Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ja, den är ju de :) Det är så svårt, för jag kommer och vill jobba med islänningar framöver. Vill därför kanske ha en annan typ av häst så det blir större skillnad på arbete och fritid. Om jag nu ska ha häst.

Men islänningarna kan vara så förbaskat roliga! Däremot har alla islänningar jag har haft mer kontakt med blivit halta och obrukbara, så frågan är om jag ska ha islänning då det verkar gå rätt åt skogen. Nu rider jag visserligen inte sönder dom utan haft mer otur i hagen och så, men ändå.

Tävla vill jag, men vill ta mig uppåt i klasserna så då lär jag behöva köpa en unghäst, en bra färdig häst har jag kanske inte råd med.
Men helst av allt vill jag bara ha en charmig kompis, som bara kan fungera utan att man behöver bli så less när allt bara går fel :)

Menar du att du rider en bakdeslvändning som börjar i skritt och att du sedan startar tölten "mitt i övningen" respektive kortar in tölten så kraftigt att du kan rida in i en bakdelsvändning och låter vändningen få hästen att gå ner från tölt till skritt? Intressant övning i så fall!
Jag utnyttjar relativt ofta roll-backs i min träning, vilket alltså handlar om en 180 graders vändning på bakdelen (men man har inte det korrekta taktfasta stegandet som i en korrekt bakdelsvändning utan hästen vänder mest på inner bak i en rörelse) och rider iväg i galopp. En övning som ger bra vilja och bra explosivitet. Kan tänka mig att det bör gå att gå iväg i tölt också, om man håller tungan rätt i munnen.:angel:

Ja, min tränare lärde mig denna övningen & den är toppen tycker jag!
Jag ska göra ett försök att förklara :)

Rid i skritt tex i höger varv, gör en bakdelsvändning (flytta hästen med hjälp av ytterhjälperna=vänster hjälperna) halvhalt, byt varv m.h.a. bakdelsvändning & driv in i tölt i "svängen" då är vi i vänster varv, viktigt att rida med mycket ytterhjälper (=höger nu), innerhanden (vänster) ska bara visa vägen & böja. Sen när man ska in i skritt igen, flyttar man för ytterhjälperna (=höger) & gör som en bakdelsvändning, fortsätter med den i skritt tills hästen mjuknar.
Detta görs i båda varven.

Hoppas att jag lyckades förklara någorlunda förståeligt, gick från mina anteckningar som jag skriver efter varje lektion :)
Detta är nog en bra övning för att samla upp hästen & få den mjuk innan tölten, Randalin är väldigt pigg (het, kan bli stressad ibland) och hon blir lugn att det här.

Hoppas att jag lyckades förklara någorlunda förståeligt

Inga problem alls att förstå! Ska försöka komma ihåg att använda bakdelsvändningen till tölt också så småningom. Mina sötnosar är inte nog starka och skolade för den övningen än. Rider ungefärliga bakdelsvändningar men får inte in rumpan riktigt tillräckligt än.
Använder, på några av mina mer skolade hästar (dock inte islänningar men i det här sammanhanget häst som häst), bakdelsvändning eller skrittpiruett som inledning till galoppen: gör alltså en bakdelsvändning i tydlig sluta-position ett helt varv, och tar sedan samma galopp direkt ur bakdelsvändningen/piruetten. Oerhört samlande galoppövning.
Det förekommer också på mina skolade hästar att jag ryggar i en volt och sedan tar galopp direkt ut ryggningen, eller de hästar som inte orkar rygga en hel volt får rygga ett par steg i sluta och sedan göra en galoppfattning. Man sätter verkligen hästen på det startande bakbenet på det sättet. En mycket tung övning som alltså används på relativt skolade hästar.
Dessa övningar har jag hämtat från westernridningen, som jag tränar en del.
Man måste förstås vara noga med att hästen ryggar korrekt innan man börjar böja den i ryggningen!!!

Vilken härlig dag det här har varit!!
Har tagit det så lugnt nu när jag inte hunnit rida så ofta, men idag blev första dagen vi verkligen drog på igen, och gud vad kul det var :)

Tölten och framförallt traven satt riktigt bra! Traven var så himla flott!! På väg hem på den skogsväg vi red på så travade vi på i en riktigt luftig och snygg ökad trav, när vägen övergår i en kurva och sedan en lång uppförsbacke. Vad tror ni inte hästen gör om inte direkt slår över till en sjujäkla pass och drar gärnet upp för backen! Knäpphäst:p Väl uppe kände han sig jättestolt över en så snabb framfart!

378118_10150474223391814_541216813_9373283_441246789_n.jpg

Fast helrakade ben är ju inkluderat hovskägget... jag har rakat bort hovskägget på Jorunn.
Hur de kan klassas som man och svans är ju väldigt underligt de finner jag inte heller. Man är man och svans är svans hovskägg kan aldirg bli varken man eller svans ju:confused: För mig tillhör det päls det sitter på kroppen och har samma hårstrån som övriga päls bara det att håret är längre. Det är ju inte samma strån som manen eller svansen .

Till skillnad från täckhåren räknas hovskägget in under kategorin skyddshår och därmed blir de extra "känsliga". Hovskäggens grundfunktion är till för att SKYDDA karlederna. Om din häst dock mår bättre av bortklippta hovskägg skulle jag nog ev. gardera mig med ett veterinärintyg (om du nu inte får ett rakt besked från SU förstås :) ).

Ang klippning och hälsoskäl så HAR jag för övrigt faktiskt fått höra från veterinär att klippning är lösningen på mitt problem. Så länge hästarna "bara" svettas så är det lugnt, men blir de även orkeslösa av all päls så är det ju faktiskt av hälsoskäl som klippningen sker. Vi kan inte som ryttare kräva att våra hästar ska prestera hårt men inte ge dem förutsättningarna för det, däremot ska vi inte låta vår fåfänga gå före hästens välbefinnande.

*kl*

Jag hade också en riktigt härlig stalldag idag! Handhästade Hamingja för andra gången, gick riktigt fint förutom när hon försökte bita hästen jag satt på... spännande...!

*kl*

Jag hade också en riktigt härlig stalldag idag! Handhästade Hamingja för andra gången, gick riktigt fint förutom när hon försökte bita hästen jag satt på... spännande...!

Haha så gjorde Fáni med när han, första och enda gången, fick springa med bredvid Brjánn. Han såg ut som en krokodil ungefär hela ridturen och stackars Brjánn kämpade på i tölt i snön med Fáni flängandes runt huvudet.
Det gjorde vi aldrig om :angel:

kul! :D hur var hon?

Hon skötte sig kanonfint, var superlugn. Hon hade tydligen testat lite innan, så vi red inte så långt. Men hon var jättelugn trots att Sol var pigg som en apa och lätt hade kunnat stressa upp henne. Blir nog fler ridturer med dem när jag har tid. Skönt att få sällskap av andra som håller på att sättas igång, har precis bara börjat lägga in lite trav med Sol så det passar bra att få sällskap på små skrittrundor. :)

Till skillnad från täckhåren räknas hovskägget in under kategorin skyddshår och därmed blir de extra "känsliga". Hovskäggens grundfunktion är till för att SKYDDA karlederna. Om din häst dock mår bättre av bortklippta hovskägg skulle jag nog ev. gardera mig med ett veterinärintyg (om du nu inte får ett rakt besked från SU förstås :) ).

Ang klippning och hälsoskäl så HAR jag för övrigt faktiskt fått höra från veterinär att klippning är lösningen på mitt problem. Så länge hästarna "bara" svettas så är det lugnt, men blir de även orkeslösa av all päls så är det ju faktiskt av hälsoskäl som klippningen sker. Vi kan inte som ryttare kräva att våra hästar ska prestera hårt men inte ge dem förutsättningarna för det, däremot ska vi inte låta vår fåfänga gå före hästens välbefinnande.

*kl*

:bow::bow: Precis vad jag menade, både angående hovskägg och rakning...

Frågar man efter bilder får man bilder! (men finns i 07-a tråden också ;) )

Bjuder på två ytterst suddiga från gårdagens kurs:

hammi-020.jpg

hammi-021.jpg

(ursäkta min kutryggiga sits, men vi bjuder på det!)

Fetange: Jo, och när jag försökte vakta på henne med spöet så ledde det bara till en allmän tempoökning (handhästa i pass var spännande!), men Assa sa ifrån själv då det blev bra...

Knapp

Allt packat och klart, hästar nedvarvade och imorgon åker jag till Island i några månader :)
ha det toppen här hemma!!

Ja okej :)
Hon har bra lynne tycker jag, lugn & fin.
Jag hoppade upp på henne själv första gången i paddocken när jag höll på att rida in henne (hade iofs markarbetat henne endel), hon kändes trygg redan då.

En bild på hennes dotter från idag :)
395370_10151148560475104_738540103_22473276_1935484466_n.jpg

Vad trevlig hon ser ut! Henne har jag missat? (Fast jag läser nog inte -07a tråden).

Kl

Sitter på jobbet denna helgen. Sov över här inatt så jag har total hästabstinens då jag senast sniffade Andis mule i lördags morse. Det är obligatoriskt med mule-sniff alt. lite sniff innan för manen innan jobbet -så jag överlever! :D

Jag sitter o kikar på hästannonser, jag får inte köpa nån mer för sambon, men jag tjatar mitt allra bästa om Ganti -Eyjaros's hingstföl ;) M är extremt svårflörtad dock! Hade varit kul med ett hingsföl oxå- även om det finge bli tidig kastrering, han kanske kunde få igång tjejerna till lite lek. Meyja verkar väldigt ointresserad av att leka. Men jag får väl nånstans oxå inse att 5 hästar är NOG. (eller är det verkligen det?)

Såg oxå Michis fina Erro- Stort Fett VILL HA på honom :love:

Jag är så sugen på att komma igång med träningar nu. Men omvärlden verkar inte ha träningar så här års? O jag kan ju ändå inte åka nånstans iochmed Meyja. Kveikja o jag vi satsar fortfarande på att rida ut, tölta på i fri fart o hitta framåtbjudning och taktsäkerhet i hennes bekväma tempo. Det verkar funka, sist vi var ute valde hon plötsligt att tölta långsamt och mer bra resning istället för att pinna på snabbare än vinden ;) Så styrkan den kommer! Vi tömkör oxå några gånger i veckan, så hon får jobba på utan mig. Det blir bättre o bättre!
wpid-dsc_1259.jpg

Längtar till vi är i form igen! Just nu ser hon ut som en förvuxen shettis...

Hinnikurs japp! (Vi jobbar mycket med att hitta ett tempo i tölt och trav där hon länger bakbenssteget ordentligt. Först efter det kommer samling bli aktuellt.)

Kvandi: Tack! Nä, jag håller mig nog mest i den tråden, men jag har haft henne sedan hon var föl och ridit in henne under det senaste året :)

Kolbeinn: Ha en underbar resa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 349
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 240
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka