Sv: Snack och alltiallotråden!
Tjatarom hennes hovskägg gör jag ju inte klart jag vill veta vad som gäller de vill väl alla???
Jag tolkar denna regel om man skall hårddra den att man inte får raka ALLS varken halsen helraka med pudelben eller raka hovskägg.
För handen på hjärtat hur många här inne rakar sina hästar pga hälsoskäl där hästen innan rakningen mådde så pass dåligt att deras hälsa var till fara?
Där en veterinär säger att nu måste du raka för hästens hälsa är i fara.
En häst som svettas dör inte lite svett har ingen dött av då får man väl rida den lättare under vintern eller skippa ridhuset. Allt går det handlar mera om oss själva och våran lathet helt enkelt.
Jag behöve rinte raka min häst hon dör inte av att inte rakas... jag får bara anpassa ridnigen helt eneklt vintertiden.
Men jag vill inte anpassa ridningen till hennes päls, jag vill kunna rida lika mkt som på våren sommaren och hösten och Vintern. Jag har inte tid att vänta på att hon skall torka upp efter varje ridpass
Jag rakar för min egna skull men Jorunn hon dör inte av att svettas eller mår av hälsoskäl dåligt.
Och även om hon har lite mugg när hon har hovskägg så lider hon inte av de eller dör så igeeeentligen måste jag inte raka där heller för hälsoskäl.
MEN jag har valt att göra de för jag inte vill att hon ska ha mugg eller liiite fuktexem.
Jag kan säkert få bort de med hjälp av att dagligen smörja och hålla på med benen men jag har inte tid för det eller lust för del delen. Och tar en genväg och problemena försvinner iom att jag helrakar benen,
Så denna regel är så sjukt luddig den verkar ju tolkas på lite olika sätt... uppenbartt får man raka även om det inte är av hälsoskäl eftersom så många rakar både hals eller helrakning med pudelben och tävlar utan problem.
Och att just helraka är ju knappast ett måste för att en häst skall må bra,, typ åhh min häst hälsa är verkligen i fara om jag inte helrakar hela hästen.. kan inte bara raka halsen och under magen för då mår hästen sååå dåligt
Nja tror inte det... utan det är mest för oss själva det är snyggt enligt vissa och smidigare lättskött helt eneklt.=)
Och eftersom jag skall tävla nu den 17 Mars vill jag veta om det är oki eller inte.. för är det ej oki måste jag ju stryka mig