Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Hon var så duktig idag, stod som ett ljus i transporten, lugn och fin på kliniken, veterinären "körde" med henne men hon betedde sig. Andra hästar stirrade runt men hon brydde sig inte. Hon har ändrat sitt temperament så mycket på senare tid, blivit mycket lugnare och helt underbar.

185258_10150261743762029_640772028_7885272_6101941_n.jpg

Tråkigt besked, hoppas det löser sig till det bästa. Men det måste vara skönt att äntligen få veta vad som spökat!

Jag tycker det är helt olika hur dom är beroende på om dom är islänningar eller inte..
Våran som blivit behandlad såsom du tyckte var bra har blivit galet dålig.. På, bufflig.. är inte alls som storhästar!
Var med i en kompis dressyrstall, där var 1åringarna helt annolunda mot våra 1åringar..
Men goodluck! Även om alla gör som dom vill, rekommenderar jag dig att följa råden du fått här över....
:)

Onekligen: Tack :love:

Ja, det är helt underbart att i alla fall få veta. Okunskapen om vad det är suger musten ur en.. :crazy:

Tråkigt att det var så pass allvarligt! men alltid skönt att ändå veta! Vad man tycker extra mkt om sina hästar då de sköter sig så fint då man är borta!

Vad o hälsade på hästen jag är sugen på att ta på foder, roligt! hon är mysig som tusan! Marktränade bara i grimma lite. Gör jag rätt, gör hon rätt, precis så som det brukar vara!:angel:

Tävlingar är ett bra och kul sätt för att stämma av vart man ligger! Nån gång skulle jag oxå vilja tävla lite! Verkar kul!

jag ska försöka få in i fodervärdskontaktet att jag vid ev försäljning av stoet jag ska ha på foder, så har jag förköpsrätt, för det pris hon är värd idag. Är ju inte jättekul att ta en outbildad häst, lägga ner massa pengar på träning o kurser, och sen köpa hästen för det hon är värd då jag hållt på ett bra tag.

Så vad skulle ni säga att ett sto på 6 år som är riden i skritt o trav lite i skogen är värd?

Det beror ju även på stam eftersom det är ett sto så har dom ett avelsvärde som man även ska räkna in i priset ( anser iallafall jag )

Jag hoppas att du får in i kontraktet att du har förköpsrätt för det hon är värd idagsläget, det är väl inte mer än rätt? Kom dock ihåg att det är min personliga åsikt. Du står ju trots allt för både träning och uppehälle för hästen under den tiden du har henne på foder... men jag hade som ägare velat kunna skriva in att om hästen pga din träning får skador som kan härledas till ridning skall du stå för värdeminskningen som inträffar och även för veterinärvård tills hästen är friskförklarad ( om det går att rehabilitera hästen så den fungerar till 100 % igen ). Nu vet jag inte detta är möjligt att skriva in i ett kontrakt då jag ej har kollat upp allt så noga.

*KL*

Nu är återigen hemma och var idag ut i stallet och pussade på min donna som numera går utan täcke dygnet runt och är helt symtomfri från sin kli sväng hon hade förra året efter fölningen vilket är så skönt :laugh:

Hon är jättefin i hullet och go som bara den. Ska sätta igång med henne om nån månad när jag känner att hon är redo för det och jag får den hjälp jag behöver med att fortsätta träna henne.

Jag måste bara lägga mig i, liiiite :p

Håller med Michis helt och hållet i det här, det är fruktansvärt mycket mera jobb att rida in en som varit så pass hanterad.
Jag har ridit in sådana, och jag höll på att bli mördad i över halva inridningsperioden innan de gav sig (och då hade jag även professionell hjälp). ;)

De som har gått för sig själva har varit superlätta att rida in.

Men du gör som du vill, det är din kropp och din häst.
Grattis iaf och lycka till! :)

*kl*

Nu behöver jag lite råd :)
Snorri har ju sedan han var 3½ ridits i perioder, oftast har dessa perioder sammanfallit med att jag haft lite mindre skolarbete :angel:
Han verkar ha mått kanon av detta, han är underbart trevlig att rida och han tycker allting är kul.
Det som är lite negativt är att han är lit efter i utbildningen, men eftersom han bara ska vara min, så bryr jag mig inte. Han är sju år i år, och jag ser honom som fem-sex, ungefär.
Nu har vi iaf spanat in oss på en liten lättklass-tävling den 2 oktober!
Han har ridits under sommaren, tölten har börjat bli bättre och bättre. Han har inget tempo alls, men han är ren och har trevlig form stundtals, ibland lite orolig.
Trav, skritt, galopp är inga problem, men han har inte styrka nog att göra några överdrivna ökningar, men ett bra arbets/mellantempo i fin form åstadkommer han.

Jag tänkte anmäla oss till både T8 och V5, mest för att han ska få så mycket tid på banan som möjligt- han har ju aldrig varit med om ngt sånt här innan, och aldrig sett en ovalbana. Jag förväntar mig inte att det ska gå speciellt bra dock :)

Så, till min fråga: Han behöver, känner jag, mer tölt i kroppen. Han har inte riktigt huvudet för det, så han måste liksom "komma på" att det är tölt det handlar om, då är han skitlycklig och töltar på. Hade ni ridit som vanligt och blandat hej vilt, eller lagt fokus på att tölta längre sträckor och bara känna av trav och galopp så att de faktiskt finns?
Eller ska jag bara strunta i att tänka och se tävlingen enbart som miljöträning där det får gå som det vill?...

Jag vet inte :D Men, jag vet att det blir mycket uppdateringsbilder fram tills tävlingen...

Grejen med dylika unga hästar upplever jag ofta är att om man nu fokuserar så mycket mer på tölten, så får de pippi på bara tölten istället under en period...Rid på som vanligt, men du kan ju lägga in ett extra pass där det bara handlar om tölten.

Såklart är det er första tävling, låt det gå som det går och se det som miljöträning :)

Som sagt alla har olika åsikter.. vi har haft ett x antal föl de senaste åren å alla hanterade från dag 1 å när dom va 3 år gamla har de bara vatt å sitta upp å rida iväg... Ingen av dom har vatt brötiga eller ouppfostrade mm mm.. så de handlar kanske om HUR man hanterar dom som små....

Därimot har jag bestämt att lillan ska på unghäst bete nästa sommar då ska hon få gå helt å va utan människor bortsätt från att jag kommer hälsa på ibland..

Senast ändrad:

Min 4åring hade jobbigt med tölt ett tag men var riktigt stark i de andra gångarterna.
Då tog jag nåt pass då och då (när jag red ut) och red i princip BARA tölt.. När han inte orkade mer
så körde vi trav eller skritt istället. Stämde mer av de andra gångarterna..
Nu älskar han tölten, går som en klocka, och har t o m börjat öka tempo en del.. Bara dom får kläm på att tölten är behaglig att gå i så blire lättare =)
Detta fungerade iaf för mig!

misen: Bete tycker jag låter som en aldeles utmärkt idé :) Lycka till med din lilla.
Vad är det för stam på'na föresten? =)

Försöker lägga upp bild men pixbox vill inte med mej =(

hon är
e: Ymir från Allemansgården
u: vilja från Ekhogen

Så de e la inget jätte kanon stam direkt men de e en underbar liten
häst.. väntar bara på en film snutt på henne från ägaren innan jag säger ett 100%igt ja =) ååå bara längtar.. =)

Som sagt alla har olika åsikter.. vi har haft ett x antal föl de senaste åren å alla hanterade från dag 1 å när dom va 3 år gamla har de bara vatt å sitta upp å rida iväg... Ingen av dom har vatt brötiga eller ouppfostrade mm mm.. så de handlar kanske om HUR man hanterar dom som små....

Därimot har jag bestämt att lillan ska på unghäst bete nästa sommar då ska hon få gå helt å va utan människor bortsätt från att jag kommer hälsa på ibland..

Måste också få lägga mig i.....

Jag hade aldrig hanterat och hållt på med en 1 åring på daglig basis, jag hade definitivt INTE åtagit mig att rida in en sådan häst. Min erfarenhet säger att hästarna som blivit uppfostrade av människor istället för hästar är hemska att hantera och rida in när dom blivit äldre.

En 1 åring ska gå ute och få vara häst och bli uppfostrad av andra hästar och endast hanteras när dom ska verkas, avmaskas och vaccineras. Självklart ska det gå att fånga dom i hagen och leda dom med grimma utan problem vid den åldern.

Kommer ni att ta in eran 1 åring på stall över natten eller ska denna få gå på lösdrift hemma hos er? Har ni andra jämnåriga kompisar åt henne i erat stall som hon kommer att få gå med?

Är bara nyfiken på hur du har tänkt att göra.

Hon kommer få gå i en liten flock på 6 hästar. 3 st föl födda i år. en 2 åring å min mini shettis som ska uppfostra alla. sammt då lill tjejan. så hon kommer få massa kompisar å leka med... Hon kommer att gå på lösdrift hela tiden. tycker inte de e rätt å ha inne unghästar på box om de inte verkligen behövs.

våra hästar gå alltid i flock å blir uppfostrade av varandra samtidigt som dom lär sej hur man beter sej runt människor. vi har aldrig haft problem med någon av våra. red bara i år in våran 3 åring som dessutom e flask uppfödd. men han gick i flocken å blev uppfostrad av dom samtidigt som han hanterades av oss ett x antal ggr/dag.. de tog 7 dagar från dag 1 jag började med honom till han gick å rida i alla gångarter.. å de kallar jag inte problem. den 3 åringen e dessutom 172 cm i manken..

Jag tycker det här är jätteintressant, så det är inget illa menat - jag är också bara nyfiken.

Har du mycket erfarenhet av islandshästar? Jag tycker att det är en viss skillnad på beteendet mellan islandshäst och "storhäst", såklart en häst är en häst. Men det är ändå skillnad.
(Ja, jag har arbetat i storhäststall också så det är inget jag bara fått för mig)

Min upplevelse är att de islandshästar som är trygga med människan (såklart), men de är förbannat fräcka. Medan de stora hästarna behöver tryggheten, så har jag upplevt det iaf. :)

Jag tycker det här är jätteintressant, så det är inget illa menat - jag är också bara nyfiken.

Har du mycket erfarenhet av islandshästar? Jag tycker att det är en viss skillnad på beteendet mellan islandshäst och "storhäst", såklart en häst är en häst. Men det är ändå skillnad.
(Ja, jag har arbetat i storhäststall också så det är inget jag bara fått för mig)

Min upplevelse är att de islandshästar som är trygga med människan (såklart), men de är förbannat fräcka. Medan de stora hästarna behöver tryggheten, så har jag upplevt det iaf. :)

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker sånt här är intressant!

Ang din upplevelse mellan skillnaden på islandshästar och storhästar så var den klockren!!!

Då får hon en liten flock att vara med iallafall :D

Alla islandshästmänniskor sätter sig på tvären så fort man hör att man ska hantera sin 1 åring och det har med våra erfarenheter att göra.

Vi ser alla framför oss hur du kommer att tömköra henne, sko henne, lasta henne varje vecka för att lasttträna henne redan nu, löshoppa, tömköra, gulligulla med henne mm och resultatet blir en häst med horn som är längre än vad hon är hög och som gääärna står och kliar sig mot en....

Det är pga det som du får så många frågor om hur du tänkt att göra med henne ;)

kl

Jag är nog mitt emellan när de gäller hantering av unghästar. Allmänt hyfs som att fånga, ta på grimma, kunna ledas, lyfta fötter och sånt känns självklart för mig men inte så mkt mer (finns dock undantagsfall).

Fattar inte de hovslagare som ställer upp på att verka unghästar som ägarna inte vant med att lyfta fötter mm. Är ju inte hovslagarens roll att uppfostra och träna andras hästar.

Sätter definitivt flockuppväxt före hantering oberoende av ras.

Värsta som fanns när man jobbade med travhästar var hästar (speciellt hingstar) som inte fått vuxit upp i flock men som tur var så var de inte så många. 500kg hormonstin hingst och fräck som attan är inte att leka med

Alla islandshästmänniskor sätter sig på tvären så fort man hör att man ska hantera sin 1 åring och det har med våra erfarenheter att göra.

Vi ser alla framför oss hur du kommer att tömköra henne, sko henne, lasta henne varje vecka för att lasttträna henne redan nu, löshoppa, tömköra, gulligulla med henne mm och resultatet blir en häst med horn som är längre än vad hon är hög och som gääärna står och kliar sig mot en....

Det är pga det som du får så många frågor om hur du tänkt att göra med henne ;)

De där känns igen :rofl::rofl:.
Jag fattade ingenting när jag var ny med islandshästar att de var som taggarna vändes ut när man pratade om att hantera unghästar.

För mig är hantering mer allmänt hyfs men för andra är de precis som du skrev

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 817
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 119
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka