Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ja fast med en häst som blir travtaktig i högre tempon skulle jag nog ändå vänta lite och hellre rida fort i de andra gångarterna, skulle den däremot bli passtaktig så är det lite en annan sak.

Vad är orsaken till ditt resonemang (inte ifrågasättande tonfall utan undrande...)?

Han kutar på ganska bra (men fortfarande avslappnat) i traven - håller lätt jämna steg med kompisens kallblodstravare och jag brukar variera hastigheten i trav. Vill kunna rida i lugn avslappnad trav, och kunna öka steglängden.
När han travar fort, håller jag honom än så länge inte i form, det är han inte tillräckligt stark eller tillräckligt mycket riden för.
Samma sak med galoppen: i det lite långsammare tempot fixar han form korta sträckor, i högre hastighet är det fri form som gäller, dock inte "springigt".

Om det blir travtakt är det ofta framtungt och risken att man blir hängande i tyglarna för att hålla kvar tölten är överhängande, passtakten däremot är lättare att korrigera även i lite högre hastighet med sidoförflyttningar böjning och annat som inte behöver innebära särskilt mkt arbete med tygeln utan mer med vikten.

Hästar som går i passtakt är förvisso också ofta lite framtunga men på ett annat sätt liksom....svårt att förklara.

Köper resonemanget.
Utifrån att jag har en vbl-travare av femgångskaraktär (tog flera år innan hon kunde bryta från galopp till något annat än pass) som jag tränade in tölt på. På henne var det, som du skriver, lätt att korrigera takten genom att "peta in" ett bakben genom snabb korrektion med antydan till öppna eller sluta, beroende på vilket bakben jag tyckte behövde in.
Får inte alls samma reaktioner på Karl men jag tänkte också lite att det beror på att travaren var väldigt drillad på skolorna, och Karl bara har fått nosa på lite bakdelsförflyttningar och förflyttningar av bogarna.

Skulle du säga, utifrån samma resonemang, att det funkar bättre att få in rumpan på en travtaktig häst genom att sidoförflytta bogarna istället för baken? Jag tänker då att man kan flytta hästen in i en öppna, antingen genom att flytta rumpan eller genom att sidoförflytta bogarna. Resultatet blir detsamma i att man får öppna, men tillvägagångssättet skiljer??

Kan man tänka att en passtaktig häst korrigeras genom att flytta rumpan, och en travtaktig genom att flytta framdelen (så att den uppenbarligen hamnar i annat läge gentemot rumpan)?

Läste inte alls orsaken helt ärligt, men kan hålla med om att det beror på vad som är underliggande. Det jag menar är att många glorifierar högre tempon lite och tänker att hästen inte alls är redo för det, när det i själva verket i många (inte alla) fall är så att hästen bara mår bra av att få dra på lite även fast det inte blir perfekt.

Vad är dt egentligen för bomlös du har och hur ser den ut, visa gärna bildern.
Vart har du skrivit om återförsäljaren läser gärna det:grin:.

Jag har en Karlslund Kari Pad.

Jag hittade bara två bilder utan ryttare...

snokvekki.jpg

kveikjairegn.jpg

Sikken liten fis hon är här!

Vad gäller återförsäljaren så står det i min blogg, från häromdagen. Länk borde finnas under mitt nick' men det är samma sak som vi diskuterade för några år sedan.

Kan man tänka att en passtaktig häst korrigeras genom att flytta rumpan, och en travtaktig genom att flytta framdelen (så att den uppenbarligen hamnar i annat läge gentemot rumpan)?

Om det ändå vore så enkelt;) Att flytta framdelen fungerar ofta mkt bra även på passtaktiga hästar men kanske har du rätt i att det är att föredra att flytta framdelen istället för bakdelen på travtaktiga hästar.
Med en passtaktig kanske man har två "instrument" att ta till, i vissa situationer flytta bakdelen - i andra framdelen:idea:..

Gångartsridning är så svårt och så roligt och spännande!

Borstade igenom båda hästarna noga igår det var välbehövligt:)
Vägde dem även och detta höet är riktigt bra för dem.
Thengill går neråt i vikt och Glampi går uppåt.

vikt Thengill: 312kg nu bara.(han behöver dock mer muskler se bilden han brukar alltid få en sån fina muskler över rumpa och ryggen där ryggraden ligger inbäddad, när han är i fin form)
vikt Glampi: 290kg så mycket har han aldrig vägt men som vuxen ska han nog ligga en bit över 300kg iaf.

Skitbra med andra ord.

Båda är igångsatta men det är Thengill som går mest har börjat rida honom mer nu och Glampi har jag inte börjat rida än igen, ska muskla upp honom lite först och låta han få en bra kondis först.
Verkar som att han växer just nu med så vill inte rida om han har växtvärk.

dsc_0169_184005684.jpg

dsc_0171_184006261.jpg

Mina goa killar

KL.

Dags att hålla tummarna på högsta nivå..
Idag, fredag den 13e ska vi in till strömsholm för att se om allt läkt som det ska
i Disas käkfraktur. Är den det så får hon gå med sina kompisar igen :love:

Hon ska även kollas i munnen helt efter andra elakheter :-)

Hoppas verkligen det ser bra ut!
/Nervös Tessan

Om det ändå vore så enkelt;) Att flytta framdelen fungerar ofta mkt bra även på passtaktiga hästar men kanske har du rätt i att det är att föredra att flytta framdelen istället för bakdelen på travtaktiga hästar.
Med en passtaktig kanske man har två "instrument" att ta till, i vissa situationer flytta bakdelen - i andra framdelen:idea:..

Gångartsridning är så svårt och så roligt och spännande!

Ja visst är det kul - för mig framför allt som komplement till min "vanliga" ridning.
Jag köpte ju islänning för att göra det hela lite svårare för mig. Visst finns det alltid saker att utveckla i all min ridning, men jag har hunnit hyfsat långt i western och dressyr (och då menar jag hyfsat; inte väldigt) och det skadar som sagt inte att göra det svårt för sig.

Jag försöker fundera över rörelsemekanik och taktproblem och försöker hitta lösningar; dels själv eftersom det är kul, dels förstås med hjälp av tränare. För så duktig är jag inte att jag klarar allting själv - däremot som sagt försöker jag hitta idéer som kan funka. Och det är kul att bolla med andra.

Och som vanligt får man fler än ett svar och inser att det går att tänka olika - också som vanligt.

Var ute på en kort tur med Karl igår. Försökte träna på övergångar mellan skritt och tölt. Att gå från skritt till tölt är inga problem, det är värre åt andra hållet när han vill springa... och desto viktigare förstås att inte strunta i det. Han är verkligen söt och go.
Ridbilder kommer inte eftersom jag rider ensam 99% av gångerna och det är inte Karl som är med när jag har sällskap, men jag kanske såsmåningom kan prestera en bild på Karl med utrustning. Om jag har tur och jobbar för det:angel:

Intressant, då jag vill att min ena häst ska gå ner (MYCKET) och den andra ska gå upp.
Och det gör de! :love:

Men vad vill du att de ska väga då? 300 kg är väl lagom för en isis?

Jag måste skaffa ett viktmåttband!

KL.

Dags att hålla tummarna på högsta nivå..
Idag, fredag den 13e ska vi in till strömsholm för att se om allt läkt som det ska
i Disas käkfraktur. Är den det så får hon gå med sina kompisar igen :love:

Hon ska även kollas i munnen helt efter andra elakheter :-)

Hoppas verkligen det ser bra ut!
/Nervös Tessan

Håller tummarna för er :)

Idag blir det en tur i skogen!
Solen skiner, det är alldeles torrt för en gångs skull och ca 5 plusgrader tror jag.
Underbart ridväder!!

Men vad vill du att de ska väga då? 300 kg är väl lagom för en isis?

Beror ju helt på hur stor hästen är men jag skulle säga att 300 kg är vad dom mindre islänningarna väger. Gullan, hur hög är Glampi?
Ett sto i stallet är ungefär 135cm och hon väger runt 320 kg.
Min förra häst Brjánn vägdes i samband med att ha såldes och då vägde han 408 kg. Han var lite för rund så säg att han i bra kondition väger 400kg. Och han är 138 cm, dvs inte speciellt stor.
Fáni ligger nog på strax under 400 kg, han är 144 cm men mest långbent och inte så mycket kropp.

Farbror Brjánnen samma dag som han såldes :love:

267790_10150232362625588_588725587_7678197_4650123_n.jpg

Håller med :)

Mina pojkar är drygt 140 i mankhöjd båda två och med viktmåttband väger Fengur ca 370 kg och han är fin i hullet och jag tycker han ska ligga ungefär där :)

Laukur ligger nog nåt runt där med viktband han också. Han är rätt grov, men hög så det är rätt lagomt på båda :)

kl

Vägde Odinn i förrgår för å se hur mkt han gått upp...
Han brukar ligga på runt 330-340 kg ( han är ca 133 hög) men mÅttbandet visade nu 450 kg:eek:

Ja, inte är jag förvånad för jag aer ju att han e fet nu, men endå lite, för han har ju aldrig lagt på sig trots långa vilor osv, men troligen är det pga smärtan han gått med som han inte lagt på sig, så nu när han verkar vara smärtfri så har han lagt på sig massor ;)

Ett frisktecken för honom tror jag!!

Men tror han kommer tappa de rätt fort bara vi kommer igång igen, men ja, han e onekligen tjock nu :angel:

Senast ändrad:

Sol väger 350 (på våg) och jag tycker hon är riktigt fin i hull nu, och om hon musklar sig mer sen så kommer väga mer. Och hon är ändå ingen megastor häst. 132 i mankhöjd men rätt så rejäl bål. I somras hade hon lite extra späck, men nu känns hon jättefin. Man kan känna allt som ska kännas, om man ska vara jättepetig så har hon fortfarande lite daller kvar mitt på mankammen, men det är jätteskillnad sen i somras. Så otroligt skönt att ha en häst som inte är så himla lättfödd har inte ens tänkt tanken att banta och hon har sakta men säkert tappat de extra dallret! :D

Ingen idé att lägga upp någon bild förrän hon har tappat all björnpäls som står 1,5 dm rakt ut. Men snart börjar de väl fälla hoppas jag, då ska jag stå redo med kameran. :devil:

På måttbandet syns inte någon skillnad alls, hon står fortfarande på 350, precis som hon gjorde i somras när hon var ganska mycket rundare än vad hon är nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 356
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: Mirre
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 241
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka