kan fota för då stannar han i ett hörn och äter.

Här kommer en bild på min blivande pålle =) Hon ska bara vet besiktigas i morgon sen bestämms allt =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 827
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 122
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka