Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
*kl*
Nu behöver jag lite råd
Snorri har ju sedan han var 3½ ridits i perioder, oftast har dessa perioder sammanfallit med att jag haft lite mindre skolarbete
Han verkar ha mått kanon av detta, han är underbart trevlig att rida och han tycker allting är kul.
Det som är lite negativt är att han är lit efter i utbildningen, men eftersom han bara ska vara min, så bryr jag mig inte. Han är sju år i år, och jag ser honom som fem-sex, ungefär.
Nu har vi iaf spanat in oss på en liten lättklass-tävling den 2 oktober!
Han har ridits under sommaren, tölten har börjat bli bättre och bättre. Han har inget tempo alls, men han är ren och har trevlig form stundtals, ibland lite orolig.
Trav, skritt, galopp är inga problem, men han har inte styrka nog att göra några överdrivna ökningar, men ett bra arbets/mellantempo i fin form åstadkommer han.
Jag tänkte anmäla oss till både T8 och V5, mest för att han ska få så mycket tid på banan som möjligt- han har ju aldrig varit med om ngt sånt här innan, och aldrig sett en ovalbana. Jag förväntar mig inte att det ska gå speciellt bra dock
Så, till min fråga: Han behöver, känner jag, mer tölt i kroppen. Han har inte riktigt huvudet för det, så han måste liksom "komma på" att det är tölt det handlar om, då är han skitlycklig och töltar på. Hade ni ridit som vanligt och blandat hej vilt, eller lagt fokus på att tölta längre sträckor och bara känna av trav och galopp så att de faktiskt finns?
Eller ska jag bara strunta i att tänka och se tävlingen enbart som miljöträning där det får gå som det vill?...
Jag vet inte
Men, jag vet att det blir mycket uppdateringsbilder fram tills tävlingen...