Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Om jag får yttra min åsikt .. så låter det som att du kommer ha henne hemma och pyssla en massa?
Gör inte det. Låt henne gå på bete och vara häst ett par år!

Nej jag tänker inte bara låta henne gå. Alla har vi olika sätt å se på allt om hästar å alla föl/unghästar vi haft har hanterats från dag 1. dom står snällt uppbundna i stallet när dom e 3 månader mm å som 1 åringar busar dom större delen av dagarna i sina flockar å dom kollas till dagligen å ibland nån dag i veckan blir de lite mer hantering å så å de funkar kanon..

Så jag kommer köra samma visa med henne som med alla andra vi haft hon ska inte special behandlar för att hon är islandshäst =)

Jag håller med Michi på den här, det är onödigt att hantera unghästar så mycket och enligt mina erarenheter blir hästarna trevligare om de inte blivit mer hanterade än nödvändigt fram tills det att de rids in. Unghästar som pysslas med för mycket tenderar att bli bökiga och lite odrägliga i brist på respekt för människor. Hur som helst, det är min åsikt.

Alla har vi olika erfarenheter....

kan ju säga att hanterar man dom rätt och i rätt mängd så blir som sabsolut inte bökiga utan dom blir gudomliga på alal sätt å när dom väl e inridningsklara så e de bara å slänga på allt å sita upp för då litar dom så mkt på sin ägare så de e blir MKT mindre jobb...

Men som sagt alla har olika åsikter..

De jag undrade var om de finns unghäst visning någonstans nu i år så man kan isa henne.. Vill ju gärna veta vad nån profesionell tycker om henne =)

Du får kika på din lokala islandshästförening (vet inte vart du bor), de brukar annonsera om unghästmönstringar. Vanligtvis hålls de på hösten eller vintern så du är ute i rätt tid som börjar kika nu!

Det blir inte MKT mindre jobb.
Jag talar av erfarenhet, min erfarenhet är att det blir mycket mera jobb.

Men såklart, alla gör som dom vill!
Men lycka till med dina nya häst och grattis!

jag bor i nedre delen av halland =) tacksam för hjälp å hitta lite grejor å va med på =)

Av förklarliga skäl finns det inte så mycket grejer för våra isländska ungdomar. Det finns föl/unghästmönstring på höstarna, utspridda lite här och där i landet. Har aldrig varit på någon själv, men tror att det är uppställd exteriörvisning och lös gångartsvisning?
Sedan är det ju riden avelsvisning när de är fyra år, och tävling f.o.m fem års ålder.
Eftersom de rids inte lite senare och vi oftast inte gör så mycket med dem, förutom verkning/vacc/avmaskning innan det riktiga jobbet börjar, så finns det inte några speciella aktiviteter heller.

KL*

Skrittade en timme idag. Red och red och red längs med en asfaltsväg, genom ett bostadsområde, ut på landet, och hoppades på att få en grusväg. Men den infann sig aldrig, så det fick bli asfalten tillbaka igen:p Men det är skönt att bara skritta ordentligt ibland också!

Sådärja, syrpa har varit hos veterinären nu. Hon blir aldrig bra igen... Förslitningar på bicepssenorna på båda frambenen. Hon har inte särskilt ont när hon bara skrotar i hagen, men så fort man belastar har hon skitont.

Nu går funderingarna kring att döma ut och/eller sätta i avel...
Det är ju inte ärftligt så...

Hur skulle den förhöjda vikten och trycket från bebis vara för henne?
Blir väl ändå betydligt mer tyngd på just framben och så vid dräktighet?

Usch vilket tråkigt besked :(

Vad tråkigt:( Hoppas du kommer fram till något bra beslut!

Sant!
Ska ringa veterinären imorgon, får fråga då om det kan vara direkt skadligt. Låter ju rimligt i alla fall :(

Känns lite tungt, men ändå skönt att det inte var något ännu värre. Jag ställde ju in mig på "bruten rygg och i behov av avlivning".

Idag löslongerade vi lite. Kul tyckte Kvistur.
Han har blivit så duktig på longering (med lina). Väldigt lyhörd och samarbetsvillig :)
Bilder från idag;
kvissrre2_161244777.jpg

kvissrre5_161244994.jpg

kvissrre7_161245130.jpg

Ställer av han hela okt och nov, slaskmånader är ingenting för mig ;)

Det finns ingen möjlighet att hon kan bli bättre med lång vila? Senskador är ju kända för att ta lång tid. Men detta kanske är oåterkalleligt.

Kunde veterinären på något vis fastställa hur hon lyckats få en förslitning på just de senorna?

Styrkekramar!

Jag har alla priserna på ett (lättåtkomligt) kvitto från Sinfós import i okt 2009.

Formulerade mig kanske fel. Hon har ärrbildningar på senorna som inte kommer att försvinna. :(

Veterinären visste inte, men felaktig ridning var ju inte uteslutet.
Hon är en "knäpphäst" som knäpper av i nacken så fort hon ser ridkläder, minns att jag satt upp på henne en jul när vi fått hem henne och när jag nuddade tyglarna, dvs ändrade vikten på dem, så drog hon in huvudet.

Hon har väl blivit riden så på Island. Tråkigt på en så trevlig häst!! :(

Tack!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 656
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 069
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur