Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Vilken förändring mot när du visade de första bilderna på henne! Då var hon en liten rulta(är det ens ett svenskt ord? Rund menar iaf) vill jag minnas?

Hon har växt till sig o ser riktigt trevlig ut! Vore kul med fler bilder, framförallt "in action" :)

Och häftigt att du skall visa henne själv! Jag är avundsjuk :D Kan inte du skriva om hur du lägger upp träningen inför visningen? och fortsätt gärna håll oss uppdaterade! Jag har ju min lilla dröm om att visa Kveikja en dag, men det är så mkt pengar o skall man inte sälja får man ju inget tillbaka.

kl

Red Snöggur imorse, första paddockpasset med honom på flera månader, andra turen för mig efter hans vintervila. Han har tappat mkt ryggmuskler, därav fårskinnet, och tappat en del lydighet, eller snarare han försöker smita o jag minns inte exakt hur det var jag gjorde för o få honom skärpa sig :D Stundtals satt jag på en ÅL idag...
Gjorde en upptäckt om mig själv- jag kan lätt trampa ner foten i höger stigbygel, men i vänster var omöjligt! Tränade halva passet på att orka trampa ner vikten i vänster och tillslut fick jag kläm på det såpass att Snöggur iaf fattade vad jag sa. Det var bara stopp i musklerna på mig, vilket givetvis har o göra med min sneda muskling i rygg/ben. Vet inte varför jag aldrig trampat ner i vänster förr o vad det egentligen skall användas till? Snöggur svänger iaf när man gör så.

Måste säga att det är kul att ha sin egen paddock och ha tiden att rida där själv för jag upptäcker nya saker både med mig själv och med känslan för vad hästen gör var o varannan gång! Jättehäftigt för en som typ åkt häst i skogen hela livet...
wpid-dsc_1302.jpg

Tack, jag är ju värdelös på exteriör så det var ju kul att höra :D
Du vet, Romme 15-19 maj ;) Eller så får du enkelt ta en road trip hit :idea:

Kvandi: Först var hon faktiskt mest väääldigt liten och mager, innan hon blev liten och fet :o

24334754.jpg

20909271.jpg

25951655.jpg

Men nu börjar det då äntligen ta sig! Ska försöka fixa ridbilder så fort jag hittar mitt minneskort igen :p

Just nu ligger fokus på bärighet och tempo i tölt, hon är ju väldigt taktsäker i samtliga gångarter och går ganska trevligt naturligt, "plant" så att säga och faller inte direkt på bogarna, men nu under vinter har vi börjat arbeta mer med bärighet vilket hon framför allt behöver i galoppen där han annars lätt går taktrent men som ett streck längs med marken, inget runt direkt. Likadant har hon inga problem med tempo i varken trav eller galopp och vilja har hon ju så det räcker och blir över med, så det är just i tölten hon måste hitta mer tempo i bra bärighet, det kommer mer och mer men hon tycker att det är väldigt jobbigt än.

Ska försöka uppdatera lite här fram till visningen! :)

Det är faktiskt jätteroligt att visa, så det tycker jag absolut att du ska göra! Visst är det dyrt, sa häromdagen att jag gärna skulle visa även Kopar och Brandy för skojs skull (kul att veta vad de får och bra träning för mig), men jag kan känna att min ekonomi inte håller för det just nu ;) Men det kanske blir så om ett år eller två, det får vi se!

Det var som den senare bilden jag mindes henne, som du nog förstår med min beskrivning ;)

Jag hade aldrig klarat träna o visa själv, utan skulle få lämna bort henne. Men man hade ju kunnat grundträna ordentligt själv så månaderna borta inte blev så många.

Ser fram emot att läsa uppdateringar sen :)

Ja men Romme, det är ju inte så superlångt iafll, bara typ 20 mil :) Dit kommer jag lätt!

Smart!!!

Jag blir också galen på pälshelvetet, men i mitt fall är det enbart estetiskt, har inga problem med den sadelgjorden jag har. Men det är ju alltid en jäkla massa lera på hela magen, usch och fy. Jag är rätt så redo för pälsfällning nu. :angel:

Jag tycker spårklippning är det allra snyggaste, men jag vill inte klippa magen när de går på lösdrift. Så jag får väl stå ut med att hon ser ut som ett hängbuksvin. :cool:

En i stallet kommenterade att de verkade klara sig fint i hagen med den mängden hö de får. För "hon ser ju väldigt rund ut". Jag försökte få henne att känna på henne, för nu är hon verkligen i fint hull. Jag om någon är övernoggrann när det gäller att inspektera späcket. Men nä, hon tittade bara och tyckte att hon var fet. Tack för den, det ska bli så jäkla skönt att när hon fäller och får lite snyggare figur. Då ska jag minsann mentalt säga HA, vad var det jag sa! :devil:

Vill inte heller klippa under magen men lider verkligen av hur vissa av mina hästar ser ut, fast jag slipper ju leran, vi har snöigt och fint här, men de ser mkt bukigare ut än vad de egentligen är. Faktiskt ser de som är riktigt feta nästan bättre ut än de som är lagom på nåt konstigt sätt.

Hästarna mår i alla fall toppen och "halvhalsbog"klippningen räcker alldeles utomordentligt till för att minska svettmängden så nu är det bara att hoppas att fällningen drar igång och att den börjar under magen (stor chans).

Haha, hade varit trevligt om all extra päls under magen kunde rasa av mellan onsdag och fredag. Så slipper jag se elendet :angel:

Sol har också fått en hals/bog-klippning. Slutar precis bakom frambenen. Funkar kanon, svettas inte alls mycket och det torkar så mycket fortare.

Ja, visst är det ironiskt, att de som är fina i hull ser värre ut. Tror det beror på maglinjen, har man ingen från början så blir det ju inte så illa, utan pälsen förskönar nästan så att man inte ser vart det borde gå in. :o

Fast Sol kan verkligen konsten att vrida och vända sig så att hon ser ut som en ettåring med bamsemage. :eek: För att nästa sekund sträcka på sig, dra in magen och se riktigt smäcker ut. :D Fattar inte hur hon gör det. :rofl:

Hon är sto!! Min gör på samma vis. Ena stunden ser hon fin och smäcker ut och nästa är det en fetknopp.

Haha, är det därför? Är din lika överrörlig och står i ställningar som en häst inte ska kunna stå i?

Fengur har också SJUKT mycket päls! Han är ju hals/bog klippt nu, magen är klippt så sadelgjorden ligger "fri" om man säger. Ser man honom framifrån ser han ut som han gått över tiden med flera månader med trillingar!!! Halsen och bogen är jättesmal och fin och resten av kroppen är jättefluffig :cool: Syns extra när det blåser ute eller är lite kallt, då står pälsen rätt ut...han är min mammut :)

Hans långa hovskägg är jättebra nu när jag har lite svårare att böja mig ner, bara att hugga tag i håret på benet när man ska lyfta hoven :p

Drömde i natt att jag sålde Fengur och att jag ångrade mig jättemycket sen! Jag var jätteledsen...:cry: Hemsk dröm!

Fy vilken dröm, men tur att det bara va just en dröm.

Hihi, hovskägg är bra. Annars får du lära honom att lyfta själv så slipper du böja dig. Håller fortfarande på och tränar med sol, ibland går det riktigt bra, ibland mindre bra.:p

Min brukar se otroligt fit ut efter en ridtur och annars kan hon se ut som ett troll så... japp, ston ;) (Vi tjejer kan ju också puta/dra in magmusklerna... ;) )

*KL*

Tjo vad det går mellan pattar och lår..... öh jag hänger inte med själv just nu men jag tror att allt blir bäst så här ;) Uppdatering kommer så snart jag har besked om saker och ting!?! Jag fattar inget själv heller just nu, misstänker starkt att jag är dum i hela jävla huvudet ( ursäkta språket men jag är ärlig )

Nej hon är rätt normal. Fast hon är en hejare till att sparka bakut, och väldigt duktig på att pipa och slå med frambenen.

Och ja hade hon varit människa hade hon förmodligen trängt ihop sig med 5 andra i ett toalettbås för att prata killar.

Fy vilken dröm, men tur att det bara va just en dröm.

Hihi, hovskägg är bra. Annars får du lära honom att lyfta själv så slipper du böja dig. Håller fortfarande på och tränar med sol, ibland går det riktigt bra, ibland mindre bra.:p

Båda mina hästar lyfter av sig själv bara jag tar tag i benet eller hovskägget :) Men jag måste ändå böja mig lite :p

Ja det var en himla tur det bara var en dröm!! Usch! Fengur kommer jag aldrig sälja, han ska dö oss mig han.

Jag fyller år idag och jag fick jättefina presenter av min sambo :) Två boxlås och två tränshängare som ska sitta på boxdörrarna i vårt stall! Han vet hur han ska göra sin sambo glad han :love: Fick även frukost på sängen :angel:

Sådär...

Jag har precis backat ur ett köp av Vilja, hon var inte till salu utan det var några som trots detta blev intresserade av henne och jag blev erbjuden 55 000:- plus en betäckning och jag backade ur detta idag och beslutade mig för att plocka hem mitt monster. Jag vet inte om jag klarar av henne eller om hon är för mycket häst för mig men jag vill ha hem henne och kunna bedömma detta själv.

Jag vet inte om jag är dum i huvudet men jag är så rädd att ångra mig, jag vill ju rida henne, njuta av långa ridturer, starta någon tävling, gå kurser, mocka, packa hö och vara ute i stallet. Jag känner mig halv utan henne och gör inget på min fritid så jag plockar hem henne istället och skulle jag märka att jag inte klarar av hennes stora steg så får jag försöka sälja henne då men jag slipper fundera på om vi hade kunnat susa fram på SM ;)

*Kl*

Ja, då var dom här då, Pälsätarna!! :mad::cool:
Draken har fått dem, men nu har jag rakat henne under manen så får vi se om de hjälpte lr inte :)

KL.

Idag har jag varit ute och "lyxåkt" på dessa på dessa godingar :love:

hekla_44024076_175444807.jpg

falki3_184953524.jpg

Karlsrohästar såklart! :)
Nu vill jag ha snööööö. En meter typ!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 345
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 239
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka