Snack & Uppdateringstråd nr17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17

Tack! Det tycker jag med, han kan verkligen se ut som en sagohäst ibland:love: Fast just nu ser han mest ut som en riktig ponny i sin pullarnosgrimma tycker jag haha

Hade en till bild

92589_1312917251.jpg

Vad tråkigt!! Jag rekommenderar ni också gör UL på gaffelbanden också och det kan vara så hon kan vara sned i bäckenet, kan vara svårt se men det bör en veterinär kunna känna hoppas jag? Hovstatus (verkning) bör också kolla, kolla allt som bara går!! Vilken klinik åker ni till??

Vi åker till Saxtorps hästklinik, har varit där förut. Lite långt att köra, men de är bra lyssnare och det värderar jag högt. ;)

Vi har Steindor som hovslagare, jag tycker han är jättebra. Vad kollar man på "hovstatus"?

Hon är ju kollad i bäckenet och har varit sned, men det är hon inte längre. Det känns som om det finns en miljard sekundärskador på henne :crazy:

UL på gaffelband ska läggas på minnet, om de har tid så.. Men det får de ha tycker jag, vi har varit där en del.. :crazy:

KL

Idag hälsade jag på Sòl i hagen bara, och det kändes som att hon lugnat ner sig lite. Hon brummade sött när hagkompisen kom fram, så jag tror de "funnit varandra" :love: Känns jättebra att hon trivs med kompisen, och jag är glad att jag bestämde mig för att låta henne gå med valacken istället för att fortsätta försöka med stona, som är riktigt tjuriga tanter. (nu förstår jag varifrån man fått uttrycket bitch :angel:)

Imorgon ska jag hämta ut min nya grandeurpad på posten, ska bli kul att prova den. Har bara sett HAF-pad i användning och de gillar jag inte alls, så himla tjocka och klumpiga. Har höga förhoppningar på denna :D

Den är helt ny för mej, bra om ni trivs där! Ibland kan det vara en anledning söka annan veterinär/klinik för att få annan synvinkel på hästen också, kan vara värt tänka på det med.

Med hovstatus är att man ser över hovarna allmänt, kollar med hovtång och att hovarna verkas så det passar hästen, evt röntgas hov/arna också (det gjordes på min). Finns det klinikhovslagare där? Det kan också vara värt kolla även om jag vet Steindor är en bra hovslagare.

Det kan ibland vara bra få in andra synpunkter när skadan kommer omigen från andra veterinärer/hovslagare även också kiropraktor/ET som ibland finns på kliniken. Så vet man att man kollat så mycket som möjligt.

Där är massör, veterinär och kiropraktor, det var därför vi valde dem från första början.

Har varit på två andra ställen tidigare som avfärdat oss på andra besöket med att sekundärskadan ju är botad :grin::crazy:
Och det är den ju, ja. Men sen kommer nästa. Och nästa. Och nästa, och så håller det på. :(

Hon har alltid haft stora fina hovar, hela och "rena". Där borde det inte vara något, även om jag såklart inte är hundra på det. Det är man ju aldrig utan undersökning...

Gå igenom med veterinären alla funderingar ni har! Jag hade stor hjälp när min häst skadades och allt undersöktes/röntgades, t om sadeln, träns/bett och fick rida för dem, tänder kollades. Det var samma problem som din hade från grunden.

PÅ Saxtorp har de också börjat samarbeta med en alldeles suverän hovis som ju kan ta en kik också, även om S är väldigt bra.

Vi har blivit rekommenderade Saxtorp, det känns som ett bra val, eller vad säger du?

Håller tummarna, och hoppas de hittar vad som spökar!

Vi red i en minut innan vi tyckte hon hade för ont för att ridas för veterinären, och hon hade lika ont/samma reaktion när man arbetade henne från marken med sadel på. Hon har haft samma problem sedan island, och där var det ju helt annan utrustning.

Tänder är checkade både där och på Bollerup, inget som borde ge de problem som hon har, och det är i så fall åtgärdat nu.

Vi ska bomba vet med alla tankar och funderingar, för nu har det liksom blivit "för mycket".

Muninn: Har sett när deras hovis har skott och ja, han verkar bra. :) Har du dessutom koll på meriter och säger att han är bra så ;)

Jo, valde ju Saxtorp av en anledning. Jag samtycker oftast med deras funderingar, och det känns bra. Övriga veterinärer och jag brukar annars ha skilda åsikter och det har hittills bara slutat med att jag åker hem, stensur :angel:

Tack!

Hnokki är en sådan sagohäst! :love:

Ja :love:

KL*

Givetvis har jag smittat hela familjen med islandshästsjukan. Nu är mamma sugen på att komma igång med ridningen igen. Hon har hållt på med hästar hela sitt liv i stort sett, men nu haft ett uppehåll några år och blir nu mer och mer sugen på en liten, trygg och lättväxlad islänningen. Men ja, det är ju lättare sagt än gjort att hitta :crazy: Det mesta jag har hittat hittils är "skräp" för alldeles för mycket pengar (skall jag ens kolla på en medioker häst för 70.000 skall den åtminstone kunna tölta rent), eller urmysiga hästar som varit precis lite för gamla, stått för långt bort osv. Men får hoppas att vi hittar något så småningom! Får någon nys om en trevlig läromästare i närheten av kalmar län får ni gärna kontakta mig!

Jag vet en fantastisk läromästare som både töltar, travar och galopperar helt rent med härlig utstrålning som man faller som en fura varje gång man ser honom. Dock ej i Kalmars län!

jag såg ett sto ute på annons 16 år gammal och verkade sjukt fin påminde mkt om dalla trode först det var hon. Hade jag haft pengarna hade jag köpt henne på sturt! Hon kan nog lära en ett och annat pånågra år bara=) Sånna där läromästere säljs ytterst sällan fär får man tag på en håller man dom hårt=)

Det låter som något vi skall ha...Vill hitta den verkligen perfekta hästen för mamma, det skall vara något hon kan utvecklas på och som hon kan ha kvar "för alltid". Vart finns hästen du menar?

Niela: 16 är nog nått år för gammalt, men skall se om jag kan hitta annonsen :)

Det låter som något vi skall ha...Vill hitta den verkligen perfekta hästen för mamma, det skall vara något hon kan utvecklas på och som hon kan ha kvar "för alltid". Vart finns hästen du menar?

100:- på att det är Erro :D:love:

Niela: 16 är nog nått år för gammalt, men skall se om jag kan hitta annonsen :)

Han är en vän för livet den här killen ..
Kan PM:a mer precist, av flera olika anledningar vill jag inte ta det här i tråden ..

jag såg ett sto ute på annons 16 år gammal och verkade sjukt fin påminde mkt om dalla trode först det var hon. Hade jag haft pengarna hade jag köpt henne på sturt! Hon kan nog lära en ett och annat pånågra år bara=) Sånna där läromästere säljs ytterst sällan fär får man tag på en håller man dom hårt=)

Det stoet har jag också sett man kan nog inte hålla med om att hon liknar Dalla. Fin var hon dock!!

Hejsan.. nästa vecka får jag antagligen hem min blivande pålla som e en 1 årig islandshäst... hon e svart/brun å rätt stor men ändå ädel =)

De jag tänkte kolla e om de finns utställningar eller liknande man kan åka på med lillan för tränings skull??? Sen e de ju alltid kul å se vad domare mm tycker om henne =)

Om jag får yttra min åsikt .. så låter det som att du kommer ha henne hemma och pyssla en massa?
Gör inte det. Låt henne gå på bete och vara häst ett par år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 650
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
58 59 60
Svar
1 181
· Visningar
62 056
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈